Jump to content

VP D6, ulyd i giraktuator når jeg setter den i revers/nøytral


Kildal

Recommended Posts

Eureka, hvad aflæser du af spænding på voltmetrene når du ligger stille, ikke har landstrøm eller ladning på? Men altså tænding på? Jeg gætter på 12,3-12,5? Er du ude for at ladelampen blinker gult når du har haft tænding på et stykke tid?

 

Ellers har jeg fået målt spændingen på PCU'en. 12,85 volt i hvile. Masser af spænding her, kort sagt. EVC-displayet siger stadig 12,3 når jeg tænder det.

Link to post
Share on other sites

Ok, dagens opdatinger :

 

Fin spænding på PCU'en. Hverken den eller HCU genstarter, det er udelukkende display'ne, der booter! Jeg har forsøgt at måle spændingen på Deutch-kontakten der forbinder displayet med kabelbundtet, men jeg når ikke ind med målepindene til multimeteret.

 

Måtte i øvrigt købe nyt multimeter, da det gamle var pist væk. Fjernede herefter en loftsplade for at komme op bag instrumenterne - og her lå det gamle multimeter - stadig tændt. Jeg må have glemt det en dag jeg var op og måle :headbang:

 

Kablingen fra displays til HCU må være 4-5 meter lange, da displays sidder oppe over styrepositionen og kablerne derfor skal gå hele vejen tilbage til indgangsdøren, ned bag indretningen og tilbage til HCU-erne. Måske denne lange kabling gør dem sårbare for spændingsfald.

 

Nå, men med mindre der kommer nye oplysninger i sagen, så lukker jeg den nu og melder "case closed" herfra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så er der ny Info her. Både god og dårlig...

 

Jeg monterede den ny aktuator og straks begyndte den anden, gamle at sige mærkelige lyde. Jeg købte derfor som anbefalet herinde noget bedre smøremiddel og krøb ned i lastrummet og åbnede smøreskruen og pumpede fedt ind i aktuatoren. Det skulle jeg ikke have gjort.

 

Jeg havde nemlig glemt at læse på brugsanvisningen og det pågældende middel er rigtig problematisk at få på huden. Så nu har jeg kløende, rødt udslæt over begge arme og på halsen. :headbang:

 

Jeg har overtrådt alle sikkerhedsregler i forhold til brugen, så jeg har kun mig selv at takke. Det er dette jeg brugte :

http://shop.berner.eu/berner/no/productgroup/992950/Komplet+produktprogram/Kemi/Losne+Smore/Hojtryksfedt&autoForward=true?conversationContext=1

 

Da jeg havde smurt, besluttede jeg mig for at autokonfigurere EVC-systemet. Og miracolo: Nu genstarter mine displays ikke. Hvordan det i alverden kan hænge sammen går over min forstand. Men jeg kan ikke længere får display'ne til at boote. Meget mystisk.

 

Med kløende hilsen

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei! Hvordan gikk dette. Nå har jeg disse gearproblemer. Koblet fra wire og actorator fungerer nærmest lydløst. Wire lot seg bevege for hånd. Men ekstra tung når den skal dyttes fra forover til nøytral/revers. (Alarm og motorstopp skjer fra forover til nøytral) Jeg har smurd opp wire med å sette på en gearoljepumpe for påhengspåfylling der jeg pumpet ut rustløsende smøremiddel gjennom wire til det begynte å vise på sjøen.

 

Monterte igjen og det fungerte greit noen ganger. Alltid fra nøytral til revers. Men bare noen ganger fra forover til nøytral. Jeg hadde motor i gang i nøytral før jeg monterte sammen. Når jeg skulle sette wire på aktorator i nøytral fikk jeg en opplevelse av at wire måtte trekkes litt for å få på. Dog er den fortsatt nøytral ettersom den starter i denne stilling uten propell snurrer.

 

Mistenker at wire på drev ikke er 100%. Og vurderer å ta en dukkert. Men her er da ingen justeringsmulighet, så da må en jo ha bommet på sporet ved montering for 10 dager siden...

 

Båten er altså nettopp sjøsatt, og gjennom 5 sesonger og over 800 timer aldri hatt problemet før. Dog merket jeg ekstra støy fra aktorator nå. Men støy fra den nå virker nærmest borte.

 

Forslag mottaes med takk :)

Link to post
Share on other sites

"Artig" at denne tråden våknet opp igjen nå. Sjøsatte Grandezzaen i ettermiddag. Idet jeg bakket ut av kranstroppene, stoppet motoren etter 3 sekunder, med alarm og melding "sjekk gir aktuator". Ble litt småsvett men holdt roen... Mens jeg kjente vinden fra en uheldig retning...

Starter på nytt og ny stopp og melding etter å sette den i revers. Deretter ble det kun fremover til hjemmehavnen, -la meg midtfjord i tilfelle ny stans.

Ved hjemmehavnen gikk den fint inn alle girposisjoner.

Angrer litt nå på at ikke wire ble skifter da motor ble løftet ifbm eksosbendskifte.. Aktuator ble skiftet for 2-3 år siden.

 

Håper wire bare hadde satt seg litt over vinteren.

Link to post
Share on other sites

Ja, men da må båt på land igjen, eller må den egentlig det....

 

Syntes egentlig wirer går ganske greit nå, og ikke lenger unormal lyd fra actorator, er det mulig å stramme wirerklammer på drev uten å ha den der i 100% riktig posisjon, uten så mye motstand at en bør skjønne det da vel å merke?

 

Kontramutter på justering inne er bare 4 gjenger fra bunn på wirerens gjenger, så her bare mulig å gjøre justering 1 vei. Men dette satt godt, så slik har det nok vært fra tidens morgen.

Link to post
Share on other sites

Searaymond, det er jo et utfordrende jobb å ta dette på vannet. 6 bolter skal skrues ut, dekselet skal av, så justering... Så 6 bolter på plass.

 

På Grandezzaen må motor flyttes for å bytte wire... Og det er nok ikke unikt..

 

Skal prøve å smøre opp om mulig og move wire manuelt..

Link to post
Share on other sites

Gjort meg en ny erfaring, når aktorator er i indre posisjon er gear i forover, for meg ser det ut som aktorator har større vandring forover i allefall en det wire kan skubbes i strømpen. Siden problem kun er når en skal fra nøytral til forover kan det virke som wirer hindrer aktorator fullt utslag, er det normalt. Det er ingenting å justere inne da festeøyet allerde er justert så godt som i bunn, når jeg fjernet Kontramutter fikk en ksnskje 2 gjenger til før selve øyet da bunnet. Tenker enda at jeg vil sjekke innfestning på drevet dette tror jeg jeg skal orke å gjøre med ett bad i våtdrakt... Aktorator fungerer normalt uten tilkoblet wirer, noe raping er det imidlertid både forover og akterover, men ingen feilmeldinger.

 

Jeg tror wirer lar seg gjøre å skifte i sjø. 6 torxskruer på plastdeksel på drev. Og klemmplatens 2 av samme er jo det som utvendig skal gjøres, samt slitpinnen og skive. Slik jeg ser det hos meg kommer wirer ut av en slange over vannlinjen i motorom på stb side akterkant. Er denne tredd løst i denne eller er denne slangen utstyrt med slangeklemmer? Om den ikke er det og wirerstrømpe greit lar seg tre i slangen, kan jeg ikke se at det skal være nødvendig å dra motor frem her hos meg iallfall.

 

Skiftet powertrimslanger, jekla knot, men gikk nå det.

 

Noen som vet hvor mye kraft det er i aktorator før den gir feilmelding?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke haft nogle problemer siden jeg skiftede aktuator. Ganske vist er der lidt ulyder fra den bb aktuator, men ingen problemer (endnu).

 

Selve skiftet af aktuator er nemt. Det kan enhver klare. Min erfaring var at gearwiren skal gå frit men den han godt føles hård at rykke tilbage nogle gange.

 

Men om dit/jeres problemer skyldes wire eller aktuator kan jeg ikke hjælpe med.

Link to post
Share on other sites

Aktorator koster 6828,- jeg er usikker på om den er problemet ettersom den virker. Det hevdes at den erfaringsmessig kan gjøre det uten last. Men at den blir gradvis svekket av økt friksjon. Jeg må si jeg er litt frustrert for om jeg hadde visst at disse wirene til 800,- skal kunne skape så mye og relativt kostbart tull. Hadde jeg byttet den på intervall mens båt var på land.

 

Jeg for begynne med å forsikre meg om at wire er tilklemmet i riktig posisjon på drev.

 

Jeg har i dag fått presset smøremiddel gjennom denne, det var relativt lett og smøremiddelet fant veien til sjø var lett å konstantere med oljedråper til sjø.

 

Så at forholdene nå med wirens smidighet som ny bør være tilstedet. Men om aktorator er svekket vet jeg jo ikke. Syntes dog det er merkverdig atcaktoratoren har større vandring forover en med wirer tilkoblet, dette må da aktorator oppleve som en belastning, eller er det slik det skal være. Altså at wirer hindrer aktorators fulle utslag?

Link to post
Share on other sites

Syntes wirer går relativt lett når den først er i bevegelse, lettest å trekke til seg (akterover) tyngst å skubbe inn (fra akterover til forover)

 

Men for all del ikke gi oss en aktorator som tåler en del belastning og wirerstrømper som holder sjøvann ute. Vanskelig balansekunst det der tydligvis å finne noe som er holdbart nok til at kunden blir fornøyd. Men ikke så bra at det ikke gir tilstrekkelig ettersalg....

 

Dette er jo ett gjentagende problem på mange av komponentene, som får både 2,3 og 4 oppgraderinger før en leverer en komponent med det som kanskje kan oppfattes som tilfredstillende for kunden.

 

Lag det nå skikkelig med engang Volvo Penta, blir så sure kunder ellers, er jo ikke akkurat produkt til nille priser dere selger heller, så litt kvalitet bør en forvente. Det er ikke science fiction med dette som hindrer dere å få det til. Måtte bare få det ut hilsen missfornøyd kunde med reklamsjonsrett utgått for 3 mnd siden :(

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt båten stående på lastebilens plan og skiftet wirer. Hadde en magefølelse om at wire var forskøvet seg eller feilmontert på drevet og det var den også. Så det var den egentlige feilen.

 

Uansett nå er brun wire byttet med en 8 fots sort wirer.

Plunder og litt styr å få skrudd vekk bakdeksel på motor og få trekt den nye, men med litt hjelp fra en inni båten til å benke på slangen wirer trees i gikk dette greit.

 

Totalt tidsforbruk ca 3-4 timer.

 

Verksted kalkulerte med 3, så det er jeg fornøyd med for å være første gang også.

 

Båt testet ok.

 

Håper dette blir sesongens eneste blemme med motorteknisk!

 

Bon voyage!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...