Jump to content

viking 28 prosjekt


grønningen

Recommended Posts

båten er en viking 28 fra 1977. motoren er en ford sabre 180hk med vinkelgir.

 

kommer til å gjøre litt oppgraderinger hele tiden, skal prøve å legge ut så mye bilder som mulig.

 

her er bilder fra badeplattform prosjektet mitt. ramma ble lagd av 32mm aluminiumsrør, som ble malt sort og lagt furu plank i, hadde ikke penger til teak men synes det funka ganske greit med furu og, båten ble ihvertfall mye mer bruker vennelig. beklager for litt dårlige bilder, mobilkamera.

badeplattform8.jpg

badeplattform9.jpg

badeplattform2.jpg

truck1.jpg

badeplattform1.jpg

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

det er ikke så vanlig, mener å ha hørt at det var 2-3 stk som ble lagd med vinkel gir.

giret står rett under trappa, skal ta ett bilde av det så fort jeg får en tjangs, så du får se hvordan det ser ut:)

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

da har jeg endelig fått gjort litt igjen :cheers_wine:. Begynt på bysse, ofrer passasjer plassen ombord for å få plass, skal bli kjekt å få god benke plass og ett skikkelig kjøleskap, har kjøpt nytt isotherm 85 liter kjøleskap. Fått lagd ferdig skjelettet og tilpasst hullet til kjøleskapet.

 

bysse1.jpg

bysse2.jpg

bysse3.jpg

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

hvilken båt er det du har da? har egentligt ikke hatt båten så lenge at jeg har trengt å gjøre så mye vedlikehold under der, men ser for meg at det kan bli ett lite helsikke og komme til. går slange til pakkboks hos meg også. men er det så mye vedlikehold uten om olje skift, og regelmessig smørning av pakkboks. hvor ofte skifter du olje på giret?

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

Excess 33

Er fersking på denne båten, kjøpte den i år så jeg har ikke noe intervall å komme med.

Men det er vel ikke så mye å gjøre under der som skal gjøres...

 

Hadde rødsprit for noen båter siden og jeg fikk beskjed om å ha en spiseskjed med vann i så den ikke soter, men merket ikke noe sot verken med eller uten vann i. Enkelt og greit system.

Link to post
Share on other sites

:cheers_wine: meget bra driver selv med et prosjekt med viking 28, jeg vet ikke om du har sett på det ligger her på baatplassen under fra bak dør til flybridg,jeg skal også lage plattform i vinter. har sett på en som skulle tilpasses til båten min ,men har ikke sett noe tiln ennå ,lykke til med prosjektet ditt,legg ut en masse bilder . plattformen din ble veldig bra har du en mal og hva kostet det og lage den.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

:cheers_wine: meget bra driver selv med et prosjekt med viking 28, jeg vet ikke om du har sett på det ligger her på baatplassen under fra bak dør til flybridg,jeg skal også lage plattform i vinter. har sett på en som skulle tilpasses til båten min ,men har ikke sett noe tiln ennå ,lykke til med prosjektet ditt,legg ut en masse bilder . plattformen din ble veldig bra har du en mal og hva kostet det og lage den.

 

jeb

[/quote

 

 

takk takk :smiley: .

er ofte innom å kikker på prosjektet ditt, blir knall bra, blir vel den første viking 28 med flybrigde. mye som gjenstår?

 

fikk nr til en som lagde glassfiber plattform til viking 32. men det ble litt mye penger der og da, tror det var 17000 han skulle ha for den.

jobber med aluminium til daglig så den kostet ikke mer en arbeidstimene som ble lagt i den, lagden den uten noen mal, ble egentligt bare prøv og feil metoden. ble en mye mere bruker vennelig båt etterpå, hadde ikke plattform før.

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

siden du driver med aluminium, vet du kansje egenvekten på en plate som jeg tenkte jeg skulle bruke som dekk bak på akterdekket, for å få det vanntett med skinner og alt det derre, plata må jo selvfølglig deles i 2 og forsterkes , men tror du den blir lettere enn med støpt plate i glassfiber .

bare en tanke jeg har men det ser ut til at jeg kansje går for den løsningen hvis det ikke blir for dyrt da sammenlignet med støpt plate.den jeg har der idag er 2 delt støpt plate men synes den er for tung defor må jeg lage en ny en uansett.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

...

tenkte at rødsprit er det enkleste, har ikke gass i båten og gidder ikke å legge det opp kun for kokeapperatet.

...

Jeg hadde rødsprit/fin fyr i forrige båten, og gass nå. Har du plass og mulighet så gå for gass, vannvittig forskjell og i tillegg kan man jo ha steikeovn (og det er faktisk ganske så digg :yesnod: )

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Aluminium (Al) - egenvekt 2,7

Aluminium har en rekke ettertraktede egenskaper:

• Lett • God formbarhet • Korrosjonsbestandig

• Resirkulerbart • Sterkt.

I tillegg til at aluminium er like sterkt som vanlig stål,

har det bare 1/3 av stålets vekt. Et utall av legeringer

gir et utrolig omfang av forskjellige bruksområder.

 

kansje det er verdt å legge opp gass alikevel da hviss det er så mye forskjell.

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

gå for rødsprit du, ingenting e kosligare enn d. så kan du jo ta dg ein klunk som ankerdram o:) Busså blir jo skam bra. Hvor vil du at en eventuell partner skal sitte? siden du skal offre pasasjer sete?

Edelt er mennesket,

jorden er rik!

Finnes her nød og sult

skyldes det svik.

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg tatt ei lita økt i dag og, fikk montert ramma til byssa i båten, paste ca sånt som jeg hadde tenkt at den skulle. så nå må jeg bare spare litt penger slik at jeg får råd til teak plater.

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i teak plater i Karmøy-Haugesund området?

 

bysse5.jpg

 

bysse4.jpg

 

fikk også klistret på et Baatplassen klistremerke på hver side med tlf. nr. mangler bare en vimpel nå :flag_bp: .

baatpl1.jpg

 

Tenkte at jeg skulle montere de to stolene jeg har ved siden av hverandre ilag på et svingbart teleskop stativ, slik at jeg kan bruke de som en del av sittegruppen når jeg ligger til kai.

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

[/quote

 

fikk nr til en som lagde glassfiber plattform til viking 32. men det ble litt mye penger der og da, tror det var 17000 han skulle ha for den.

 

Hei, jeg er på jakt etter en ny plattform til en Viking 28. Kan du dele tlf eller navne på vedkommende som lager plattformen du refererer til.

:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...