Jump to content

VHF kartan 2010 er nå kommet


Bitteliten

Recommended Posts

Takk for den :)

 

Et lite spørsmål:

 

den normala vhf-räckvidden

är samma som radiohorisonten, om det inte

finns skymmande föremål. Ungefärlig

räckvidd enligt listan till vänster.

Lägg till båtens radiohorisont:

Antennhöjd över vattnet (m) Radiohorisont i nautiska mil (M)

 

2 3

5 5

10 7

15 9

20 10

25 11

30 12

 

 

 

 

 

 

Betyr dette at om feks.antennen er 5 m. over vannet så er rekkevidden 5 nautiske mil ? :eek:

Link to post
Share on other sites

Dette kan du enkelt regne ut etter følgende formel:

 

Rekkevidde (km) = 4,1 x ( √h1 + √h2) hvor h1 og h2 er høyden til antenne 1 og 2 i meter over havflaten. Dette gir teoretisk rekkevidde mellom de to antennene.

 

Ett eksempel:

To båter med hver sin antenne med antennehøyde 5 meter gir en teoretisk rekkevidde seg imellom på 18,3 km, som er det samme som 9,9 n.mil. Det vil si at hver av båtene har en teoretisk rekkvidde til sin radiohorisont på ca. 5 n.mil. Samlet blir jo den teoretiske rekkevidden det dobbelte.

Link to post
Share on other sites

VHF signalene går i en rett bane fra antennetuppen til horisonten sett fra antenentuppen.

 

Det er noe jeg ikke helt skjønner her.Er radiohorisont noe annet enn vanlig horisont?

Jeg var å fisket utenfor langesund igår og avstanden til land var 17 nm.

Det var ingen problemer med å se bunnen på fyret i langesund ,så det undret meg litt at man ikke rekker dit med fastmontert vhf og en antenne som nevnt over. :smiley:

 

Jeg driver og monterer vhf selv om dagen på egen båt,derfor lurer jeg på dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...