Jump to content

Prosjekt: Nidelv 24

svalerød

Recommended Posts

Sika og pakning fra yttersiden holder i massevis. Ternger ikke det på innersiden (enklere å oppdage lekkasje men blir vanskelig å fjerne ytterlist, kan varme opp sike for fjerning da). Skulle det lekke fra yttersiden mens innersiden er tett kan gelcoaten trekke vann uten at du oppdager det så jeg ville bare brukt pakning på innersiden. Kommer nok til å ta litt kjedlig lang tid bore opp alle hullene til skurene. Men men, må man så må man.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Mykje fint arbeid foran deg der. eg er sjølv nett ferdig med eit lignande prosjekt på ein nidelv 24. Men eg gjekk ikkje så grundig til verks, for min del holdt det med å bytte alt av treverk + kalsje. du har jo ribbet den for alt.

Mye moro igjen, ja! Byttet du alt av treverk? Hos meg er det noen steder det er brukt plater større enn 120x240, litt usikker på hvordan jeg skal løse dette. Hva gjorde du her?

Byttet du dørken også? Hadde vært fint med en beskrivelse på hva tre du har brukt, overflatebehandling etc. Har du noen bilder av ferdig resultat?

Dette ser jo helt glimrende ut! Spennende å følge prosjektet videre.

For min del har det vært stillstand en stund.. blir å gi full gass igjen etterhvert, men vurderer å ligge på land i år og heller ta en skikkelig vårpuss på div. motor / elektrisk anlegg.. får se =)

Den vårpussen kan du jo også ta mens båten er på vannet.. Du må jo se å få ut båten og få testa om gjennomføringene er tette! :giggle:

Da er nye skroggjennomføringer, tanklufting etc. på plass.

Valgte syrefast, men på septik ble det kobber da de var utsolgt for rett størrelse.

Alle gjennomføringer under vannlinjen blir utstyrt med kraner, sluse på septik og kule på resten.

"Klina på" med sika for å være sikker på at det blir tett.

p6070001.jpg

p6070003.jpg

Godt det "endelig" kom litt regn, så man kan jobbe inne med god samvittighet.

Som nevnt er teak kjøpt inn, så da er det mye som skal sages. Fikk anbefalt et stikksagblad for finer, og det ga veldig pent kutt på begge sider av platen.

Selvfølgelig litt flising på den siden man sager, så det er best å sage på baksiden.

p6080010.jpg

Grei forskjell på gammelt og nytt, selv om fargen på bildet jo lyver noe:

p6080012.jpg

Kan dog bli en utfordring å få de gamle platene som skal brukes videre og det nye i samme farge. Er i gang med testing på olje, beis etc. (kommer tilbake til dette senere)

Platen bak er behandlet en gang med Duxola en gang, så den trenger litt mer stell før den er klar.

Det er uansett neppe teak som er brukt originalt, men mener å ha lest at det er mahogni. (?)

Nå lyver bildet her også noe, forskjellen er faktisk ikke så stor som det ser ut til.

p6080009.jpg

Gikk forresten tom for Duxola, og på OBS!Bygg hadde de kun Owatrol. Bestemte meg for å prøve den, og det var ikke noe suksess.

Den tok ikke noe av lakken, selv etter to timer på plata.

p6080023.jpg

Så nå er det tilbake til Duxola. Er dette som blir anbefalt i de butikkene som har det i hylla. "Er så mye rart i den at det er merkelig de fortsatt får lov til å selge den" ble jeg fortalt i butikken. :sweat:

Ellers er problemet med vinduslistene fortsatt uløst. Og muligens forverra..

Kommer nok til å ta litt kjedlig lang tid bore opp alle hullene til skurene. Men men, må man så må man.

Vel, mulig jeg ikke er tålmodig nok.

Kjøpte det "beste" boret hos Byggmakker, satt opp drill i stativ, pussa ned skruen og satt i gang. Problemet er at boret ikke vil være midt på skruen. det trekker seg ut mot aluminiumen i lista, og ta halve skruen: (hullet skal være midt på langsgående strek)

p6080016_.jpg

Har prøvd å ta det veeeldig sakte, men ser ikke ut til å hjelpe. Forsåvidt ikke noe krise om hullet blir større, det er bare å gå opp noen dimm. på skrue. Men så lenge det sitter rester av gammel skrue der, er det ikke lett å få skrudd i ny skrue. Får pønske videre på en løsning...

I morra blir det klargjøring for sjøsetting. Ikke av min båt, men en Nidelv24 til en kompis.. (litt misunnelig) :yesnod:

Svart (redigert)

hei ser ut som ett gjennemført og fint prosjekt, hvis du trenger puter har jeg helt nytt putesett til rundsittegruppen bak, incl den på bordet til soveplass :-) fikk sydd dette til min nidelv 24 men den ble solgt føre de ble ferdig.. så de er billig til salgs :-)

bor i skien

Har alt bestilt puter til båten, så trenger nok ikke det. Men takk for tilbudet, synd det kom litt sent.

Burde da ikke være noe problem å få solgt det, enten her eller på Finn.no!

Redigert av svalerød (see edit history)
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Har du noe nytt å komme med her, hvordan går det med prosjektet?Venter i spenning ;)

Det går fremover.. Ser jeg henger langt etter i å oppdatere denne tråden i forhold til status i båten.

Skjer ikke stort i båten i kulda, så skal prøve å oppdatere litt her utover.

Oppdatering kommer så fort jeg er på en maskin med tilgang til bilder!

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Da er det på høy tid å komme med noen oppdateringer her.

Mye har skjedd siden forrige innlegg, så får dele det opp i flere "episoder".

Som nevnt i siste post var knekte skruer i vindusramma et stort problem.

Det viste seg håpløst å bore ut kun skruen, så løsningen ble å gå for et noe større hull.

Man ser knapt forskjell på skruene, selv med litt større dimensjon:

p6100027_.jpg

Rammene ble skrudd helt fra hverandre og grundig rengjort for gammel silikon etc. før montering.

Først prøvemontering og maskering utvendig, deretter på med mengder av sika og klemme ramma på plass.

16062010642.jpg

16062010643.jpg

Ramma festa seg greit, og med sika som tøt ut alle steder så burde det være tett.

p6230069.jpg

Skrogtrekket ligger mellom skrog og vinduslister, så neste jobb var å trekke skroget.

Etter pussing er skroget vasket grundig og deretter tørka av med Hempels Degreaser.

Brukte Chemimax kontaktlim på små flater, rundt hjørner, i tak etc og CascoFlex på større partier. Skrogtrekk kjøpt på Maritim.

Det meste av det gamle skrogtrekket løsnet greit, slik at dette kunne brukes som mal. Med ferdige tilpassa biter gikk jobben i båten ganske greit:

Båt klar for trekking, deler av trekket ligger klart akter:

24062010650.jpg

Starta med å trekke de små flatene først:

p6230065.jpg

p6230066.jpg

Både limet og skrogtrekket var relativt greit å jobbe med. Det er få skjøter som blir synlige på i en Nidelv24, og i de få skjøtene skar jeg vekk deler av baksiden med et barberblad for å få en penere skjøt (forøvrig er skarp kniv og ofte bladbytte et "must"):

p6230067_.jpg

p6230072.jpg

25062010651.jpg

25062010652.jpg

p6270083.jpg

Viktig med god lufting når man jobber med kontaktlimet, selv uten vinduer merket jeg fort at maske var lurt å bruke. CascoFlex trengte tidvis lang tid på å tørke, så her er det greit å kunne jobbe på flere steder samtidig. Det er heller ikke lurt å jobbe med denne i sola, da tørker limet veldig ujevnt. Selv med små flater og god planlegging, tar det lang tid å få det pent.

Fortsettelse følger...

Litt av et prosjekt du har begitt deg ut på!!! Imponerende!!

Håper du får den på vannet i løpet av sommeren.

Har selv en Nidelv 24 med byggenr 1344 (tror eg), har hatt den som trofast venn i 6 år, men nå skal den ut for salg.

Vi har investert i ny båt, som kommer i mai.

Lykke til videre, gleder meg til å følge tråden din. STÅ PÅ!!!

• 2 måneder senere...

På tide med en oppdatering her. Henger langt etter her i forhold til hva stå er i båten. Som nevnt i første innlegg hadde jeg et hårete mål om å få båten på vannet (ikke ferdig, men flytende) i uke 26/27 2010. Det skjedde jo selvfølgelig ikke.

Flere bilder med trekking av skrog:

p7090084.jpg

p7090091.jpg

Tok vare på alt gammelt trekk når dette ble fjernet og brukte dette som en mal. Det sparte meg nok for mye arbeid og mye kapp. Gikk med totalt 20meter, og har kun igjen småbiter som ikke ble brukt. Store områder går ganske raskt å trekke, det som tar tid er små områder og skjøter.

p7090085.jpg

Etter trekket var på plass var det på tide å sette inn vinduene:

p7110097.jpg

p7110098.jpg

Mens vi holdt på å montere vinduene kjente jeg at jeg angra meg litt på at jeg hadde demontert dem. Frontvinduene er greie å montere. De lengst akter i siden er også ganske greie å få på plass, mens de fremste her viste seg å være ganske vriene. Vinduene er montert i spenn slik at de følger båtens bue.

Etter noen timer med slit var vinduene på plass. Takluke og diverse ble montert før den nye kalesja kom på:

12072010698.jpg

Dermed kunne burkaen pakkes bort - for nå skulle jo båten være vanntett...

Det var den IKKE! Samme kveld var det et fryktelig uvær, det lakk inn gjennom vinduene og det var bare å rulle på presenningen igjen.

Samtidig skjønte jeg at dette kunne bety medlemsskap i hagebåtforeningen 2010... :headbang:

For å gjøre en lang historie kort:

Det var vanskelig å få en glassmester til å ta jobben, det ga gjerne tips men ville helst ikke ta i slike jobber. Fikk handlet inn vindustetingsmasse på Würth som ble anbefalt å bruke og fikk til slutt tak i en glassmester som hadde hatt noen båtjobber tidligere. Alle vinduene ble demontert, gikk over rammene for å forsikre meg at det var tett mellom skrog og ramme. Nye timer med montering av vinduer og optimismen var tilbake. Den ble fort skylt bort med en vannslange - det var klar forbedring men fortsatt ikke tett. Umulig å lokalisere hvor lekkasjen kom inn, så det virket ganske håpløst. Samtidig forsvant både håpet om å se båten på vannet sommeren 2010 og motivasjonen.

Nok tid brukt foran PC i dag, på tide å jobbe litt i båten. Fortsettelse følger...

Stemmer, Joakim. Men det var i 2010 båten skulle vært på vannet. :crazy:

Det tok 4 uker før lekkasjen var fikset, motivasjonen forsvant og båten ble pakket inn og "glemt".

Tråden her ble også "glemt", prøver å ta igjen det tapte nå slik at beskrivelsen blir "komplett".

Tilbake til vinduer. Etter diverse leting og tetting fant jeg ut at det beste var å legge en fuge utvendig langs rammene:

p6080380.jpg

Utseende blir ikke helt orginalt, men føler ikke at dette ødelegger stort. Det gjorde også at vinduene nå er helt tette. :wflag:

Parallelt med arbeidet i båten har jeg også jobbet med å klargjøre interiøret.

Her var det virkelig på tide med en oppgradering:

p6260076.jpg

Baksiden på takplatene hadde et "pent" lag med mugg/sopp:

p6270081.jpg

Gamle plater ble brukt som mal, det meste skjært ut med stikksag.

Har brukt teakfiner, 9mm: 2stk 1side, 2stk 2side og 15mm: 1stk 1side, 1stk 2side.

p6260077.jpg

Ved rette flater var deg god hjelp i å spenne fast en lang linjal å sage "mot".

Litt finpussing og montering av kantfiner før olje/lakk:

p6260078.jpg

Har prøvd meg litt frem med beis, lakk og olje på interiøret. Ettersom jeg skal bruke noen gamle deler av interiøret ville jeg prøve å få samme farge på de nye delene. Jeg endte opp med å olje med Owatrol, 10-15 støk med D1 og deretter 2-4 strøk med D2.

Klart for montering av interiør: (noe fargeforskjell på platen, men dette blir skjult bak rattkonsol etc.)

p7110094.jpg

Det nye skrogtrekket er noe tykkere enn det gamle, så var ganske trangt å få ting på plass. Men da sitter det i det minste godt.

I lufteluka ved vinduet satt det en plastventil. Denne er byttet ut med solcelleventilator fra Maritim.

p7110100.jpg

På dørken er det brukt 15mm dørkfiner (3plater). Denne er lakket med 3stjerner gulvlakk etter anbefaling fra malerbutikken.

Første 2 lag med tynnet lakk, deretter 6 lag vanlig lakk (med diverse pussing/stålull mellom laga)

05072010685.jpg

Før montering av dørk ble dieselslanger byttet og diverse ledninger akter trekt og festet. Måtte også bytte gear og gasswire, da disse har ligget inntil eksosen og smeltet. Førte til et par utrivelige episoder der spaken var fryktelig hard å håndtere. Endte opp med å kjøpe en del lengre kabler.

31052010609.jpg

Så var det bare å få inn dørken, og det begynner igjen å ligne en båt... :drink: :drink:

11072010696.jpg

Det gulvet blir pent! Vi har gulvplater ut lakk og det kan ikke sammenlignes - flere ting som skrives på "høsten 2011" listen min :)

Kommer du på sjøen i sommer?

Vi tilbragte forrige helg i Krokstadfjorden med bading og småturer rundt i nærområdet og det er absolutt befriende å være på sjøen igjen :)

Redigert av buckley (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...