Bitteliten Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 En side mange kan ha nytte av er denne http://www.stockholmradio.se/source.php/12...rden_100421.pdf Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Takk for den Bitteliten. Den var rimelig omfattende. Blir printet ut og laminert. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
los Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Takk for den :) Et lite spørsmål: den normala vhf-räckviddenär samma som radiohorisonten, om det inte finns skymmande föremål. Ungefärlig räckvidd enligt listan till vänster. Lägg till båtens radiohorisont: Antennhöjd över vattnet (m) Radiohorisont i nautiska mil (M) 2 3 5 5 10 7 15 9 20 10 25 11 30 12 Betyr dette at om feks.antennen er 5 m. over vannet så er rekkevidden 5 nautiske mil ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 VHF signalene går i en rett bane fra antennetuppen til horisonten sett fra antenentuppen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Synes de avstandene virket for små. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Dette kan du enkelt regne ut etter følgende formel: Rekkevidde (km) = 4,1 x ( √h1 + √h2) hvor h1 og h2 er høyden til antenne 1 og 2 i meter over havflaten. Dette gir teoretisk rekkevidde mellom de to antennene. Ett eksempel: To båter med hver sin antenne med antennehøyde 5 meter gir en teoretisk rekkevidde seg imellom på 18,3 km, som er det samme som 9,9 n.mil. Det vil si at hver av båtene har en teoretisk rekkvidde til sin radiohorisont på ca. 5 n.mil. Samlet blir jo den teoretiske rekkevidden det dobbelte. Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Lærer noe nytt her inne hver dag jeg... Takk! Mvh Pjolter Quote I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
los Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 VHF signalene går i en rett bane fra antennetuppen til horisonten sett fra antenentuppen. Det er noe jeg ikke helt skjønner her.Er radiohorisont noe annet enn vanlig horisont? Jeg var å fisket utenfor langesund igår og avstanden til land var 17 nm. Det var ingen problemer med å se bunnen på fyret i langesund ,så det undret meg litt at man ikke rekker dit med fastmontert vhf og en antenne som nevnt over. Jeg driver og monterer vhf selv om dagen på egen båt,derfor lurer jeg på dette Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts