Kildal Startet 28.April.2010 Del på Facebook Startet 28.April.2010 Har litt ulyd i aktuatoren når jeg setter den i revers og tar den i nøytral , er det noen andre som har hadd samme "problemet? Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
MajorAndy Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Yes! Havde netop dette problem. En svag "knirkende" lyd når den gik i revers. Da jeg lagde til ved en tank-station på Styrsø oplevede jeg oven i købet af den pludselig ikke gik i revers! Først efter lidt overtalelse. Jeg sprøjtede WD40 på kabel/aktuator og lyden forsvandt i hvert fald. Men om problemet er fortsat ved jeg ikke, da båden nu er på vej til ny ejer (der HAR fået besked om denne særhed) Jeg mistænker at det er noget så enkelt som et smøringsproblem. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 (redigert) Jeg har også flere ganger hørt (u)lyder fra gearaktuatorne ved gearing. Mener at lydene kommer oftest ved kald motor (kaldt motorrom). Når jeg har gearet noen ganger er det ingen lyd mere. Har ikke opplevd det som noe stort problem. Som Andy sier; kan absolutt virke som et smøringsproblem Redigert 29.April.2010 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Smurte den jeg også og da gikk lyden helt bort,, wireren som går bak til drevet er går lett i tillegg. Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Jeg hadde samme lyden som Svenning refererer til. Ble sjekket ut av Framnæs Maritime, og de mente at det var helt normalt. Jeg sprayet også litt med CRC her Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Smøring? har ikke alle D6 elektroniske bokser, eller er det noen som har gearewire? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Elektronisk signal fra gearspak til databoks ved styring til databoks ved motor til aktuator - som så forvandler datasignalene til mekanisk impuls som påvirker gearwiren som påvirker drevets gear veksler. På IPS er alt elektronisk og gearet er hydraulisk. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Javisst, vi snakker om drev ja.. , fikk ikke med alt og så bare for meg mine egne motorer Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Viksund310 Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hadde samme lyd i ca 1 år, skriking fra revers til nøytral. Eetter ca 1 år så stopper motoren når jeg skal sette den i nøytral pga treghet. Sylinderen blir skrudd ut og inn av en liten motor, så tregheten kommer av gjengene i enden av sylinderen. Det hele er montert sammen på en måte, att det er vanskelig å demontere for eventuelt påføring av teflonsmøring. Reklamerte på denne for snart 3 månder siden, men det skal behandles i sverige, så det tar tid sier de Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 hmm har også hørt denne lyden ved revers og tilbake til nøytral. Det er åpenbart mange som har hørt dette siden det kom så kjappe svar. Så hva er konklusjonen? er det noe som er galt pga manglende smøring og som leder til mere alvorlig feil, eller er det bare en liten ufarlig ulyd som kan fjernes med smøring uten fare for videre problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Blir interesant å høre svar fra sverige da. Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Blue_Dragon Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Måte bytte min på forrige båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Jeg fikk ny giraktuator. Begyndte med at motor ikke ville ta gass forover. Etter en stund stoppet den når jeg satte den i forover. Tok av girvaier og prøvde da , men det samme skjedde. Men Volvo Penta ordnet opp. Den nye hadde et annet delenr. Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Forfattet nettopp en epost til Volvo Penta Norge vedrørende ulyden og henviste til at det er flere enn meg som opplever denne lyden. Ba om opplysninger på hva dette var et symptom på, om det måtte utbedres og hva som vil skje om det ikke utbedres. Så da får en vente på et svar :) Oppdatering med deres svar kommer da isåfall. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Jaggu, kjapt svar etter 20 minutter. Men Volvo Penta var ikke rette plassen å henvende seg sto det å lese...jommen sa jeg smør. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 de krever nok at du går via forhandler/verksted Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Stemmer det. Blir en telefon dit. Men uasett "artig" å sende mailen til VP og se at di ikke kunne svare... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Enn så lenge får vi fortsette å holde liv i denne tråden, som faktisk viser at det er flere som har vært borti problemet... Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Ja tiden går, min forhandler har ennå ikke motatt noen svar. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Endelig ordnett det seg, kan bestille time for bytting av gear skifter, samt nye styreslanger . Får håpe disse nye slangene holder mere en ett år da. Propellene får jeg ta en ny runde på, reklamerte første gang i 2008, (2 år gammel) men det blir vanskelig å få Volvo på gli. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Løfter denne tråden opp igjen i tilfele det er "nye" lesere som er kjent med problematikken, funnet en løsning eller reklamert og fått orden på sakene. De av dere som har smurt opp , sprayet dere inn i "rørets" fremre del? Gjorde det i går, kjørte giret en god del etterpå, men ingen endring. Har begynt å få ulyden når jeg går fra forover til fri, ikke bare fri til akter og tilbake i fri. Så det er vel på høy tid å på nytt kontakte forhandler, som jeg igrunn allerede har gitt opp!! ( Sammen med fjernstyringen til aktervinsj, er ulyden nå det eneste som ikke er tipp topp på skuta... det skal alltid være noe..) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 (redigert) Tar opp denne igjen. Første tur for sesongen. Først vil ikke drevet gå i gir, men etter et par forsøk begynte tingene å fungere. Var litt skeptisk, testet mye på yttersiden av havna, men alt så ut til å fungere greit. På vei tilbake; Det blåste veldig kraftig nordavind i Oslo i dag og det betyr at jeg får vinden direkte inn fra siden når jeg svinger inn mot båsen. Har riktig hastighet, setter giret i fri. Da jeg legger over tar vinden tak i båten, jeg kompenserer med baugpropellen. Samtidig setter jeg giret i "forover" for å gi båten siste "dytt" inn i båsen. Da skjer det; uling fra motorvarslingen og null reaksjon i giret. Ikke gøy! Heldigvis var flaksen på min side i dag, det ble ikke skader på hverken min eller andres båter. Med den kraftige vinden som det blåste i dag, kunne det lett gått dårligere. Jeg er sikker på at jeg sliter med samme symptomer som mange andre her, det hyler og knirker litt fra akturator. Smøring har hatt liten effekt. Ovennevnte problem med at motorvarslingen går på har jeg opplevd to ganger før, da også under manøvrering med masse vind. Tror ikke det er snakk om uflaks. Tror at kombinasjonen baugpropell (med det spenningsfallet den gir) og en akturator som går tregt, gjør at alarmen går. Ved å skru motor av og på, virker alt normalt igjen. Lang historie for å komme med spørsmålet; noen som vet om noe smart med å få smørt opp dette utstyret? (D6-350 / DPH) Mvh. BEG Redigert 1.April.2012 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Ally Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Du bør bytte girvaier. Det er kommet nye med mindre friksjon. Ny girvaier koster 6-700 kr. Hvis ikke kan giraktuatoren ryke, den koster 10000. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Yeps: Nye gearvirer. De gamle er som jeg husker det brune og de nye er sorte. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.April.2012 Del på Facebook Svart 2.April.2012 Jeg har byttet aktuator en gang på reklamasjon. Opplevde en slags friksjonslyd når den ble endret i gearposisjon.ved kontroll på vp-verksted var de enige i at den jobbet tungt. Mekanikeren gjorde noe jeg ikke hadde testet. Skift gear mens motoren ikke er igang. Da hører du lyd/ulyd godt. Deretter kan du koble løs gearwire fra aktuator enkelt ved å løsne en splint. Da er det kun aktuatoren som beveger seg når du gearer, uten motstanden i en wire. Skifte av wire ble utsatt hos oss da motoren måtte flyttes frem for å bytte wire. Dette måtte søkes om til vp sentralt og siden har jeg ikke hørt noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.