Even Moseng Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Hei Båtfolk! Har nylig usett kjøpt denne neptunkrysseren fra Sverige. Et relativt risikabelt prosjekt da jeg ikke uovertruffen kunnskap ang. treseilere. Kjenner modellen, men har altså ikke sett den aktuelle båten enda. (Siden den befinner seg et godt stykke inn i Sverige, og det er en god biltur/transportetappe). Fikk oversendt bilder av båten i dag, og dersom noen har innspill, råd eller vink ang. forfatningen på baten slik den ser ut så er jeg veldig interessert! - Selger forteller forøvrig at alt treet er bra, men at fargen på skroget har mørknet en del siden den har vært ommalt for en tid tilbake. (Denne tråden følger forøvrig opp tidligere postet tråd ang. transport av båten https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=65859) Takker for tips! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 utroliog pen å linjelekker båt!!! :yesnod: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Først av alt - gratulerer med en klassisk vakker seilbåt. denne oser av nostalgi og fornemmet status Her har du noe å pussle med i ledig timer. Å kjøpe en trebåt usett er jo i og for seg en risiko sport - men den der intet våger - intet vinner. Håper uansett du ikke har betalt alt for mye for det kan og sikkert vil dukke opp uforutsett problemer. Båten ser jo vellstelt og pen ut - så det kan være mye fint her. Utsiden av skroget er jo ikke så fint, men her er det mye du kan gjøre. Spørsmålt er om du ønsker at skroge skal oljes og lakkes, eller om du skal male det. Slike seilbåter er jo flotte når de er hvitmalte synes jeg. Men de er selvsagt også flotte når trestrukturen er synlig. Skal du gå for den siste varianten vil du selvsagt få en del mer jobb. Da må du jo gå i gang med å få bleket vekk alle de mørke feltene på skroget. Ut over det er det ikke lett å si så mye om forfattningen av båten. Ville nok bedt om å få noen flere nærbilder av skroget. Er det bare snakk om blåved, eller er de mørke feltene begynnede råte? Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Må si du er tøff! Flott båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Flott båt dette da. Sjekk bunnstokker og innfesting for kjølbolter. Kjølplate er også utsatt. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Moas-ark Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Gratulerer! Noe av det første du bør gjøre er å kjøpe deg denne boken Träbåtsrenovering av Thomas Larsson og masse linolje hos Bohusläns växtoljor når du kjører forbi. Litt skummelt å handle usett synes nå jeg, men hvis bildene utvending og ombord er tatt samtidig, så ser det jo ganske bra ut! Vet du hvor lenge den har ligget på land og når den var i bruk sist? Få den bort fra det åpne forblåste stedet så fort som mulig før den tørker og sprekker helt i stykker! Kommer til å bli kjempe moro å følge prosjektet ditt! Skjekk også ut www.trabatsakuten.nu, der finnes det mye ekspertise på nettopp slike båter. Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post Share on other sites More sharing options...
Even Moseng Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Takker for svar(: Jeg vet at båten har ligget på land de siste to årene, under presening. Og vært i sjø før det. Selger forteller at alt treverk er bra, så inntil jeg ser den selv fysisk så kan jeg nesten ikke gjøre annet enn å stole på det. Bildene utvendig og ombord skal være tatt samtidig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Nydelig båt og flott prosjekt! Bare husk å legge ut bilder her underveis. Du kommer nok til å ha flere som følger ivrig med på prosjektet. Quote De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Ethena Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Nydelig båt! Gleder meg til å høre mer om dette prosjektet!! Quote SY/ Ethena. Koster K-25 S55 Blogg: www.syethena.wordpress.com Link to post Share on other sites More sharing options...
grønningen Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 vakker båt, må legge ut mye bilder mens du jobber:) Quote Gir max og auke itte kvart Link to post Share on other sites More sharing options...
Even Moseng Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Har fått flere tips om at kjølboltene er det mest kritiske området. Hvordan sjekker jeg enklest forholdene på kjølboltene? og hvor mye jobb er det evt. å bytte disse dersom skulle bli nødvendig? Båten er fra 1950. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Novo Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Utrolig pen båt, blir spennede og følge med på prosjektet. Kult at folk tar vare på sånne båter, lykke til Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Ække no særlig `pinnebåt `entusiast... Men for noen linjer på den skuta der!!! Lykke til, og hld vårs oppdatert! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 (edited) Nydelige linjer. Skal bli interessant å se hva du konkluderer med når du har fått gått en runde med kniven.... Hvordan skal du få den med deg hjem? Den vogga den står på må vel gå greit å løfte opp på en vanlig bil-transporthenger. Den båten veier vel ikke mer enn 1000-1100 kg? Bare husk at det er lav hastighet på henger i Sverige, lurer på om det er 40-50km/t. Ikke som E6 gjennom Østfold. Her ligger omtrent alle i 100-110 med hengere, bremsede som ubremsede. Skjønner ikke at de tør, men det er kanskje ren uvitenhet. Blir man stoppet i 110 i 100-sona med en ubremset henger kjører man faktisk 50km/t over fartsgrensa. Sånt blir man vel forgjenger av... Edited April 7, 2010 by Honduras (see edit history) Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Må bare hive meg på lasset her. Fantastisk pen båt!! Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Even Moseng Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Først; takk for alle svar og lovord i forbindelse med prosjektet! Jeg skal ærlig innrømme at jeg er rimelig spent på dette selv. Etter å ha sjekket ut diverse muligheter iforhold til transport står jeg igjen med to muligheter. 1. Sette krybbe og båt på en bilhenger ved hjelp av skikkelige lastestropper. eller 2. Leie denne hengeren fra Nesbru Trailer Service, og la krybben stå igjen i Sverige. Kommer nok uansett ikke unna E6en. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Gratulerer med nydelig båt og lykke til med å få den hjem Quote Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Jeg ville gått for den hengeren, ingen problem! Bare bruk sunn fornuft! Jeg er svak for linjene og må også gratulere masse, fantastisk god båt, Har selv krysset Skagerak i stiv kuling i tilsvarende og veldig imponert over seilegenskapene, kos deg Quote . Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Hengeren fungerer ypperlig. Har bruke den to ganger til en tyngre båt enn hva du skal frakte. Bare ta med verktøy som gjør at du kan stramme opp støttene med jevne mellomrom og nok mange stropper. Den hengeren jeg lånte ifjor fra nesbru var meget sliten, men fungerte. Da ble det ekstra viktig at jeg hadde med fastnøkkler og store nok kopper som passet til muttrene. IKKE en stillbar skiftenøkkel.. Vriker som mange hadde bruke det med de følger at muttrene var mer runde enn sekskantet. Dette er hengeren fra nesbru. Gikk fint fra Gøteborg til Norge :) Uansett.. dette går fint så lenge du tenker gjennom dette og har en bil som trekker godt. Lykke til! Quote De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 1. Sette krybbe og båt på en bilhenger ved hjelp av skikkelige lastestropper. Hvis han ikke skal ha så mye ekstra for krybben, ville jeg faktisk gått for denne løsningen. Da har du krybbe å sette båten i når du kommer hjem, og det har du vel uansett bruk for når du skal pusse opp båten. Eventuelt leie båthenger, demontere krybben og legge den ved siden av båten på hengeren. To fluer i en smekk... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 (edited) 2. Leie denne hengeren fra Nesbru Trailer Service, og la krybben stå igjen i Sverige. Samme type henger som jeg hentet min båt med. Veldig stabil henger. Sunwind på Brenderup henger Edited April 8, 2010 by alidal (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Even Moseng Posted May 26, 2010 Author Share Posted May 26, 2010 Lenge siden siste oppdateringen på dette prosjektet. Men båten er nå i havn, så hvis noen fortsatt er interessert i å følge prosjektet så fortsetter det Her på båtplassen og på bloggen Den unge mannen og havet Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.