Jump to content

VP D6, ulyd i giraktuator når jeg setter den i revers/nøytral


Kildal

Recommended Posts

Hvor kommer saltet fra? Fra IC lokket eller er det saltspray fra luftinntakene til motorrommet? Om det er IC lokkene er dette en reklamasjon mot Ringens Varv tenker jeg.

 

Startern er ikke ødelagt pga litt rust. Rens og smør el punktene. Puss rust, på med ny lakk

 

Disse koblingene står på min i speksjonsliste. De pusses og smøres også ved hver motorservice ser det ut som.

 

At el koblinger som ikke er fettet ruster i saltholdig luft er ikke overraskende

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kunne godt se ud som om intercooleren stadig ikke er tæt:

 

 

 

bilde

 

 

 

Jeg rensede i øvrigt kabelskoene og sleb dem med sandpapir. Det hjalp lidt. Displayet slukker stadig, men nu genstarter det i det mindste ikke.

 

Kan man virkelig tillade sig at reklamere over en næsten to år gammel reperation?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Well, alt fungerer faktisk! Der er dog stadig et uforklarligt spændingsfald når jeg skifter gear, så jeg mistænker at der faktisk stadig er en fejl som venter på at komme tilbage til når ferien starter :headbang:

 

Desuden er den SB aktuator også begyndt at sige sjove lyde i revers, så derfor har jeg nu bestilt en ny aktuator. Den, jeg har renoveret (BB) kommer så til at være i reserve hvis den SB fejler. Så skulle jeg være dækket ind,

 

I øvrigt siger min mekaniker, at han har talt med Volvo om et mærkeligt problem: Når jeg sætter tænding på BB motor, så tænder begge EVC-displays. Men sætter jeg tænding på kun SB, så tænder ingen af dem :confused: Efter sigende bør begge displays også tænde når man kun sætter tænding på SB.

 

Volvo siger til ham, at det er fordi der mangler eller er problemer med en link- eller Sync-forbindelse mellem de to kredse?? Jeg har tjekket alle ledninger som jeg kan finde, men der er ikke nogen løse eller stik, der er faldet ud.

 

Nogen gode bud? Her tænker jeg især på dig, DieselDahl... ;-)

Link to post
Share on other sites

Nå, træerne vokser ikke ind i himmelen... Efter en skøn sejltur i perfekt vejr, ankom vi i formiddags til Hven. Netop som jeg kom ind i havnen og satte i neutral kom fejlen igen: pibelyd, fejlmelding på EVC-panel denne gang og nedlukning af BB motor.

 

Tilbage til hjemmehavnen for en motor og så er det bare at vente på den nye aktuator, der forhåbentlig kommer på i næste uge.

 

Trist, for så fik jeg ikke hilst på ebonita. Da jeg sejlede ud af havnen så jeg på AIS'en at han lå der :-) det må blive en anden gang. Og hørte du en grim pibe-lyd i dag ved middagstid, ebonita, så var det mig...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skiftede aktuator til ny, frisk model i dag. Den fungerer, men jeg oplever stadig at EVC genstarter engang imellem. Noget frustrerende.

 

Det sker når motorerne ikke kører og der ikke er landstrøm på. I disse tilfælde viser instrumenterne 12.3 volt og spændingen dykker kortvarigt til lige under 12 volt når aktuatoren kører.

 

Når motorerne lader er der ingen problemer. Men efter at have taget en lidt længere tur (hvor jeg formoder at batterierne var fuldladede) så stod voltmeteret igen på 12.3 volt uanset at motoren gik i tomgang?? :confused:

 

Jeg har som tidligere nævnt gennemgået forbindelsen fra batteri til motor (starter) og jordingen.

 

Nå, jeg må igang med multimeteret og se om jeg kan fejlsøge. Gode råd modtages altid!

Link to post
Share on other sites

Tænk at jeg ikke har lært det med batterier endnu! Jeg har søgt her på forumet og der står - til mit forsvar - at batteriet efter 24 timer er fuldladet når det viser 12,4 volt (ubelastet). Når jeg sætter tænding på, så belaster jeg jo batteriet og så vil det jo falde?

 

Nå, men gang i voltmeteret i ugen der kommer!

Link to post
Share on other sites

Slik du beskriver det at feilen oppstår når motorene ikke går kan faktisk tyde på dårlige batterier men også på dårlig kontakt på startmotoren. Man skulle kanskje tro at med et dårlig batteri vil man ikke få start, men VP har installert en DC-DC converter på disse motorene (sitter montert under aftercooler) som sørger for riktig spenning til EVC og ECU selv om batterispenningen er lav. Dynamoens sense ledning er normalt koblet til starterens plusspol sammen med batterikabelen (som går via en hovedstrømbryter) og tilførselskabelen til denne DC-DC converteren. Minuskontakten er selvfølgelig like viktig at har god kontakt.

Link to post
Share on other sites

MA:

 

Trist, for så fik jeg ikke hilst på ebonita. Da jeg sejlede ud af havnen så jeg på AIS'en at han lå der :-) det må blive en anden gang. Og hørte du en grim pibe-lyd i dag ved middagstid, ebonita, så var det mig...

 

Tack för hälsning MA, jag såg den först nu. Jo vi hade ett par fina dagar på Ven!

Hoppas att det kommer nya chanser att 'ta en bajer'...

 

 

Det var ju beklagligt med Dina problem.

Låter spänningsfall eller svag matning som lurar elektroniken.

Men 12,3V är ju oavsett klart för lite efter att Du har kört med båten.

Kolla att mäta närmare generatorn om det inte är högre spänning där på B+.

Även med ett dåligt batteri kommer man ju i regel upp till över 14 volt.

Tre alternativ: Dålig laddningsregulator, dålig generator (kanske en diod som fallerat) eller dåliga ledningar.

Det syns ju ett par kablar som är anslutna till startmotorn. en av dom kan mycket väl komma från generatorn.

Hur som helst så har ju saltvatten en benägenhet att krypa in i kablar och förstöra dom, så det bör undersökas.

Endera kan man korta av dom tills man ser frisk koppar och pressa nya kabelskor eller så får man byta dom.

Kolla även jordkabeln från generatorn (och motorn) till minus-skenan eller hur dom är anslutna till batterierna. Mät spänningsfall.

 

Ja sen kan man ju inte låta bli att än en gång ifrågasätta all denna elektronik (t ex dc-dc converter!) som man nu behöver för att få en gammal hederlig diesel att fungera.

'Får man bara igång en diesel så går den bara den får bränsle och kylning' som man brukade säga på den gamla goda tiden...

Men det var ju då det...

Mina TAMD63:or har just rundat 3000 timmar vardera nästan utan problem. (Åtminstone som jag kommer ihåg...)

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dette udarter sig til at være mere en tråd om el end om aktuatorer..

 

Men alligevel:

 

Jeg kan ikke gennemskue dette: Når jeg sætter tænding på mine motorer, så viser voltmeteret 12,3-12,4 volt hvis der ikke har været ladning på. Når jeg så starter, så bliver spændingen liggende på de 12,3-4 volt i 20-30 sekunder eller deromkring. Så stiger den til 13,7 volt eller deromkring, hvor den så ligger mens jeg sejler. Mine forbrugsbatterier lader derimod med 14,4 volt, kan jeg se på min batterimåler, der sidder på forbrugsbanken??

 

Når jeg så kommer i havn, så kører jeg med bov- og hæktrustere. Så sker der det samme som når jeg starter op: Spændingen på motorerne falder igen til 12,3 volt lige efter belastningen, men bagefter stiger den igen når ladningen begynder til de 13,7 volt.

 

Der er altså klar ladning på startbatteriet, men det lader ikke med samme spænding som forbrugsbanken???

 

Og: Når jeg kører med thrusterne, så holder ladningen midlertidigt op og begynder igen efter nogen tid - præcis som når jeg starter op??

 

Remme er ok og slurer ikke.

 

Batteri? Laderegulator?

 

I øvrigt ER det blevet meget bedre med den nye aktuator, for tidligere tog den strømme hver gang jeg skiftede. Nu sker det kun meget sjældent.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Först beträffande trådens ämne.

Inte helt uteslutet att aktuator problemet har sin orsak i dålig strömförsörjning/låg spänning.

Det kan nog tänkas att det finns någon avkänning som går i felmode vid lite högre belastning dvs om spänningen blir för låg.

Vilket ju då kan ha sin orsak i dålig försörjning t ex förbi det rostiga stället på startmotorn.

Hade Du mätt spänningen i systemet före aktuatorn när den går i funktion?

 

Det Du beskriver om laddningen indikerar ju också något lurt här, laddningsspänning på 13,7 volt är ju för lite och fulladdar aldrig batterierna. Men har Du kontrollmätt nere på batterierna?

Att det dröjer lite innan laddningen kommer igång kan ju vara en medveten fördröjning i systemet för att inte lasta på en /tungdriven/ generator innan motorn har stabiliserat sin gång efter start.

Har själv sådan fördröjning på mina 130A Mastervoltgeneratorer.

Dock skulle denna fördröjning ju då inte aktiveras igen när Du kör Thrusters...

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Hvilken ladespenning du skal ha er avhengig av hvordan ladesystemet er oppbygget. Noen har f.eks. AGM startbatteri som skal ha noe lavere spenning, noen har ekstern regulator som optimaliserer ladingen, noen har skilledioder som senker batterispenningen ift dynamospenningen. Men spenningen du leser på instrumentet i cockpit er spenningen på bus'en som blir forsynt fra DC-DC converteren. ebonita's TAMD maskiner har ikke denne og ved litt dårlig batteri vil du kanskje ikke få start fordi EDC får for lav spenning ved start! Men som ebonita skriver er kablene i en båt utsatt for korrosjon og da hjelper det ikke med bra batterier hvis kablene er fulle av irr. Mål med et voltmeter på hver av batteribankene og på kontaktene på dynamoene ved f.eks. kjøring av giraktuator med motorene stoppet. Dynamoene er lettere å komme til enn starterene og plussen er koblet direkte mellom disse.

Link to post
Share on other sites

Så har jeg målt og regeret og her er hovedkonklusionere:

 

Batteriet: Her har jeg målt syrevægt på alle celler. Ok. Målt med særlig batteritester. OK. Batteriet er målt til 1275 A (EN) Er ratet til 1000 A (EN)

 

Spænding på batteriet og spænding på starteren er ens både i hvile , under ladning og under belastning. Helt ens.

 

Men der er 0,5-0,7 volts forskel på spændingen på batteriet og EVC-systemet / voltmeteret på motoren??

 

Når tændingen har været på i nogen tid, viser batteriet 12,6 volt (og det samme ved starteren) mens EVC-systemet siger 12,1 volt og ladelampen blinker.

 

Der er fin ladning på startbatteriet og når der lades kommer spændingen på EVC så højt op at den ikke genstarter.

 

Holdninger?

Link to post
Share on other sites

Oj, jeg må ha gjort en feil her.... Beklager så meget Major Andy. Voltmeteret i cockpit skal vel vise ladespenningen ved dynamoen. Og her ser det ut til å sitte en diode som senker den målte spenningen med kanskje 0,5-0,7V Det er allikevel ikke godt å forstå ditt problem uten å kjenne til hvordan din båt er bygget. Er alle ledninger på plass på starteren? Det skal være en tykk ledning fra batteri, så en litt mindre rød ledning fra dynamoen, en tynn rød ledning til EVC, en ennå tynnere gul ledning til sense-kontakten på dynamoen. Også en ledning som går opp til sikringen til Power trim for drevinstallasjoner. På minus skal det være fem svarte (eller kanskje alle er malt grønne?) ikke så lett dette.

Link to post
Share on other sites

Men det stemmer ikke, for jeg måler jo samme spænding på batteri og ved motor? Under alle forhold: Hvile, ladning og belastning?Hvis det er noget må det være en dårlig forbindelse mellem motor og HCU.

Hmmmm, ja. Hele EVC systemet blir forsynt med stabilisert spenning fra DC-DC converteren. Kontakten inn på PCU er en svakhet da det her er brukt en stor 29-pins bosch-kontakt som kan være utsatt for irr, resten av systemet består av vanntette Deutsch-kontakter. Nr 28 er pluss (2,5mm2 rød) og nr 14 er minus (2,5mm2 svart) på den store bosch-kontakten.

Link to post
Share on other sites

Kommer inte ihåg vad Du skrev att Du gjorde med dom rostiga kabelskorna på solenoiden.
Ser inte ut som att man kan känna sig övertygad om korrekt funktion utan att renovera (=byta kabelskon och kontrollera kabelns kondition), åtminstone på den tjocka till batterierna, men troligen även på den 'halvtjocka' som antagligen går till generatorn.

Ser inte om det är här som motorn tar spänning till elektroniken/dc/dc convertern?

 

Man kan inte bortse från möjligheten att en irred kabel kan ge tillsynes rät spänning vid mätning obelastad, medan övergångsmotståndet i kabelskon kan bli katastrofalt högt vid hög belastning.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange tak til alle for gode, kompetente råd! Det er situationer som denne hvor jeg elsker BP!!

 

Jeg tror jeg starter med at måle på PCU'en og herefter arbejder mig baglæns gennem kablerne indtil jeg når starteren.

 

Lidt af et detektivarbejde, dette...

Link to post
Share on other sites

Oj, jeg må ha gjort en feil her.... Beklager så meget Major Andy. Voltmeteret i cockpit skal vel vise ladespenningen ved dynamoen. Og her ser det ut til å sitte en diode som senker den målte spenningen med kanskje 0,5-0,7V Det er allikevel ikke godt å forstå ditt problem uten å kjenne til hvordan din båt er bygget. Er alle ledninger på plass på starteren? Det skal være en tykk ledning fra batteri, så en litt mindre rød ledning fra dynamoen, en tynn rød ledning til EVC, en ennå tynnere gul ledning til sense-kontakten på dynamoen. Også en ledning som går opp til sikringen til Power trim for drevinstallasjoner. På minus skal det være fem svarte (eller kanskje alle er malt grønne?) ikke så lett dette.

Jeg har nå dissekert denne dingsen som sitter skrudd fast bak på dynamoen og det er ikke noen diode men en 33 ohms motstand. Det er altså en tynn brun ledning som går inn i denne motstanden og en blå/rød som går videre til PCU. Ser ut som tilkoblingen på dynamoen er merket "D" og da betyr vel det at dette er til feltstrømmen. Den får alstå spenning tilført fra PCU når tenningen er på. Du kan jo måle spenning her også.

Link to post
Share on other sites

I grandezzaen, D6 motor, har jeg også et avvik på 0,4 til 0,6 volt mellom spenningen på startbatteriet og voltmeteret i displayet. Dessuten svinger spenningen, på displayet, med 0,3 volt opp og ned. Dette ved høyere turtall.

På voltmeteret kan spenningen være 13,9 og dumpe ned til 13,6, så opp igjen. Jeg har ikke målt på batteriet under fart.

 

Er det så at voltmeteret viser spenning på dynamo og ikke på startbatteriet?

Kan jeg utlede av det at det er spenningen på dynamoen som svinger? - hva er det symptom på? Konkret, hvor setter jeg pinnene på håndholdt voltmeter for å måle direkte på dynamoen?

 

Symptomene er ganske like MajorAndy vedrørende volt, derfor hiver jeg meg litt inn i denne trådeen.

 

Byttet forøvrig alle batteriene i dag. 145ah start og 2x145 forbruk. Kjekt å være skolekamerat med byens største batterileverandør.

Holdt på å falle på sjøen to ganger da jeg skulle buksere batteriene ombord.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...