Jump to content

Båtstereoanlegg, anbefalinger?


ole805

Recommended Posts

Helt sikkert greit det. Kommer jo an på hvor kresen du selv er på lyden også. Selv har jeg to Pioneer TS 2510 treveis høyttalere med en Blaupunkt 4 X 75 W forsterker i tillegg til Bremen MP74. Lyder meget godt synes jeg, men jeg har trebåt, og de har nok en annen lydsignatur enn plastbåt :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Gå inn på www.ebay.com IKKE .no og søk på waterproof stereo sony. Da vil du få opp mange gode pakker med sony spillere og fusion høytalere. Disse ligger på 1500 ca. Bare spilleren som er i den pakken koster rundt 3000 i Norge :)

 

Men blir ikke dette dyrt med tolling og frakt etc. ?

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Har brukt Infinity sine 6x9 marine høttalere i alle båtene jeg har hatt de siste 8 år. De har en frekvensområde fra 37Hz (Masse bass) til 22.000 Khz i toppen (herlig diskant) Jeg kjører en nyere 4x50w sony spiller med 3 veis eq innebygd og det låter kjempe bra og rent aille frekvenser. De kostet 1.700,- svenske ifjor. Har testet blant andre på Boss høytalere, men i likhet med de fleste andre "billige" marine høyttalere så har de ikke nok bass og alt for mye nasal lyd (mellomtone...).

Jeg slipper faktisk å kjøpe basskasse fordi infinity høyt. gir masse med bass. JBL har også en 6x9 marine serie, men jeg føler at infinty låter bedre... Husk at plassering av høyttalerene er utrolig viktig!

Sony høyttalerene som hadde en link til er sikkert greie, men du får mye mer "trøkk" med 6x9 høyttalere...

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du skal kjøpe marine stereo dvs. spillere høyttalere el. så sjekk ebay. Jeg har selv kjøpt sony marine stereo med kablet fjernkontroll og høyttalere på ebay. Prisen er under det halve på det meste. Vanlig bilstereo har grei priser i Norge, men straks det heter marine så blir det fantasipriser. Jeg har montert to høyttalere ute i pidestallen i min båt, men jeg er på jakt etter noen små/nette bokshøyttalere til å ha inne i salongen. God lyd og små høyttalere er vel vanskelig å kombinere så jeg får se hva jeg finner.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem det. Er du uheldig, så tilkommer det 25% MOMS på det du har betalt med frakt. Hold deg til Europa når det kommer til å handle. Porto fra USA er ganske dyr i forhold til her i Europa. Er vel til å leve med det ja? :smiley:

 

 

Men blir ikke dette dyrt med tolling og frakt etc. ?
Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

*snip*

Vanlig bilstereo har grei priser i Norge, men straks det heter marine så blir det fantasipriser.

*snip*

Ja det er også derfor jeg hele tiden tipser om mrh70 boksen og bilspiller inni, IOM boksen er vanntett.

Og derfor jeg tipser om vanlig bilforsterkere og spraye hele kretsen i forseglingspray.

 

Små elementer med trykk, se på MTX, rockford fosgate og slike knall fabrikanter og evt lag dine egne bokse på det.

Alla kicker elementer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Trenger et tips til valg av forsterker eller cd-spiller.

 

Har en subbkasse på totalt 600 w + 2 høyttalere på 150 w + 2 bil høyttalere på 250 w Altså 1400 w totalt.

 

Hva anbefaler dere til å drive dette anlegget på? Forsterker eller bil-spiller ?

 

Kan såklart brokoble de på 250 w og 150 w.

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel maks Watt du oppgir her...

Rms watt hadde vært kjekt å vite, samt dB

 

Evt linker til alle elementene

 

Men alpine har i vinter kommet med noen nye flotte forsterkere hvertfall, marine selvsagt.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ahh det er hus stereo ja...

Bruke å stå på elementet, merke lapp, evt under Kontinuerlig effekt

 

Jeg har hele basic serien (4xx) til patos selv, og har en onkyo 5:1 130rms 6 ohm, driver fletta av patosene

 

Kjøp denne så gjør det susen

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=45764...led#ProductTabs

 

Uten om det så har jeg en 12" em-phaser på 400rms, med egen forsterker i kassa kjøp hos ljudia.no

alla denne, http://ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/su...dsw-400-p77979/

 

Tipper du klarer deg med denne på subben dine

http://ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/su...dsw-150-p77977/

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk lyst på en liten oppsummering og kanskje noen nye ideer mht lyd og båt. Inne i en kabin vil en god 6,5 " høyttaler drevet av en grei spiller gi god nok lyd for de fleste. marint eller ei. Bassresponsen, da tenker jeg både på hvor dypt og med hvilket lydtrykk, er helt avhengig av det rommet som er bak høyttaleren. Delvis også platen høyttaleren er skrudd fast i (uønskede ressonanser/risting). Det ideelle (spesielt for diskantgjengivelsen) er at lyden kommer fra et sted i ørehøyde. Som en tommelfingerregel skal også ørene være på et av punktene i en likesidet trekant der høyttalerne er de to andre. Men sånn er ikke alltid mulig av praktiske årsaker, og så har man det estetiske...

 

Ute i det fri vil et slikt enkelt anlegg slite litt mer, mest når det gjelder opplevd lydtrykk. Spesielt motorstøy "stjeler" mye lyd. Alikevel tror jeg en slik løsning er plenty god nok for den jevne båtmann. Spillere har jo i dag også innebygde forsterkere til to sett høyttalere!

 

For de litt mer interesserte, er en løsning med 6x9 høyttalere (avhengig av kvalitet og plassering) kombinert med en ekstern forsterker meget bra. Jeg hadde en gang den størrelsen montert i skottet under akterdekket på en plastsnekke. Hele treplaten ble på baksiden kledd med blyplater og hele "rommet" ble dekket med 30 mm Porolon. Dette hadde en stor lydmessig gevinst. Bassen ble mer kontant og hele lydbildet mer troverdig. (motivet var også å dempe eksoslyd, noe som virkelig var vellykket). Andre lydinteresserte lurte på hvor jeg hadde gjemt subben (subwoofer/basskasse). Artig. For virkelig å ta den helt ut innenfor et fornuftig budsjett, monterte jeg diskanter på hver side fremme ved førerplassen. Disse ble koblet rett til spilleren (med et enkelt delefilter loddet til ledningen) og hevet diskanten fremme noe som gjorde at hele lydbildet ble mye bedre. Fremdeles hørtes det ut som alt kom bakfra (jeg liker ikke lyd fra alle kanter) Lydnivået på diskantene styrte jeg med fader på spilleren. Dekslene til høyttalerne bak og fremme var svarte, men de ble grunnet og sprayet med offwhite lakk.

 

De siste årene har jeg tøffet rundt i en større tresnekke der jeg ikke fant egnet plass til å bygge inn høyttalere. Så jeg eksprimenterte litt hjemme med ting jeg hadde liggende og endte opp med en ti liter lukket kasse i 12 mm meranti som ble ganske lekker med mange strøk Benar. Disse spillte pent i mellomtonen, for karaftig i diskanten og hadde ikke dypbass. Hjemme altså, men i båten ble alt som foreventet. Der ble de koblet til to av kanalene i en firekanals forsterker og "spart for" frekvenser under 100 Hz ved hjelp av det innebygde delefilteret. De to andre kanalene ble brokoblet til å drive en 10" subwoofer i tubekasse (sylinderformet pga lettere plassering). Denne blir matet med signaler fra 100 hz og ned. Lyden kommer nå forfra og er veldig bra på min foretrukne plass - på akterdekket med roret og dorgestengene.

 

Rent produktspesifikt kan jeg nevne at spilleren er en marineutgave fra Sony. Den har vært i båten året rundt i fire år og fungerer fremdeles utmerket. Ble forresten litt skuffet da jeg skulle koble til en mp3 spiller på noe jeg trodde var AUX innganger. Funket ikke. Selgeren ble litt flau over å tilby meg en sonydings til kr 800 for å bruke denne inngangen, og jeg takket nei. Jeg brenner CD er med mp3 som denne spilleren takler. (alt fra 192 kbps er helt aksebtabelt i bil og båt) I dag ville jeg nok vurdert en båt/bil radio med inngang for USB og AUX og droppet hele CD luken, hvis mulig.

 

Resten av anlegget (forsterker og høyttalere) er ikke av marinekvalitet, men fungerer fremdeles fint. Forsterkeren er montert på et skott og beskyttet med et vanntett og pustende materiale - kun åpning på sidene for lufting. Det kan bli varmt av et apparat med 2x20 A sikringer, så pass på med ventilasjon nok og tilstrekkelig tverrsnitt på strømkablene. Selv har jeg 16 m2, kanskje litt overkill.

 

Jeg takker for gode tips fra flere her. Spesielt var tipset om å spraye en bilforsterker innvendig, for å få en billigere marineutgave, utmerket. Også det tipset med den vanntette boksen var fint. Og for svorne iPodbrukere, var jo den dockingspilleren helt genial.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...