Jump to content

VP D6, ulyd i giraktuator når jeg setter den i revers/nøytral


Kildal

Recommended Posts

Yes!

 

Havde netop dette problem. En svag "knirkende" lyd når den gik i revers. Da jeg lagde til ved en tank-station på Styrsø oplevede jeg oven i købet af den pludselig ikke gik i revers! Først efter lidt overtalelse.

 

Jeg sprøjtede WD40 på kabel/aktuator og lyden forsvandt i hvert fald. Men om problemet er fortsat ved jeg ikke, da båden nu er på vej til ny ejer (der HAR fået besked om denne særhed)

 

Jeg mistænker at det er noget så enkelt som et smøringsproblem.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jeg har også flere ganger hørt (u)lyder fra gearaktuatorne ved gearing. Mener at lydene kommer oftest ved kald motor (kaldt motorrom). Når jeg har gearet noen ganger er det ingen lyd mere. Har ikke opplevd det som noe stort problem.

 

Som Andy sier; kan absolutt virke som et smøringsproblem

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde samme lyd i ca 1 år, skriking fra revers til nøytral.

Eetter ca 1 år så stopper motoren når jeg skal sette den i nøytral pga treghet.

 

Sylinderen blir skrudd ut og inn av en liten motor, så tregheten kommer av gjengene i enden av sylinderen.

Det hele er montert sammen på en måte, att det er vanskelig å demontere for eventuelt påføring av teflonsmøring.

 

Reklamerte på denne for snart 3 månder siden, men det skal behandles i sverige, så det tar tid sier de :headbang:

Link to post
Share on other sites

hmm har også hørt denne lyden ved revers og tilbake til nøytral. Det er åpenbart mange som har hørt dette siden det kom så kjappe svar.

Så hva er konklusjonen? er det noe som er galt pga manglende smøring og som leder til mere alvorlig feil, eller er det bare en liten ufarlig ulyd som kan fjernes med smøring uten fare for videre problemer?

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ny giraktuator. Begyndte med at motor ikke ville ta gass forover. Etter en stund stoppet den når jeg satte den i forover. Tok av girvaier og prøvde da , men det samme skjedde.

Men Volvo Penta ordnet opp. Den nye hadde et annet delenr. :smiley:

Bavaria 30 Sport 08 VP D6

 

Hjemmehavn " HIDRA"

Link to post
Share on other sites

Forfattet nettopp en epost til Volvo Penta Norge vedrørende ulyden og henviste til at det er flere enn meg som opplever denne lyden. Ba om opplysninger på hva dette var et symptom på, om det måtte utbedres og hva som vil skje om det ikke utbedres. Så da får en vente på et svar :) Oppdatering med deres svar kommer da isåfall.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Endelig ordnett det seg, kan bestille time for bytting av gear skifter, samt nye styreslanger .

Får håpe disse nye slangene holder mere en ett år da.

Propellene får jeg ta en ny runde på, reklamerte første gang i 2008, (2 år gammel) men det blir vanskelig å få Volvo på gli.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Løfter denne tråden opp igjen i tilfele det er "nye" lesere som er kjent med problematikken, funnet en løsning eller reklamert og fått orden på sakene.

De av dere som har smurt opp , sprayet dere inn i "rørets" fremre del? Gjorde det i går, kjørte giret en god del etterpå, men ingen endring.

Har begynt å få ulyden når jeg går fra forover til fri, ikke bare fri til akter og tilbake i fri. Så det er vel på høy tid å på nytt kontakte forhandler, som jeg igrunn allerede har gitt opp!!

 

( Sammen med fjernstyringen til aktervinsj, er ulyden nå det eneste som ikke er tipp topp på skuta... det skal alltid være noe..)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp denne igjen. Første tur for sesongen. Først vil ikke drevet gå i gir, men etter et par forsøk begynte tingene å fungere. Var litt skeptisk, testet mye på yttersiden av havna, men alt så ut til å fungere greit.

 

På vei tilbake; Det blåste veldig kraftig nordavind i Oslo i dag og det betyr at jeg får vinden direkte inn fra siden når jeg svinger inn mot båsen. Har riktig hastighet, setter giret i fri. Da jeg legger over tar vinden tak i båten, jeg kompenserer med baugpropellen. Samtidig setter jeg giret i "forover" for å gi båten siste "dytt" inn i båsen. Da skjer det; uling fra motorvarslingen og null reaksjon i giret. Ikke gøy! Heldigvis var flaksen på min side i dag, det ble ikke skader på hverken min eller andres båter. Med den kraftige vinden som det blåste i dag, kunne det lett gått dårligere.

 

Jeg er sikker på at jeg sliter med samme symptomer som mange andre her, det hyler og knirker litt fra akturator. Smøring har hatt liten effekt. Ovennevnte problem med at motorvarslingen går på har jeg opplevd to ganger før, da også under manøvrering med masse vind. Tror ikke det er snakk om uflaks. Tror at kombinasjonen baugpropell (med det spenningsfallet den gir) og en akturator som går tregt, gjør at alarmen går. Ved å skru motor av og på, virker alt normalt igjen.

 

Lang historie for å komme med spørsmålet; noen som vet om noe smart med å få smørt opp dette utstyret? (D6-350 / DPH)

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet aktuator en gang på reklamasjon. Opplevde en slags friksjonslyd når den ble endret i gearposisjon.ved kontroll på vp-verksted var de enige i at den jobbet tungt. Mekanikeren gjorde noe jeg ikke hadde testet. Skift gear mens motoren ikke er igang. Da hører du lyd/ulyd godt. Deretter kan du koble løs gearwire fra aktuator enkelt ved å løsne en splint. Da er det kun aktuatoren som beveger seg når du gearer, uten motstanden i en wire. Skifte av wire ble utsatt hos oss da motoren måtte flyttes frem for å bytte wire. Dette måtte søkes om til vp sentralt og siden har jeg ikke hørt noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...