Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Kjærringa og jeg var på Leangbukta idag på mini-båtmessa der. De som falt mest i smak var Marex 320 og Saga 365. Veldig fin Aft Cabin på Marexen, fint for barna som vil ha hver sin seng! 2,3 mill kroner. Sagaen var praktisk og fin, og deilig med mye treverk. 3,2mill kroner...

 

Fikk gratis billetter til stor-messa også da!

Link to post
Share on other sites

I går limte og tettet jeg kallesjeglideren, gjorde ferdig solcelle panelet og kjøpte Rupes maskiner. Fikk hentet Aglaze på Posten og begynte rubb og behandling av skroget. Akkurat nå har jeg vondt i armer og skuldre, men skal prøve å fortsette med den andre skrogsiden.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Presenning og stativ av igår, vask og impregnering av kalesje som har stått på i vinter. Det har vært tørt og fint i cockpit til forskjell fra tidligere år. Doble helpresenninger og kalesje på gjør tydeligvis susen. Resten av båtpussen ble tatt i høst så nå er det bare småting igjen!

Link to post
Share on other sites

Tømt båten for alt vi hadde der, bare noe tauverk og fendere igjen, byttet Olje på motoren og drevet, vasket båten innvendig, Mandag får jeg igjen kalesjen, så da tar jeg av vinter frakken å spyler av støvet som har lagt seg på den i vinter, så blir det polering.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Renset åndefilteret på min VP D4-300 med lampeolje etter tips fra BP, og parafin etter at jeg hadde brukt opp lageret med lampeolje. På bildet er guffa etter tre utskyllinger! Tror dette fungerte fint, 1000 kr spart.

 

Fylte på "oppi filteret" og lot det renne ut i mange omganger - noen som er uenig fremgangsmåten?

Redigert av Humrefisker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Hei,

Har du lyst til å skrive litt om hvordan du gikk frem? Har du brukt noe form for verktøy eller bare ved hjelp av veske?

Hei!

 

Slik gikk jeg frem; Du trenger 5 stk O ringer (lagervare hos LaSa Båt i Oslo, sikker også hos andre Volvo penta forhandlere), tre flasker med 35% eddik, og mye vann....

 

Første trinn er selvsagt å montere ut veksleren. Den sitter i fem bolter, pluss at du må løsne de to små rørene som går inn til ekspansjonstanken. På disse rørene sitter noen kobberpakninger, sjekk tilstanden på disse. Mine var helt greie, så jeg satser på å ikke bytte disse. De store rørene som går inn til motorblokka sitter ikke fast, bare å dra ut. Ta disse også ut slik at du får renset disse også når du er igang. I det minste må alle rester av gamle o ringer eller pakningsmasse fjernes. Bak på veksleren går det to slanger, disse er festet med slangeklemmer, bare å løsne og dra av. Det kommer en del vann ut, mest kjølevann fra motoren. Det er et tappehull under veksleren, men hos meg kom det flere liter ut til tross for at det hadde rent seg tomt i dette hullet.

 

Vel ute kan du løsne endelokket bak på veksleren ved å skru ut bolten som sitter midt i lokket. Deretter banker du forsiktig løs lokket ved å bruke en stort skrujern el. Alt er laget av kobber, så vær forsiktig.

 

Med lokket av kan du bedømme tilstanden på innmaten. Min var grei nok, men allikevel var omlag 25% av rørene tett av sinkrester og annet grums fra saltvannet. Det første bildet i innlegget mitt viser hvordan min så ut. Jeg skrapte ut alt som jeg kom til, og med en tykk ståltråd staket jeg opp de tette rørene. Mine var tette et par cm nedover. Vet ikke hvor ille det skal være før dette ikke går, men det er sikkert flere med erfaring her inne.

 

Deretter spylte jeg igjennom med ferskvann (satte på endelokket med den gamle pakningen);

 

bilde

 

Etter å ha tømt ut vannet og tatt av igjen endelokket, blandet jeg eddik og vann en til en. Blandingen helte jeg opp i veksleren og lot det stå i 3 timer. Mens jeg ventet spylte jeg ferskvanns siden av veksleren med mye vann;

 

bilde

 

Etter omlag 3 timer tømte jeg ut blandingen og spylte på nytt med ferskvann. Det aller meste av avleiringene var nå borte, det som fremdeles var igjen skrapte jeg bort. Rørene innvendig så nå veldig bra ut. Alle flenser og kanter ble nå pusset grundig med fint sandpapir, klargjort for nye pakninger og montering. Når jeg først har ute veksleren, tenkte jeg at jeg skulle lakkere den på nytt. Begge festene ble slipt for rust og møkk, grunnet og er nå klare for Volvo grønt... Selve veksleren er som nevnt av kobber, så denne har jeg bare vasket og avfettet, samt rubbet med sandpapir slik at den også skal være klar for grønt. Så gjenstår kun å montere den inn igjen til helga, så får vi se om alt er tett. Husk å bytte offer anode.

 

Dersom noen har kommentarer til denne beskrivelsen, så kom gjerne med dem.

Link to post
Share on other sites

På disse rørene sitter noen kobberpakninger, sjekk tilstanden på disse. Mine var helt greie, så jeg satser på å ikke bytte disse.

 

Det er ikke alltid nødvendig å bytte kobberpakninger, jeg bruker dem som regel om igjen. Men de blir harde når de blir brukt, så du bør gløde dem slik at de blir myke igjen. Hvis ikke er det sannsynlig at du får lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Søndag gikk med til å vaske kabinen med klorvann, og litt rydding. Frister å sette på ny kalesje som har kommet, men det er jo tross alt muligheter for snø ennå, Så jeg lot burkaen stå på inntil videre.

 

Satte også batteriene på lading. Godt med litt båtlukt igjen:)

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Burka ble tatt av i helgen i strålende solskinn. Er i gang med og bytte ut alle lanterner, de gamle er helt krakelert i glasset så nye ankerlanterne og topplanterne med led ble montert på søndag.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Nå er alt klappet og klart utvendig bortsett fra at jeg gikk tom for "Bumper Care" til fenderlisten. Så nå kan jeg egentlig sjøsette. I dag polerte jeg overbygget, pluss at jeg har vasket og støvsuget i salongen fremme og på toalettet. gardiner er tatt ned for vask. Når bare vannet blir varmt, blir det å fortsette med vaskingen videre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...