jensemann2 Startet 3.Mai.2010 Del på Facebook Startet 3.Mai.2010 det kommer vann inn i seilbåten min gjennom dekket. Helt inne i hjørnet mellom dekk og skuteside renner det vann gjennom laminaten. Jeg stakk et skrujern inn der vannet trakk gjennom, og det gikk rett igjennom, pill råtten glassfiber. Men det var bare råttent akkurat der, ingen andre steder. Det er sandwich laminat i dekk og overbygg, og der ligger problemet mitt. Vannet kommer inn gjennom øverste dekket, og det kan jo komme hvor som helst på hele båten, for så å renne ned til "hjørnet" der det lekker. Jeg aner ikke hvordan jeg skal finne lekkasjen, kan være langs håndrekker, rekkestøtter, mastefot, teakrekker, ja over alt! Noen som har hatt dette problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Hei, Jeg har lest og tenkt endel på dette selv. Må gå over alle gjennomføringer i dekket for å gjøre det skikkelig. Som du sier, det er mange muligheter for lekkasje, sikkert hundrevis av skruer! Det beste tipset har jeg funnet her. Les "Sealing deck penetrations... " og "Rebedding hardware". http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Vått sandwichlaminat kan verte eit lite helvete. Er det eit stort område det er snakk om? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
jensemann2 Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Det er kun et lite punkt med diameter 5mm. Men trekker vann gjennom feltet hver gang det regner. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Jeg får ta vannslangen fatt, prøve å spyle på ett sted av gangen og se når det lekker.. Båten heller litt til styrbord i krybba, og lekkasjen i underdekket er på styrbord, så lekkasjen kan jo være hvor som helst :( Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hva spør du om egentlig? Hjelp? - eller bare om noen har hatt dette problemet. Svaret på det siste er ja. Det største problemet er ikke at det renner vann inn, men at dekket ditt råtner og mister styrken. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 hva gjorde du med problemet da? Gjorde du som i artikkelen du linket til, behandlet hvert eneste skruehull på den måten ? Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 (redigert) Foreløpig har jeg bare søkt løsninger, men skal begynne nå. Må ta det over tid. Som sagt, det er mange muligheter for lekkasje. Løsningen som jeg har linket til synes jeg er mest troverdig av de jeg har lest om. Skal tillegge at jeg ikke har erfaring fra slikt arbeid, men det er vel ikke akkurat "rocket science". Bare mye jobb. Forrige eier av min båt måtte bygge opp hele området under masta på nytt fordi laminatet hadde råtnet. Når det kommer vann gjennom laminatet fra lekkasjer andre steder er det allerede noe ødelagt. Skum- eller tre-kjernen skal helst sitte faststøpt og hindre fuktighet å flytte seg. Og om vinteren blir det frostsprenging, noe som kanskje er årsak til at du kunne stikke skrutrekkeren gjennom. Redigert 4.Mai.2010 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 men er det kjernemateriale i hele mellomrommet mellom lagene? Jeg trodde det også var tomrom innimellom der .. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 pill råtten glassfiber. Nå er det sånn at glassfiberlaminat råtner ikke. Det er to ting som tar knekken på det, mekanisk påvirkning og UVlys. Særlig rundt rekkestøttefester blir det stor belastning og laminatet kan svekkes. Det synes meg også at du har balsa i dekket, og da har du et problem. Innbakt treverk i båt varer aldri lenger enn 25-30 år. Ref. alle tråder om råtne dørker og råtne akterspeil. Balsa er, om mulig, dårligere enn kryssfiner. Kryssfineren henger med en stund etter at råten har satt inn, mens balsaen slipper i det øyeblikk den blir fuktig. Her må du jobbe fra innsiden. Slip ned indre laminat og kjernen der det er dårlig, og bygg opp singlelaminat fra innsiden. Jeg trodde det også var tomrom innimellom der .. Nei, det skal ikke forekomme noen som helst tomrom inni der. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 jeg vet ikke om det er balsa jeg har imellom der, men det var kanskje vanlig på 70talls båter, også norskbygde? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 At det er balsa er ganske sannsynlig. Er det brukt skum så renner det ikke fritt på den måten. Bor ut en kjerneprøve og finn ut. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 (redigert) ja skal ta ut en prøve med hullbor. Så du mener jeg må fjerne hele undersiden av dekket, bytte ut balsaen og laminere opp nytt underdekk? Isåfall brenner jeg heller opp hele båten for det er jo en jobb som ikke er verdt en 36 år gammel båt. Det er jo umulig å finne ut hvor kjernen er dårlig uten å fjerne hele underdekket. Redigert 4.Mai.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Du må for all del ikke tenke på å kondemnere den fine Oksø'en din. Jobb systematisk. Der det er knusninger må du gjøre noe. Greit. For å finne omfanget av eventuelle skader lager du en grov tegning av dekket. Så slår du forsiktig på det med en sølvsmedhammer. Hører du en syngende lyd er det OK. Hører du en dump lyd har kjernen sluppet. Noter på tegningen hva du finner. Gjør dette ute og inne. Når du er ferdig ser du hva som er kritisk og hva som ikke er. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 (redigert) Hadde samme problem som deg med lekasje i fjor. Kun små drypp med vann. Skrudde av rekkestøtten og fant ut at laminatet hadde fått skade etter stor belastning fra rekkestøtten. Boret først et lite hull og vått balsatrevirke kom til syne, skar opp et større område og fant mye mere råtten balsa. Endte med å fjærne genoaskinna, men ser nå at den aluskinnen som skrogdelene er skrudd sammen med også må av for å komme godt nok til. Min båt er fra 73 og sikkert bygget ganske likt som din båt. Jeg er i gang med å bygge opp dekket igjen og alt balsatreet (ca. 1kvm) erstatter jeg med divinylcell. Vil tippe at det øvre laget ditt med glassfiber er tykkere enn det nedre, så fjærn råten fra undersiden av dekket og du slipper jobben med ny og gammel gelcoat som skal lappes sammen. Så forøvrig en annen tråd du skrev hvor gelcoaten din løsnet ved høytrykksspyling. Har samme problemet selv og årsaken til det hos meg er en brann i båten får snart 20 år siden. Redigert 4.Mai.2010 av jernkjøl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Har også samme problemet med min Columbie 66. Var først fortvilet over skaden men etter å ha spurt litt rundt og fått noen råd på et annet forum ser jeg mye lysere på det. Det første du må gjøre er å ta det helt rolig. Det trenger ikke være så gale som du tror. Finn ut hvor det lekker inn og tett det etter beste evne. Bor etpar dreneringshull der som skaden er og la det tørke igjennom sesongen. Hvis det skadde området er belastningsutsatt må du gjerne ta det ganske snart. Etter sesongen tar du båten opp og inn i tørr hall hvis mulig, ellers legg presenning over og gå over alle dekkigjennomføringene dine. Skal man reparere fuktig sandwich ordenlig, fjerner man laget av glassfiberarmert polyester på én side og tar bort all fuktig sandwich. Når dette er gjort, må skadestedet tørke grundig. Så legger man i sandwich – divinycell anbefales fremfor balsa – denne sandwichen plastes da fast til laget av glassfiberarmert polyster på den andre siden. Når dette er skikkelig herdet, bygger man opp igjen et lag av glassfiberarmert polyster som plastes til sandwichen. Da har man et solid materiale med sandwich mellom to lag av glassfiberarmert plast. (et sitat fra en klok mann) Jeg har en tråd med mye god informasjon og min skade på et annet forum. Med litt flaks blir ikke linken slettet herfra http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?sh...c=6051&st=0 Fått mye hjelp og gode råd her, du kan sikkert bruke mye av informasjonen som ligger i tråden. Lykke til og hold oss oppdatert! Trond Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 (redigert) Delaminering kan vere skumle greier. Men mange har reparert det. Det er enten svært fort gjort eller eit svært omfattande arbeid. Eg har hatt delaminert dekk, men var svinheldig og fekk reparert det utan å måtte dissekere heile båten. (https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=65944) Litt lesestoff: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=74360 http://www.batliv.com/wip4/disc/arkiv.epl?...00&id=78453 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=40446 Redigert 4.Mai.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.