Jump to content

Er båtførerprøven vanskelig?


Merlis

Recommended Posts

Hei!

Skal den 26.april gi meg løs på eksamen og lurer på om det er vanskelig og stor strykprosent på eksamen?

Jeg jobber vanvittig mye om dagen og dette er noe jeg ikke har mulighet til å velge bort da jeg jobber som bilselger og hverdagen går i 100, slik at det må bli lesing mot eksamen i helgene. Men lurte da på hvor mye man behøver og lese i forhold til hvor vanskelig eksamen er?

Jeg skjønner det er vanskelig for dere som har tatt den og si om den er lett eller vanskelig. Det kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye man kan fra før av og hvor mye erfaring man har.

Jeg har kjørt båt i 14 år og føler jeg kan det meste, men har ikke vært så mye innom kompass og lystegn osv, da jeg aldri har gitt meg ut på så lange turer og heller aldri om natten i "ukjent" farvann.

 

Håper noen kan fortelle meg litt om hvordan eksamen er bygget opp.

På forhånd takk!

 

Mvh

Jonas Andersen

Link to post
Share on other sites

Jeg tok prøven når jeg var 15, altså for 12 år siden. Har faktisk ikke hatt båt siden. :rolleyes:

 

Tok en på nettet (link) hvor det ble sagt at om du klarer 80%, så er du klar for eksamen. Jeg forventet å

bomme på det meste innen navigering fordi dette er noe jeg aldri har jobbet mye med. Med liten jolle innaskjærs har det liksom aldri vært fokuset.

 

Jeg klarte 60%, og de missene jeg hadde var på navigering. :sailing:

 

Moralen er vel at du med 14 års erfaring sikkert fikser det meste av eksamen, men du bør lære deg grunnleggende kunnskaper innen navigering.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites