Medusa Startet 4.Mai.2010 Del på Facebook Startet 4.Mai.2010 (redigert) Ser på Biltema's Lamineringsepoksy at det må være rundt romtemperatur når denne skal brukes. Jeg har noe arbeid som jeg skulle ha gjort med båten utvendig, og siden jeg bor langt nord så vil det bli lenge til vi oppnår romtemperatur ute. Skal støpe med Epoksy eller Polyester, og lurer derfor på om jeg kan bruke disse stoffene ved 8-10 grader, eller enda lavere? Hva skjer med stoffene ved lav temp? Herder de ikke eller herder de langsomt? Blir støpen svak? Noen som vet??? Redigert 4.Mai.2010 av Medusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hvet ikke om bt epoxy men vest system epoxy kan du bruke ned til 5 grader. Det lønner seg og ha dunkene i varmt vann,da blir ikke epoxyn så tykk. Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Jeg har gjort endel små jobber når det har vært for kalt, har bare bygget et lite telt rundt der hvor jeg har støpt, og puttet inn en kupe' varmer til en bil inni teltet. Det har funket for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Prøver å løfte denne igjen. Noen som vet mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Er det for kaldt vil det ikke herde skikkelig, om ikke herde i det hele tatt. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
koh Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hei ! Kommer an på hvilken herder du bruker - om vi snakker West. Se på 205, så ser du at den kan brukes i relativt lave temperaturer. http://www.westsystem.no/index.php?sideID=...amp;ledd3=48528 -koh Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Mener polyester bør ha 15 grader Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
tåka Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hvis krise kan varmepistol brukes forsiktig for igangsetting av herdeprosessen . Har selv brukt metoden da temperaturen var kun 2grader og dette fungerte bra for min del.Men husk å varme forsiktig så herdeprosessen ikke går for raskt,og resultatet blir ok. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 (redigert) Støpte med epoksy i 4-5 grader for en par uker siden. Måtte bruke litt tilleggsvarme for å få i gang herdingen, selv om blandingen sto i romtemperatur før støping. Brukte 300w lyskaster på en 50-60 cm avstand. Men jeg vet nå av erfaring at man må være meget forsiktig så det ikke blir for mye varme. Skulle støpe igjen et hull som var ca 5 cm i diameter og 3 cm dypt, ble plutselig epoxsy-vulkan av det når det ble for mye varme. Da var det bare å starte på nytt igjen Best ble egentlig resultatet når jeg ventet helt til epoksyen startetsåvidt å herde før jeg påførte den. Holdt boksen i handa og rørte kontinuerlig, og den lille varmen som da ble tilført var nok til å sette i gang herdeprosessen, merket plutselig at blandingen raskt ble tykkere. Men da har du svært lite tid å gå på igjen, dersom det er noe nøyaktige greier du skal til med. Redigert 4.Mai.2010 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Servicemannen Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Med spesial herder og tilsettingstoff kan polyester brukes i kuldegrader. Den tørkes på nærmes vanlig tid og herder låser molekyl når temperatur økes. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Medusa Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Servicemannen, hvor får man tak i denne spesialherderen? Malerforetninger som selger Polyester bør kanskje ha? Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Jo mer epoksy du har jo mer varme utvikler den i herde prosessen. Jo tynnere flaten er med epoksy, jo mer varme på tilføres for at herde prosessen skal komme igang. Det hjelper mye å varme opp flatene på forhånd, ved f.eks å sette dem i solen en times tid. (selv om det er bare 5 grader ute, så er det utrolig å varmt det blir i sola). Men det er en fordel at det er vindstille, da vinden fort vil kjøle ned flatene, selv med sola tilstede). Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Usikkerheten ble så stor at jeg måtte lage en bitteliten prøveblanding med Biltema's Epoksy i går kveld. temperaturen ute var da ca. 3 grader og Epoksyen holdt samme temperatur. I morges da jeg sjekka kunne jeg ikke se at herdinga hadde satt i gang. I dag var vel temperaturen oppe i 6-7 grader, og nå går det nesten ikke ann å trykke en spiker inn i test-blandinga. Er spent på om den er helt herda i morgen. For meg ser det ut til at man kan benytte Epoksy i veldig lave temperaturer, men herdeprosessen tar lang tid. Skulle gjerne visst om støping i så lav temperatur går ut over kvaliteten/styrken på det ferdige produkt... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Fikk tips av en pensjonert "plastarbeider" når det gjaldt polyester. Han mente BT sin polyester ikke var god i kulda da denne ikke ble tilsatt kobolt riktig. Men for å få herdeprosessen i gang så tar du begeret ditt med oppblandet polyester/epoxy og varmer opp denne i f.eks varmt vann. La den stå noen minutter til du ser herdinga begynner (polyesteren skifter litt farge) og så påfør. I tillegg så øker du selvsagt mengden herder i kaldt vær. Tipset hans fungerte bra for min del. Litt om det her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=939415 Redigert 5.Mai.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Medusa Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Takk for tips, SF... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Fikk tips av en pensjonert "plastarbeider" når det gjaldt polyester. Han mente BT sin polyester ikke var god i kulda da denne ikke ble tilsatt kobolt riktig. I følge en representant fra Reichhold er det de som leverer BT polyester og det er nøyaktig den samme som den standard polyesteren de selger til andre. I alle fall var det slik i 2008. Og i følge den samme teknikkere fra Reichhold så var det ingen fullgod løsning å tilsette mer herder for å kunne jobbe ved lavere temperaturer. Han var ganske tydelig på 15 grader dersom man ønsket fullgod herding av vanlig polyester. Og det er viktig og ikke bare tenke på temperaturen til polyesteren/epoksyen, men også det materialet du skal støpe på. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
SF Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Har ikke greie på det men i følge denne karen jeg referer til så er polyester ferskvare og skal tilsettes kobolt om den lagres. Hver 3. eller 6. mnd. husker ikke helt. Dette gjorde de proffe leverandørene men mange som jukset her sa han, deriblant BT. Det er nok riktig som du sier at disse triksene ikke er fullgod løsning, men et nødvendig onde når du skal støpe ute i kulde. Helst temp. over 15 grader på polyester og det du skal støpe på. Redigert 5.Mai.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Servicemannen Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Servicemannen, hvor får man tak i denne spesialherderen? Malerforetninger som selger Polyester bør kanskje ha? Butikker selger den ikke men du kan høre med produsenter eller plastverksteder. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
SF Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Tipper denne spesialherderen er akselerator i form av kobolt som jeg nevte over: HERDER / KATALYSATOR: • Herderen er vanligvis en organisk peroksyd, og er sterkt etsende. Bruk derfor alltid beskyttelsesbriller og PVC-hansker ved håndtering av herder / katalysator. • Må lagres i original embalasje i godt ventilerte rom, beskyttet mot varme og direkte sollys. Maksimum 25 grader C ved lagring. Brann og eksplosjonsfare!! • For å justere reaksjonsevnen til polyestere og spesielt vinylester, som er veldig ømfintlig for temperaturforskjeller, varierer man mengden av akselerator. Denne akseleratoren er ofte en Kobolt-oppløsning. Direkte sammenblanding av herder og akselerator vil kunne resultere i heftige eksplosjoner! ! Herder og akselerator ilsettes polyesteren eller vinylesteren hver for seg, med grundig innrøring. Merkes tydelig og lagres separat. Kilde: http://www.norboat.no/file.php?id=604 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Nå er det sånn at så godt som alt som brukes av polyester er pre-aksellerert. Polyesteren er umettet. Den mangler en binding. Lenkeprosessen begynner i det øyeblikk polyesteren produseres. For at vi skal være i stand til å frakte og lagre den er den tilsatt en inhibitor som gir en bestemt hylletid. Akselleratoren styrer stort sett hvor lang "pot-life" polyesteren har etter at vi har tilsatt herder. Herder skal tilsettes i den mengde produsenten foreskriver. Større mengder herder kan ikke brukes til å kompensere for lav tempertur. Etter at herder er tilsatt har polyesteren en "pot-life" på 15-30 minutter, alt ettersom polyesteren er skrudd sammen. Herde, eller lenke, prosessen er eksoterm. Hver gang det skjer en binding frigjøres det varme. Men denne prosessen krever også varme for å komme igang. Hvor raskt lenkeprosessen går er avhengig av temperaturen. Derfor er det svært viktig at alt som brukes av materialer har samme temperatur. Er det store forskjeller oppstår det spenninger da det også skjer en krymping under lenkeprosessen. UV-lys vil også fremkalle en skjevherding. En god regel er minimumtemperatur på 18 grader. Oppbevarer man polyester i fryseboksen stopper all aktivitet, og den kan oppbevares lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.