Jump to content

Dilemma. Salg av båt til person uten båtførerprøve.


Eureka

Recommended Posts

Ja, her kommer et lite tema til diskujon, om noen vil henge seg på.

 

Datoen er 2. mai og du skal selge din 21 fots båt med 120 hester. Det dukker opp en kar som er født i 1981. Han har ikke båtførerprøven og det er den første båten hans. Lar du denne karen prøvekjøre båten?

 

(-et juridisk spørsmål vil jo være om det vil regnes som "overlatelseskjøring" som er straffbart etter vegtrafikkloven)

 

For å legge til ett nytt moment, kjøperen sier han har lite erfaring med båt, men at han for 2 år siden prøvde sin onkels Bever 425 med 30 hester. Om svaret ditt var ja på spørsmål 1, vil du fortsatt la han kjøre noen runder og la han legge til kai, for å prøve båtens egenskaper? ( tatt i betraktning at du aldri har lagt ned så mye arbeid i puss og gnikking, som i år)

 

Om svaret er nei på spørsmål 1, på grunn av at du føler det er etisk, moralsk og ulovlig, ja da er det jaggu om å gjøre å få ut fingeren før 1. mai å få solgt unna båten. :)

 

Men hva synes "dere"?

Link to post

Hva har vegtrafikklovgivningen med båt å gjøre?

Man snakker også om er myndig person på 29 år.

 

Selvsagt kan han prøvekjøre båten sammen med deg.

Om du ikke ønsker at han skal legge til grunnet dårlig erfaring, har han nok full forståelse for det.

 

Ta dere en tur utpå og gi av den kunnskapen du har når det gjelder å bruke båten og gjør han oppmerksom på regelverket om båtførerbevis hvis han skulle ende opp med å kjøpe båten.

 

Hva forsikringen dekker er det kun du som vet da dette vil variere fra selskap til selskap og hvor godt forsikret du er.

 

Hadde man snakket om en 10 åring uten følge hadde jeg vært med på tankegangen, men når personen er myndig er det hans ansvar og ikke ditt når det kommer til båtførerbevis.

Link to post

Hva sier jussen om dette: Må man ha båtførerbeviset for å føre båten, selv om det er en person ved siden av som har det - og som er eier av båten?

 

Krever forsikringsselskapene i dag at fører har båtførerbeviset, eller kun at du som eier er med på turen?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er skipperen som er båtfører ja.

Og i dag skal du ikke slippe noen alene med hverken bil eller båt før de har betalt den uansett.

 

Du har vel ikke lov til å selge til en som ikke er myndig heller uten foresattes underskrift så det blir heller ikke ditt ansvar

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det blir vel ikke et dilemma før obligatorisk båtføreprøve blir innført 1.mai så i mellomtiden kan du la enhver som er over 16 år få prøvekjøre. Det er vel heller ingen regel som sier at man ikke har lov til å kjøpe en bil, en båt eller fly først etter et fyllt antall år, kun å føre disse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Merkelig problemstilling med en liten hint av privat overformyndri, eller? Du kan da selge en båt, en bil, ett fly, et skip til en myndig person uten att vedkommen skal bla opp sertifikater for å føre doningen. Vedkommen kan selvfølgelig få andre med nødvendig kompetanse/sertifikater til å ta seg av bruken.

Link to post

Merkelig problemstilling med en liten hint av typisk norsk overformyndri, eller? Du kan da selge en båt, en bil, ett fly, et skip til en myndig person uten att vedkommen skal bla opp sertifikater for å føre doningen. Vedkommen kan selvfølgelig få andre med nødvendig kompetanse/sertifikater til å ta seg av bruken.

Link to post

Vegtrafikkloven gjelder ikke båt.

 

Jeg ville latt han prøvekjøre, men ikke uten at jeg selv ble med. Det ville jeg ikke turt uansett, kompetanse eller ikke, i værste fall kan han jo stikke av med båten...

 

Forsikringsselskapet vil nok kreve at fører har båtførerbevis ja, det følger vel naturlig av avtalen, men som flere her sier så er det vel strengt talt båtens skipper som er fører, ikke nødvendigvis den som står ved roret.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Blir vel litt som øvelseskjøring dette da..?

Men svaret er nei. I forsikringsvilkårene mine, er det krav om at fører skal fylle nødvendige krav til å føre båten. I tillegg er det krav til førerens alder.

 

Det vil i praksis si at svaret også ville vært nei om vedkommende var 65år, uten å inneha nødvendig kunnskap om den spesifikke båten, og tilstrekkelig fartstid. Hva som i et slikt tilfelle vil være tilstrekkelig/nødvendig, er nok basert på en skjønnsmessig vurdering.

 

Hva lovens bokstav stiller som krav, antar jeg at ikke samsvarer helt med forsikringsselskapets krav. Selskapet vil som regel gjøre sine vurderinger, med hensikt å avkorte utbetalingen i et skadeoppgjør. Jeg vil utfra dette syn stille spørsmål med kunnskapsnivået til den som er interessert i båten, selv om den personen selvfølgelig godt kan overgå mine egne ferdigheter.

 

Poenget er at dersom personen utgir seg for å ha tilstrekkelig ferdigheter og utfyller de krav som er gitt, at jeg gir opplæring i hvordan min båt fungerer (ingen er lik), og at jeg observerer (følgelig klar til og overta roret) skulle dette gå greit (både før og etter skade).

 

Tross alt er det egne verdier og eget ansvar, om vedkommende skulle være skjødesløs...

Link to post
Merkelig problemstilling med en liten hint av typisk norsk overformyndri, eller? Du kan da selge en båt, en bil, ett fly, et skip til en myndig person uten att vedkommen skal bla opp sertifikater for å føre doningen. Vedkommen kan selvfølgelig få andre med nødvendig kompetanse/sertifikater til å ta seg av bruken.

 

Det er ikke salget som er problematisk (kjøpte selv bil i alder av 13, tung mc 15), men selve prøvekjøringen.

Link to post

Ser på dette på samme måte som øvelseskjøring med bil. Ingenting i veien for at han prøver båten så lenge du er med som ledsager. Om han så kjøper den og overtar båten er det hans ansvar og sørge for at han følger loven, ikke ditt, du eier jo ikke båten lengre. Det er ingenting i veien for at du kan selge bil til en uten førerkort heller såvidt jeg vet, og da går det vel greit med båt også. Det eneste og passe på, er og få båten ut av forsikringen din før den blir overlevert og sørge for omregistrering hvis den er regristrert. Så er det opp til kjøper og få ordnet ny forsikring og det blir jo sikkert ikke helt enkelt, men det er vel strengt tatt ikke påbudt med forsikring heller, eller er det det? Tenker da på ansvarforsikring som man er nødt til og ha på bil for og få den registrert.

Link to post

Når jeg leser slike innlegg begynner jeg virkelig å lure på om ikke byråkratene har fått borret seg litt vel langt inn i privatlivet til folk! Forstår virkelig ikke hvorfor man skal gjøre noe nummer ut av dette. Dersom det er viktig for deg å beholde moralen kan du jo evt. gå med på at han kan kjøre den hvis han får med en kompis som har "lappen" (eller blir det kanskje ulovlig det også?). Personlig kommer jeg aldri til å la dette regelregimet påvirke så enkle spørsmål. Nå skal det være sagt at jeg har gjort mange ulovlige ting (men aldri noe galt), sikkert i dag også, men det har gått fint og kommer sikkert til å gjøre det en stund til. Ser ingen mening i å gjøre problemer større enn de er, og det er mange ting her i livet som er ulovlig selv om det ikke er noe galt. Og ja, i mine øyne er det fullt forsvarlig å både la kjøperen får prøve båten og kjøpe den dersom han liker den

Link to post

Nå må ikke lover og regler gå folk heilt til hue, bruk fornuft istede. Ta vedkommende med på en prøvetur. Hvordan det er å legge til å fra kai kan du lære opp den som har kjøpt båten å ikke noe som skal ha noe å si for vurdering ved kjøp. Tror ikke du finner noen hær som har kjøpt en båt utfra egenskapene som man opplevde første gang man prøvekjørte den?(men kanskje en demonstrasjon fra eier har vært påvirkende :smiley: )

 

Jeg ville tatt med vedkommende, demonstrert egenskapene ved å legge til å fra kai, så tatt båten ut til et sted hvor det egnet seg å demonstrere båtens egenskaper så langt det viser seg nødvendig og forsvarlig for så la vedkommende prøve båten hvor det er "trygt". Etter salg kan man ha videre opplæring, da ansvaret har forflyttet seg til ny eier.

 

For å vri på det, jeg hadde ikke latt noen ta bilen min alene på en farlig kjøretur uten lappen, men JEG har LOV TIL å drive med ØVELSESKJØRING, å selvfølgelig skal den på 18 år uten lappen få prøve bilen jeg selger på et forsvarlig område UTEN andre ting å skade en bilen, å dette etter salget er så godt som i boks.ø

Link to post

Det virker som om en del her legger ned for mange spørsmål i et ganske klart spørsmål:

Lar du denne karen prøvekjøre båten?

 

Slik jeg forstår dette, er det enten snakk om:

a) Vil du la han føre båten selv om han vil kunne gi deg forkortning i forsikringen?

b) Vil du la ham prøve båten?

 

Svaret mitt er: Ja, men ikke alene. Vil nok være med uansett hvem som vil prøve.

 

Det er ikke spørsmål om vi vil selge til ham. Det hadde jeg gjort. (Mulig tittelen her er litt misvisende. Den sier noe om salg, men innlegget handler om prøvekjøring.) :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
snakk om en person som er født i 1981 = 29 år.
Ja og følgelig kan han signere selv. Du er fortsatt like lite ansvarlig for om han har nødvendige sertifikater eller ikke.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...