Jump to content

Hva er forskjellen på elforsinket/rustfri/galvanisert/syrefast


beveren

Recommended Posts

-Galvanisert metall er et vanligt stål som legges i et bad og settes på strøm hvor et annet metall med gjerne mye sink legges som en rustbeskyttende hinne utenpå.

-Vil tro elforsinket er det samme

-rustfritt stål er som sagt "rustfritt" men kan ruste men da er det bare å polere bort rust hvis det kommer.

 

ref vikipedia: Vanlig rustfritt stål inneholder minst 11 vekt% krom [1] og brukes til stålemner som skal brukes i miljøer med moderate kjemiske påkjennelser, ofte i ferskvann eller materialer som ofte bløtlegges, for eksempel bestikk, barberblader og kniver. Rustfritt stål som inneholder mellom 13-18 % krom og ingen nikkel kalles også kromstål.

 

-Syrefast stål :Syrefast eller syrebestandig stål inneholder foruten jern karbon og krom også en del nikkel og/eller mangan samt mindre kvantiteter av andre metaller som molybden, niob og titan. Dette er dyrt stål.

 

Syrefast stål brukes i miljøer med større kjemiske påkjenninge, f.eks. i kaseroller, bestikk, rørdeler, rustfrie skruer og muttere, detaljer som kommer i kontakt med syrer samt deler til båter. Til knivblad bruker man imidlertid å unngå stål med nikkel, da det gjør kniven vanskeligere å slipe og beholde en skarp egg på. I stedet bruker man forskjellige typer kromstål til dette. Stållegeringer som inneholder både krom og nikkel kalles også for kromnikkelstål.

 

Skal du sjekke om det er syrefast stål du har eller rustfritt så bruk en magnet, syrefast er ikke magnetisk.

 

står litt mer her http://no.wikipedia.org/wiki/Rustfritt_st%C3%A5l

Link to post
Share on other sites

Elforsinking og galvanisering er overflate behandling av "vanlig" stål for å korrosjonsbeskytte. Elforsinking pleier å være en slags tynn messing/kobberfarget hinne, gir svært liten korrosjonsbestandighet og egner seg best for innebruk. Galvanisert stål er en bedre korrosjonsbeskyttelse. Lyktestolper, veiskiltstenger og båthengere er som oftest galvaniserte. Rustfritt eller A2 kvalitet er stål legert med bl.a. litt krom. Overflaten reagerer spontant med oksygenet i lufta og danner ei oksidhinne som hindrer korrosjon. Syrefast eller A4 er en bedre kvalitet rustfritt som egner seg bedre i mer aggresive miljøer, der det f.eks. er påvirkning av syrer eller sterke kjemikalier. Er ingen ekspert på området så andre kan sikkert legge til mer info.....

Link to post
Share on other sites

Her var det litt blandet drops...

 

Elforsinket (elektrolytisk forsinket):

Overflatebehandling der sink legges på ved en elektrolytisk prosess. Lite korrosjonsbestandig i utemiljø.

 

Galvanisert (varmgalvanisert):

Stålet dyppes i et bad med flytende sink. Gir en vesentlig tykkere og meget korrosjonsbestandig hinne. Den store fordelen for oss båtfolk i forhold til forkromming eller fornikling er at når det går hull på hinna vil sinken gi en galvanisk beskyttelse i motsetning til krom og nikkel som gjør vondt værre i såret.

 

Rustfritt stål (F.eks. AISI 304):

Vi får rustfritt stål ved å legere inn krom og nikkel i vanlig "svart stål". Så vidt jeg husker skal det være minst 12% krom og 8% nikkel i legeringen for at legeringen skal kunne kalles rustfri. Dårlig rustfritt stål ruster i noen miljøer.

 

Syrefast stål (F.eks. AISI 316):

En kvalitet av rustfritt stål. Skal i tillegg til krom og nikkel inneholde molybden. Så vidt jeg husker skal det være minst 2,5% molybden i AISI 316.

 

Det er ikke bare 316L som er godt nok for båtbruk. De mest vanlige kvalitetene i handelen er kanskje 304 og 316, men det finnes andre rustfrie kvaliteter som er mer høylegert og rustbestandig enn 304. Det synes imidlertid å være en vanlig missforståelse at dersom 304 ikke er bra nok må vi bruke 316L. "L" er forøvrig en forkortelse for "low carbone", som indikerer at karboninnholdet ikke skal overstige 0,03% (ifg. min hukommelse!). Det er forøvrig en "L" kvalitet av 304 også med det samme kravet til karboninnhold som 316L.

 

Håper det var oppklarende!

Link to post
Share on other sites

Kort og greit...

 

Bruk aller helst syrefast! (A4) i båt.

 

Rustfritt A2 kan brukes i båt men vil kunne få en brun og missfarger overflate. Beholder stot sett styrken sin i maaange år.

 

Galvanisert brukes ofte på store bolter og beslag i bryggeanlegg osv. men her er godset så tykt at det uansett vil vare i maaange år før det "ruster i stykker" Prøv å ungå dette i båt.

 

IKKE bruk krom eller elforsinket. Dette er vanlig stål som ruster fort men har en blank og fin overflate kun for kosmetiske grunder. Men dette varer ikke lenge i båt.

 

 

Ps. saltvann eller salt miljø er nesten værre enn syre og krever det beste metallet. A4.

 

 

Lykke till!!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hva sjakkel jeg har mellom galvanisert kjetting og galvanisert anker - men det er den som ruster - hverken kjetting eller anker ruster. Det er egentlig OK - så kan jeg heller bytte sjakkelen annenhvert år... Men - jeg vet ikke hva som er hvordan galvanisert...

Link to post
Share on other sites

Forskjellen i bruddstyrke er ganske stor. Men den er jo også ganske stor mellom forskjellige stålkvaliteter.

 

Austenittisk stål (AISI 316 bl.a.) er ikke magnetisk. Ferritt- og martensitt reagerer på magnet. Kombinasjonsstål som eks. Duplex er 'litt magnetisk'.

 

Hvis verken ankeret eller kjetting reagerer med rust, mens sjakkelen ruster, er det fordi de to førstnevnte er varmgalvanisert mens sjakkelen er elektrolytisk galvanisert. Sistnevnte kommer sikkert fra Kina. Der borte har de andre standarder enn her hjemme.

Link to post
Share on other sites

Er det nokon skilnad i brotstyrken på syrefritt/galvanisert/rustfritt stål?

Gå inn på denne linken: http://astrup.no/id/169

Last ned metallkatalogen og gå til side 116. der ser du at bruddstyrken (strekkfastheten) for rustfrie kvaliteter varierer veldig. Legg merke til SS 2387 (seigherdet akselstål som er noe dritt å maskinere) kontra AISI 316L, som går for å være "det beste". Generelt har rustfrie kvaliteter lav flytegrense pga det lave karboninnholdet (karbon øker fastheten). Det relativt høye strekkfastheten gjør stålet seigt.

 

Svart stål (som galvaniseres) har som rustfritt store variasjoner i fasthet avhengig av kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Dette har du helt rett i. :cool:

Det stemmer ja, men ett innlegg lenger oppe sier at rustfritt (304/A2) er magnetisk. Det er feil, 304 er normalt sett ikke magnetisk.

Men visst man setter en tykk plate i knekken og bøyer den så vil man få magnetisme langs med knekken. Dette kan man også

oppleve når man maskinerer/bearbeider rustfritt stål.

Skikkelig varmgalvanisering er ok. Allt det andre elforsinket, gull kromatisert osv. har ikke noe på båt å gjøre.

316 og 304 ser ihvertfall eg lite forskjell på, men det er klart at 316 er hakket vassere.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men visst man setter en tykk plate i knekken og bøyer den så vil man få magnetisme langs med knekken.

 

316 og 304 ser ihvertfall eg lite forskjell på, men det er klart at 316 er hakket vassere.

Det første du sier her har jeg erfart også. Jeg har imidlertid ikke fått et fullgodt svar på hvorfor? Kanskje Hulda har noen forklaring på dette? Må vel ha noe med strukturendringer i stålet å gjøre. Spurte en kar som het Alfred, men han var ikke helt sikker på dette. Mulig jeg tok ham i et svakt øyeblikk.

 

Det andre du sier om 304 og 316 vet jeg ikke om jeg er helt enig i. Syns det har lettere for å bli rustflekker på 304. På særlig utsatte steder, f.eks. steder som kan være utsatt for spaltkorrosjon er forskjellen mer merkbar pga det sure miljøet i spalten.

Link to post
Share on other sites

316 og 304 ser ihvertfall eg lite forskjell på, men det er klart at 316 er hakket vassere.

 

Jeg ville nok si at Aisi 316L er mange "hakk hvassere" når det gjelder korrosjonsbestandighet da det innholder ca: 2-3% Mo (molybden)som man ikke finner i Aisi 304. Magneten biter vanligvis godt i Aisi 304 men ikke på Aisi 316.

Link to post
Share on other sites

Har brukt mye 304 og 316 i applikasjoner som er brukt i sjøvannsmiljøer og ser ikke helt den store forskjellen.(begge tærer vekk)

Men eg anbefaler selvfølgelig 316 til båtbruk.

Sitter her med en 304 plate i hånden og en stor manget i den andre, og her er ingen magnetisme ihvertfall. (platen er vannskåret)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp denne tråden igjen. Ser på flapsen(glassfiber) på min nye snekke (2011mod.) at båtbyggeriet har brukt A 2 70 bolter der som den er skruet inn i skroget med sika og mutter på innsiden. Nå er jo dette primet og stoffet utenpå. Skulle vel helst hatt A 4 bolter på dette sted, men er dette en grunn til bekymring, eller vil det holde i "overskuelig" fremtid før rusten har tatt det og nattesøvnen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...