Jump to content

på langtur / jordomseiling uten erfaring og utstyr


toskehove

Recommended Posts

GPS er en fantastisk sikkerhetsgreie og jeg ville ikke vært foruten. Det samme går for sjøkart med alle grunner nøyaktig inntegnet. Men fakt er jo at folk har greid seg i noen tusen år med mer eller mindre nøyaktige kart og kompass. GPS er allemannseie bare i 10 eller 15 år og nøyaktige sjøkart har faktisk først kommet et par tiår siden.

 

Har man en båt som tåler en trøkk, et kompass, en klokke, et eller annet kart som viser den neste havnen og litt peiling på navigasjon så er det forfriskende å se at det faktisk går. Karen har jo grunnstøtt en del ganger også og tørket ut i fjæra. Men det er nok forskjell om man toucher grunnen med en god gammel Albin Viggen i 2 eller 3 knop eller en nyere 40 fots Bavaria eller Hanse med 10 knop. Viggen får nok en skrape eller to mens en moderne hvit seilbåt mister gjerne kjølen.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Virkelig bra gjort! Og takk for spennende lesing. :thumbsup:

Tøft at du reiser uten alle moderne hjelpemidler, men at du ikke har GPS har ikke noe med økonomi å gjøre. Det koster ikke noe lenger, og jeg er helt sikker på at du kan få tak i en som gir deg posisjon helt gratis. OK, den trenger batteri - så litt koster det jo...

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg tenkt å gå over til pinnebåt etterhvert...

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Har gått over til seilbåt i 2009. Det var helt tilfeldig egentlig. Aldri seilt før. Nå holder jeg på å kjøpe seilbåt nr. 3. Når du først har kommet på smaken så vil du ikke tilbake.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Har gått over til seilbåt i 2009. Det var helt tilfeldig egentlig. Aldri seilt før. Nå holder jeg på å kjøpe seilbåt nr. 3. Når du først har kommet på smaken så vil du ikke tilbake.

 

Det tror jeg på.Føler meg uten rom for langturer på en kortere periode med motorbåt.

Dritkjedelig å stampe av gårde i samme områdene gang på gang,er jo begrenset hvor du kan drar i en 23 fots snekke,selv om den er grei å bo i med 2 personer,og har alt fra sentralvarme til dass og samtlige dippedupper.....

Jeg har konvertert til pinnebåt i sinnet,og la tiden gå med å drømme videre til jeg kan kjøpe "ordentlig"

skute,frem til da snakker jeg pent med båten jeg har nå,er jo glad i den også da!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisann folkens :smiley: , lenge siden nå.

 

Eg har ein dårlig nyhet til dere. Seilingen er for denne gang avsluttet.

 

Hovedgrunnen er at eg begynte å se på kartet og tenke at "afrika, der må eg ein tur" da hovedsaklig vest-afrika..

 

Videre kom eg til den konklusjonen at det langs Europa har vore heilt suverent med båt, med mange havner og fraverende byråkrati.

Situasjonen langs afrika er ein heilt annen. Det kan fort bli langt mellom havnene, og det er allerede i marokko full sjekk av papirer som skal følge med båten, herunder forsikring.. før man i det hele tatt får satt beina i land.

 

Planen ble altså å selge båten, og fly til marokko. for så å reise sørover med buss, tog, fly, til fots eller noe sånt.

Nåvel, det ble noen måneder ekstra jobbing enn planlagt.. men nå er eg endelig klar for utreise, og 14 mars går toget til oslo før flyet tar av til marrakesh neste dag.

Eg har dog timet det hele så bra, at etter litt vandring i atlasfjellene kommer til å være i sahara når det er.. vel, VARMT.

Så ka eg egentli kommer til å gjøre kommer an på, eg har lyst å reise litt rundt ved svartesjøen også ila sommeren.

 

I det hele tatt så blir det rundt i verden å reise i ca 6 måneder, deretter litt jobbing og så alaska til neste år..

 

Nåvel, eg har vel litt makk i ræven som det heter, så når eg blir gående å jobbe, så tar tankene mine tak og det eineste som er sikkert er at det er så mye eg skulle fått gjort, og så mange plasser eg skulle vært at eg skulle helst hatt 5-6 liv til rådigheit.

 

Det blir nok ny båt og nye seilaser om noen år. Men enn så lenge så får dere ha meg unnskyldt. Det var ein fin seilas og det var konge med alle dere her på båtplassen :flag_bp: .

Håper eg er tilgitt, og dere står fritt til å følge med bloggen på nye eventyr til lands..

-i bunn og grunn så er eg jo tross alt ein landkrabbe :wink:

Link to post
Share on other sites

Heisann folkens :smiley: , lenge siden nå.

 

Eg har ein dårlig nyhet til dere. Seilingen er for denne gang avsluttet.

 

Hovedgrunnen er at eg begynte å se på kartet og tenke at "afrika, der må eg ein tur" da hovedsaklig vest-afrika..

 

Videre kom eg til den konklusjonen at det langs Europa har vore heilt suverent med båt, med mange havner og fraverende byråkrati.

Situasjonen langs afrika er ein heilt annen. Det kan fort bli langt mellom havnene, og det er allerede i marokko full sjekk av papirer som skal følge med båten, herunder forsikring.. før man i det hele tatt får satt beina i land.

 

Planen ble altså å selge båten, og fly til marokko. for så å reise sørover med buss, tog, fly, til fots eller noe sånt.

Nåvel, det ble noen måneder ekstra jobbing enn planlagt.. men nå er eg endelig klar for utreise, og 14 mars går toget til oslo før flyet tar av til marrakesh neste dag.

Eg har dog timet det hele så bra, at etter litt vandring i atlasfjellene kommer til å være i sahara når det er.. vel, VARMT.

Så ka eg egentli kommer til å gjøre kommer an på, eg har lyst å reise litt rundt ved svartesjøen også ila sommeren.

 

I det hele tatt så blir det rundt i verden å reise i ca 6 måneder, deretter litt jobbing og så alaska til neste år..

 

Nåvel, eg har vel litt makk i ræven som det heter, så når eg blir gående å jobbe, så tar tankene mine tak og det eineste som er sikkert er at det er så mye eg skulle fått gjort, og så mange plasser eg skulle vært at eg skulle helst hatt 5-6 liv til rådigheit.

 

Det blir nok ny båt og nye seilaser om noen år. Men enn så lenge så får dere ha meg unnskyldt. Det var ein fin seilas og det var konge med alle dere her på båtplassen :flag_bp: .

Håper eg er tilgitt, og dere står fritt til å følge med bloggen på nye eventyr til lands..

-i bunn og grunn så er eg jo tross alt ein landkrabbe :wink:

 

Lykke til videre i livet...... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg må jo innrømme at jeg gledet meg fryktelig til videre bilder og historier fra seilasen din Olav. Det har vært mildt sagt inspirerende lesing på siden din. Men jeg skjønner godt poenget ditt med at seiling lengre sør rund afrikakontinentet fort kan bli veldig mye mer komplisert. Dessuten skal man jo følge hjertet sitt og gjøre det man har lyst til så langt det lar seg gjøre.

 

Du må ha aldri så mye lykke til i afrika og reisene dine. Håper du oppdaterer toskehove.com slik at man kan følge med. Så ser vi frem til neste gang du stikker ut og seiler :flag:

 

PS: Av ren nyskjerrighet, solgte du båten din eller hva skjedde med den?

 

Hilsen

Trond Mjøs

Link to post
Share on other sites

Var i Den helder for 40 år siden...kan vel ikke være samme jenta??? :crazy: Ang. jordomseiling, som gammel sjømann synes jeg det er litt tullete. Hvorfor ikke seile dit en en har lyst og opplever ting. Ved å seile "standardruta" rundt jorden opplever en selvfølgelig mye, men der også det en kan kalle ""dårlige områder". I Karibien f.eks vil jeg ikke ha satt mine bein..kriminalitet og fattigdom, dersom en ikke bare oppsøker turisthavner, men også der.

I alle fall ønsker jeg deg lykke til og en riktig god tur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...