Jump to content

Nylig kjøpt treseiler, kom med vurdering av prosjektet! (:


Even Moseng

Recommended Posts

Hei Båtfolk!

 

Har nylig usett kjøpt denne neptunkrysseren fra Sverige. Et relativt risikabelt prosjekt da jeg ikke uovertruffen kunnskap ang. treseilere. Kjenner modellen, men har altså ikke sett den aktuelle båten enda. (Siden den befinner seg et godt stykke inn i Sverige, og det er en god biltur/transportetappe).

 

Fikk oversendt bilder av båten i dag, og dersom noen har innspill, råd eller vink ang. forfatningen på baten slik den ser ut så er jeg veldig interessert!

 

- Selger forteller forøvrig at alt treet er bra, men at fargen på skroget har mørknet en del siden den har vært ommalt for en tid tilbake.

(Denne tråden følger forøvrig opp tidligere postet tråd ang. transport av båten https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=65859)

 

Takker for tips!

 

dsc00033.jpg

dsc00032.jpg

dsc00031.jpg

dsc00030.jpg

dsc00029.jpg

Link to post

Først av alt - gratulerer med en klassisk vakker seilbåt.

denne oser av nostalgi og fornemmet status :yesnod:

 

Her har du noe å pussle med i ledig timer.

Å kjøpe en trebåt usett er jo i og for seg en risiko sport - men den der intet våger - intet vinner.

 

Håper uansett du ikke har betalt alt for mye for det kan og sikkert vil dukke opp uforutsett problemer.

 

Båten ser jo vellstelt og pen ut - så det kan være mye fint her.

Utsiden av skroget er jo ikke så fint, men her er det mye du kan gjøre.

Spørsmålt er om du ønsker at skroge skal oljes og lakkes, eller om du skal male det.

Slike seilbåter er jo flotte når de er hvitmalte synes jeg.

Men de er selvsagt også flotte når trestrukturen er synlig.

 

Skal du gå for den siste varianten vil du selvsagt få en del mer jobb. Da må du jo gå i gang med å få bleket vekk alle de mørke feltene på skroget.

 

Ut over det er det ikke lett å si så mye om forfattningen av båten.

Ville nok bedt om å få noen flere nærbilder av skroget.

Er det bare snakk om blåved, eller er de mørke feltene begynnede råte?

Link to post

Gratulerer! :flag: Noe av det første du bør gjøre er å kjøpe deg denne boken Träbåtsrenovering av Thomas Larsson og masse linolje hos Bohusläns växtoljor når du kjører forbi. Litt skummelt å handle usett synes nå jeg, men hvis bildene utvending og ombord er tatt samtidig, så ser det jo ganske bra ut! Vet du hvor lenge den har ligget på land og når den var i bruk sist? Få den bort fra det åpne forblåste stedet så fort som mulig før den tørker og sprekker helt i stykker! Kommer til å bli kjempe moro å følge prosjektet ditt! Skjekk også ut www.trabatsakuten.nu, der finnes det mye ekspertise på nettopp slike båter.

Link to post

Takker for svar(:

 

Jeg vet at båten har ligget på land de siste to årene, under presening. Og vært i sjø før det. Selger forteller at alt treverk er bra, så inntil jeg ser den selv fysisk så kan jeg nesten ikke gjøre annet enn å stole på det. Bildene utvendig og ombord skal være tatt samtidig.

Link to post

Nydelige linjer. Skal bli interessant å se hva du konkluderer med når du har fått gått en runde med kniven....

 

Hvordan skal du få den med deg hjem?

Den vogga den står på må vel gå greit å løfte opp på en vanlig bil-transporthenger. Den båten veier vel ikke mer enn 1000-1100 kg?

 

Bare husk at det er lav hastighet på henger i Sverige, lurer på om det er 40-50km/t.

Ikke som E6 gjennom Østfold. Her ligger omtrent alle i 100-110 med hengere, bremsede som ubremsede.

Skjønner ikke at de tør, men det er kanskje ren uvitenhet.

Blir man stoppet i 110 i 100-sona med en ubremset henger kjører man faktisk 50km/t over fartsgrensa. Sånt blir man vel forgjenger av... :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Først; takk for alle svar og lovord i forbindelse med prosjektet! Jeg skal ærlig innrømme at jeg er rimelig spent på dette selv.

 

Etter å ha sjekket ut diverse muligheter iforhold til transport står jeg igjen med to muligheter.

 

1. Sette krybbe og båt på en bilhenger ved hjelp av skikkelige lastestropper.

eller

2. Leie denne hengeren fra Nesbru Trailer Service, og la krybben stå igjen i Sverige.

 

przyczepapodlodziowa86_184.jpg

 

Kommer nok uansett ikke unna E6en.

Link to post

Hengeren fungerer ypperlig. Har bruke den to ganger til en tyngre båt enn hva du skal frakte. Bare ta med verktøy som gjør at du kan stramme opp støttene med jevne mellomrom og nok mange stropper. Den hengeren jeg lånte ifjor fra nesbru var meget sliten, men fungerte. Da ble det ekstra viktig at jeg hadde med fastnøkkler og store nok kopper som passet til muttrene. IKKE en stillbar skiftenøkkel.. Vriker som mange hadde bruke det med de følger at muttrene var mer runde enn sekskantet.

 

bilde130.jpg

Dette er hengeren fra nesbru. Gikk fint fra Gøteborg til Norge :)

 

Uansett.. dette går fint så lenge du tenker gjennom dette og har en bil som trekker godt.

 

Lykke til!

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
1. Sette krybbe og båt på en bilhenger ved hjelp av skikkelige lastestropper.

 

Hvis han ikke skal ha så mye ekstra for krybben, ville jeg faktisk gått for denne løsningen. Da har du krybbe å sette båten i når du kommer hjem, og det har du vel uansett bruk for når du skal pusse opp båten. Eventuelt leie båthenger, demontere krybben og legge den ved siden av båten på hengeren. To fluer i en smekk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...