KenBjork Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Hei godtfolk Mere info og bilder: http://www.finnmaster.fi/sv/f-serien/f-68-dc Ja, noen med erfaring og synspunkter på denne? Samt evt andre båter i samme størrelse (som er verdt å sammenligne) ?(og pris.) Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
TASSMUS Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 I denne størelse synes jeg personlig yamarin 68dc er en pen båt. Kun ha tængt mæ en selv faktisk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 IBIZA 24 PASSER BEDRE TIL DITT BRUK UTASJERS. Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Slår sikkert nye! Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Hei. Prisleie er vel i høyeste laget, 400+ Så både finnmaster`n og ibiza 24 og yamarin 68dc blir for dyrt. Og så veldig gammelt vil jeg ikke ha. Men aktuell brukte på sikt rimeligere, pr dd hadde passa meg bedre. yamarin 6110, er jo fin.. men vil ikke ha pga lav og stygg kallesje ei ikke garasje for denne. Er hovedsakelig å titter etter kandidat til neste båt. Men kona har sagt at jeg får ikke kjøpe ny før etter at "ytterrommet" (vinkel del på huset/utstikk) er ferdig oppusset. Dvs hun sa ikke at jeg ikke fikk kjøpe annen båt, men først etter rommet er ferdig Føler hertfall å hoppe fra den vi har nå, til 19/20 fot er bortkasta, så må opp på hvertfall 21+fot. En båt jeg har likt veldig er nordic oceancraft 22 dc, ett negativ.. er ryggstø akter, som ikke fyller hele bredden av båten. Men der i den kommer nå en modell for påhengs med re-design på akterbenk som vistnok gjør større innvendig plass i tillegg. Men har ikke sett bilder av denne enda (ikke funnet.) Motoravtaler forhandlere kommer på til denne blir suzuki og yamaha. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=20690157 PRIS EKSEMPEL:2010 MOD NORDIC OCEANCRAFT 22 DC SPORT M/140HK 4T SUZUKI KR 369.000.-VÅRE BÅT PAKKER KAN LEVERES MED YAMAHA OG SUZUKI MOTORER FRA 115-300 HK. Pris som passer meg bedre enn 400.000-500.000 Skulle gjerne sett bilde av denne påhengsmodellen av båten som kommer. Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
petti Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 (edited) Hei.. Jeg har maken båt og har prøvd mye forskjellig. Bor på sola og bruker båten endel rett ut i jærhavet, så jeg MÅ ha båt som er ikke bare god, men super i sjøen. Kjøpte denne båten på grunn av det smale forskipet og spiss v-bunn, og fin bredde som gjør den veldig stødig både i fart og i stilleligge. f-68 en er ekstrem å kjøre i grov sjø feks. krappe enmetersbølger eller større dønninger "forsvinner" (venter på smellet men det kommer lixom aldri). Båten går også veldig tørt i sjøen ang. sjøer som slår over. Synes også løsningene oppi er bra ang. stuerom, sitteplasser, og kanskje spesielt en kjempegod trapp opp til fordekk.. (har kone som er livredd sjøen) men trives! Veldig grei kalesjeløsning ang. åpninger osv Har hatt flere overnattingsturer i fjor (2 pers) og føler ikke båten er liten eller mangler noe ut i fra at det er en daycruiser.. Båten er jo som sikkert du også har funnet ut godt utstyrt i forhold til prisen, flaps, kjøl, kok, osv. Jeg har 150 hesteren på min og synes det er tilstrekkelig (39 knop med full tank og kalesje oppe). Behagelig å marsje med i fra 20 til 30 knop hvis du skal gå et par timer. Skroget er veldig lettdrevent i sjøen pga formen så den er ganske lett opp i plan og går rimelig. 250 hesteren er muligens litt dyrere i service og bruker vel noe mer drivstoff tipper jeg, men kan ikke si noe sikkert om dette da.. Er du litt brei i hekken, les ræva, så kunne kanskje førerstolen vært bredere syns jeg men funker greit for meg. Lurer du på mer får du bare spørre så får du hvertfall min mening.. Ha uansett lykke til med jakten.. Solen er her snart Edited May 7, 2010 by petti (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Shallabays Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Kjøpte F68 ifjor og kjørte 55 timer med den. Veldig førnøyd og kan absolutt anbefale denne båten. Syns man får mye båt for pengene her. Har hatt med på tur noen som har Ibiza 24 og de syns båten (F68) gikk utrolig bra i vannet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted August 13, 2010 Author Share Posted August 13, 2010 *snip* Jeg valgte Nordic Ocean Craft 22 DC, som er en slags "fjern slektning" av Nor-Dan 610 som du nevner. Jeg er godt fornøyd med båten. Hadde en tur over Sletta i omtrent tre meter bølger med denne, og det var nok på grensen, eller kanskje litt over grensen for hva som er forsvarlig. Båten stampet i vei i motsjø, og klarte det tålig greit i 5 knop, men det nyttet ikke å gi på mer. Jeg er glad for at jeg slapp å teste hvordan båten ville ta disse bølgene fra siden. Selv om jeg hadde på kalesja, så ble jeg og alt i cockpit klissvått. Når bølgene slo over båten så fosset vannet inn mellom kalesjeknappene på vindskjermen. *snip* Jeg har lenge syntes disse meget flotte å se til, og titter delvis på ett skifte, har litt snev av fotsyken jeg og fruen... Men jeg liker ikke at ryggstøen på akterbenken ikke går helt ut i sidene på båten, den ser høy og god ut, men åpen rommet nope. (mye pga lite småsbarnevennlig i mine øyne) Hadde heller sett at der hadde vært en som har dekt fult ut til sidene. Eller en "sofarygg" Hadde ikke vært for dette hadde båten vært førstevalg for meg.. *siiiiiikle* Siden du har en, er der noe løs enhet/ryggpute man kan hekte på hver side av ryggstøen så den dekker helt ut til sidene? Hvordan går den i 1-1,5m sjø? slår, skvetter/bli vått/klissvått i båten med eller uten kalesje? Hvor stor motor har du? hvordan er med last/vekt i båten med tanke på planing/trim osv? Maks gps fart? marsjfart, hvilket turtall på maks og marsj og støy ikke minst (Er det mulig å prate relativt normalt under kjøring) Er det mulig å være 190 og sove utstrekt inni? Eller generelt relevant? Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjørøveren Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Mine kriterier da jeg kjøpte båten var; fasiliteter for å kunne bo i båten noen dager for et par personer, marsjfart ca 25 knop og en skulle kunne ha båten på tilhenger. Da endte jeg opp med denne. Vi har vært opptil fem personer på tur i båten, men den passer best for to. Da får begge komfortable seter, og begge sitter godt i ly av vindskjermen. Det leveres ingen ryggpute som fyller ut til sidene på akterbenken. Fabrikken laget en prototype av et bredere ryggstø, men syntes ikke at det var vellykket, så det ble ikke satt i produksjon. Dette ryggstø du skulle hatt Båten greier seg godt i 1 meter høye bølger. Den er såpass lett at den hopper veldig på bølgene sammenlignet med andre båter som jeg er vant med som er et par tonn tyngre. Synes at det blir ukomfortablet når en kommer opp i 20 knop i slike bølger. Sjøen kastes ut til sidene, så dem som sitter i stolene sitter tørt. Dem som har sittet på akterbenken har fått noe sjøsprøyt. I 3 meter bølger var det verre. Da hadde jeg kalesja på, men bølgene slo over dekk, og vannet fosset inn mellom kalesjeknappene. Båten min har Volvo Penta D3 160 hk med DPS. Syns at dette passer godt i denne båten. Har ikke prøvt båten med andre motoralternativ, men jeg ville vært skeptisk til å kjøpe mindre motor. Båten min går lett opp i plan, også når den er godt lastet med passasjerer og gods. Høyeste hastighet målt på GPS er 37 knop, på ca 3700 omdr/min. Fin marsjfart er 25 – 30 knop. På 3000 omdr/min er farten ca 28 knop. Støyen er absolutt på et greit nivå når kalesja er av, men med kalesja på så må en heve røsten når en drar på med turtallet. Det er ikke sikkert at du kan sove utstrekt. Eller du kan, men føttene stikker nok utenfør kanten på køya. Hvis dere er flere som skal sove i kabinen, så er den høye luka over dassen litt plagsom. Anbefaler å lese denne testen hvis du ikke allerede har funnet den: http://www.klikk.no/motor/baat/article302069.ece Jeg har bare hatt båten et par måneder, men er godt fornøyd så langt. Kjenner allerede at det begynner å krible etter tre fot større, men tror nok at jeg kommer til å ha denne båten i noen år før det evnt blir noe større. Ellers så har jeg veldig sans for F68DC som du startet denne tråden med. Dersom det er en familiebåt du skal ha, så syns jeg at innredningen som Askeladden har i 645 Beetle er en bedre løsning enn Nordic 22, som passer best for 1-2 personer. Askeladden 645 Beetle Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Båtleteren Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Slår sikkert nye! Håper ikke dette er vanlig at folk som ikke har kjennskap til den aktuelle båten gir "tips", spesielt ikke når det virker som om de har et spesifikt merke båt som "religion". Har selv erfaring med denne typen båt, og må si meg enig i det petti skriver. Liker spesielt godt designen på badeplattformene. Den ser litt retro ut, samtidig som den har moderne linjer... Båtleteren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Håper ikke dette er vanlig at folk som ikke har kjennskap til den aktuelle båten gir "tips" spesielt ikke når det virker som om de har et spesifikt merke båt som 'religion'+1, det klarer vi oss godt uten :) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 Takk for respons på Nordicèn 'Sjørøveren' Ja har lest testen der tidligere. Og har fått med meg at lokket til toalett er nevnt plagsom fra etterforskning på nettet. Har også tenkt meg at minimum 160hk skulle jeg gått for å. Har ikke sett så veldig på klasksladden bobble, men innbords bensiliner er bare tøv, da kan likeså være påhengs er min menging. Så blir bombeattentatfaren mindre også. Og den 1,7tdi maskina på 116-120 hk skal jeg hvertfall ikke ha, ikke bare pga mange har westgate-sprengtemaskiner, men mener den maskina blir stappa i hakke for store båter til å være så opptrimma. Men ellers ser bobla ok ut den. om ikke en eller 2 ft for stutt... 'petti' ser du har 150 hesteren på din F68, hvor mye suppe pr time på full sprut? Samt også hvor mye suppe på marsjfart, 25/27kn (rpm?) 'Shallabays' nå vet jeg ikke hvor stor motor du har på din.. ? og samme spørsmål til deg. Kalesjen elsker jeg, for det er samma som jeg har på min bella. bare større på deres F68 På en evt F68 har jeg tenkt/sett for meg at 150hk holder, skal ha råd å bruke den også. (jeg kjøre relativt mye) Hvordan opplever dere motor støyen med og uten kalesjen i Deres F68? Er det mulig å være 190 og sove utstrekt inni? Ref brei i hekken, nei, tynn som ei høvelflis. Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
petti Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Hei igjen.. Bensinforbruket sånn jeg husker det er i hvert fall mellom 15 og 35 knop ca. det samme som farten i liter pr time med 150 hesteren; f eks hvis jeg marsjer på 28 knop så viser forbruksmåleren ca. 28 liter i timen. TROR og mener den har et forbruk på ca 50 liter i timen på 40 knop og fire mann på tur med bagasje. Med "originalpropellen" så er båten lik i toppfart og akselerasjon enten jeg er alene eller har lastet båt, så denne er jeg også fornøyd med vridning/størrelse på. Når det gjelder kalesjen så er ikke lyden nevneverdig høyere med denne oppe??? vet ikke hvorfor, men tror det kan komme av at kalesjegarasjen er forholdsvis lang og lydisolerende. Noe som også er greit er at kalesjen er festet bak på denne så man sitter ikke med skallen oppi et kalesjevindu hele kvelden når man sitter fire/fem personer i sofaen. Sengen sover jeg og min kone godt i (ikke nyforelsket og slanke) og ca 1.80 begge to, men du kunne kansje tatt deg et "Prøveligg" som ikea sier for ikke å risikere ferietur på boks. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
petti Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Kan forresten nevne at det er ganske trangt å sette seg på porta-pottien som et obs, men det er det vel muligens på de fleste daycruisere med dass under senga..Har i hvert fall sagt det. hehe Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted August 20, 2010 Author Share Posted August 20, 2010 Glemte forresten å spørre om en ting.. nei 2.. Er de 150 yama`ne levert med den sortlakkerte stålpropellen eller vanlig alu? Hvordan instumenter.. tenker om det vanlige helt straite analoge eller er det instumenter alla SmartCraft til mercury som leser ut rå motordata? (Som kjølevanns-temp, oljetrykk, forbruk pr time, osv osv.. ) Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Jeg synes Finnmasteren ser veldig flott ut (men husk og gjøre ferdig rommet først). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted August 20, 2010 Author Share Posted August 20, 2010 (edited) Ja, Skal begynne med det nå så snart gelenderet ute er ferdig. Vurdere litt også konvert til inbords dieselmotor.. Pga jeg kjører såpass som vi gjør. Har og tittet på uttern d68 i etterkant, så det er disse nevnte båtene det ser ut til å stå om nå hvertfall. Rankingen jeg har satt under min funn på finn.no ser jeg at, F68 har jeg gitt 5 ***** mens nordicen og uttern har jeg gitt 4 ***** Synspunkter på: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22881513&folderId=1824834 Sammenlignet med disse 2 andre kandidatene? Edited August 20, 2010 by KenBjork (see edit history) Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Glemte forresten å spørre om en ting.. nei 2.. Er de 150 yama`ne levert med den sortlakkerte stålpropellen eller vanlig alu? Hvordan instumenter.. tenker om det vanlige helt straite analoge eller er det instumenter alla SmartCraft til mercury som leser ut rå motordata? (Som kjølevanns-temp, oljetrykk, forbruk pr time, osv osv.. ) Mener å ha hørt at motorer større enn 115hk blir levert med svart stål. Min 03mod F115 ble lev. fra forhandler med std alu. Instrumentene mine er Yamahas digitale mulitinstumenter, med vanlige "gammeldagse" tilkoblinger , mener å ha lest at i nyere tid har også Yamaha gått over til noe can-bus lignende greier. Sjekk dette med en Yamaha forhandler - de burde kunne svare både ang propell og instrumenter Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 F150 har sortlakkert stål som std. Forøvrig burde ikke F250 skremme dere pga bensinforbruket. Hadde den på en Yamarin 76 DC, og den er meget snill på drivstoff i normale hastigheter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted August 20, 2010 Author Share Posted August 20, 2010 (edited) Har du eksempler på forbruk l/h ved forskjellige rpm og kn ? Har ikke funnet noe data på dette selv, med forskjellige motor alternativer på F68`n... Edited August 20, 2010 by KenBjork (see edit history) Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 her: kobinasjonen F68C / Yamaha 250 ligger iallefall inne http://www.yamaha-motor.no/produkter/marine/kjoerefakta/ Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 (edited) Hvis du ser på den linken som er over og ser på Yamarin 68 DC (den er vel ganske sammenlignbar med Finnmasteren), så ligger den inne med både F150 og F250. Ved samme hastighet er faktisk F250 snillere på drivstoffet nesten hele veien, bortsett fra i putrefart. F250 er en fantastisk motor! Edited August 20, 2010 by Los Endos (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjørøveren Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 (edited) Skulle gjerne sett bilde av denne påhengsmodellen av båten som kommer. Kommer visst på Båter i sjøen i september http://www.norboat.no/index.php?page_id=236&productId=877 Edited August 20, 2010 by Sjørøveren (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted August 20, 2010 Author Share Posted August 20, 2010 (edited) Da håper jeg noen tar bilder av den. masse, så jeg får sett. Har mailet NORDIC MARINE AS ett par ganger og sagt jeg er i markedet for større båt, blant anna N-C 22Dc er en aktuell kandidat, og at jeg kunne tenkt meg å sett bilder av outboard utgaven om hvordan den ser ut. Men dessverre ikke fått noen svar eller tilbakemeldinger fra dem. Edited August 20, 2010 by KenBjork (see edit history) Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
petti Posted August 20, 2010 Share Posted August 20, 2010 Glemte forresten å spørre om en ting.. nei 2.. Er de 150 yama`ne levert med den sortlakkerte stålpropellen eller vanlig alu? Hvordan instumenter.. tenker om det vanlige helt straite analoge eller er det instumenter alla SmartCraft til mercury som leser ut rå motordata? (Som kjølevanns-temp, oljetrykk, forbruk pr time, osv osv.. ) Sort stålpropell på min også ja, Instrumentene er digitale og viser trim, tank, strøm, kjølevannstrykk, temperatur, turtall, fart, forbruk osv. er vist også noe nmea som kan samkjøres med plotteren??? Har ikke satt meg inn i de greiene der. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.