Jump to content

Prosjekt: Nidelv 24


svalerød

Recommended Posts

Morsomt å lese dette - spesielt siden jeg står midt oppe i den samme oppussingen. Jeg har rikgitnok laget "faser" av det jeg skal gjøre.

Første runde gikk med til å slipe bort flere lag med gammelt bunnstoff og dårlig priming, også legge dette på nytt.

Det ble gjort i 2009, og gevinsten er klar - det ble veldig bra!

 

Nå er det skroggjennomføringer, tetting av lekkaskjer rundt vinduene (som jeg ser du ikke er fremmed for, så takker for tipset ift utsiden!) og sikre at alv av mekanikk og elektronikk er iorden.

 

Til høsten tas den jo opp, og da skal alt inventar oppgraderes, og da har jeg jo en kjempefin tråd som jeg kan bruke for inspirasjon! :)

Link to post
Share on other sites

Imponerende stykke arbejde, og tillykke med at den endelig er i vandet igen - tid til at få nogle sømil under kølen nu :cheers::sailing:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med sjøsettingen svalerød.

Kjenner at eg kommer til å savne innleggene dine om Nidelven... Har storkoset meg med flotte bilder.

Min Nidelv (solgte i mars) hadde og en MD17C, jeg fikk 2300 RPM, og ca 8 knop på den, så 10,5 er bra!!

Lykke til med sesongen, og NYT det, det har du virkelig fortjent!! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fjernet gammel lakk på det i fjor med skrape og varmluftspistol. Så var det beis og olje. Liker at det er litt "matt" utseende på treet jeg da.

Men de dørkplatene dine ble fine, så den løsninga blir det nok på meg og!Også er det råte i fineren på babord side av lugardøra, samme plass som du hadde??.Så det feltet bør skiftes.

 

Har oljet opp alt uten dørk jeg også, Owatrol. Dørken er lakket 7 strøk med puss/stålull mellom strøka.

Var i utgangspunktet dørken og benkene ute jeg skulle ta, men ikke lett å stoppe å rive når man finner dårlig finer.

Stemmer at det var dårlig finer på babord side, er vel et vanlig sted at lekkasje fra vinduer ender opp. Det feltet krever en del demontering for å få løs.

Må nok ha av både langsgående hylle samt skap på begge sider av døre. Du får rope ut om du trenger noen tips, har lass med bilder som ikke er postet her.

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering:

 

Holder på å lakke ferdig siste rest med dørk samt plater til benker akter.

Tidkrevende jobb: måle gamle plater i båtem, skjære nye plater, måle nye plater, evt. tilpasse plater som ikke passer, lime kantteak, pusse lett, vaske for så å lakke 7 strøk. Godt man har god plass å jobbe på!

 

p7100418.jpg

 

I mellom all lakkinga har jeg skrudd sammen en kasse til ankertau som monteres på badeplattformen.

 

p7100417.jpg

 

 

Driver også og skjærer ut noen hylleplater samt en hylle som skal monteres helt i front. Bilder kommer når det er klart!

Onsdag kastes anker for noen dager på vannet, med Tønsberg som mål. :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har noen bilder av en nesten ferdig båt.

Båten blir brukt daglig, "jomfruturen" ble lagt til Tønsberg forrige helg.

Det meste fungerer perfekt, kun et par slangeklemmer som har måtte etterstrammes samt en viskermotor som tok kvelden i uværet på vei hjem på søndag.

 

p7210423.jpg

 

p7210426.jpg

 

p7210429.jpg

Har montert led-list med dimmer rundt hele buen akter. Gir en ganske god effekt på kveldstid!

 

 

Gjenstår noe småtteri, som hylleplater og skapdører samt lage ny hylle i front. Dette får bli høst/vinterprosjekt - nå skal resten av sommeren nytes på sjøen.

Skal få tatt noen flere bilder på neste tur.

Link to post
Share on other sites

Flott lys!

 

Hvor har du kjøpt disse led-listene? Lyset ser varmt og fint ut, ikke ikke så kaldt som led-lys har en tendens til være.

 

Kanskje du har en link? :-)

 

 

Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Stemmer, Joakim. Men det var i 2010 båten skulle vært på vannet. :crazy: Det tok 4 uker før lekkasjen var fikset, motivasjonen forsvant og båten ble pakket inn og "glemt".Tråden her ble også "glemt", prøver å ta igjen det tapte nå slik at beskrivelsen blir "komplett".Tilbake til vinduer. Etter diverse leting og tetting fant jeg ut at det beste var å legge en fuge utvendig langs rammene:bilde

Dette ble flott! Hvor kjøpte du dørkfiner?

Link to post
Share on other sites

Før montering av dørk ble dieselslanger byttet og diverse ledninger akter trekt og festet. Måtte også bytte gear og gasswire, da disse har ligget inntil eksosen og smeltet. Førte til et par utrivelige episoder der spaken var fryktelig hard å håndtere. Endte opp med å kjøpe en del lengre kabler.

bilde

 

 

 

Dumpet tilfeldig innom denne tråden, og så dette bildet av en eksospotte montert nøyaktig som jeg monterte min. Den monteringen kostet meg noen titusenlapper i motorreparasjon et halvt år senere. Så jeg håper det er greit at jeg deler erfaringen min i denne tråden, selv om jeg ikke har Nidelv 24.

 

Jeg byttet motor i båten. Den nye motoren hadde lavere eksosutløp enn den gamle, så jeg la potta på siden slik som på bildet for å få utløpet fra motoren til å passe til innløpet på potta. Jeg hadde ingen kunnskap om våteksos da, og forstod ikke at det kunne skape problemer. Et halvt år senere, faktisk under førstegangsservicen til motoren, fant jeg vann i motorolja. Jeg antok det var garantireparasjon, så jeg leverte båten til motorleverandøren. Motoren ble trykktestet uten å finne feil. Konklusjonen ble at vannet var kommet inn via eksosventilen, kanskje pga. tett vakuumventil? Etter at jeg hadde satt meg inn i hvordan våteksos virker, ble jeg klar over at eksospotta etter all sannsynlighet var årsak. Jeg kunne ikke nekte for at feilmontering var årsak til problemet, med en gigantregning og tapt garanti som resultat.

 

Utløpet fra eksospotta står på skrå, som man ser av bildet. Snur man potta rett vei, går utløpet nesten til bunnen av potta. Det betyr at mesteparten av kjølevannet må presses ut av potta før eksosen slipper ut. Så potta er nesten tom når man stopper motoren. Da blir det plass til det vannet som strømmer fra varmeveksleren på motorsida og fra svanehalsen på utløpssida, slik at dette vannet ikke renner tilbake til motoren. Jeg hadde en gedigen svanehals som rommet mye vann. Med potta på siden var den over halvfull når motoren ble stoppet, og rommet ikke alt vannet fra svanehalsen i tillegg. Det fyllte opp eksosanlegget og rant ned i motoren fra eksosventilen.

 

Etter at potta ble snudd riktig vei (og senket), fikk jeg plass til rundt fire liter ekstra vann i potta. I tillegg forkortet jeg svanehalsen med over en meter. Da hadde potta kapasitet nok til å ta vare på vannet fra eksosrør og svanehals med god margin. Det kunne kanskje gått bra å bare forkorte svanehalsen, men jeg tok ingen sjanser.

 

Jeg vil derfor anbefale alle å montere våteksospotter i henhold til produsentens beskrivelser.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei
Veldig fin båt du har fått deg.

 

Lurte på hvilken fugemasse som anbefales for å bruke på utsiden for å tette vinduene?

2018 Ibiza 25 Touring Spesial Edition 1997 Mod

2017 - 2018 Nidelv 24 1978 Mod 2016 - 2017 Bella Patrol 700 2017 Mod 2015 - 2016 Yamarin 76 DC 2015 Mod

2014 - 2015 Finnmaster 53 BR 2014 Mod 2013 - 2014 Yamarin 64 DC 2013 Mod 2012 - 2013 Buster M 2000 Mod 2012 - 2012 Fjord 26 DC 1998 Mod

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...