Jump to content

Prosjekt: Nidelv 24


svalerød

Recommended Posts

Det gulvet blir pent! Vi har gulvplater ut lakk og det kan ikke sammenlignes - flere ting som skrives på "høsten 2011" listen min :)

Kommer du på sjøen i sommer?

 

Den lakken på gulvet gjør mye, ja. Og det ser selvfølgelig bedre ut i virkeligheten. :wink:

Er ganske sikker på at båten kommer på vannet i sommer, men vet jo aldri hva som dukker opp av problemer.

Prosjektet er kommet litt lenger en hva denne tråden er, men med dette innlegget er den rimelig up to date.

 

 

Hele dørken, ratt, skap babord og plater i front på plass:

p7270102.jpg

 

Sa da passer det å begynne å trekke kabler før det blir for trangt. Alt gammelt med unntak av det som kommer fra motor er fjernet.

Var lenge i tvil om hvordan jeg ville ha brytere, plotter etc. Endte til slutt på at jeg vil felle ned plotter på topp, og plassere brytere, voltmeter etc. delvis skult bak rattet.

pa030177.jpg

 

Legger opp til to batterier, BEP hovedstrømsbryter med voltsensitive relee og BEP sikringspanel.

Den sorte boksen er autopilot. Ser litt kaotisk ut på bildet, det blir nok værre før det blir bedre igjen.

pa030178.jpg

 

Benk akter og kasse over motor på plass:

pa030179.jpg

pa030181.jpg

pa030183.jpg

pa030184.jpg

pa030187.jpg

 

Monteringa går rimelig greit, har vært nøye på mål før utsaging så det meste skvetter rett på plass. Hatt litt problemer med inka skruene til maritim, noen som har knekt når jeg strammer til. Virker som de må skrues veldig forsiktig.

 

Toalettrom med lys og ventilator

pa030189.jpg

 

Benk akter. Her er planen å bygge kjøleboks. Har kjøpt kjøleaggregat som monteres bak dieseltank. Benken babord isoleres med 4cm polyuretan og dekkes med armert polyester. Bør gi plass til litt mer en kjøleskapet som er orginalt.

p5150330.jpg

p5150338.jpg

 

Tilpassing av dørk til toalettet:

p6080381.jpg

 

Er det noen som vet om toalettet kan løsnes og snues 90 grader på sokkelen (maritim-toalett) slik at det kan monteres som vist over? Da vil det i så fall gi betraktelig bedre plass til knea når man må sitte ned.

 

Lurer også på om det er polyester som er best til å "plastre" inn kjøleboksen med? Holder det med to lag duk i bunn og en på sidene?

 

 

Da var tråden kommet like langt som båten. Tre dager med full jobbing i båten i helga skal nok gjøre den mange skritt nærmere sitt rette element!

Link to post
Share on other sites

Kjempeprosjekt. Kjenner meg virkelig igjen. Disse vinduslistene er en skam. De må da være designet for å lekke. Selv løst jeg bare innerlisten, og skrudde den tilbake over skrogtrekket. Lå en mengde silikon inni som holdt vinduene på plass. Burde nok tatt av alt og gjort det skikkelig, men var redd å gjøre det verre. Har et par lekkasjer som jeg skal prøve tette fra utsiden om det noensinne skulle slutte å regne. Dette blir uansett kjempeflott. Skal følge med videre.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om toalettet kan løsnes og snues 90 grader på sokkelen (maritim-toalett) slik at det kan monteres som vist over? Da vil det i så fall gi betraktelig bedre plass til knea når man må sitte ned.

 

Ser veldig bra ut!

 

Jeg kjøpte nylig toalett på Maritim og vurderte el-toalett. Da spurte jeg om akkurat det samme, og de sa at det var mulig. Selve skåla monteres vel bare med 4 bolter på sokkelen så da burde det være ok å snu denne vil jeg tro.

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nylig toalett på Maritim og vurderte el-toalett. Da spurte jeg om akkurat det samme, og de sa at det var mulig. Selve skåla monteres vel bare med 4 bolter på sokkelen så da burde det være ok å snu denne vil jeg tro.

 

Da satser vi på at det går bra, takk for info!

 

Helga har stort sett gått med til båt, diverse småpirk som ikke synes - men som tar alt for lang tid.

Lakker gulv til toalettrom om dagen, bør være klart til montering til helga.

 

Har fått montert opp lanternemast med horn og GPS antenne. Det tok sin tid, ettersom det er en del mere kabler som skal trekkes nå en hva det originalt er dimensjonert for:

13062011888.jpg

13062011889.jpg

13062011890.jpg

 

 

Trenger innspill på kjøleboksen. Isolert med polyuretan (4cm). Er det greit å "plastre" denne med polyester? Holder det med to lag duk i bunn og en på sidene? Tenkte deretter å male den med biltemas polyuretan 2-komponent?

 

Et litt større problem kan det se ut til at jeg har med kartplotteren. Har vært installert en Garmin GPSMAP292 som er tilkoblet autopilot via NMEA0138. Dette har jeg fått koblet opp og fungerer. Har fått tak i en ekkoloddmodul til denne (Garmin GSD22 med Airmar bronsesvinger), og denne får jeg ikke koblet til. Får rødt feilblink på GSD 22, kartplotteren finner ikke noe utstyr tilkoblet.(koblet sammen via CANet)

Kartplotteren er ikke oppdatert på en stund, kan dette være problemet?

Har prøvd å oppdatere, men får feilmelding på PC om at minnekortet er skrivebeskyttet. Er redd for å gjøre noe med dette og samtidig miste kartdata.

Har prøvd å endre diverse innstillinger på plotteren uten resultat.

 

Noen med kjennskap til disse problemene?

Link to post
Share on other sites

Trenger innspill på kjøleboksen. Isolert med polyuretan (4cm). Er det greit å "plastre" denne med polyester? Holder det med to lag duk i bunn og en på sidene? Tenkte deretter å male den med biltemas polyuretan 2-komponent?

 

Et litt større problem kan det se ut til at jeg har med kartplotteren. Har vært installert en Garmin GPSMAP292 som er tilkoblet autopilot via NMEA0138. Dette har jeg fått koblet opp og fungerer. Har fått tak i en ekkoloddmodul til denne (Garmin GSD22 med Airmar bronsesvinger), og denne får jeg ikke koblet til. Får rødt feilblink på GSD 22, kartplotteren finner ikke noe utstyr tilkoblet.(koblet sammen via CANet)

Kartplotteren er ikke oppdatert på en stund, kan dette være problemet?

Har prøvd å oppdatere, men får feilmelding på PC om at minnekortet er skrivebeskyttet. Er redd for å gjøre noe med dette og samtidig miste kartdata.

Har prøvd å endre diverse innstillinger på plotteren uten resultat.

 

Noen med kjennskap til disse problemene?

 

Løfter denne i håp om at noen har kjennskap til problemene med kartplotter...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er bedre å lage en ny tråd som beskriver dette problemet i emnefeltet. Kan hende det sitter noen der ute som kan dette uten at de er interessert i å lese om Nidelv 24 og derfor ikke leser spørsmålene dine...

 

Eksempelvis:

"Får ikke koblet til ekkoloddmodul (Garmin GSD22) på Garmin GPSMAP292 plotter."

 

og

 

"Trenger innspill på isolering av kjøleboks"

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det går stadig fremover med prosjektet, selv om det meste tar mye mer tid en man tror.

 

Har tettet gamle hull etter ekkolodd etc, samt vannslipt og polert gelcoat innvendig

p6150387.jpg

(før vannsliping)

Litt problem å få rett farge, men klarte å få noe som er tilnærmet lik ved å blande hvit og gul filler fra Jotun.

 

Støpt kjøleboks, montert hylle

p6280393.jpg

p6280394.jpg

 

 

Gjort ferdig alt av elektrisk, montert GPS, voltmeter, tankmåler etc.

p6280390.jpg

p6290397.jpg

p6290398.jpg

 

Fortsatt litt kaos, ledningene stripses hår alt er klart og da blir det så ryddig det kan bli.

Gjenstår også å plassere batterier og montere ekkolodd, men det får vente til resten av benken er på plass.

 

Trekt strøm ++ til stereo frem i båten. Har lagt et biltema-rør bak skrogtrekket som alt er trekt i.

p6280395.jpg

 

Status:

Gjenstår å montere toalett samt benk under fører, feste takplater, montere ekkolodd, klargjøre og starte motor, vaske, rubbe, polere og noe småplukk.

Det går helt klart mot sjøsetting... :flag_bp:

 

I dag skal motoren startes, montere giver til ekkolodd og prøve å få dette til å snakke med GPSen.

p6150389.jpg

 

Planen er å montere giver i skroget på toalettet, giver trenger et hull på 6cm.

p6080382.jpg

 

Det sitter to gjennomføringer i skroget der fra før - er det noe problem å plassere giveren mellom disse? (i forhold til styrke på skroget etc)

Link to post
Share on other sites

Imponerende arbeid!

Det blir jo en helt ny båt dette! :thumbsup:

 

Takker!

 

 

Fikk gjort litt i går også.

p6290401.jpg

Satt inn giver til ekkolodd under gulvet på toalettet. Dermed er alt klart for montering av toalett.

 

Motoren har det ikke vært brukt stort siden høsten 2009, den har fått godt stell og takket for det ved å starte så fort jeg vred på nøkkelen.

Har montert sjøvannsfilter, byttet litt slanger og skroggjennomføring.

Motorkassen er normalt skrudd i en liten dørk-plate, men jeg har laget et fest for denne slik at alt lett kan fjernes for bedre tilgang.

p6290400.jpg

p6290399.jpg

 

Ny dag i båten i dag, håper været holder seg ok i helgen så båten blir klar til sjøsetting neste uke. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Øyh! Mekking i strømpelesten! Det må da være et svært så godt tegn. :)

Godt å se at prosjektet ikke har gått ut over sokkebudsjettet. Intet tegn til nypotet.... :lol:

 

Stå på, dette ser svært så bra ut! Drømmer om å gjøre noe slikt selv, men her oppi nordnorge er det definitivt ikke lett å få tak i ei snekke til en fornuftig pris. De få som finnes er som regel såpass herpa at jeg ikke engang gidder tenke tanken. Betaler rett og slett ikke 20-30 båtlapper for ei balje som bærer tydelig preg av neglekt og sjuskete vedlikehold.

 

Lykke til videre - husk masse bilder. Sånt er kraftfór for motivasjonen min!

Redigert av vidarf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Øyh! Mekking i strømpelesten! Det må da være et svært så godt tegn. :)

 

Nyklipt gressplen og regn er ikke noe god kombinasjon med teakgulv, så skoa må av før ombordstigning.

(og nå som varmen er kommet er sokkene sløyfa - se bilde under :giggle: )

 

Takker for alle hyggelige kommentarer.

Mandag var en stor dag!

 

Har påbegynt montering av resten av benken under fører. Litt småjusteringer til før resten kan monteres, benken blir ikke lik den originale ettersom kjøleskap er erstattet med kjøleboks. Satser på å montere bluss under fører og vask i motorkassen med skap/oppbevarning under begge. Litt usikker på løsning for stoler, men det finner jeg ut av når benken er montert. Har mest lyst på sofa med rygg som kan vendes, men frykter at det ikke blir plass.

p7040402.jpg

 

Montert "lås" i dørk

p7040404.jpg

 

Rakk vask og en rask polering/voksing (Meguiars) på søndag, ganske fornøyd med resultatet men har dårlig med bilder av det.

Siste økt før kranbilen kom ble viet toalettet. Ganske varmt å holde på med dette på det som må ha vært sommerens beste dag til nå.

p7040405.jpg

p7040407.jpg

p7050411.jpg

 

Dekselet foran stoppekraner er montert med dørsneppert for lett tilgang.

Mangler noen slangeklemmer samt en liten del septikslange før alt er komplett.

 

 

 

Så, endelig klart for sjøsetting :flag_bp:

04072011942.jpg

 

Alt gikk etter planen, båten var tett og startet veldig lett.

Liten testtur viste at alt fungerte som det skulle. 7,5 GPS-knop ved 1800 omdreininger og 10,5 ved 2400 som er maks. Motoren skal vel egentlig kunne gi litt mer (MD17c)? Mulig propell ikke er optimal? Den går også litt vel raskt på tomgang, kan dette justeres? Det får evt. bli prosjekt til vinteren.

p7050408.jpg

p7050409.jpg

 

Ligger litt skjevt i vannet, mye skyldes nok tom vanntank babord og større batteribank som står styrbord. Mulig det bør inn litt ekstra vekt babord.

Det optimale hadde vært motsatt "skjevhet", slik at den går rett med kapteinen på plass.

 

Veldig godt å endelig få den på vannet, selv om det gjenstår en del jobbing.

Det er uansett mye bedre å jobbe når man samtidig kan kjenne lukta av sjø! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nesten fullført prosjekt og sjøsetting!Og for en fantastisk jobb du har gjort sier jeg bare! :thumbsup: Denne tråden er en inspirasjon for meg som har likedan båt.

 

Tusen takk!

Må passe på å advare mot å begynne på noe lignende. Det kan bli både dyrt og tidkrevende. Men utrolig morsomt og lærerikt!

Har du fått båten på vannet, eller venter du fortsatt på reparasjon?

 

 

Kan passe på å nevne at jeg fortsatt har det meste av gammelt interiør stående, om noen har behov for maler.

Det vil bli kastet i løpet av 3-4 uker.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk!

Må passe på å advare mot å begynne på noe lignende. Det kan bli både dyrt og tidkrevende. Men utrolig morsomt og lærerikt!

Har du fått båten på vannet, eller venter du fortsatt på reparasjon?

 

Heldigvis er det meste av treverket i min i god stand. Fjernet gammel lakk på det i fjor med skrape og varmluftspistol. Så var det beis og olje. Liker at det er litt "matt" utseende på treet jeg da. Så noe så omfattende arbeid som du har gjort skal jeg ikke begi meg ut på nei. :tongue:

Men de dørkplatene dine ble fine, så den løsninga blir det nok på meg og!

Også er det råte i fineren på babord side av lugardøra, samme plass som du hadde??.

Så det feltet bør skiftes.

Min ligger inne til rep nå, så forhåpentligvis blir det tur på sjøen snart!

Men nok om min båt, dette er din prosjekttråd :flag:

Redigert av mormalv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...