rover Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Hva er å foretrekke, hydraulisk eller wirestyring? Skal montere pent brukt 90 Hk Suzuki på 16,5 fot skjærgårdsjeep. Styring må skiftes, men hva er best? Wire til ca. 2000,- eller hydraulisk til ca. 5000,- Prisen er ikke avgjørende. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 jeg har tidligere blitt fortalt at grensen for wire styring går på ca 100 hester. Om prisen ikke betyr noe hadde jeg satt på hydraulisk styring. Jeg ser for meg at den fungerer bedre over tid og krever mindre vedlikehold Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Gå for hydraulisk. Jeg har DF115, ble en helt annen båt etter at jeg oppgraderte til hydraulisk styring. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Heldigvis får man som regel hva men betaler for i Norge. Hydraulisk er best og mye mer komfortabelt og kjøre. Quote Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Har hydraulisk styring til min F-100. Kan anbefales på det varmeste. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Helt enig, hydraulisk!! Har alle båter før hatt wire/teleflex, helt opptil 90hk. Da vi kjøpt bellaen var den med hydr.styring, kejm aldri til å gå tilbake fra hydr.styring for det er så mye mere komfortabelt, vibrfritt, smuuut og deilig. Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Fasitsvaret her her hydraulisk. Jeg prøvde min 225hk et par turer uten for å teste motoren. Livsfarlig! Kunne ikke rikke motoren når jeg dro på litt. Etter montasje av hs kan jeg kjøre med en hånd, lett! Kjøp deg hydraulisk, uten tvil. Aldri se deg tilbake Quote Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Posted April 8, 2010 Author Share Posted April 8, 2010 Tusen takk for "entydige" svar. Så her er visst ingen tvil, det blir hydraulisk. Så, kommer neste spørsmål.... Hvilket fabrikat? Eller det mindre viktig? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Har baystar tror jeg den het, på min hvertfall. Mener maritim.no har Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Bare for å være litt "motvekt"; har en 90hk Suzuki 4-takter på hekken med wirestyring og det fungerer helt topp. Ser ikke noe behov for å bytte til hydraulisk! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Posted April 8, 2010 Author Share Posted April 8, 2010 Hm.... Men "bytter ikke for å bytte" Den gamle wirestyringen er allerede kaputt....... Så.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Smiley Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 (edited) Bare for å være litt "motvekt"; har en 90hk Suzuki 4-takter på hekken med wirestyring og det fungerer helt topp. Ser ikke noe behov for å bytte til hydraulisk! Dette var min tanke også på den gamle båten. Fungerte helt greit med min 90 merc. men så sto jeg plutselig der med defekt styring og skulle velge.... la i etpar lapper ekstra for hydraulisk. I ettertid har jeg ikke skjønt hvordan jeg holdt ut med "telefleksen". Den hydrauliske er så mye lettere og mer presis, og helt upåvirket av "drag" i vannet. Et av de innkjøpene til båt jeg har angret minst på......... Edited April 8, 2010 by smiley (see edit history) Quote AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 At det er bedre med hydraulsisk styring er jeg ikke i tvil om. Har sågar egen erfaring med det, men tenkte ikke på det ved kjøp av ny båt for et par år siden og har ikke savnet det noe særlig. Ikke værre enn som så! Til gjengjeld har jeg spandert el-vinsj på hengeren mens andre ikke skjønner vitsen med det, dem om det! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 *snip*Til gjengjeld har jeg spandert el-vinsj på hengeren mens andre ikke skjønner vitsen med det, dem om det! Joda skjønner det, men noe må holde runkemuskelen i trim også Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts