Jump to content

VP D6, ulyd i giraktuator når jeg setter den i revers/nøytral


Kildal

Recommended Posts

Er det normalt at motor må flyttes for at gearwire kan skiftes? Er det slik å forstå at det er samme wire som går helt fra aktuator til drevet? (at båt må på land uansett?)

 

Her høres det fort ut til det kommer til å koste penger!

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Wire går fra aktuator og helt ut, ja. Men det høres rart ut at motor må flyttes frem. Er det veldig trangt over og i bakkant av motor? I min SUN er det ikke noe problem å bytte wire (så lenge du står på land). Har tatt ut den gamle og skal montere den nye en av dagene. Den trees inn i skjoldet utenifra og går da inn i en slange og kommer ut inne i bakkant av motoren.

Link to post
Share on other sites

Det var verkstedet som sa at motor må løs og flyttes frem fordi vinkelen blir for krapp for wire pga kort avstand i bakkant av motor. Siden dette ble en fordyrende oppgave, selv om båten på den tid sto på land hos verkstedet ifbm gearoljeskift/service, måtte dette omsøkes for dekning av vp sentralt. I og med at aktuator allerede var skiftet på garanti, uten 100% forberding av ulyd, så satte vi den på sjøen igjen. Verkstedet var heller ikke særlig lysten på å begynne med den jobben da ordreboken for mere prekære oppgaver var full. Siden har vi ikke hørt noe fra vekstedet og heller ikke mast på det da lyden nå så og si er borte. Jeg har ikke kontaktet grandezza i finlad for å eventuelt verifisere at motor må ut. Det kan godt hende at det er små forskjeller fra båt til båt som gjør at på noen lar det seg skifte uten å gjøre noe med motor. Det er ganske enkelt å frigjøre wire fra aktuator, for å teste om den jobber lett uten belastning.

 

Edit: det er det lite fleksible endestykket på wire som gjør at det blir konflikt i forhold til krapp bane i trekkeslangen. Et medlem her har opplevd at det kommer inn saltvann gjennom gearwire inne ved aktuator.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Alt var klart til pinseturen i dag: Hunden afleveret, båden pakket. 23 grader og sol. Proviant og vin til en hyggelig weekend.

 

Jeg kom præcis 3 meter. Da jeg bakkede ud af båsen og satte bb motor i gear skete der ingenting. Ingen reaktion, ingen lyd, ingen fremdrift. Så kom der en høj pibetone og motoren stoppede... Ingen fejlmelding på EVC-panel eller noget.

 

Efter at have lagt til igen, bandet og svovlet og været sur og frustreret afmonterede jeg gearkablet fra aktuatoren og prøvede at skifte. Ingen reaktion. Aktuatoren rørte sig ikke. Så slog jeg på den (blidt) med en hammer og masserede den. Startede motoren og satte i gear. Aktuatoren bevægede sig!

 

Satte gearkablet på igen og testede. Jo, nu gik den i gear! Men ak. For tidlig succes-afgang. Da jeg testede igen var vi tilbage til square one. Pibelyd og motor shutdown.

 

Ingen pinsetur i denne omgang. Nu sidder jeg i haven med et glas hvidvin og damper af.

 

Fejlen må vel være i aktuatoren. Gearkablet er gråt og blev skiftet for under tre år siden. Det andet, fungerende kabel er sort. Hmmmm.. :confused:

 

Gode råd er velkomne men ellers tror jeg den står på mekanikertilkald...

Link to post
Share on other sites

Det sitter brytere inne i aktuatorene som gir tilbakemelding om at aktuatoren er kommet helt i gir. Ved feil rigging tar det for lang tid før denne bryteren kobler eller den kobler ikke i det hele tatt. Da tolker den det som aktuatorfeil. Rigging av kabel er første punkt.

Link to post
Share on other sites

Tak for tips!

 

Men hvis aktuatoren slet ikke kører selv om jeg tager kablet af, så er det vel der fejlen ligger?

 

Er der en måde at konstatere om modstanden er for stor i kablet? Jeg vil jo nødig tager båden op hvis det kan undgås..

 

Red: med modstanden mener jeg om kablet er defekt eller ukorrekt monteret. Hvis man trækker i kablet bør man vel kunne skifte gearet med håndkraft?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det står vel også i manualen under nødkjøring at man kan koble kabelen fra aktuatoren og sette denne i gir manuellt. Jeg tipper du kjenner om den går lett eller ikke. Dersom aktuatoren ikke går uten kabelen montert er den mest sannsynlig defekt, men personlig hadde jeg nok plukket denne i småbiter for å finne feilen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nu har jeg testet ved at tage kablet af aktuatoren. Kablet går frem og tilbage, men det kræver en smule kræfter.

 

Aktuatoren går også uden kablet, men hver gang jeg skifter ind og ud af gear så ryger spændingen så langt ned at EVC-panelet slukker og tænder igen.

 

Jeg har forsøg med WD40 på aktuatoren men ak nej.

 

Fra tid til anden sætter aktuatoren sig igen fast og jeg får alarm - selv uden at kablet er sat på.

 

Ny aktuator, right? Med mindre man hedder DieselDahl :-)

Link to post
Share on other sites

Som sagt, så gjort... :-)

 

Jeg har tilbragt formiddagen med at skille aktuatoren ad.

 

Den består af en kraftig motor, der er forbundet med en form for snegl, så cylinderen kører frem og tilbage når motoren kører. Så sidder der yderligere en lille motor, der via tandhjul er forbundet med den store aksel. Jeg gætter på at dette er en form for styringsmotor.

 

 

Her er lidt billeder:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Selve akslen, der går igennem aktuatoren er tung at dreje. Jeg har renset kullene og den modsvarede kobberbelægning på akselen (kan mærke at jeg mangler lidt terminologi her...)

 

Problemet kommer når den skal samles igen og de fjederbelastede kul skal holdes til side for at de kan glide uden om akslen. Hvordan i H...... gør man det??!

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Min aktuator er fra 2003 og jeg kan se at der er kommet to nyere versioner, så der er nok en grund til dette...

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå, så lærte jeg en masse nye ting i dag...

 

Jeg fik samlet aktuatoren igen. Det lykkedes mig at holde kullene fra hinanden med lidt fiskeline indtil jeg fik sat dem ind over og så trukket fiskelinen ud igen.

 

Satte det hele sammen og tændte motoren. Det viser sig, at den snurrende lyd man hører når man tænder hovedafbryderen til motoren eller sætter tændingen på er aktuatoren, der tester sig selv ved at gå i fri. Jeg deduserede mig frem til at fejlmeldingen kom fra at gearet stod i neutral mens auktuatoren stod i en anden position.

 

Det viser sig, at den blå dims som jeg fejlagtigt troede var en motor er en modstand. Den viser 0 ohm i den ene yderposiition og 10 Kohm i den anden yderposiition. Og da så 5Kohm i neutral, tænkte jeg. Så da jeg indstillede modstanden til 5 Kohm og gearet i neutral så holdt fejlmeldingen op. Så langt, så godt.

 

Fejlen ligger så i motoren og her kræves mere viden om elektromotorer end jeg har. For 8-9 gange ud af 10 virker aktuatoren. Ganske vist trækker den så meget strøm at det tripper HCU-en. Men den 10. gang sætter den sig fast og jeg får en fejl. Min amatørteori er at en af viklingerne i motoren er defekt. Eller noget...

 

Uanset, så står den på ny aktuator i næste uge.

Link to post
Share on other sites

Sandelig om ikke der er en foreløbig succes her!

 

Jeg har sejlet og testet, og indtil nu virker det hele uden ulyde eller fejlmeldinger,

 

Her er en guide til at skille og samle en aktuator. Hvis nogen skulle have lyst til at følge den er den på egen ansvar og husk at tage i betragtning at jeg er en selvlært amatør uden viden af betydning!

 

Fjern gearwire fra aktuator. Den sidder med en lille split. Ret splitten ud og træk den ud. Grib spilt og skive, der sidder over spiltten.

 

Skru de fire skruer ud, der holder aktuatoren. Tag vare på skruer og skiver. Træk stikket ud (tryk på udløseren for at løsne stikket).

 

Huset løsnes med 2x4 unbrako-skruer. Når ledningen er skruet ud, kan selve aktuatoren trækkes ud af huset. Den består af en elektromotor, en blå modstand og en snekke (tror jeg) der omformer motorens omdrejning til en bevægelse, der trækker stemplet frem og tilbage i røret. Det er denne mekanisme, som jeg mistænker bliver slidt og som forårsager ulyden. I underkant af røret sidder en enkelt stjerneskrue. Jeg tror, at denne kan fjernes for at smøre snekke-mekanismen.

 

Den blå modstand kan fjernes ved at skrue to unbrako-skruer ud. Se billeder tidligere i tråden.

 

Elektromotoren kan åbnes ved at fjerne to lange stjerneskruer for enden af aktuatoren. Det afslører rotor og stator i motoren.

 

For at samle det hele igen:

 

Sæt røret med magneterne over elektromotoren. Det lille leje skal være på plads på akslen. Hold de to kul på statoren fra hinanden med et stykke snor eller en elastik. Skyd statoren ind over rotoren og fjern snoren når den er næsten inde.

 

Det er svært at få de lange stjerneskruer ind i hullere igen, da de bliver fejlplacerede på grund af magneterne. Drej røret forsigtigt for at fange hullerne.

 

Saml resten som du skilte det ad..

 

Hov, glemte lige en vigtig ting.

 

Når du samler den, så sørg for at selve stemplet i aktuatoren står i midterposition - svarende til der hvor kablet er, når gearet er i neutral. Sæt evt. et lille mærke ud for pinden når du demonterer den.

 

Når du samler den, skal modstanden (den blå dims, ikke?) være 5 Kohm mellem den gul/grønne og den inderste sorte ledning. Det svarer til neutral. Ellers får du en fejlmelding. Mål med et multimeter.

 

Jeg rensede rotor og stator og smurte mekanismen med WD40 Nu virker min. Den trækker dog stadig så meget strøm, at EVC-panelet slukker og genstarter på grund af spændingsfald hvis der ikke er landstrøm på eller ladning fra motoren. Men jeg er blevet klogere og har fået fornyet teknisk selvtillid. :-)

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra Major Andy! Jeg vil påpeke en ting: WD40 er ikke et velegnet smøremiddel, det kan hjelpe til å løsne ting som er rustne eller fulle av møkk men smøreevnen er svært kortvarig og white-spriten som det er mest av i dette stoffet vasker ut det fettet som har vært der. Det er bedre å smøre med hjullagerfett el.l. En annen ting, hvis spenningen faller så mye som du sier er det et tegn på dårlig kontakt et sted. Aktuatoren får sin spenning fra PCU og denne samt hele EVC-systemet får sin spenning via kabelen som går til motoren. Pluss og minuskablene kommer fra starteren og det er der jeg mistenker dårlig kontakt.

Link to post
Share on other sites

Tak for tips, DD !

 

Interessant. Jeg tænkte at spændingsfaldet var på grund af den defekte motor der har for høj startstrøm af en elle anden grund, men det kan jo også være som du siger at EVC-systemet har en dårlig forsyning.

 

Du siger, at kablerne går til starteren? Det er så i BB side af motoren helt nederst. Og da mit problem er på Bb motor, så bliver det et helvede, da pladsen der er så trang på grund af VV-tanken, at man ikke kan komme ind :headbang:

 

Nå, jeg må se på det. Kan man måle om der er strøm/spænding nok i systemet et sted ? Det er noget lettere end at demontere VV-tanken...

 

Også et godt råd med smøringen. Er der en måde ar spraye et bedre smøremiddel ind ad dette hul?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes fett på sprayboks til bl.a. smøring av kjeder.

Du kan måle spenningen på det store stikket på PCU hvis du kommer til. Pinne 14 er minus og 28 er pluss. Du har også en diagnoseplugg som kommer fra denne kabelen på PCU. Der er det en svart og en rød ledning som du kan måle på.

Link to post
Share on other sites

Jeg må give point til DieselDahl og Bitteliten for analysefærdighederne...

 

Jeg tog kameraet med i båden i stedet for et spejl og sådan ser starteren og kabelforbindelserne ud:

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Nå, men kan vel ikke forlange alverden. Sådan en ny starter kan vel ikke forventes at holde mere end to år... :headbang:

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...