Jump to content

Når legger folket ut båtene sine?

Merlis

Recommended Posts

Hei! =)

Nå er våren/sommeren sakte, men sikkert på vei mot oss, og noen har sikkert begynt på vårpussen av båtene sine allerede =)

Jeg tenkte selv jeg skal begynne med dette enten i dag eller i morgen slik at jeg kan ta meg god tid og få gjort en skikkelig jobb!

Har endelig fått avklart at jeg har fått båtplass på hvaler og venter nå bare spent frem mot en fin båtsesong!

Det klør såpass i fingrene at jeg kommer til å legge ut båten om 2 uker. Jeg bruker vanligvis ikke å legge den ut før i slutten av mai, eller begynnelsen av juni, men i år klarer jeg bare ikke å vente så lenge.

Lørdag den 24.april legges båten på vannet og jeg ser frem mot en sommer med mye bra vær og gode båtforhold! =)

Hyggelig om flere også skriver litt om når dere skal legge ut deres båter for å få litt "godstemning" etter en lang og hard vinter! :flag:

:cheers:

Mvh Jonas

Fant ut at det fort blir mai på meg også =) Båten min ligger innerst av en del båter da jeg tok den opp tidlig i fjor grunnet litt andre prosjekter jeg måtte ta hånd om og slikt, så den ligger "uheldigvis" innerst slik at jeg måtte vente til en del andre la ut sine båter, og det var visst ikke før i mai en gang det heller.

Men da får jeg bedre tid til å fikse den opp før sommeren, så det kan jo bare være positivt det! :smiley:

Det er en god del jeg må gjøre med den før jeg kan få lagt den ut uansett, så egentlig passet det meg greit at det ikke blir før i mai, selvom jeg gjerne skulle tatt noen "vårturer" med den i helgene.

Jeg tenkte å begynne med å vaske den litt pent med en saltsyreblanding for å få skroget til å bli hvitt og pent igjen, selvom jeg har hørt jeg må jobbe veldig forsiktig med saltsyre. Deretter vasker jeg den, rubber litt, polerer 2 ganger, vokser 2 ganger, smører på polytrol på det brune feltet i båten, deretter skal jeg trekke om putene innvendig i beige alcantara, montere ny kartplotter, bytte to høttalere, montere nye side lanterner, gå over motor og bytte olje, oljefilter, luftfilter, plugger og deretter gå over bensinslangene for å se etter at disse er bra og samtidig sjekke slangeklemmene slik at båten brått ikke ender opp som et stort st.hans bål! :tongue:

Deretter må jeg stoffe båten med nytt bunnstoff. Da begynner jeg å nærme meg en båt i god stand som er klar for nok en båtsesong! :flag:

Noen som veit noe om hvilken av motorene i Draco båtene det har vært mest snakk om når det gjelder brann? Mange kaller jo disse båtene for "tikkende bomber" uten at jeg veit hvilke motorer det har vært mest tull med?

Jeg selv har en Mercruiser 470 på 3.7 liter og som yter 170 hk. Meget fornøyd med motoren til nå! =)

På en god dag klarte jeg 42 gps knop med riktig tiltet motor og gass-spaken så langt fremover som det var mulig å få den.

Mvh Jonas

På disse kantene av landet ligger båtene stort sett ute hele året.

Bare oppe noen dager/uker for årlig vårpuss.

Men i vinter har Sophie (båten min) overvintret på land for første gang i sitt 60 år lange liv.

Er i ferd med å skrape henne helt ned og har som tidsramme at hun skal på sjøen før 17 mai.

De ligger ute hele året ja! :smiley: Hvordan er dette på vinteren når det er frost og det kommer noe vann i skroget da? Fryser det ikke til is? =)

Går ut ifra at det er trebåter stort sett som ligger ute? Det jeg har hørt er at glassfiber båter som ligger ute i frosset sjø kan sprekke opp om vinteren, men dette er vel noe annerledes med trebåter?

Rundt den 17.mai er jo en perfekt tid å sjøsette den igjen da! =) Mye bra vær og gode båtforhold! =) Godt å høre at det er folk som er nøye med båtene sine! =)

Jeg selv har en Mercruiser 470 på 3.7 liter og som yter 170 hk. Meget fornøyd med motoren til nå! =)

På en god dag klarte jeg 42 gps knop

Hadde samme i min gamle 2100SC, så slik ut bak der i 38 knop. Savner den farten til tider, ja :sad:

5016172.jpg

picture_004.jpg

Hadde ingen problemer med min i de 3 årene jeg hadde den. Var nøye med lufting før start !

Bruker som regel å gjøre ferdig båten i /sette ut påsken. Men dette varier litt alt ettersom hvor seint og tidlig påska kommer på året.

Men normalt sett så midi april går den ut hvertfall.

Er ferdig bunnsmurt og vasket i skroget, mangler fullshining med polering. Og helt fra scrath fra toppen til oversiden av fenderlista.

Blitt lite gjort siste dagen pga regn og litt lav temp.

På en god dag klarte jeg 42 gps knop

Hadde en slik motor på min Marex 23. Bråkte fælt (4 cyl) og var veldig sugen på fuel. Hadde mye tull men den motoren. Byttet til MerCruiser 4.3 MPI ,, V6, 220HK akk en ny verden..

Båten settes på vannet neste lørdag.. :smiley:

Dro opp vinterjolla i går, for litt glassfiber reparasjoner og bunnstoff, samt litt motorvedlikehold/småreparasjon.

Og I DAG skal jeg bunnstoffe båten, som er det siste som gjenstår, og så sette den ut i morgen tidlig, evt i kveld, ettersom hvor lang tid jeg bruker på bunnstoffet(må muligens pusse og prime litt).

Og så starter sommeren med tur til Jomfruland :)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

De ligger ute hele året ja! :smiley: Hvordan er dette på vinteren når det er frost og det kommer noe vann i skroget da? Fryser det ikke til is? =)

Går ut ifra at det er trebåter stort sett som ligger ute? Det jeg har hørt er at glassfiber båter som ligger ute i frosset sjø kan sprekke opp om vinteren, men dette er vel noe annerledes med trebåter?

Dette er vel ett like stort problem på land? (is i kroget)

Her på vestlandet kan vi ha båten ute (og bruke den) hele året!

Har forøvrig mn oppe denne uken for vårpuss, og klar igjen til uken

Her ligger vi ute hele året, og er helårsbrukere.

Har frosset fast fire ganger denne vinteren, men har nå kommet løs etter litt kjøring i springen.

Ingen skade på båten.

Ligger med varme ombord for å holde temperaturen over 0.

Første Sagatreff hadde vi allerede i januar, med pinnekjøtt og det hele.....

Da kom Båtmagasinet på besøk, og fikk seg en god middag i godt selskap.

Artikkel her: Vintertreff med SagaKlubben

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Worry II: Du har hatt samme motoren i din Draco også ja! Godt å høre at du var fornøyd med den! =) Jeg har hørt så mye forskjellig om den motoren, men etter det jeg fikk brukt den i fjor er jeg meget fornøyd med motoren! Den bråker riktig nok litt på høyt turtall og den bruker ekstremt mye drivstoff, men det er en suveren motor ellers etter min erfaring.

Onkel Donald: Jeg er enig i at den bråker veldig på høyt turtall og at den bruker ekstremt mye bensin, men så lenge den går er jeg fornøyd =P Håper bare jeg slipper problemene =/ Det hadde vært kjedelig.. Har hørt det er en dyr motor å reparere og deler til den er visst også dyrt etter det jeg har fått beskjed om!

Det eneste "svakhetstegnet" jeg kan se på motoren nå er at den ryker veldig blått når jeg starter den opp på kald motor. Dette er jo som oftest toppen som begynner å bli gåen, men den skal være overhalt for 3-4 år siden.

Men jeg skal bytte olje på den, oljefilter og luftfilter samt tennplugger, så håper dette kan bidra til noe mindre røyk når jeg starter den opp. Det ryker ingen verdens ting etter det har gått et par minutter, men blårøyken er nok der i 1-2 minutter da jeg har måttet ha litt gass for å få startet den osv. Håper dette også blir bedre med ny olje og tennplugger.

Til dere andre: Utrolig gøy å høre at folk er ivrige og er like lystne som meg på å få ut båtene! Jeg skulle gjerne lagt den ut 24.april, men virker ikke som dette lar seg gjøre da det ligger en haug med båter foran min slik at kranen ikke kommer til inne ved min båt =(

Men får bare prøve å være tålmodig og bare pusse og jobbe med den frem til jeg kan sette den ut =)

Vår var utpå før 1.april, og nå ligger vi i Lillesand å skal til på vår andre overnatting i båten :)

Blir nok ute hele helgen :D

Båten blir på vannet til like før isden kommer, også settes den ut straks isen forlater vannet.. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Båten ble sjøsatt 9.april

Det oppleves som ”nå er det sommer” med pent vær og det hele. I går kveld, på tur ut Nordresundet ved Egersund, var det slik verden så ut ved sesongens første ”kosetur”. Måtte det bli en sommer med mange slike kvelder.

kveldstur.jpg

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...