Jump to content

hvordan bruke polermaskin og autosol riktig


froesak

Recommended Posts

Har en båt som er veldig matt og falmet, prøvde på ett lite område med litt autosol på ei fille og det ble supert, fargen kom tilbake og blankt ble det. tenkte og kjøpe en polermaskin for og ta resten. Hvordan gjør jeg dette med maskin? Skal det kjøres til det blir helt blankt med den skiven man påfører med eller skal den brukes til og kjøre det utover med for så og polere med ei annen skive til det blir blankt??

 

Takker for alle tips og råd.

Link to post
Share on other sites

Skal det kjøres til det blir helt blankt med den skiven man påfører med eller skal den brukes til og kjøre det utover med for så og polere med ei annen skive til det blir blankt??

Vi har hatt en diskusjon om dette under vårpussen. Konklusjoner at en polerer for hånd på vanlig måte, og en deretter går på med polermaskin. Om en ikke fjerner voksen for hånd, går maskinen full av polish med et dårlig resulat som følge.

Link to post
Share on other sites

Skal det kjøres til det blir helt blankt med den skiven man påfører med eller skal den brukes til og kjøre det utover med for så og polere med ei annen skive til det blir blankt??

Vi har hatt en diskusjon om dette under vårpussen. Konklusjoner at en polerer for hånd på vanlig måte, og en deretter går på med polermaskin. Om en ikke fjerner voksen for hånd, går maskinen full av polish med et dårlig resulat som følge.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med den jobben nå om dagen og er meget fornøyd med resultatet.......sikkert flere måter å gjøre det på.

Dette er min erfaring, ikke dermed sakt at det er riktig, er amatør som vel de fleste andre på dette området :smiley: :smiley: men det fungerer:

Jeg bruker polermaskinen på i underkant av halv hastighet (mellom 2 og 3 med en Wurth maskin max hastighet er 6) med en svamp-pad kjøpt hos Clas-Olson litt tykk (ca.4-5cm)

Legger på Autosol med ei fille og går rett på med maskin og polerer til det blir blankt. Passer på å bevege maskin hele tiden så det ikke går for tørt og blir varmt.

Om det er veldig matt eller stripete bør du vannslipe med 1200 papir før du går igang med Autosol.

Det er ikke noe problem å polere opp glansen selv om du har vannslipt først, det er også raskere en om du skal hente opp glansen fra en hel matt flate.

Jeg var mer forsiktig i begynnelsen og brukte våt svamp/pad og dusjet med vann innimellom når jeg polerte. Dersom du ikke er vant til å bruke polermaskin anbefaler jeg det å starte med vann,

til du føler at du har kontrol på det som skjer. Resultatet blir nok like bra, men jeg erfarer at det tar lengere tid når en bruker vann samtidig som det spruter og blir derfor en klinete jobb.

Båten blir etterhvert/ganske raskt like blank som da den var ny.

Etterpå er planen å legge på hardvoks som forseiling, gni av for hånd eller med en frotepad og polere opp høyglansen med lamullspad og høy hastighet....

Disse padene har jeg også kjøpt hos Clas-Olson sammen med en relativt tynn stor svamp-pad som passer perfekt inne i frote og lamullpaden.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm, snakker dere om å bruke Autosol for å hente frem fargen og glansen i skrogsiden hvor bl.a. fendere har slitt matt blå skrogside? -isåfall, da skal det prøves.

Om jeg oppfattet feil, hva funker til å få frem fargen igjen der hvor fendere har slitt på den blå skrogsiden?

tenke jeg kunne poste dette her ettersom det er innenfor temaet..

 

-snart klar for sjøsetting-

Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ikke så dreven på dette, men tok et skikkelig røsk på den forrige båten min med Autosol og maskin, da benyttet jeg akkurat samme fremgangsmåte som Finn Erik H. og det ble fenomenale resultater. Men som flere påpeker; bruk skikkelig maskin, den må tåle å gå på halv fart.

Husk også å polere med hardglans av noe slag til slutt!


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Har brukt Autosol i en del år nå og på båter med varierende grad av behov for en oppfriskning. Min erfaring er at en grei eksentersliper er bra å bruke. Mengden vann og mengden Autosol varierer jeg etter behov, her på man prøve seg litt frem. Bruker svamp som jeg fukter godt, legger litt Autosol på svampen og setter denne intil skroget før jeg starter maskinen. Har alltid en spruteflaske tilgjengelig for å få litt mere fuktighet. Jo mere fukt, jo lettere går maskinen og jo mindre sliping blir det vel også. Det gjør ingenting om det blir igjen litt Autosol for det vasker jeg av til slutt før tørking og et godt lag, eller to, med voks.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser på profilen din at du har en båt under 15 fot. Om det stemmer ville jeg ha brukt god gammeldags håndkraft. Resultatet blir alltid mye bedre. Maskin er bare til for de store overflatene. Jeg polerte hele min 17-foter for hånd. Det tok ikke mer enn én dag og resultatet ble svært bra.

 

Så om du skal ha et bra resultat kan du starte med å polere for hånd :smiley:

Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring!

Link to post
Share on other sites

............ ville jeg ha brukt god gammeldags håndkraft. Resultatet blir alltid mye bedre.

 

Helt uenig! Bruker Autosol og eksentersliper både på en 12 fots jolle og en 15 fots seiljolle, kan ikke tenke meg å gjøre jobben for hånd når jeg har maskin som er egnet til dette! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men vil det være hensiktsmessig å kun bruke Autosol på de slitte stedene, som der hvor fenderene har hengt og mattet, og vanlig cleaning, polering og voks på resten av skroget? -eller kan det da bli noe forskjell? Skroget er helt pent og blått det, utenom 3 slitte partier på hver side..

Link to post
Share on other sites

Autosol inneholder veldig små slipepartikler som glatter ut all mindre ujevnheter i topcoat/gelcoat og gir en speilblang overflate på noen sekunder. Du tærer litt på coaten, kanskje tilnærmet hva et 1200 våtslipepapir gjør.

Jeg brukte Autosol på en 22 fot snekke fra 1974 som var dønn matt. Mens jeg sto der med pussemaskinen kunne jeg speile meg mens jeg holdt på. Brukte to kvelder på hele skroget.

La å på vanlig voks etterpå for å forsegle.

 

Men vil det være hensiktsmessig å kun bruke Autosol på de slitte stedene

Start med de slitte stedene og se hvordan det blir. Dersom det blir blankere enn resten av båten er det bare å fortsette :smiley:

Redigert av snod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk av rubbing, polish eller autosol er helt avgjørende for å få bort oksydert gelcoat. Bruk bare polermaskin med lavt turtall og skumputer. Disse kan skjæres av med baufilblad med maskinen på høyt turtall (fjernes 7-10mm) og puten kan brukes igjen (4-5 ganger så er den ferdig) På denne måten får man bort urenheter istedenfor å gni møkka utover slik man vil gjøre med "ullvott på maskin".

Bruker selv Milwaukee eller Flex polermaskin på 20% turtall.

Ha på rubbing (Autosol) på 1/2 m3 og kjør tørt, forsegles med hardvoks av et eller annet slag, haes på og kjøres blankt med det samme (bruker selv Norpol Karnuba wax, formvoks)

Da trengs ikke annet en en vask/spyl med rent vann noen ganger i sesongen for å holde båten ren.

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Båten min er nok en god del større en begge bilene jeg har tilsammen, samtidig er de heller ikke utsatt for saltvann. :smiley:

Er glad i å pusse og polere så bilene rekker ikke å bli slik som båten blir i løpet av en sesong, selv om jeg også stadig pusser og gnikker på båten i løpet av sesongen. :yesnod::saint:

Har ennå ikke hatt gleden av å kjøpe en helt ny båt og da er det en del arbeide å få den opp på det nivået jeg vil ha den. :wink:

Dette er første vårpussen med denne båten.

Har vel pusset, rubbet og polert i 20-30 timer nå og har nok ennå 5-10 timer igjenn før jeg er helt ferdig. :sweat:

Skulle jeg ha gjort den jobben for hånd hadde vel ikke båten kommet på vannet før i juli. :giggle: Regner med at jeg har en enklere jobb før neste sesong. :drink:

Link to post
Share on other sites

Det er mye greiere å bruke slipepapir i grad 2000 og 4000.

 

http://www.jestokke.com/ms20/Loggen/Innleg...ikke_rubbe.html

 

http://www.jestokke.com/ms20/Loggen/Innleg...ed_Abralon.html

 

Og for all del: Ikke begynn med maling av plastbåt før all gelcoat er slitt vekk! Jeg har enda til gode å se en malt plastbåt som ser bra ut.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...