mateco Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Har et lite prosjekt gående med syrefast 316 stål som fordrer kapping og nysveis! Bør jeg da syrebehandle først og deretter polere, eller omvendt? Takker for svar! Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Syrebehandle og polere til slutt. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted May 5, 2010 Author Share Posted May 5, 2010 Takker for rask respons Bartesam!! Da blir det slik !!! Altså syrevaske først og dertter polering! mvh Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Får vi se bilder av ditt lille prosjekt? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Joda, men historien er laaang, så jeg skal forsøke å korte den litt ned med noen bilder med beskrivelse. Det hadde seg nemlig slik at madammen ønsket seg et nytt anker i hekken som en del av julegaven i 2009 (ikke misforstå). Og når man ser ankeret som var, så skjønner også jeg grunnen til ønsket: Som bildet viser så ligger mye av ankeret under vann og der gror grønsken og ankeret ruster! Som den gode mann jeg er, så grep jeg selvfølgelig sjansen og handlet inn et nytt 15 Kg Bruce-kopi anker hos Biltema. Men, som jeg også sa til henne, ”det kommer ikke på tale å erstatte det gamle ankeret med en nytt uten at noe ble gjort med selve ankerkrybben der bak!” Så kom finværet nå i Mai, og noe måtte gjøres slik at hun fikk ”glede” av sin nye (gamle) julegave. Det gamle ankeret og kjetting ble demontert. Ankerkrybba likeså. Deretter kappa jeg ”staget” ut til rullene og sveiste inn to 8mm 316 flattjern med 12mm hull på innsiden av staget for å skape ei vippe. På den måten håpa jeg at ankeret ville løfte seg klar av vannet når det ble kjørt inn.. Her er et bilde av ankerkrybba kutta, med nye påsveiste flattjern m/hull, ny 316 hengselbolt. Alt ferdigsyra. Her et bilde når krybba er montert sammen og ”tiltet” I og med at hengslingen ble gjort på ”innsiden” av ”staget”, så ser jeg ingen grunn til ekstra polering. Dessuten er det jo ei ankerkrybbe og ikke et møbel! Her er den nye ”julegava”, et Biltema 15 Kg galvanisert anker til venstre og et originalt galvanisert Bruce anker til høyre: Her er den modifiserte ankerkrybba ferdig montert i tiltet posisjon. Jeg er fornøyd, og det må kjerringa også være. God klaring til vannspeilet!! Må også legge til at jeg fant en billakk på BT som matchet gelcoat-fargen 100%. Synes i alle fall jeg! Dermed ble hele ankerkassa, og alt rundt, maskert, for deretter å spraymale hele greia slik at fargen matcher skroget! Vel, det var historien bak mitt spørsmål. Men ærlig talt, trenger det å skinne så sabla mye i en ankerkrybbe? Mvh Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Vel, det var historien bak mitt spørsmål. Men ærlig talt, trenger det å skinne så sabla mye i en ankerkrybbe? Mvh Bjørn Det er vel helt opp til en hver enkel? Noen skal ha alt skinnende rent og pent, noen tar det ikke så ekstremt nøye, og ønsker bare praktiske løsninger og god brukervennlighet.. Eventuelt en kombinasjon av begge selvfølgelig! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Hvilken syre brukes? Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 For å løse rust brukes oksalsyre eller fortynnet saltsyre. Den 30 % syren man får kjøpt kan med fordel tynnes en del. Og husk: "Syre på vann går an, vann på syre blir brann". Altså hvis man skal blande og surre selv med konsentrerte syrer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sveinh04 Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 For å løse rust brukes oksalsyre eller fortynnet saltsyre. Den 30 % syren man får kjøpt kan med fordel tynnes en del. Og husk: "Syre på vann går an, vann på syre blir brann". Altså hvis man skal blande og surre selv med konsentrerte syrer. Jeg trodde det var: ``syre i vann, det går an- vann i syre, lar seg ikke styre`?? Jeg bruker som regel saltsyre rett fra flaska, aldri noen problem å spyle det vekk etterpå. men ikke la det ligge på for lenge, og IKKE PÅ ALUMINIUM! Quote Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Når jeg gikk på skolen, lærte jeg "Syre i vann, det går an. Man vann i syre, det blir uhyre" Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Det var jo en kjempesmart løsning! En skikkelig Rema 1000 løsning (det enkle osv.). Vel, det var historien bak mitt spørsmål. Men ærlig talt, trenger det å skinne så sabla mye i en ankerkrybbe? Nei, selvsagt ikke. Men av og til kan jeg ikke dy meg, jeg er litt som skjæra Strengt tatt må jo ingenting på en båt være polert, det er kun snobberi Den tekniske delen oppnår du ved syrebeisingen, det er da man gjenoppretter et passiviserende krom-oksidsjikt etter sveisingen. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Er det denne prosessen som gjør om syrefast fra å være grått til blankt? Noen som kan gi en oppskrift på dette med hvordan, og hvilke produkter? Er det mye jobb? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Strengt tatt må jo ingenting på en båt være polert, det er kun snobberi ................ Hørt på maken! Her poeres til og med skruehodene. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Noen som kan si litt mer om denne poleringen av syrefast? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Når jeg gikk på skolen, lærte jeg "Syre i vann, det går an. Man vann i syre, det blir uhyre" Jepp, lærte akkurat det samme på Elvebakken! Gikk i siste kullet på urmakerlinja der. Polering gir jo en glattere overflate som skitt ikke fester seg så lett til. En viktig egenskap for mange. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Noen som kan si litt mer om denne poleringen av syrefast? Avhengig av utgangspunktet: Vannsmergel i flere omganger, finere og finere inntil korning 1200. Deretter polerskive med slipepasta i flere omganger og finere og finere inntil overflaten er helt speilblank. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts