Eureka Startet 14.April.2010 Del på Facebook Startet 14.April.2010 Ja, her kommer et lite tema til diskujon, om noen vil henge seg på. Datoen er 2. mai og du skal selge din 21 fots båt med 120 hester. Det dukker opp en kar som er født i 1981. Han har ikke båtførerprøven og det er den første båten hans. Lar du denne karen prøvekjøre båten? (-et juridisk spørsmål vil jo være om det vil regnes som "overlatelseskjøring" som er straffbart etter vegtrafikkloven) For å legge til ett nytt moment, kjøperen sier han har lite erfaring med båt, men at han for 2 år siden prøvde sin onkels Bever 425 med 30 hester. Om svaret ditt var ja på spørsmål 1, vil du fortsatt la han kjøre noen runder og la han legge til kai, for å prøve båtens egenskaper? ( tatt i betraktning at du aldri har lagt ned så mye arbeid i puss og gnikking, som i år) Om svaret er nei på spørsmål 1, på grunn av at du føler det er etisk, moralsk og ulovlig, ja da er det jaggu om å gjøre å få ut fingeren før 1. mai å få solgt unna båten. :) Men hva synes "dere"? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Ville du latt en 18 åring uten sertifikat ta en prøvetur med bilen din? Selvsagt ikke. Samme med båt. Og hva om han ble utsatt for en ulykke på denne prøveturen. Hvem ville vært annsvarlig? Og hvilket forsikrings selskap ville dekket utgiftene? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Eureka Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 :) selv er jeg soleklar på begge spørsmål, og det jeg sikter til er om folk "ser det litt mere mellom fingrene" siden det er på sjøen. Og du trekker frem nøyaktig de samme tankene jeg har omkring dette. Men hva mener folk? Har båt til sags, noen som vil kjøpe? :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Vel, jeg som selger hadde ført båten sjøl på en prøvetur, spesielt ut og inn på båtplassen Man lærer jo ikke og føre en båt på kurs alikevel, så "lappen" eller ikke har ikke særlig betydning slik jeg ser det Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hva har vegtrafikklovgivningen med båt å gjøre? Man snakker også om er myndig person på 29 år. Selvsagt kan han prøvekjøre båten sammen med deg. Om du ikke ønsker at han skal legge til grunnet dårlig erfaring, har han nok full forståelse for det. Ta dere en tur utpå og gi av den kunnskapen du har når det gjelder å bruke båten og gjør han oppmerksom på regelverket om båtførerbevis hvis han skulle ende opp med å kjøpe båten. Hva forsikringen dekker er det kun du som vet da dette vil variere fra selskap til selskap og hvor godt forsikret du er. Hadde man snakket om en 10 åring uten følge hadde jeg vært med på tankegangen, men når personen er myndig er det hans ansvar og ikke ditt når det kommer til båtførerbevis. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hva sier jussen om dette: Må man ha båtførerbeviset for å føre båten, selv om det er en person ved siden av som har det - og som er eier av båten? Krever forsikringsselskapene i dag at fører har båtførerbeviset, eller kun at du som eier er med på turen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tuffff Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Det er vel skipperen som er båtfører - eller?? Selv om en matros står til rors. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Det er skipperen som er båtfører ja. Og i dag skal du ikke slippe noen alene med hverken bil eller båt før de har betalt den uansett. Du har vel ikke lov til å selge til en som ikke er myndig heller uten foresattes underskrift så det blir heller ikke ditt ansvar Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Her var det snakk om en person som er født i 1981 = 29 år. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Det blir vel ikke et dilemma før obligatorisk båtføreprøve blir innført 1.mai så i mellomtiden kan du la enhver som er over 16 år få prøvekjøre. Det er vel heller ingen regel som sier at man ikke har lov til å kjøpe en bil, en båt eller fly først etter et fyllt antall år, kun å føre disse. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Merkelig problemstilling med en liten hint av privat overformyndri, eller? Du kan da selge en båt, en bil, ett fly, et skip til en myndig person uten att vedkommen skal bla opp sertifikater for å føre doningen. Vedkommen kan selvfølgelig få andre med nødvendig kompetanse/sertifikater til å ta seg av bruken. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Merkelig problemstilling med en liten hint av typisk norsk overformyndri, eller? Du kan da selge en båt, en bil, ett fly, et skip til en myndig person uten att vedkommen skal bla opp sertifikater for å føre doningen. Vedkommen kan selvfølgelig få andre med nødvendig kompetanse/sertifikater til å ta seg av bruken. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Vegtrafikkloven gjelder ikke båt. Jeg ville latt han prøvekjøre, men ikke uten at jeg selv ble med. Det ville jeg ikke turt uansett, kompetanse eller ikke, i værste fall kan han jo stikke av med båten... Forsikringsselskapet vil nok kreve at fører har båtførerbevis ja, det følger vel naturlig av avtalen, men som flere her sier så er det vel strengt talt båtens skipper som er fører, ikke nødvendigvis den som står ved roret. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
pantzatt Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Blir vel litt som øvelseskjøring dette da..? Men svaret er nei. I forsikringsvilkårene mine, er det krav om at fører skal fylle nødvendige krav til å føre båten. I tillegg er det krav til førerens alder. Det vil i praksis si at svaret også ville vært nei om vedkommende var 65år, uten å inneha nødvendig kunnskap om den spesifikke båten, og tilstrekkelig fartstid. Hva som i et slikt tilfelle vil være tilstrekkelig/nødvendig, er nok basert på en skjønnsmessig vurdering. Hva lovens bokstav stiller som krav, antar jeg at ikke samsvarer helt med forsikringsselskapets krav. Selskapet vil som regel gjøre sine vurderinger, med hensikt å avkorte utbetalingen i et skadeoppgjør. Jeg vil utfra dette syn stille spørsmål med kunnskapsnivået til den som er interessert i båten, selv om den personen selvfølgelig godt kan overgå mine egne ferdigheter. Poenget er at dersom personen utgir seg for å ha tilstrekkelig ferdigheter og utfyller de krav som er gitt, at jeg gir opplæring i hvordan min båt fungerer (ingen er lik), og at jeg observerer (følgelig klar til og overta roret) skulle dette gå greit (både før og etter skade). Tross alt er det egne verdier og eget ansvar, om vedkommende skulle være skjødesløs... Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Merkelig problemstilling med en liten hint av typisk norsk overformyndri, eller? Du kan da selge en båt, en bil, ett fly, et skip til en myndig person uten att vedkommen skal bla opp sertifikater for å føre doningen. Vedkommen kan selvfølgelig få andre med nødvendig kompetanse/sertifikater til å ta seg av bruken. Det er ikke salget som er problematisk (kjøpte selv bil i alder av 13, tung mc 15), men selve prøvekjøringen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Ser på dette på samme måte som øvelseskjøring med bil. Ingenting i veien for at han prøver båten så lenge du er med som ledsager. Om han så kjøper den og overtar båten er det hans ansvar og sørge for at han følger loven, ikke ditt, du eier jo ikke båten lengre. Det er ingenting i veien for at du kan selge bil til en uten førerkort heller såvidt jeg vet, og da går det vel greit med båt også. Det eneste og passe på, er og få båten ut av forsikringen din før den blir overlevert og sørge for omregistrering hvis den er regristrert. Så er det opp til kjøper og få ordnet ny forsikring og det blir jo sikkert ikke helt enkelt, men det er vel strengt tatt ikke påbudt med forsikring heller, eller er det det? Tenker da på ansvarforsikring som man er nødt til og ha på bil for og få den registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Når jeg leser slike innlegg begynner jeg virkelig å lure på om ikke byråkratene har fått borret seg litt vel langt inn i privatlivet til folk! Forstår virkelig ikke hvorfor man skal gjøre noe nummer ut av dette. Dersom det er viktig for deg å beholde moralen kan du jo evt. gå med på at han kan kjøre den hvis han får med en kompis som har "lappen" (eller blir det kanskje ulovlig det også?). Personlig kommer jeg aldri til å la dette regelregimet påvirke så enkle spørsmål. Nå skal det være sagt at jeg har gjort mange ulovlige ting (men aldri noe galt), sikkert i dag også, men det har gått fint og kommer sikkert til å gjøre det en stund til. Ser ingen mening i å gjøre problemer større enn de er, og det er mange ting her i livet som er ulovlig selv om det ikke er noe galt. Og ja, i mine øyne er det fullt forsvarlig å både la kjøperen får prøve båten og kjøpe den dersom han liker den Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Nå må ikke lover og regler gå folk heilt til hue, bruk fornuft istede. Ta vedkommende med på en prøvetur. Hvordan det er å legge til å fra kai kan du lære opp den som har kjøpt båten å ikke noe som skal ha noe å si for vurdering ved kjøp. Tror ikke du finner noen hær som har kjøpt en båt utfra egenskapene som man opplevde første gang man prøvekjørte den?(men kanskje en demonstrasjon fra eier har vært påvirkende ) Jeg ville tatt med vedkommende, demonstrert egenskapene ved å legge til å fra kai, så tatt båten ut til et sted hvor det egnet seg å demonstrere båtens egenskaper så langt det viser seg nødvendig og forsvarlig for så la vedkommende prøve båten hvor det er "trygt". Etter salg kan man ha videre opplæring, da ansvaret har forflyttet seg til ny eier. For å vri på det, jeg hadde ikke latt noen ta bilen min alene på en farlig kjøretur uten lappen, men JEG har LOV TIL å drive med ØVELSESKJØRING, å selvfølgelig skal den på 18 år uten lappen få prøve bilen jeg selger på et forsvarlig område UTEN andre ting å skade en bilen, å dette etter salget er så godt som i boks.ø Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Det virker som om en del her legger ned for mange spørsmål i et ganske klart spørsmål: Lar du denne karen prøvekjøre båten? Slik jeg forstår dette, er det enten snakk om: a) Vil du la han føre båten selv om han vil kunne gi deg forkortning i forsikringen? b) Vil du la ham prøve båten? Svaret mitt er: Ja, men ikke alene. Vil nok være med uansett hvem som vil prøve. Det er ikke spørsmål om vi vil selge til ham. Det hadde jeg gjort. (Mulig tittelen her er litt misvisende. Den sier noe om salg, men innlegget handler om prøvekjøring.) :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Frivakten Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 1. mai må mange ha båtlappen for å føre fritidsbåt. Men det er lov å øvelseskjøre. Aftenposten Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
withsmann Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 det er vel det samme med joller? når jeg skal selge ville jeg ikke sent ut en, uten noen som helst erfaring alene. men han/hun kunne få vært med på en prøvetur og prøvd å ta roret der det er forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Etter mitt syn helt uproblematisk. Karen er jo 29 år, myndig og må selv ta ansvar for sine handlinger. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 snakk om en person som er født i 1981 = 29 år.Ja og følgelig kan han signere selv. Du er fortsatt like lite ansvarlig for om han har nødvendige sertifikater eller ikke. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
beauty of aqua Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 det hadde gått fint,men jeg hadde klistret opp en "L" i hekken! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
KenBjork Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 solgt til en uten beviset, ja kjøper uten bevis prøvekjøre alene, nei kjøper uten bevis prøvekjøre med meg/eier, ja Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.