Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

HiWard skrev 20 minutter siden:

Er ikke båten selvlensende da? Du trenger ikke noe trykk, bare mye vann.

Jo, men det fungerte ikke. Vannet ble liggende og jeg måtte bruke en kaffekopp som øsekar :smiley: Har sendt melding til tidligere eier. Forsøkte både manuell og elektrisk lensepumpe, men vannet ble liggende. Sikkert en kran for det som jeg må åpne.

Link to post
Share on other sites

Da er båten klar til henting fra Fuglevik Marina, Per Egil var her i dag og så på "prosjektet", og han virket fornøyd.  Han kommer med traktoren + hengeren og henter i morgen. Først skal motoren fikses sånn at det går an å svinge med den. Da jeg forsøkte å starte motoren i dag ville den ikke. Så fikser de motoren (de trodde startvanskene var ca. 3 år gammel bensin på tanken) og til slutt justerer de kalesjen for meg. Før sjøsetting. Skal bli godt å få henne på vannet igjen :sailing:

001.jpg.f233957fbae2fdf80b5784919334567a.jpg

 

002.jpg.2f53504576d97653024d856447054645.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Da har båten blitt henta :thumbsup: - nå legger jeg beina på bordet og håper at jeg om noen dager kan snuse inn den salte sjølufta fra egen skute på sjøen :yesnod: :sailing:

001.jpg.e1a0870e2e5bc9a8ddd92f9c42f4fb3f.jpg 

Flyttet over på hengeren.

002.jpg.d67e33e151fa74f8c4c1515e6cdfed05.jpg

På vei ut av garasjeteltet.

003.jpg.989de9e0cd087794564e30df90b796f7.jpg

De dyktige gutta på Fuglevik :yesnod: :thumbsup:

04.jpg.f9e1ecec49aab15f8b7a241685a63a06.jpg

Flyttes ut av tomta - for første (skikkelige) gang på 3 år. :thumbsup:

005.jpg.e74daab3b4a8dba07d20bcde1ef64783.jpg

(her skulle det vært en hjerte-emoji) :sailing: - til vi sees igjen :sailing:

 

mka.jpg.e74576144006af0ab110f4a96d555e14.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev On 26.5.2024 at 18.39:

Jo, men det fungerte ikke. Vannet ble liggende og jeg måtte bruke en kaffekopp som øsekar :smiley: Har sendt melding til tidligere eier. Forsøkte både manuell og elektrisk lensepumpe, men vannet ble liggende. Sikkert en kran for det som jeg må åpne.

Fant kranen til selvlensingen og nå er teak renset og oljet all over. To lag med teakolje ute og ett lag under kalesjen og på stigtrinnene. Nå kan regnet bare komme. Fikk også opp kalsjen for første gang og det gikk overraskende greit (overtok båten på søndag og har bare brukt havnepresenning til nå).

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 1 time siden:

Fant kranen til selvlensingen og nå er teak renset og oljet all over. To lag med teakolje ute og ett lag under kalesjen og på stigtrinnene. Nå kan regnet bare komme. Fikk også opp kalsjen for første gang og det gikk overraskende greit (overtok båten på søndag og har bare brukt havnepresenning til nå).

Hva endte du opp med av teakrens ig behandling?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

Fik monteret Victron lader til startbatteriet for generatoren, og sat 230V stikkontakt op i sb side af motorrummet. Den har jeg savnet mange gange 😊

Og så fik jeg skiftet gitter kabelbakken ud i bb. side.  Den gamle var irret op og gået fra hinanden, så der var risiko for at kablerne begyndte at gnave isoleringen af. 😳

IMG_2074.jpeg

IMG_2073.jpeg

IMG_2076.jpeg

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 4 timer siden:

Hva endte du opp med av teakrens ig behandling?

Jotun Teak Cleaner og en eldre boks med sealer med fargepigmenter. Fungerte fint. Hadde kjøpt inn Jotun Teak Sealer, men den har jeg ikke åpnet og testet ennå.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde ikke stort med båten i går, den er på "sykehus" (Fuglevik Båtservice as) for div. rep. Men JEG hadde vakt i egen marina i natt (Knutvika, rett ved Larkollen camping) sammen med Thea Kari - det ble en velig hyggelig vakt. 

Vaktstua.jpg.6dd0a258cc2bb6b87d2d35e3375a61a0.jpg

 

Ved 21-tiden kom en fyr med iherdige skritt forbi vaktstua, han gikk med div. vesker og en fluestang. Og han gikk ut i vannet. Sjekk innfelte bilde.

leggmerketilfiskeren.jpg.a8ac2461d2b9e6ac3237304b22aa4bb0.jpg

Synes det bare var litt morsomt. Han fikk ikke fisk - sa han :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 time siden:

@Regattafisker Ser ut som den er montert i v-bunn/skrå. Trenger den ikke være vannrett/horisontal i sensorflata?

Airmar leverer giverene sine med tre konfigurasjoner, 0, 12 og 25 grader tilt. I giverene med tilt, sitter loddet tiltet inne i giveren, slik at det kan monteres flush og fremdeles peke noen lunde nedover.

 

I monteringspunktet på mitt skrog var det 9,6 grader vinkel, så loddet peker 2,4 grader inn mot kjølen, men det skal være godt innafor. I tillegg heller båten litt den veien når jeg er alene i båten, så da blir det ganske rett ned. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fått med en maler formann fra jobben/prosjektet. 

Så nå ble det satt igang fuge jobb av vinduer i båten. Rensket alt det gamle gummi/fugemasse utvendig bort idag samt maskert alt. Fikk også fuget de på BB side. Så får resten bli tatt i mårå kveld.

 

Bruker Saudal Fix all som ble anbefalt av @Chilli Solbris 

Satser på resultatet blir bedre denne gang, enn når jeg sjøl prøvde meg. Fuge/maling å hage jobb, er  noe jeg holder meg unna så lenge det er mulig.

 

Så blir deler av overbygget malt når jeg kommer på jobb i Juli. Om det blir Epoxy eller flytende Kork, er ikke bestemt ennå.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Regattafisker skrev On 1.6.2024 at 21.17:

Montert ekkolodd i fiskebåten i dag! :cheers:
IMG_4398.jpeg.0a0d0ee167f6de4b6f6f8a50f24e5c43.jpegIMG_4390.jpeg.0916d682fdab7699124c7f95c3064434.jpegIMG_4396.jpeg.d9d549369106f7923c1c3bc713bf9d93.jpegIMG_4397.jpeg.dad5ef35db6feca5297384889ff21ce1.jpeg

OBS! Det er selvsagt godt mulig at du vet dette, men pas på at du IKKE har bunnstoff på svingeren.  Plasten tåler ikke bunnstoff. Dvs den tåker ikke løsemiddelet som er i binnstoffet!

Grattis med god svinger!👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gjort stort i dag (joda :yesnod:, vært og handla, oljet verandadørken, vært på pc'n og slappet av i varmen, drukket mye saft, - men IKKE båtrelatert), Ser ikke ut som om Fuglevik Båtservice as har gjort stort heller :nonod: med min båt, den ligger fortsatt på samme sted som da den ble hentet. De har jo nok å henge fingrene i - så det er bare å smøre seg med tålmodighet................eller noe..............  :rolleyes: Håper den kommer på vannet før snøen laver ned :crazy:

hvaharjeggjortidag..jpg.005939555c8449dc2c06c4918be98149.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 22 minutter siden:

 :rolleyes: Håper den kommer på vannet før snøen laver ned :crazy:

 

Det er faktisk meldt snø i Sydnorge, men heldigvis bare på fjelloverganger!

 

Her vi er på båtferie, har vært ute 2 uker nå, har stort bare sett hatt temperaturer mellom 20 og 28gr. Men om et par dager blir det noen dager med kuling, regn og max 13gr.! Vi blir liggende her på Bohus Malmön til det blir bedre før vi går videre sydover. Som pensjonister har vi hele sommeren for oss, må bare hjem før isen legger seg.

 

For å holde meg til trådtittelen, har jeg drevet med å spleise noen fortøyingstamper.

 

spleis.jpg.72fc99e610e8222e49b12e885f6008b3.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Regattafisker skrev On 2.6.2024 at 12.00:

Airmar leverer giverene sine med tre konfigurasjoner, 0, 12 og 25 grader tilt. I giverene med tilt, sitter loddet tiltet inne i giveren, slik at det kan monteres flush og fremdeles peke noen lunde nedover.

 

I monteringspunktet på mitt skrog var det 9,6 grader vinkel, så loddet peker 2,4 grader inn mot kjølen, men det skal være godt innafor. I tillegg heller båten litt den veien når jeg er alene i båten, så da blir det ganske rett ned. :smiley:

Takk. Kjekt å vite:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 3.6.2024 at 6.25:

OBS! Det er selvsagt godt mulig at du vet dette, men pas på at du IKKE har bunnstoff på svingeren.  Plasten tåler ikke bunnstoff. Dvs den tåker ikke løsemiddelet som er i binnstoffet!

Grattis med god svinger!👍👍


Dette hadde jeg faktisk tenkt å spørre om på forumet, men kanskje du har svar. 
I bruksanvisningen står det at man skal ha på vannbasert anti-fouling paint før man har båten i saltvann. Har du hørt det før, litt usikker på hva jeg skal gjøre med det. Har dessverre ikke bruksanvisningen for hånden, men kan skaffes til helgen.

Og mange takk, gleder meg til å teste den og se resultatet til helgen. :clap:

Link to post
Share on other sites

Regattafisker skrev 1 time siden:


Dette hadde jeg faktisk tenkt å spørre om på forumet, men kanskje du har svar. 
I bruksanvisningen står det at man skal ha på vannbasert anti-fouling paint før man har båten i saltvann. Har du hørt det før, litt usikker på hva jeg skal gjøre med det. Har dessverre ikke bruksanvisningen for hånden, men kan skaffes til helgen.

Og mange takk, gleder meg til å teste den og se resultatet til helgen. :clap:

Du KAN bruke vannløselig bunnstoff. Men du må ikke. Jeg teiper over og lar det være ubehandlet. Det har fungert fint i fire år. Jeg selger dem ser du…..

Plasten i ekkoloddets «vindu» tåler ikke løsemidler. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Du KAN bruke vannløselig bunnstoff. Men du må ikke. Jeg teiper over og lar det være ubehandlet. Det har fungert fint i fire år. Jeg selger dem ser du…..

Plasten i ekkoloddets «vindu» tåler ikke løsemidler. 

Helt topp, takk for svar! 
 

Er det noen ulemper med å la være? Den vil kanskje ha behov for hyppigere rengjøring dersom den ligger på vannet hele tiden?

Denne båten står for det meste på henger, så om det ikke er noen annen grunn til at de nevner det, så lar jeg være. 

Link to post
Share on other sites

Regattafisker skrev 35 minutter siden:

Helt topp, takk for svar! 
 

Er det noen ulemper med å la være? Den vil kanskje ha behov for hyppigere rengjøring dersom den ligger på vannet hele tiden?

Denne båten står for det meste på henger, så om det ikke er noen annen grunn til at de nevner det, så lar jeg være. 

Står den på henger er det bare å lå det være! Min båt ligger ute hele året. Riktignok i brakkvann. Men den er i bruk i sjø hele året så det veier opp. Den er aldri grodd igjen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...