Jump to content

på langtur / jordomseiling uten erfaring og utstyr


toskehove

Recommended Posts

...har det ikke travelt, men seiler når vinden er bra og trøster meg med det andre når vinden er dårli :wink:

Tre døgn fra Dover til Newhaven må jo være travelt :lol:. Kos deg i byen med det rare folkeferdet :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir veldig påvirket av bloggen din, gir meg lyst til å gjøre noe liknende. Hadde vært morsomt å seilt agårde med 20 fotærn min. Båten er kansje litt i minste laget, men det finnes jo folk som har krysset Atlanteren i tilsvarende båt. Så det går jo. :lol: Å være med på en etappe er faktisk noe jeg vurderer, men må prioritere egen båt nå. Så er det litt manko når det kommer til kronasjer. Så jeg tror for bruke sommeren på å lære mer om seiling, og de 2-3 neste årene til å utruste båten og meg til en langtur. :yesnod:

 

Så syns jeg det er bra at det er flere som drar på tur uten og ha planlagt alt ned til minste detalj. Og at det går ann å dra på langtur, selv på et lite budsjett!

Link to post
Share on other sites

Følger med på posisjonen hans nå, han krysser fra england til Frankrike i kveld. Såvidt jeg kan se ligger han et stykke utenfor kysten nå, det bikker nok over 12 før han kommer til kysten. håper alt går bra i mørket og at han finner seg en trykk havn snart!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Ja, det ble ein noe lengre seilas enn planlagt.. menmen, det er no litt av sjarmen med det å ikkje ha utstyr.

 

Hadde tenkt meg videre i dag men motoren var ikkje enig med meg :nonod: . etter påfyll med bensin og samme dose olje som vanli. starter den så vidt, hosting og harking og så dør den... noe sinnsvakt med røyk, har sjekket tennpluggene og de ser helt ok ut. ska sjekke forgasseren også nå i dag.

Det blir å skru og banne litt i ettermiddag så får vi se om den blir enig med meg etterhvert :smash:

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt noe fra deg på en liten stund nå og det siste du sa var at påhengsen tullet seg. Det og at trackeren din ikke virket i det siste fikk meg til å tro at reisen kunne være slutt. Veldig kjekt å se at trackeren er oppe igjen og at du seiler kysten av Frankrike. :smiley:

 

Stå på! :flag:

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Off, nei det var litt problemer med det ene og det andre nå siste uken. internett var ikkje så lett å få tak i heller.

 

Motoren var visst heilt fin den, etter at eg skiftet diesel med bensin:P hehe, Gazoil betydde ikke bensin nei.. tok litt tid før eg fant ut det. :headbang::crazy:

 

Så har det tilmed meldt seg ein kar som skal være med ein uke el noe fra begynnelsen av juli :smiley: Blir konge å få litt selskap på turen. :sailing:

 

The boat still floats. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

hehe :blush: ja, syns det gikk litt vel lang tid på siste turen..

fikk liten overaskelse når eg sjekket trackingen etterpå. menmen.

 

trodde eg skulle rundt ein utstikker eg såg i himmelsynet, men så sjønte eg at rundt den var øyen alderney.. Var lite vind og praktisk talt flat sjø og nesten ingen andre båter, og boken eg hadde med meg var så fordømt spennende at tiden gikk ihvertfall fort. :smiley:

 

aante ikkje at eg var sååå far out.. shock..

 

seiler til Alderney i morgen om vinden er noelunde grei. skal konse litt meir på navigeringen då trur eg;)

Redigert av toskehove (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, nå er det ned til Jersey og så til saint malo eller saint brieuc alt etter som vinden går..

 

har så smått avtalt med han som skal mønstre på å treffe han i de trakter.

 

eg var litt uheldig med turen til guernsey, møtte på tidevannet som gikk motsatt vei. med fulle seil og full motor var det så vidt at det gikk på fram. brente vekk all taxfree bensinen fra alderney. frustrert..

Link to post
Share on other sites

Da er eg i Frankrike igjen, desverre så kunne ikkje han som skulle mønstre på være med allikevel.

 

Nå er det mot Bordeaux hvor eg skal ta canal du midi til middelhavet. Håper vinden kan spille på lag ein stund fremover nå, i det siste har det enten vore for lite, motvind eller ytterst ustabil.

 

Traff ein hyggelig brite i Guernsey som seilte i noe så sjeldent som ein mindre båt enn min;) Han hadde ett gammelt kart over nordlig Biscaya som eg fikk med meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er det mot Bordeaux hvor eg skal ta canal du midi til middelhavet.

 

Fra Wikipedia om Canal du Midi:

Båter som skal ferdes på kanalen må ha en maks høyde over vannet på 2,46 meter og en maks dybde under vannet på 1,39 meter. Kanalen er åpen hele året, men i november og desember er ofte deler av den stengt for vedlikehold.

 

Din båt passer?

Link to post
Share on other sites

Virker sånn Trikola.

Etter hva jeg kan skjønne av kartet på siden hans er han nå nede i Middelhavet.

http://www.toskehove.com/

Vært noe dårlig med oppdqteringer i det siste toskehove. Tom for strøm på PC,n?

 

Skikkelig tøft gjort, håper du når langt før det strander. Har vel også en følelse at du hadde mer peil på seiling enn du ga inntrykk av i begynnelsen.

Dette viser at det går ann og komme seg ned til middelhavet uten en masse duppe ditter og årevis med planlegging.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mornings, min kjære data har tatt kvelden for en stund men kommer med ny oppdatering på bloggen forhåpentlig vis i kveld..

 

Men så får eg vel røpe at eg er nå i Norge. slapp av.. båten e helt fin, men eg skal være med på Landskytterstevnet nå i august og så skal eg jobbe til januar.

 

I januar skal eg seile til Tunisia og langs Afrikakysten til egypt..and so on..

 

Har fått en kar med meg. eller..vi får se, men det lover bra. Kommer nok til å ha _noe_ mer utstyr på den turen da økonomien vil være litt meir brukbar.

 

Alt om dette kommer det om på bloggen snart.

 

Beklager om dere er litt skuffet nå :rolleyes: det har vore kjekt å ha folk som følger med på bloggen :cheers: og håper det fortsetter slik utpå nyåret. Blir vel kansje noe meir ting og tang å skrive om langs afrika enn det har vært langs europa.. Time will tell.

 

Anyway:

Eg har (bank i bordet) seilt til Middelhavet med følgende utgangspunkt:

Båt til under 20.000 NOK

Aldri før satt mine ben i ein seilbåt før start. (helgekurset på svbard. var i små joller:P)

ingen GPS

ingen Autopilot

90% av turen uten sjøkart

Alene

Motoren er en 2 takt 6 hk påhengs

Båt og seil er 40 år gammelt

 

And the boat still floats :sailing:

Link to post
Share on other sites

Du er en inspirasjon Olav!!

 

 

jeg sjekker siden din hver dag i håp om ny info og fantastiske bilder! (har ett av bildene dine som bakgrunn). Det du har gjort er utrolig imponerende og såvidt jeg vet har bare Jarle Andhøy vært i nærheten av en slik prestasjon. Det blir kjempegøy å følge deg videre og jeg håper du klarer en full jordomseiling!!

 

Hvis jeg har noen som helst mulighet skal jegt slenge meg på en etappe for å bare ha opplevd det. Drømmer om å reise på tur med båten min selv men jeg har jobb og familiehensyn så det blir nok en stund til ja....

 

Mvh

Trond

Redigert av Trond mjøs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Venter i spenning på fortsettelsen. Ingenting er så bra på en lang vinterkveld som å lese om lange seilturer.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...