Jump to content

Prosjekt: Nidelv 24


svalerød

Recommended Posts

Er i gang med å pusse opp min Nidelv 24 så da er det vel på plass med en egen tråd om dette.

Bruker stadig gamle tråder her til inspirasjon og hjelp, samtidig som jeg sikkert vil trenge både innspill og råd underveis.

 

Har et håp om å få båten på vannet uke 26/27, mens målet er å få båten på vannet... :giggle:

 

Båten ble kjøpt sommeren 2009, Nidelv 24 1977/78, byggenr. 1280:

71_1126364527.jpg

 

Volvo Penta MD 17c ferskvannskjølt:

p1010006.jpg

Etter at båten var tatt opp og kjørt "hjem", fikk motoren stell i form av systemrens, olje, filter etc.

Måtte også bytte et rør i kjølesystemet som var lekk(sprekk i festepunkt). Motoren ble montert i båten i 2003, og høstens "stell" viste at motoren er i meget god stand.

 

 

Dermed kunne alt fokus rettes mot interiøret, som ikke var i like god stand som motoren:

pa310016.jpg

pa310018.jpg

pa310020.jpg

 

Planen var å fjerne alt interiør ute for å legge ny dørk, trekke om skrog og bygge opp nye benker, motorkasse etc.

31102009399.jpg

11042010536.jpg

31102009401.jpg

 

Som med alle prosjekter blir det jo aldri helt som man planlegger...

Av bildet over er det lett å se at det elektriske også har behov for en liten nivåheving.

Det viste seg også at skapet på babord side ikke skulle være så lett å demontere:

pa310023.jpg

 

Innvendig så båten helt grei ut, litt løst trekk her og der men ikke noe som måtte fikses før sommeren 2010...(trodde jeg)...

pa310028.jpg

pa310029.jpg

 

Problemet var som nevnt at skapet på babord side ikke var mulig å skru ut uten å ta bort skapet på innsiden av døra.

Og for å få bort dette skapet, måtte rygg/overkøye og hylle langs vindu demonteres.

pb150033.jpg

 

Og godt var det, her har det en gang i tia kommet inn fukt, som har gjort sitt til at skrogtrekket kun hang oppe av gammel vane, mens finerplata i skottet var på vei til å bli jord igjen...

p5100155.jpg

 

Derfor var det egentlig ikke så mye å lure på, prosjektet ble utvida til også å pusse opp båten inne.

Da ble det enda nye timer med vanskelige posisjoner, skruer som knekker, rustne spiker som må kappes og ting som av prinsipp ikke vil samarbeide.. Men man må jo lide for skjønnheten. :cool:

pb150034.jpg

pb150041.jpg

 

Ut måtte jo da også toalettet. Som vanlig på Nidelv 24 er det ikke montert stoppkran på gjennomføringene under vannlinja.

Fikk også med en tannbørste, tok sjansen på at det ikke var noe forrige eier savnet...

pc060094.jpg

 

Heldigvis er skrogtrekket lagt på før alt annet, så det var bare å fortsette å demotere hele toalett-rommet.

pc060109.jpg

11042010530.jpg

Gjennomføringene til toalettet bød på visse problemer, disse er støpt inn det som en gang skulle være et vanntett rom under toalettet.

Med god hjelp fra fein-saga måtte også disse innse at slaget var tapt.

Var virkelig godt å få ut gammelt skrogtrekk, takplater etc. Lå skjult mye gammel moro som nok ikke var med på å bedre inneklimaet.

Det meste av skrogtrekket var smuldret opp på innsiden, og lukten var ikke bra. På takplatene var det til og med tegn til mugg/sopp.

 

Endelig så det ut til at "rivningsarbeidet" var ferdig:

11042010534.jpg

 

Men den gang ei. I front er det støpt inn en finerplate som skiller ankerkassa fra resten av båten.

p5110167.jpg

 

Denne viste seg å være fuktig, så da var det frem med verktøyet igjen.

Vannet kommer fra ankerkassa i front. her var det to hull inn til finerplata som har forsynt denne med vann...

p5110175.jpg

p5110177.jpg

 

Da er endelig alt som skal ut av båten fjerna, og jobben med å bygge opp kan snart begynne. :flag_bp:

Første steg er å fjerne rester av skrogtrekk og lim:

p5110166.jpg

 

Etter prøving med forskjellige verktøy, fant jeg ut at grov flapdisc fra Biltema nok er den beste metoden.

p5110165.jpg

p5120002.jpg

 

En dag til med vinkelsliper og støving nå, så er båten klar for å vaskes.

Deretter er planen å støpe opp i front. Platen som er fjernet hadde ikke annen funksjon enn som romdeler. Bør jeg støpe inn ny plate her, eller holder det å legge noen lag med duk og polyester?

Link to post
Share on other sites

Ja, når en først kom i gang var det jo ikke stort å lure på. Så får en se om jeg angrer på det når puslespillet skal sette sammen.

Blir å bytte ut mye av treverket, alt er tatt vare på for å brukes som mal.

p5100151.jpg

 

Har heldigvis gode lokaler å jobbe i. I lokalene har det faktisk blitt produsert båter før også, Unique tror jeg de het(?).

 

Har begynt å fjerne lakk fra det jeg har tenkt å bruke videre. Prøvde meg med biltemas malingsfjerner, men denne tar ikke all lakk.

p5100157.jpg

 

Får se om jeg finner noe sterkere i morra.

 

 

Noen som har noen synspunkter på hva jeg skal gjøre der det er fjernet innstøpt finerplate?

p5110175.jpg

 

Holder det å legge 2-3 lag med duk, eller bør jeg støpe inn ny plate?

Plata var nok ikke tykkere enn 6mm, tror eneste funksjonen var romdeler samt skrufeste for plate med skrogtrekk.(løses ved å støpe inn lekter?)

Vurderer også å legge inntak for landstrøm i ankerluka, da blir denne skylt. Men inntaket bør kanskje være langt unna sentral/batterier?

Link to post
Share on other sites

Jeg fjernet all lakk på min Nidelv 24 i uteplassen, og det eneste som fungerte var "Duxola Malingfjerner". Fordelen med denne var at den fungerte, var relativt drøy og man slipper å kjøre på med behandling av platen før man skal beise og olje på nytt.

 

Best effekt fikk jeg når jeg først mattet lakken med relativt grovt papir (80 eller 120) og deretter smurte på Duxola. Det var vesentlig bedre enn å bare ta Duxola rett på.

 

Brukte en skarp skrape til å skrape vekk lakk som boblet ved Duxola behandlingen.

 

PS: Jeg anbefaler ikke å få Duxola på bare legger og lår. Svir rett og slett... Egen erfaring :-)

 

PPS: Jeg valgte å beise og olje opp i stedet for å lakke. Rett og slett fordi jeg opplever det lettere å vedlikeholde oljet flate. Brukte Owatrol edelolje oppå en beis. Ble virkelig "levende" i treverket, og det var lett å jobbe med.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Artig at folk følger med!

 

Enter: Du vet vel at vi særpinger er flinke til å jobbe, så uke 27 blir vel ikke noe problem? Tviler på om alt er klart, men viktig å sette seg noen hårete mål. Er stort sett båt som står på planen de neste 5 ukene, så bør få gjort mye på den tia. Komme jo til å koste noen båtkroner, men har ikke satt opp noe budsjett. Får se om jeg tør summere til slutt...

 

Har sett tråden din om oppussinga, Grand Banks. Har du noen etter-bilder? Takker for tipset om malingsfjerner. Jeg har alt fått erfare at den svir.. Tykkere hansker enn engangshansker kjøpes i morra! Hva slags beis brukte du? Har også planer om å kun olje interiøret, synes det blir penere.

 

Er litt i tvil om valg av gulv og hva jeg gjør med det. Valget står mellom teakfiner og laminat. Etter hva jeg har forstått må teakfineren lakkes, det holder ikke å olje den? Noen inspill?

 

Har fått gjort litt i dag også.

Først en tur hos Sørlie Design med puter, så nye er klare til båten skal på vannet. Ny kalesje er forresten også i produksjon hos Helly Hansen

 

Hos fargehandleren fikk jeg anbefalt Duxola malingsfjerner, akkurat som av Grand Banks.

p5180005.jpg

 

Fikk prøvd meg på en plate, og det var virkelig klasseforskjell i forhold til den fra Biltema.

 

p5180003.jpg

Har også begynt å se på takluka. Denne er egentlig ganske ok, men trenger litt finpuss og noen nye pakninger.

Regner med å få den brukbar, hvis ikke har jeg funnet et firma som leverer identiske takluker.

 

 

I morra er planen å bli ferdig med pussing i båten, og kanskje også få vaska ut det meste av støvet så det er klart for støp og mailing i helga. Men først er det revisoreksamen i rettslære... :puke:

Link to post
Share on other sites

Har sett tråden din om oppussinga, Grand Banks. Har du noen etter-bilder?

Beklager dårlig fargegjengivelse på bildene. Treverket ble veldig fint (etter min standard) og "glødet" og hadde god dybde. Fargen ble også akkurat passe mørk, uten å bli dyster. Treverket innvendig pusset jeg ikke ned, det bare touchet jeg litt på der det trengtes.

 

Ellers sydde kona nye puter både inne og ute, og vi byttet til ny kalesje.

 

PS: Treverket innvendig og utvendig hadde tilnærmet samme farge. Bare bildene som lyver veldig her...

 

dscf9106.jpg

 

dscf9105.jpg

 

dscf9097.jpg

 

dscf9095.jpg

 

dscf9107.jpg

 

dscf7726.jpg

 

dscf7739.jpg

 

Takker for tipset om malingsfjerner. Jeg har alt fått erfare at den svir.. Tykkere hansker enn engangshansker kjøpes i morra! Hva slags beis brukte du? Har også planer om å kun olje interiøret, synes det blir penere.

 

Beis, den har jeg i kjelleren mener jeg. Tror det var en mahogny beis. Påført med svamp (!) i tynt lag. Ønsket en gylden farge, men ikke veldig mørk. Skal finne navn og fargenavn på beisen. Er i alle fall ferdigblandet. Var lett å jobbe med...

 

Er litt i tvil om valg av gulv og hva jeg gjør med det. Valget står mellom teakfiner og laminat. Etter hva jeg har forstått må teakfineren lakkes, det holder ikke å olje den? Noen inspill?

 

Personlig ville jeg ha slike linoliums staver, som likner på parkett/ tregulv. Både fordi de kan limes rett på glassfiberen, samt at de tåler vann!

 

:-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Du Svalerød.......Jeg er ikke Særping :giggle: Tilfeldigvis så bor jeg i denne d....byen. Hehe! Er trønder jeg, men har bodd i Moss i mange år. Blir nok det i løpet av året også.

 

Trønder med fortid i Moss, stakkar.... :giggle: Heldig som bor i en flott by nå, du burde holde deg i den!

 

Beklager dårlig fargegjengivelse på bildene. Treverket ble veldig fint (etter min standard) og "glødet" og hadde god dybde. Fargen ble også akkurat passe mørk, uten å bli dyster. Treverket innvendig pusset jeg ikke ned, det bare touchet jeg litt på der det trengtes.

 

Personlig ville jeg ha slike linoliums staver, som likner på parkett/ tregulv. Både fordi de kan limes rett på glassfiberen, samt at de tåler vann!

 

Bildene så jo veldig bra ut, Grand Banks! Takk skal du ha. Kopierer nok denne metoden jeg og, beis og så olje. Utfordringa blir at nytt og gammelt skal blandes, så får prøve meg litt frem for å få det så likt som mulig. Planen var egentlig å bruke teak, men er vel mahogny som er brukt fra før. Mulig meranti kan brukes når den uansett skal lakkes.

Når det gjelder dørk, er det jo ikke mulig å lime dette ret på glassfiberen ute. De gamle platene må uansett byttes ut, så tror jeg går for en ferdigløsning. Båten skal jo snart på vannet... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du vet om en som leverer nye dekksluker, kan du gi meg kontakt data?

Min dekksluke på min Sollux 825 er nå over 20 år gammel og i går sprakk plasten. Luke armene er også vanskelige å bevege (samt stygge).

 

Mvh

 

Petter Buskland

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

:-) Jeg tenkte på dørken inne. Der kan man lime rett på glassfiberen. Ute tror jeg at jeg hadde valgt Nautilux eller hva det heter: Et slikt grå/ hvitt belegg med kunstig/ påtegnet nating. Mye brukt.

 

Dette limes etter det jeg husker med kontaktlim, men du må ha en såesiell type. Ellers vil det boble...

 

Spennende å følge med på oppbyggingen din igjen.

 

Forslag:

Dersom du har noen gamle plater du ikke skal bruke mer, kan du pusse dem ned (Duxola + skrape) og legge ett tynt strøk med beis på dem, og deretter se hvor mye beis du må legge på en prøve med nye plater for å få samme farge.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har fått gjort en del siden sist.

Endelig ferdig med å pusse bort rester av gammelt skrogtrekk. Har skuffa ut 30 liter med støv.

 

p5220008.jpg

 

 

Finerplata i front er fjerna, og var ikke vanskelig å se hvorfor denne var fuktig. Tre hull, to i selve plata samt et i bunn ved dreneringshullet til taukassa i front.

 

p5220010.jpg

 

Droppa å støpe inn finerplate, kjøpte duk og polyester på Biltema og la 4 lag med duk som erstatning(enda mer der det har vært hull). Lima på noen lekter for å ha noe å skru fast plata med skrogtrekk i (rett ble det ikke, men...)

p5220012.jpg

Kommer til å sparkle der det har vært hull i ankerkassa med gelcoat, så det ikke kommer mer vann inn.

 

Ellers er båten omtrent ferdig vaska og klar for maling av dørk, stuerom og kjølsvin. Skal prøve å få malt i dag, om det ikke er andre ting som blir tatt først.

Har begynt å se på vinduene, etter å ha spyla utvendig med vann fikk jeg oversikt over lekasjer. Og dem var det en del av. Demonterte et vindu i går, regner med jeg tar ut resten av vinduene også. Rammene er løse på flere steder, og vil heller gjøre litt ekstra jobb og sørge for at det blir tett. Skal ta noen bilder av det i dag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Må si jeg er imponert over pågangsmotet her. Har også en Nidelv 24 77 mod som jeg skal pusse opp. I hvert fall alt treverk utvendig. Gjorde det på en Sjømann 22 (KB snekke) en gang og brukte Owatrol D1 og D2 olje med veldig bra resultat. Fordelen med olje er jo også at det er lettere å reparere sår og riper som vil komme etter hvert.

Innvendig er det faktisk bra bortstt fra noe skottblegg som har løsnet i skjøter. Bøir spennende å følge med videre på prosjektet ditt. Lykke til!

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

På tide å oppdatere her. Med jobb etterfulgt av båtjobbing er dessverre ikke det å sette seg ned å skrive her det som blir først prioritert når man endelig får satt seg ned i sofa'n. :sleep:

 

Godt været er bra om dagen, så man slipper å svette under en presenning.

p5240014.jpg

 

Dieselslanger fra tank via filter til motor skal byttes. Og det viste seg at det var på tide!

23052010600.jpg

Er det Tess som gjelder når man skal handle nye? Eller leverer Haaby dette?

 

Bruker litt tid på vinduer om dagen. Fant ut at ettersom ramma er delvis løs, vil det være bedre å demontere alt en å prøve å tette her og der.

Etter at innerlister er skrudd ut, sitter vinduene klipsa fast i ramma. Klipsa er bare å vippe opp med en tang, så er vinduet løst.

p5240019.jpg

31052010608.jpg

Et stort problem er at det er 8-10 skruer som knakk når jeg skrudde ut listene. Har prøvd med på å forsiktig bore ut disse, men det er ikke lett. Regner med at skruene er syrefaste. Noen forslag til hvordan jeg skal få ut disse?

 

Det har også dukket opp mer fuktskadet finer. I oppbevaringsrommet ved førerplass var det fuktig finer i bunn. Platen er fjernet, får se litt hva jeg gjør her for å få det bra.

Originalt er rommet trekt, antar at det blir å gjøre det igjen, samt legge på en løs plate i bunn.

p5240024.jpg

p5240027.jpg

 

Har vaska ned båten etter pussing, og fått mala dørk i front. Her brukte jeg bilgemaling fra Epifanes.

Etter vask, før maling:

p5240030.jpg

 

Etter maling, ett strøk. (strøk to er også mala):

p5240033.jpg

 

Ankerkassa i front har jeg også gjort ferdig. Her var det tre hull, disse er sparkla med gelcoat og hele rommet er mala.

 

Jeg har opplevd problemer på et par turer med gass/girkabel. Disse ligger oppe på eksosslange og varmen har fått disse til å smelte.

31052010609.jpg

 

Har demontert både lydpotte og kablene, blir nok å bytte kablene men usikker på hvordan jeg skal legge opp disse. Har ikke mye å gå på bak motoren før veggen, finnes det kabler som er fleksible og kan bøyes av før veggen? Evt må jeg legge opp lengre kabler.

31052010620.jpg

 

Maling av kjølsvin:

Før:

02062010627.jpg

 

Etter:

02062010628.jpg

p6040001.jpg

Bryr meg ikke om å male utenfor dette området, ettersom dørkplatene her er skrudd fast.

 

For å skjule ledninger til stereo, lamper etc. i front, har jeg lagt opp et trekkrør:

p6040003.jpg

 

Gamle kroker for fender-feste er fjernet, da disse ikke brukes og er et av stedene det har kommet inn vann.

p6040009.jpg

Hullet blir tetta med Jotuns gelcoat filler, det samme blir andre skader:

05062010635.jpg

 

Har også tilpassa nye dekksforskruvninger, tankluftere, skroggjennomføringer etc.

p6040006.jpg

 

Innredningen blir teakfiner, her er det brukt 9 og 15 mm, en og tosidig.

Har handlet inn det jeg tror jeg trenger, og begynt å gjøre klar innredningen.

Det er et lite puslespill som skal legges for å unngå for mye kapp, viktig å passe på at retningen på treet blir lik:

p6060024.jpg

Valgte også å gå for teakfiner m.nater til dørk. Denne skal lakkes, innredningen regner jeg med å olje.

 

Det neste som skjer nå, er å klargjøre og montere vinduslist(har kun demontert en, de andre blir demontert om monteringen går bra), montere skroggjennomføringer etc, for så å trekke båten med skrogtrekk.

Samtidig blir det en del snekkerjobb, innredning skal klargjøres, oljes etc.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er imponert over pågangsmotet her. Har også en Nidelv 24 77 mod som jeg skal pusse opp. I hvert fall alt treverk utvendig. Gjorde det på en Sjømann 22 (KB snekke) en gang og brukte Owatrol D1 og D2 olje med veldig bra resultat. Fordelen med olje er jo også at det er lettere å reparere sår og riper som vil komme etter hvert.

Innvendig er det faktisk bra bortstt fra noe skottblegg som har løsnet i skjøter. Bøir spennende å følge med videre på prosjektet ditt. Lykke til!

 

Du bør passe deg for å begynne på å pusse opp, men du er vel klar over at det kommer til å bli mye mer jobb en du har tenkt.. :giggle:

Mitt utgangspunkt var ganske likt ditt, som du ser så ble det noe mer jobb enn forventet

 

Har begynt å teste litt med D1 på gammel finer som er skrapa ren for gammel lakk. Kommer tilbake med bilder når jeg har litt å sammenligne med.

Takk for lykkeønskninger, føler tidvis at jeg trenger det!

Link to post
Share on other sites

Sånn har jeg aldri sett en Nidelv før. Detta blir bra. Ang vinduene dine, har du knekt huet slik at resten av skrua sitter fast i gelcoat? Eller er det av den type skrue som skrus inn i ytterlist av vinduslistene slik at innerlist skrus fast i ytterlist?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Eller er det av den type skrue som skrus inn i ytterlist av vinduslistene slik at innerlist skrus fast i ytterlist?

 

Stemmer. To av skruene kan ses her, under til høyre for tommel og nesten helt til høyre på bildet:

p5240019.jpg

 

Er avhengig av å få ut skruene uten å utvide hullet for mye (helst ikke i det hele tatt) ettersom det skal inn nye skruer.

Link to post
Share on other sites

Eneste tipset jeg kan gi er, dynk de skruene du har knekt i crc og ta de med en tang noen timer eller dagen etter. Alternativt er jo å bruke drillen meget forsiktig som du har gjort. Bør være 2 mann for å remontere de vinduene ellers bare dytter du ytterlista ut igjen og tar opp masse tid.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Eneste tipset jeg kan gi er, dynk de skruene du har knekt i crc og ta de med en tang noen timer eller dagen etter. Alternativt er jo å bruke drillen meget forsiktig som du har gjort. Bør være 2 mann for å remontere de vinduene ellers bare dytter du ytterlista ut igjen og tar opp masse tid.

 

Har dynka de med crc en uke i strekk uten at det hjalp, så den løsningen er gitt opp. Planen nå er å pusse de ned så mye som går med en dremmel, og deretter prøve å drille opp med et bor mindre en hullet.

 

Undersøkte litt med en glassmester om gummilister og montering. Det gamle gummilistene er ok, og brukes videre. Videre anbefalte han å bruke sika rundt rammen. Jeg lurte derfor på å lime fast ytterlist med sika før jeg setter på plass vinduer(feste med klemmer)?

Ser for meg at det blir litt mye å få på plass ytterlister, vinduer og innerlister samtidig, og passe på at dette blir tett, pent og at sika ikke flyter ut. Er også litt skeptisk til å bruke sika mot innerlister, da det vil gjøre de umulig å komme til bak disse dersom det ikke skulle bli helt tett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...