Jump to content

Er båtførerprøven vanskelig?


Merlis

Recommended Posts

Hei!

Skal den 26.april gi meg løs på eksamen og lurer på om det er vanskelig og stor strykprosent på eksamen?

Jeg jobber vanvittig mye om dagen og dette er noe jeg ikke har mulighet til å velge bort da jeg jobber som bilselger og hverdagen går i 100, slik at det må bli lesing mot eksamen i helgene. Men lurte da på hvor mye man behøver og lese i forhold til hvor vanskelig eksamen er?

Jeg skjønner det er vanskelig for dere som har tatt den og si om den er lett eller vanskelig. Det kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye man kan fra før av og hvor mye erfaring man har.

Jeg har kjørt båt i 14 år og føler jeg kan det meste, men har ikke vært så mye innom kompass og lystegn osv, da jeg aldri har gitt meg ut på så lange turer og heller aldri om natten i "ukjent" farvann.

 

Håper noen kan fortelle meg litt om hvordan eksamen er bygget opp.

På forhånd takk!

 

Mvh

Jonas Andersen

Link to post
Share on other sites

Jeg tok prøven når jeg var 15, altså for 12 år siden. Har faktisk ikke hatt båt siden. :rolleyes:

 

Tok en på nettet (link) hvor det ble sagt at om du klarer 80%, så er du klar for eksamen. Jeg forventet å

bomme på det meste innen navigering fordi dette er noe jeg aldri har jobbet mye med. Med liten jolle innaskjærs har det liksom aldri vært fokuset.

 

Jeg klarte 60%, og de missene jeg hadde var på navigering. :sailing:

 

Moralen er vel at du med 14 års erfaring sikkert fikser det meste av eksamen, men du bør lære deg grunnleggende kunnskaper innen navigering.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke vanskelig og du kommer langt med sund fornuft, men nok ikke helt i mål. Les teoriboka og legg vekt på merker, lys og kompass. I dokumentarkivet finner du en PowerPoint presentasjon som kan være til hjelp. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=51919 Spesielt kommentarene til hvert lysbilde.

 

Prøven foregår som en flervalgseksamen, akkurat som hos biltilsynet.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Vi bruker vanligvis boken "Veien til båtførerprøven" av Olaf Trysnes. Til den boken er det nå utarbeidet et sett med spørsmål som kan være fine til å sjekke at man har fått med stoffet fra kapittel til kapittel.

 

Her er Arbeidsbok på nettet.

Jeg har allerede begynt å "teste" min sønn som skal ta båtførerprøven snart. Har også brukt "selvtesten" i linken over, men mener det er minst et spørsmål med feil fasit der (har ikke gått gjennom hele testen så jeg kan ikke si om det er flere feil).

 

På spørsmål om det er nødvendig å registrere en slepejolle som bare av og til brukes med motor har de JA som fasitsvar og dette var vel BARE riktig FØR registeret ble overført Redningsselskapet og ble frivillig...(?) så her er vel fasiten UTDATERT...

Link to post
Share on other sites

.... På spørsmål om det er nødvendig å registrere en slepejolle som bare av og til brukes med motor har de JA som fasitsvar og dette var vel BARE riktig FØR registeret ble overført Redningsselskapet og ble frivillig...(?) så her er vel fasiten UTDATERT...

 

Ja, der har du rett og "fasiten" feil.

Med det samme denne testen kom ut var den "full av feil", men det har bedret seg litt etter litt. Nå har ikke jeg tatt meg tid til å sjekke den nylig, men regn med at der sikkert kan være 2-3 feil til . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for gode svar! :smiley:

Jeg har meldt meg på et nettbasert kurs som jeg fikk billigere via if.no. Jeg har ikke fått vært så mye inne og lest enda, men tenkte nå å sette av noen kvelder i ukene frem mot den 26.april og lese litt og teste hvordan jeg ligger ann.

Navigering og lyssignaler er nok mine svakeste punkt. Navigering tror jeg at jeg skal klare greit da jeg har brukt en del "sjøkart" eller draft og i tillegg mye kartplotter og gps. Men er fortsatt ikke helt inne i det med koordinater osv på kartene da dette som regel styrer seg selv med en kartplotter.

Båten jeg har er jo ingen båt for lange turer og nattekjøring, slik at lyssignaler fra fyr og diverse er et større problem. Men dette skal nok gå bra! :flag:

Jeg har kjørt mye båt i 14 år, så jeg synes det hadde vært flaut om jeg ikke klarte eksamen :tongue:

 

Men takk igjen for gode svar og god hjelp!

 

Mvh

Jonas

Link to post
Share on other sites

Leser for øyeblikket. Poenget mitt er faktisk å bestå. Mangler noen måneder på å kunne kjøre lovlig uten prøven. Men for al del mye fin og nyttig læring. Men jeg må innrømme at jeg ser relativt mørkt på hele greia. Synes det er mye vanselig i utregninger med missvisning og deviasjon å lyssignaler osv :sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg er 20år og har 20 års erfaring med båt, tok prøven da jeg var 10år..

Så hvis du har 14 års erfaring med båt, så kan du nok det meste som trengs for og klare prøven.

Uten å trekke din erfaring i tvil, skal en skal være klar over at om en har hatt båt i 30 år, så betyr det kanskje bare 1 år x 30 i erfaring, så det er ikke nødvendigvis det samme som 30 års erfaring. Det er noen som aldri lærer og forstår. At en har vært på sjøen i 30 år er til god hjelp for å kunne forstå, om en har lest læreboka og eventuelt fulgt med på undervisning.

Link to post
Share on other sites

Leser for øyeblikket. Poenget mitt er faktisk å bestå. Mangler noen måneder på å kunne kjøre lovlig uten prøven. Men for al del mye fin og nyttig læring. Men jeg må innrømme at jeg ser relativt mørkt på hele greia. Synes det er mye vanselig i utregninger med missvisning og deviasjon å lyssignaler osv :sad:

 

Det går nok fint skal du se. Pugg lys, kardinalmerker og lær deg å regne ut missvisningen. Det er også mange prøver på nett og ta.

Norsk Test har en prøve som du må betale 100kr e.l. med mobilen for å få ta, den er veldig til hjelp. Den er helt likt satt opp som selve båtførerprøven så da vet du hva som venter deg.

Jeg var ganske bekymret før jeg skulle ta prøven selv, men ble overasket over hvor få spørsmål det egentlig var av de forskjellige jeg syns var vanskelig. Jeg endte opp med 1 feil (på navigasjon).

Link to post
Share on other sites

Uten å trekke din erfaring i tvil, skal en skal være klar over at om en har hatt båt i 30 år, så betyr det kanskje bare 1 år x 30 i erfaring, så det er ikke nødvendigvis det samme som 30 års erfaring. Det er noen som aldri lærer og forstår. At en har vært på sjøen i 30 år er til god hjelp for å kunne forstå, om en har lest læreboka og eventuelt fulgt med på undervisning.

 

Du har et poeng der, er vel folk som har hatt båt i 30 år og bruker den kanskje bare 4 uker i fellesferien..

Litt andeledes når man har vokst opp i båt og bruker den hver dag i 5-6 mnd av året..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Etter å ha ført noen tusen frem til båtførerprøven er det ett lite moment som er like gledelig hver gang.

 

Det er når godt voksne menn begynner kurset med å fortelle at de har vært i båt hele livet, at de kan alt som er nødvendig å kunne og at de bare trenger båtførerbeviset for å få rabatt på forsikringen.

 

Etter seks uker kommer mange av dem og forteller at: "Dæven så mye vi lærte", "jeg har alltid trodd at ....", "jeg var helt sikker på at ...." og kanskje "jeg forstår ikke at det har gått godt i alle disse årene .....".

 

Med slike tilbakemeldinger i minnet må jeg titt og tillate meg å smile i skjegget når jeg leser enkelte av innleggene ovenfor. :giggle::giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar folkens! :smiley:

Jeg skal lese ekstra godt på kart, navigering og det å regne missvisninger. Selvom jeg har kjørt veldig mye båt i 14 år, merker jeg at jeg hadde godt av å lese litt "teori" om det å ferdes på sjøen. Det er mye som står i bøkene og på nettkurset som jeg aldri har tenkt på eller hadde kommet til å tenke på.

Jeg var ekstremt negativ til å måtte ta en båtførerprøve, men jeg skjønner at dette er veldig greit når man skal ferdes på sjøen. For det er utrolig hvor mye jeg lærer hver gang jeg setter meg ned med boken eller er innom nettkurset!

Det eneste jeg synes er noe negativt er at om man er født før 1980 behøver man ikke å ta båtførerbeviset. Det er mange av de som er født før 1980 som nå begynner å komme over etableringsfasen og begynner å få god kontroll på økonomien som velger å kjøpe sin første båt, og den er ofte "stor", eller i allefall en båt man kan overnatte i og ta med familien på overnattingsturer med. Det synes jeg er skummelt.. At folk som aldri har ferdes på sjøen før og som nå får god økonomi skal kunne gi seg ut på turer med ny stor båt uten og egentlig vite noe om sjøen fordi de ikke trenger båtførerbeviset.

 

Jeg mener ikke å irritere dere som er båtvante og har erfaring med sjøen som er født før 1980 nå, men jeg tenker på de som aldri har kjørt båt før og brått nå kan kjøpe seg en 40 fots båt og hive seg ut på bølgene uten erfaring.

Så min mening er egentlig at båtførerbeviset burde vært obligatorisk for alle som vil ferdes på sjøen.

Jeg mente jeg hadde god erfaring etter 14 år med egen båt, men der tok jeg feil :tongue:

Link to post
Share on other sites

Med slike tilbakemeldinger i minnet må jeg titt og tillate meg å smile i skjegget når jeg leser enkelte av innleggene ovenfor. :giggle::giggle:

Måtte bare skryte litt av meg selv hvis det var meg du siktet til (noe jeg regner med det var).

poenget var at han var bekymret for at han ikke ville klare eksamen, og da ville jeg si at når jeg klarte det som 10åring, så tror jeg ikke det blir noe problem for han og klare det. regner med han er eldre enn 10 år..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Det er nok stor forskjell på hvor vanskelig enkelte synes dette er. Det kommer jo selvfølgelig an på erfaringen.

At det er mange som ikke klarer eksamen på første forsøk er jo helt sikkert.

 

Selv underviser jeg i båtførerkurs og SRC-kurs.

Vi skulle rette prøver til en gruppe som hadde hatt en "kollokviehelg" og lest sammen. Har ikke planer om å henge ut hvilken organisasjon disse kom fra, men det møtte opp 14 stykker og fire av dem bestod eksamen. Dette var jo et skrekkeksempel (noen må ha drevet med vranglære av hverandre)

 

Jeg har også samme inntrykk som Poseidon, at det også er mange som har vært på sjøen i årevis som har veldig stor utbytte av kurset. Har hatt folk fra 14 og opp til 92 år på kurs, så spennvidden er stor...... og da også selvfølgelig erfaringsgrunnlaget.

Link to post
Share on other sites

Det fins alt for mange idioter på sjøen, jeg håper de en dag blir utryddet.

 

Det var da voldsomt! :eek::eek:

 

Når man kommer til det punkt der man anser alle andre for å være idioter, er det kanskje på tide å gå i seg selv littegrann... :rolleyes::giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.......Jeg har også samme inntrykk som Poseidon, at det også er mange som har vært på sjøen i årevis som har veldig stor utbytte av kurset. .......

 

Ja, jeg vil sogar si at de som har mange års erfaring fra båt og båtliv får langt større utbytte av et godt og grundig båtførerkurs enn de som har mindre erfaring og dermed et mindre grunnlag for å "ta til seg" mye av stoffet som gjennomgåes.

 

Når det gjelder grensen på 1980 så kan jeg veldig godt forstå at den oppfattes som "urettferdig" av enkelte, men til trøst pleier jeg ofte å si at de som er født før 1980 går på "senilkvoten" - de er for gamle til å lære noe :giggle::giggle:

 

I virkeligheten kan vi nok regne med at sjøfartsdirektør Akselsen har noen tanker omkring dette. Han har nemlig gitt tydelig uttrykk for at grensen skal forskyves til både 1970 og 1960 etter hvert som de yngste har fått sine båtførerbevis....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

At arbeidet opp mot eksamen til Båtførerbeviset er lærerikt, er det nok ikke tvil om.

 

Det trenger dog ikke være vanskelig å bestå en slik test, selv om også vasstrukne sjømenn

kan lære noe av slike kurs eller bøker.

 

Bare for å presisere dette i forhold til trådstarters spørsmål om det er vanskelig å bestå prøven.

Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha!

 

Min prosjekttråd her på BP

Link to post
Share on other sites

Hehe, nå skal du høre. Tok båtførerbeviset mitt for to år siden, da var jeg 14! Tok et intensivkurs uten å lese på kveldene og bestod eksamen! Det aller meste vil jeg si er ganske greit å tenke seg fram til. Les litt på det som handler om kart og avlesning av kart. Det var vel det eneste jeg svarte feil på; misvisning og deviasjon :lol: Når jeg tok eksamen fikk vi avkryssning på ark, med 3-4 oppgaver hvor vi brukte linjal og passer. (Fikk utdelt et kart med forskjellige oppgaver som skulle løses ved hjelp av kartet og de andre hjelpemiddlene). Skal ikke mye til før du klarer dette, lykke til! :cheers:

Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...