Jump to content

på langtur / jordomseiling uten erfaring og utstyr


toskehove

Recommended Posts

Stå på! Jeg holder meg oppdatert på dagelig basis med stor iver. Skulle ønske jeg kunne mønstre på :sailing:

 

Ja, sannelig ... man blir fort litt fastlåst med familie og barn ... og selv uten familie og barn har man ofte enten valget mellom tidsfrihet men ingen økonomisk frihet, eller fast jobb: økonomisk frihet, men noen få ukers ferie pr år. (helt til man tar opp masse lån for bolig og bil ... da har man plutselig hverken økonomisk frihet eller tidsfrihet)

 

Men, jeg er ganske sikker på at det burde la seg gjøre å skaffe mannskap for deler av turen, dersom man bare finner de rette kanalene. Det er sikkert nok av lokale folk som gjerne tar seg en seiltur til nabobyen! Å ha selskap på deler av turen vil sikkert være veldig bra ... både for å få litt sosialt samvær, samt for avlasting ved rorkult, utkikk, etc. Min erfaring så langt er at det alltid er mye som må gjøres på en seilbåt, at man også av og til må sove, toalettærender, lage mat, spise, etc ... men man må også alltid holde utkikk ... samt sitte ved rorkulten. Toskehove har ikke engang autopilot!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syns igrunn du gjør det unødvendig komplisert tobixen.. Den formen for seiling du beskriver begår nok i langt lengre etapper enn mine.

 

eg seiler fra havn til havn, noen ganger tar det opp til 12 timer, men ytterst sjelden mer.

Mat og drikke lager eg klar på forhånd, søvn begår stort sett om natten og då er eg i havn :yesnod:

 

Møter folk i kver havn så kan vel ikkje kalle meg ensom heller.

 

Ja, det går sakte på denne måten, men får da sett litt mer av folk og land.

 

Mannskap hadde ikkje vert å forrakte, ett par kompiser kommer kansje ein tur i sommer. kansje vi tar noen lengre etapper da.

 

forøvrig; om noen som leser dette skulle vere gal nok til å ville være med så er det bare å hive seg på :cheers:

 

da var det ut og seile igjen

har fått mekket meg lazyjacs nå :smiley: er spent på hvordan de funker i litt vind

 

 

www.toskehove.com

Link to post
Share on other sites

Norge trenger flere slike ungdomer som deg! :flag:

 

Det dreier seg ikke om hvilken båt,hvor gammel båten er, og hvilket utstyr en har. Men hvor godt en kjenner seg selv og kjenner til hvilken begrensninger en har selv.

Da er det bare å legge i vei.

 

God Seilas og ønsker deg mange fine oplevelser på din færd.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Strålende prosjekt! Det minner meg litt om min egen seilstart, vikjøpte en gammel Albin Viggen :smiley: i Bergen - helt uten seilerfaring - og seilte den hjem til Oslo. Lærte veldig mye på de ukene det tok. Noen år seinere kjøpte vi vår nåværende båt i Karibia, og lærte enda mer. Jeg tror du kan komme veldig langt med den innstillingen du har og med Viggen din! God tur videre!

Link to post
Share on other sites

Da var eg komt inn til amsterdam :cheers: , ligger i Sixhaven.

Har tenkt å ta "staande mast route" som går ned forbi rotterdam og ut i havet rett før belgia.

 

ting ser ganske greit ut egentli, så eg vil utfordre han som ikkje trudde at dette kom til å bli ein lang tur med å be han ihvertfall definere "langt".. :tongue:

 

takker for all goodfeeling :yesnod:

 

Viggen er ein ybergrei førstebåt elna :wink:

Link to post
Share on other sites

KISS - KISS - KISS >> "Keep It Simple and Stupid" og dette går bra. Syv frem og fire tilbake og enda lengre bærer dette avsted. Ang. kart så ta deg en tur ombord i lasteskip og spør etter avlagte utgaver. Båten holder nok lenge den, så jeg tror ikke problemet blir denne, vist du bare holder deg med nok vann under kjølen.

 

Lykke til og kos deg med :sailing: Skal følge med på din ferd.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er ikke mange dagene igjen før eg er i Belgia nå:D så sant veret holder seg.

Fighter, det er bare å kaste loss vet du :smiley:

er 20 år gammel.

akkurat hvor eg er kan ses på denne linken. Den viser de 50 siste posisjonene på førstesiden, klikker du på en av de får du opp tid og dato.

Link to post
Share on other sites

hehe, må sei det er morsomt å følge med på denna turen, håper og trur han kjem seg langt avgårde.

 

Enig, håper jeg også :smiley:

 

 

Toskehove, hadde vært interessant om du deler noen lure triks, modifisering av seilingen, improviseringer osv. Eller trenger noen innspill på løsninger...

Redigert av opus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si jeg er imponert over at du bare reiste ut på tur! Jeg har lyst å gjøre det samme en gang, men foreløbig ligger skuta i hagen! Så er jeg kanskje litt ung.. 16 år. :rolleyes: jaja, hadde vært utrolig gøy å vært med på en etappe!

 

Toskehove har vel lagt ut en åpen invitasjon til alle og enhver til å bli med som mannskap på en etappe - det er vel evt opp til ham å bestemme om 16 år er for ungt eller ikke. Ja, og så lenge du er under 18 har vel foreldrene dine veto-rett.

 

Generelt sett, i en alder av 16 er man kanskje noe umoden, men strengt tatt gammel nok til å dra rundt i verden. Dine erfaringer og opplevelser som tenåring kommer til å forme deg for resten av livet! En del kamerater av meg dro ut som utvekslingselever og gikk på skole i utlandet i ett år i en alder av 16-17 ... jeg tenker at det kanskje er noe lenge å være borte hjemmefra i en slik alder, jeg kan fortelle at en god del av utvekslingselevene omtrent ikke var til å kjenne igjen da de kom tilbake. En av dem gjorde spesielt inntrykk på meg - han var fanatisk avholdsmann da han dro fra Norge til øl-landet Tyskland, og fortsatte med å være fanatisk avholdsmann helt til det var få uker før hjemreise. Da han først fikk smaken på alkohol var det ikke måte på - han ble tung på flaska, begynte å kjederøyke, snuse, røykte en stund hasj på daglig basis og prøvde til og med andre narkotiske midler. Men, han var vel et unntakstilfelle - stort sett tror jeg tenåringer har godt av å få komme seg litt ut i verden og få åpnet horisontene sine.

 

Jeg kan love deg et par ting, når man blir eldre angrer man stort sett mer på hva man ikke gjorde i sin ungdom enn hva man faktisk gjorde i sin ungdom, erfaring og lærdom i tidlig alder er gull verd (skolebenken og universitetene er ikke nødvendigvis de mest optimale arenaene for læring), og en slik reise kommer til å bli mye vanskeligere når du sitter fast med jobb, kjerring, barn, lån på bil og hus, etc.

 

Du har snart (kanskje allerede?) sommerferie, og Toskehove har god plass i båten sin. Det kommer til å være lærerikt og en opplevelse for livet å bli med på en etappe. Dyrt er det heller ikke ... flybilletter er billige dersom man er fleksibel på avgangsdag og bestiller litt i forveien (men husk på at transport til og fra flyplassen kan koste en god del). Mat må man jo ha, og det ville være urimelig å snylte på Toskehove ... du er vel antageligvis i en situasjon hvor du har lite penger og får mat hjemme, så da kan det vel være på sin plass å forhandle med foreldrene dine om et lite stipend.

 

Så min anbefaling er absolutt og resolutt - ta kontakt med Toskehove snarest mulig og be om å få bli med på en distanse!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...hadde vært utrolig gøy å vært med på en etappe!

 

Og så vidt jeg kan se bor du i smørrøyet for flyavgang på sparket til en billig penge med lett oppakning i skipssekken.

 

...(men husk på at transport til og fra flyplassen kan koste en god del).

Finnes nok noen snille personer som kan gi skyss fra flyplass til eventuell havn hvor TH (Olav) oppholder / ankommer (vist han fortsatt har hellet med seg). Trenger ikke bli så dyrt, men en bør gardere seg med penger (helst i mynter :smiley: ) slik at en ikke strander på en øde øy uten muligheter til retur.

 

Problemet kan bli at en aldri vil i land igjen etter å ha fått luktet på saltvannet :sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Finnes nok noen snille personer som kan gi skyss fra flyplass til eventuell havn hvor TH (Olav) oppholder / ankommer (

 

Ja, haiking er selvfølgelig en mulighet. Jeg har aldri prøvd i England eller Frankrike, men jeg regner med at det skal være greit å få haik i disse landene. Husk på at det kan bli veldig mørkt ... ta med lyse klær (gult er visstnok en god farge for natthaiking) og godt med reflekser dersom du baserer deg på haiking.

 

Enkelte er redd for å haike, det har vært episoder hvor unge damer har blitt voldtatt og unge menn har blitt slått ned og ranet for penger og verdier. Dette skjer imidlertid svært sjeldent, det later faktisk til at risikoen for å bli utsatt for en alvorlig trafikkulykke er høyere enn ran/voldtekt. (jeg vet også av episoder hvor folk har blitt arrestert ... men ikke i Europa).

Link to post
Share on other sites

tobixen: Nå må du ikke skremme ungdommen med alt som kan være farlig der ute i den store stygge verden (muligens farligere å trø gaten i Sandefjord).

 

Ja verden er blitt verre enn på 60 tallet da jeg dro ut som 14 åring og KISS prinsippet bragte meg nesten 3 ganger rundt globusen, pluss mange avstikkere på melkeruta. Så traff jeg ei søte jente som gjorde nesten slutt (måtte bare ta meg en raske tur på 7 måneder før vi giftet oss) på utferden og ble hengende med henne slik at vi snart har 40 års jubileum i denne måneden. Og den skal feires i båten et sted i nordsjøen :giggle: har jeg sagt, men hun vil snike seg inn på et hotell med meg stuet ned i skipssekken. Hun truer meg med at hun kommer til å sette kursen rett west når jeg sover og binde meg fast i køya inntil vi er midtveis ute i Atlanteren. Hardbarket kvinnfolk skal en ikke spøke med :sweat:.

 

90% av de som planlegger seg ut i verden med båt kommer aldri av sted. Planleggingen tar overhand og skremslene bygges opp som en barriere. Alle duppeditter og duppedatter skal være ombord før avgang. Klingende mynt skal innhentes i større kvanta og gudene vet hva som kommer opp på lista som blir lengre og lengre.

 

Slik TH gjør kan føre han langt avsted og han har jo en bakgrunn med erfaring som ballast til å takle KISS.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg var selv med på 9 mnd langtur med et ungt (25-26 år) uerfarent mannskap, med planer om å seile tur retur Bergen - Karibia i en 50-foter. Vi var åtte mann ombord og hadde heldigvis ikke problemer med for lite mannskap/søvn. Turen endte med mastehavari midt på Atlanterhavet på vei hjem fra Bermuda og 1000 nm for motor til Azorene med bistand fra et lasteskip og et amerikansk marinefartøy. Vi hadde hatt rig-sjekk bare en måned før, så den datt ned som lyn fra klar himmel...

 

Erfaringen min er at det som regel går bra, men at det er vikitig å tenke gjennom hva man faktisk begir seg ut på og ta forholdsregler deretter. Jarle Andøy har definitivt hatt noen oppsiktsvekkende turer og om at utfallet har endt bra vet jeg ikke om skyldes flaks eller dyktighet.

 

Det er imidlertid viktig å kjenne sine egne og båten sine begrensninger for at utfallet av en tur som det her beskrives skal ende velykket. Det er lett å trekke frem eksempler på turer der det har gått bra, men lite om de der det faktisk ikke går fullt så bra. Det er rart med det, men det er ofte de historiene man helst ikke burde trekke frem som foregangseksempler som faktisk blir hyllet...

 

Tre historier som nesten fikk fatale konsekvenser er: Jessica Watson sitt første forsøk på å seile jorden rundt (kolliderte med lasteskip), Staale Jordan (Sank utenfor Kapp Horn) og Rune Ellingsen på Underveis. I løpet av turen vi selv hadde hørte vi også flere hårreisende historier i forhold til slett forberedelser til havseilas. Den ene endte med at et helikopter tok av fra en oljeplatform for å "blåse" en seilbåt bort fra plattformen.

 

Igjen: Tenk gjennom det du gjør, og hvilke situasjoner som kan oppstå. Å ikke ha kart er nært opp mot uforsvarlig, så det foreslår jeg at du skaffer deg på den ene eller den andre måten så fort som mulig.

 

Et lite tips er å se på sikkerhetskravene til ISAF for kappseiling på havet. Noen mener det er mye pirk i sikkerhetskravene, men det er ikke til å komme bort fra at disse reglene er basert på erfaringer mange av de beste og mest rutinerte seilerne har gjort seg gjennom seiling på havet. Kravene burde i det minste vurderes.

 

Sist men ikke minst: Lykke til på turen, håper alt går bra og om båten "knekker" får vi absolutt håpe det ikke skjer på havet!

Redigert av kappseiling.no (see edit history)

Halvor Friisk

kappseiling.no

Link to post
Share on other sites

Fastnet regattaen i august 1979 var det ikke mye hjelp i forberedelser og ISAF reglene. 23 av 306 båter forliste eller ble forlatt. 69 båter fullførte ikke. Og tragedien ble et faktum med en kamp mot bølger så høye som hus. Forberedelsene berget nok de fleste og reglene ble skjerpet etterpå, men mange mener at de gikk for langt i kravene sine.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Til Kappseiling.no

 

"Det vil helst gå godt" Er jo ett av mine motto. Eg er for det meste enig med det du sier, men vil si (i motsetning til deg?) at eg tar mine forholdsregler før eg kaster loss.

Eg vil påstå at eg så langt ikkje har satt noe annet enn materielle verdier på en høyere risiko enn norm. Min Seiling har bestått av dagsetapper fra havn til havn, det er begrenset hvor mye som kan sje med vind og vèr på slike turer. Det er sjelden lengre til land enn at eg skulle fått båten inn på grunn før den sank om den skulle gå lekk. Eventuel hjelp er heller ikke for langt vekke.

 

Selv om eg syns Berserk-serien på tv var RÅ, så har eg intet ønske eller behov for å sammenlignes med Andøy (ikke at eg klager..). Det han gjorde var og blir noe helt annet enn mitt "prosjekt".

 

"for at utfallet av en tur som det her beskrives skal ende velykket."

- vel.. Når målet er å seile til båten "knekker".. så tror eg ikkje eg har lyst til å velykkes heelt enda :giggle:;)

 

Angående kart så er eg uenig i at det er uforsvarlig å ikke ha ombord.

Før eg seiler så ser eg over Google maps satelittbilder, eg tar skisser om nødvendi, og Vet stort sett ganske greit hvor eg er.. og hvor eg skal.

Nå sier eg ikkje at dette er å foretrekke, men det funker. På eindel havner henger det også kart over område til neste havn..

Dette gjør også at eg er overaktiv med kikkerten for å ha kontroll så tidlig som mulig på alt av merker og båter i nærheten.

 

-Hva er best?

En med gps, kartplotter, "backup kart" og radar som ser på seilene, kartplottern og autopiloten under ferden. Samt ser ein kjapp runde rundt nå og då for eventuelle båter i umiddelbar nærhet..

-eller

en uten alt utstyret over, som virkelig studerer alt av sjø rundt seg med gjevne mellomrom..?

 

selvfølgelig begge kombinert, men....

 

 

Til Masserarti

16 år er nok ikke for gammelt akkurat :tongue: men på kyst eller kanalseilas vil eg si meg komfortabel nok med sikkerheten ihvertfall. Er du for alvor interesert så send mail.. toskehove@hotmail.com

Du har jo også sjansen til å planlegge til du er 18 og kaste loss selv, noe eg må si eg misunner deg for.

Er ein attenåring som seiler avgårde nå snart : www.ulketur.com

 

 

Jawik; har det ikke travelt, men seiler når vinden er bra og trøster meg med det andre når vinden er dårli :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...