Jump to content

Båtstereoanlegg, anbefalinger?


ole805

Recommended Posts

CD-Spiller får du på Biltema, dette er en marine spiller, og tåler vann og fuktighet i småe mengder... Bruker denne spilleren sjøl, og er godt fornøyd :cheers: Så kommer vi til høytalere, som du sa så ville du ha god bass, og god kvalitet på lyden. Då ville jeg sett på Mekk'en, de har somregel ett musikk panel, som du kan teste høytaleren før du kjøper de, har noen fra mekk, og de er god lyd i! :cheers: Men så må du ha deg SUB og forsterker og, for og få SKIKKELIG lyd, men då ville jeg sett på Finn.no, siden dette koster en del nytt :smiley:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt opp anlegg i båten nå nettopp, men uten CD spiller. Har 2 stk 6x9 tommere fra biltema som kostet 299,- Disse driver jeg med en enkel 2kanals forsterker fra netonnet til 399,- Fra forsterkeren har jeg lagt opp en minijack kabel som ligger fast og som kan kobles til stort sett det meste av musikkilder. Hovedkilden for musikk er iPhone med spotify på. Ellers har jeg også en bærbar miniradio fra clas ohlson til kr 69,- som kobles til.

 

Det spiller overraskende bra, med godt basstrykk. Spiller fletta av alle de med CD-spiller og Boss høytalere. Og samlet sum inkl kabler er under 1000-lappen!

Link to post
Share on other sites

Kunne du sendt meg link til forsterkeren på netonnet og evt. høyttalerne om de ligger på nett ? :-)

 

Of course! Ser jeg bommet på prisen på høytalerne fra biltema, men er jo billig allikevel. Det er high performance høytalerne jeg har i båten (se link). De har et par billigere også, men de tåler mindre ser jeg. Fordelen med de fra biltema er at elementene er i plast, og ikke papp som en del andre, i mitt hode tenker jeg at de da kanskje holder 2 sesonger i båt istedet for 1 ;)

 

2-kanals forsterker på netonnet

6x9" på biltema

 

Ingenting av dette oppsettet er jo "marine" så jeg har klint inn åpne kontakter med batteripolfett så får vi bare se hvor lenge det holder. Til denne prisen har jeg ingen problemer med å bytte det ut hvert annet år eller så..

 

Det fungerer bra hvertfall så lenge man ikke må ha en spiller for CD plater. Dette blir jo mest for radio/mp3 spillere

Link to post
Share on other sites

Vi fikk inn et par høytalere (marine) fra Sony sammen med en spiller, som spilte latterlig bra. Satte de inn i en Finnmaster 6800, og de imponerte noe fryktelig. Trenger ikke bass eller slikt med disse i båten.

 

Jeg tror at den pakka kommer på omtrent 3000. Skal sjekke når jeg kommer på jobb i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har bare brukt bilspillere i båtene mine, og det har funket veldig greit det. Mere å velgen mellom og bedre lyd :smiley:

 

Billigere, bedre lyd, og større utvalg.. Ulempen er jo at de generellt tåler mye mindre risting, og ikke er like gode i fuktige muljøer.

 

Ville gått for marineanlegg fra sony, har ikke vært borti cd-spilleren(men sony lager jo ok bilspillere i forhold til pris), men høyttalerne spiller mye bedre enn noe annet i samme prisklasse.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Har kun hatt saktegående båter så risting er ikke noe tema, og jeg bruker iPod 60 Gb på Blaupunkt Bremen MP 74 i stedet for å spille cd. Mindre å dra med seg på vannet :smiley:

 

Billigere, bedre lyd, og større utvalg.. Ulempen er jo at de generellt tåler mye mindre risting, og ikke er like gode i fuktige muljøer.

Ville gått for marineanlegg fra sony, har ikke vært borti cd-spilleren(men sony lager jo ok bilspillere i forhold til pris), men høyttalerne spiller mye bedre enn noe annet i samme prisklasse.

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bitene. Det jeg tenkte på var:

 

Sony XS-MP1620W (Høytalere) 1395,-

CDX-GT64OUI (Spiller) 1495,-

 

Veiledende utsalgspriser fra Sony jeg har skrevet her. Du kan sikkert google litt mer info, men dette er bra greier:)

 

Kan jeg koble høytalerne rett til spilleren?

Trenger jeg ikke noe forsterker?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 4-kanals anlegg fra Boss Marine. Jeg kjenner flere som har dette, og det er bra lyd i det. Kjøpte kraftigste cd-spiller og 2 stk. av de kraftigste høyttalerene. 350 w. tror jeg. Alt er "vanntett", skal tåle vann står det i annonsen, men jeg kjøpte ekstra sprutdeksel til cd-spilleren og radioantenne (som monteres på innsiden av konsollen). Om det ikke blir akseptabel lyd, kjøper jeg bare to til høyttalere (Det er ikke montert enda). Om du skal ha skikkelig bass, må du ha en sub og da må du også ha en forsterker, noe som fort blir ganske dyrt. Hele pakken med sprutdeksel, radioantenne, høyttalere og cd-spiller kjøpte jeg for 2500 kr. på Maritim. Dette var et vinter/messetilbud, så det er nok noe dyrere i dag.

 

Tips: Husk at for max effekt må høyttalerene stå mest mulig i ro, altså, velg at sted hvor det er så stiv overflate som mulig.

Eks.: Høyttalere montert i en stålplate gir veldig mye større effekt enn høyttalere montert i tynn plast

 

Stereoanlegget monteres i morgen, da kan jeg gi tilbakemelding på lyd.

 

Spørsmål til andre: Har hørt at om du tar en isboks, fyller den f.eks. med skumgummi/isolasjon og fester den rundt elementene på høytalerene (altså på baksiden), skal dette framheve basseffekten. Er dette sant, eller bare tull?

Redigert av MH OP (see edit history)

Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring!

Link to post
Share on other sites

Har bare brukt bilspillere i båtene mine, og det har funket veldig greit det. Mere å velgen mellom og bedre lyd :smiley:

Enig, har selv altid hatt det.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det.... Men man bør ha denne http://maritim.no/product.aspx?id=21944&am...upkey=006002130

boss mrh7 "hus" Som er vanntett og med sprutdeksel. Spess om man har åpen båt/dyr spiller, fukt kan jo forekomme i lukket å til en viss grad.

11734862061.jpg

 

Og istedet for å kjøpe marine forsterkere som er ekstra beskyttet, så kan man kjøpe vanlig bilforstere myye billigere og skrue den fra hverandre og spraye hele kretskortet med slik http://biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Beskyt...or-elektronikk/

La tørke og montere sammen, så har man "marine forsterker"

Dette har jeg selv gjort på flere forsterker til bruk i båter, og ingen har fuktproblemer.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men om jeg vil ha marineanlegg, som selvfølgelig tåle mer, må jeg opp i mye høyere pris for like bra lyd da?

om jeg vil bruke 3k ca, blir det et greit marineanlegg? :-)

 

Om du vil ha anlegg uten CD spiller så får du jo kjøpt både forsterker og høytalere som er beregnet for marinebruk. Men de koster litt mer. Bør vel allikevel få greit opplegg for 3000 kr.

 

En CD spiller med innebygget forsterker og en ekstern forsterker kan overhode ikke sammenlignes når det gjelder lyd. Du får helt grei lyd på et par høytalere koblet rett til en CD spiller, men det er når de blir drevet av en ordentlig forsterker du skjønner hva høytalerne er gode for. klasseforskjell!

 

Hvis du ikke skal ha forsterker, kun CD spiller så bør du lete etter høytalere som har høy følsomhet fremfor de med mest watt. Følsomheten til en høytaler oppgis i db og angir hvor høyt de spiller ved en gitt effekt. Skal du ha høytalere rett på CD spilleren bør du finne et par som har følsomhet opp mot 93db.

 

Husk at lydtrykket dobles for hver 6db eller så... så det er STOR forskjell på 87db og 93db følsomhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...