Bjerknez Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 (edited) Sitter og lurer på om jeg og en kammerat skal ta en tur til Sandefjord i dag fra Fredrikstad, men lurer litt på om dette er litt vel modig, når man kjører en Askeladden 535 Bowrider ? Jeg skjønner jo at det går ann og sikkert mange som gjør det i mindre båter også... men er det normalt og dra såpass langt med såpass liten båt? Det har meldt strålende vær i kveld og kun 2 sekundmeter etter kl 18:00 begge steder. Vindrettning: Øøst - Nord-øst ifg. yr.no. Jeg ser jo at dette ikke er farlig og jeg føler meg såpass sikker at jeg ikke har noe problemer med en slik tur... Jeg bare lurer litt på hva dere mener om saken? Er det vanlig at folk som har en 17-foter Bowrider eller mindre drar såpass langt? Edited May 21, 2010 by Bjerknez (see edit history) Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Hallo mister 'O' Hvor langt er det? Kan nå nevne i slengen at jeg har nå kjørt til Tr.heim med forje båten, gikk fint det 103nm. Kunne tenkt meg å gjort det igjen. Men tenkte den gang mye på vær og vind så hadde planlagt steder å stoppe og alternative lengre steder å kjøre om det skulle bli ille vær. Pass på å ha nok fuel med eller steder å fylle. Dregg og flyteutstyr, klær som gir varme, mm Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Det er ca. 32NM (Ca. 60km) til Sandefjord fra Brygga der jeg har båten. Så det er ikke veldig langt... Ved en snittfart på 15knop så tar vel turen rundt to timer ca. Jeg skjønner jo at det ikke er noe problem sån sett og vertfall ikke når det har meldt 2 sekundmeter med vind (nord-øst). Men Færder har meldt 5 sekundmeter etter kl. 18:00 i dag (det tidspunktet vi passerer sån ca.) 5 sekundmeter er ganske mye ute på det "åpne" hav ... eller..? Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 åh ja er ikke lenger nei.. Men er da klart... farvann som man færdes i teller mye uansett hvor lang strekket er.. Men kjenner ikke til dette så skal ikke si. 5ms, tja.. litt humpti dump, men ikke så gæli det.. bølger med starten av skum på toppen.. Går sikkert relativt greit, men må nok regne med redusert hastighet 18kn eller så kanskje. Som severin sier, si hvor du går og snu i tide. Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 5 sekundmeter er ganske mye ute på det "åpne" hav ... eller..? Nei, 5 m/s er ikke mye på det åpne hav heller. Jeg dro opp/ned sørlandskysten i en Askeladden 525 Exell for noen år siden og lå på Hoteller om natten, ikke noe problem. Grensa for vind satte vi på 10 m/s. Tut og kjør..... Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Her er kartet: http://www.trikola.net/xanadu/xgmaps.php?links=off&nautical=on&mapClat=59.1270&mapClng=10.5764&zf=11 Du har jo beskyttet område det første og det siste stykke, samt noen holmer underveis som nødhavn. Bare bensinfylling blir det vel dårlig med. Godt vær forutsatt, utstyr i orden (inkl VHF - til nøds mobil), 2 personer ombord ville jeg gjort dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 .....Godt vær forutsatt, utstyr i orden (inkl VHF - til nøds mobil), ..... Mobildekningen er vel ikke allverden på det strekket? Men det går jo an å låne med seg en bærbar VHF som en ekstra sikkerhetsforanstaltning - selv om det ikke vil være "helt etter boken" Det kan sikkert bli en kjekk tur, men husk på at det er åpent hav - og det er slett ikke sikkert at været er like fint når du skal hjem igjen.... Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Jeg gikk ut fra at det ligger en mobilmast ved Kråkerøy og en på Tjøme. Der er de aldri lenger borte fra nærmeste mast enn 15 km og den teoretiske grensen er vel ved 38km. Ikke optimalt, nei, men bedre enn ingenting. Legger til: hvis det finnes en mast på Vesterøy så er det kanskje bare 12km Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Du kan godt gå et stykke sør om Ferder. Husk at langs vestfoldkysten er det krappest sjø langs land. Du kan også holde god klaring til Tønsberg tønne, gjerne syd av øyene der for så å gå rett inn Sandefjordsfjorden. Lørdag kveld er det meldt 8m/s ved tønna, da kan du godt droppe å passere der, men søndag stilner det av igjen. Om vi skal tro på YR da. Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Jeg har vært over der en bråte ganger, i den grad det betyr noe. Med 10' With og oppover. Først, det er kun sydvesten som er plagsom i fjorden. Med alle andre vindretninger kan det blåse ganske mye før det blir vanskeligheter. Og, det er god mobildekning (Telenor) innafor Færder-Torbjørnskjær. Det er fler som velger å legge seg hakk-i-hæl med ferga på veien over. Rett bak ferga er det flatt hav. Ulempen med det er at du passerer nord for Torbjørnskjær som er et orntli høl. Her går fjorden fra å være dyp til å være grunn. Med sydvesten blir det mye sjø. Er du usikker, går du opp i Nøtterøy/Tjøme skjærgården. Og krysser enten fra Leistein over til Søstrene eller fra Bolærne over til Misingen. Sistnevnte er litt i overkant av 4 mil utaskjærs. Eller omvendt rute selvfølgelig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Takker for svar folkens :) Tror nok det blir lett match detta ja... Har ikke VHF, men har mobil. Flytevester (opplåsbare) er selfølge og tanken er på 90 liter, pluss at jeg har med meg 20 liter i tillfelle. Bruker jo garantert ikke mer enn maks 30 liter over der uansett, og i Tønsberg er det jo mulighet for påfylling. Har en Fladen flytejakke som er rene badstuen selv på vinteren, så denne holder nok hvis det over all formodning skulle bli full stopp ute på fjorden. Hva de andre velger å ha på seg for være opp til dem. Har sagt hvor vi skal, så da får dem kle seg deretter. Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
los Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Det er jo meldt bortimot vindstille ikveld så det blir nok ingen problemer og i Tønsberg er det jo mulighet for påfylling. Nøtterøy/vrengen er mye nærmere :) God tur .. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Hvordan er det med gjesteplasser i Tønsberg forresten? Jeg har jo en liten båt, så jeg vil gjerne slippe og legge til ett sted man trenger klatreutstyr for å komme opp for å si det sån... hehe. Noen anbefalinger nærme en evt. gjestebrygge angående PUB'er? Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
los Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 http://www.gjestehavn.no/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 (edited) Gjestehavna i Tønsberg er utformet slik at du faller fra båten ned på brygga. Det er flere vannhull nede på brygga en du rekker over på en kveld. Edited May 21, 2010 by Mulligan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 På den turen er det nok mobildekning det meste av strekningen. Men det som kan være vel så viktig som kommunikasjon på denne tiden av året er å ha med flytedress, det er kaldt i vannet ennå! Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Er det vanlig at folk som har en 17-foter Bowrider eller mindre drar såpass langt? Når noen kan finne på å krysse Nordsjøen til Shetland med en 10 fots gummibåt, må vel en kryssing av Oslofjorden med en 17 foter i 2m/s være rimelig udramatisk i forhold! Hvis jeg ikke husker feil tok han til og med samme rute tilbake, da han ikke hadde råd til annet... Så legg i vei du, du skal ha uvanlig mye uflaks for at dette skal bli i nærheten av dramatisk! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Når noen kan finne på å krysse Nordsjøen til Shetland med en 10 fots gummibåt, må vel en kryssing av Oslofjorden med en 17 foter i 2m/s være rimelig udramatisk i forhold! Hvis jeg ikke husker feil tok han til og med samme rute tilbake, da han ikke hadde råd til annet... Så legg i vei du, du skal ha uvanlig mye uflaks for at dette skal bli i nærheten av dramatisk! Da er vi på vei:) Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Gikk det bra? fin tur? Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Posted May 22, 2010 Author Share Posted May 22, 2010 (edited) Turen over var heeelt udramatisk og det var nesten helt stille på vannet hele veien. En knall tur! Kjørte på sør siden av missingene og nordsiden av Bolærne. Kan nok lett bli en vane og kjøre til Tønsberg nå ja... :) Her er ett lite bilde fra brygga i Tønsberg: Edited May 22, 2010 by Bjerknez (see edit history) Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Tbg. er sommerby nr. 1, med koslige vannhull Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.