erund Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Har dere tips på hvordan man bør fortøye Rib (gummibåt) som skal slepes etter moderskipet? Det er tre ringer på baugen, dvs. en på hver side og en i midten. Deretter fortøye mot moderskipet - skal det festes på begge sider ved aktersiden til moderskipet eller holder det med den ene? Hvis dere har et bilde som viser et godt eksempel så hadde det vært fint . Quote Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Er noen av dem boltet gjennom glassfiberen i bauen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Dette er et til dels komplisert tema som er knyttet til slepehastighet, vekt på RIBen og værforhold. Det beste er ifølge flere å benytte hanefot, dvs å ha to fortøyningspunkter på "moderskipet" og ett fortøyningspunkt relativt lavt i forkant av RIBen. Jeg har ofte benyttet "X" fortøyning hvor jeg har to fortøyningspunkter på "moderskipet": ett akterut SB og ett akterut BB, deretter en sammenkobling av disse omlag halvveis til RIBen og så fester av ett tau SB i forkant av RIBen og ett annet BB i forkant av RIBen. Jeg har seilt med dette systemet opp i 29 knop men all sleping av RIBer påvirkes sterkt av vind og bølgeforhold. Jeg har mistet mye ombord i RIBene og hatt mye problemer med sleping av RIBer. Dette er årsaken til at jeg i de siste årene alltid unngår å slepe RIBen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Ser at trådstarter har en Nidelv 26, som vel gjør omtrent samme fart som min Joda 8100, altså en rolig marsjfart på rundt 8 - 9 knop. Da har jeg erfart at det går aldeles glimrende å gjøre motsatt av det roaldbj har gjort. Jeg har en hanefot i gummibåten som møtes like foran den, og deretter ett tau frem til en puller akter på moderskipet. Men på min snekke er pulleren akter montert ganske langt inn mot midtlinja på båten min. Sleper jolla på den andre hekkbølgen, og der ligger den fint. Vel og merke i min hastighet Men hanefot i moderskipet, slik at jolla ligger i midtskipslinja, er nok det ideelle. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
erund Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Alle ringene sitter på selve gummien. Blir dette en utfordring eller spiller det ikke noe rolle? Hva er hanefot hm? Er det tau som jeg kan fortøye på en spesiell måte eller er det en slags beslag som skal festes på jollen? Båten min går mellom 5 og 13 knop, som oftest 9-11 knop. Quote Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Her er et bilde av min hanefot. Først tok jeg et tau, ca 4 meter langt, og spleiset inn en karabinkrok i hver ende som kan festes i ringene ute på hver side av jolla. Deretter laget jeg et øye midt på hvor jeg fester slepetauet fra moderskipet med en stor karabinkrok. Dette har fungert fint etter min snekke i flere år. Jeg har en vanlig 3 meters gummijolle med en 8 hk motor på. Ikke RIB, men dette burde likevel holde: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Det beste er ifølge flere å benytte hanefot, dvs å ha to fortøyningspunkter på "moderskipet" og ett fortøyningspunkt relativt lavt i forkant av RIBen. Hvilken nytte skal hanefoten gjøre i den enden? Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 For å hindre slingring i stor hastighet - jeg beskrev opp mot 29 knop. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 På vår gummi laga eg tau som gikk i alle 3 ringene med lik belastning, og samla til eit tau fram til lynet. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Men hvordan hindrer dette slingring? du flytter jo bare angrepspunktet fra "moderskipet" en meter eller to akterover, eller har du hanefot helt fram til jolla? Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
rolk Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Hei. Jeg har en Honwave og der er også tre ringer. En rett i baug til å fortøye etter. En på hver side som er beregnet til å bruke hanefot i når båten skal slepes. Dette er i følge brugsanvisningen på båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Hanefoten er helt frem til jolla. X-koblingen gir litt andre momenter. Jeg minner om at jeg i innlegg #3 i denne tråden skrev at jeg de siste årene alltid unngår å slepe RIBen. Antar at Fru Jacobsen har fått med seg dette synspunktet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Er det en RIB, eller en gummibåt du har som skal slepes..? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
erund Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Skal tauene være synkefri slik at de ligger på overflaten av vannet når den ikke er under farten? Dvs de grønne tauene. Eller elastiske tau? Vil påhengsmotoren montert på jollen under sleping være en god ide pga vekten og stabil? Skal motoren tiltes opp eller skal stammen være nede i sjøen under sleping? Quote Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
erund Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Er det en RIB, eller en gummibåt du har som skal slepes..? Det er en liten Rib av merket Duramar Rib 270. Quote Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Jeg har synkefritt tau, men den tunge karabinkroken mellom hanefoten og slepetauet drar tauet ned i vannet når tauet ikke er stramt. Har ikke elastisk tau. Jeg har motoren montert på gummijolla, og den er tiltet opp. Og bensintanken er festet ombord i jolla. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Motor, tja velg sjølv om du vil ha den på, alt etter om det er kort eller lang tur. Uansett tiltes den opp. Eg sleper helst uten motor, for da kan eg "glemme" båten i havner, er jo bare ein diger fender ...ps grunnen til eg sleper etter alle 3 øyene er for å fordele belastning på gummien. Slingring, er det eit utbredt problem altså? Sjekker bare at båten er der eg Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Oki erund! Min erfaring er at RIB`r er mere lett-dratte en gummijoller da di `kleber`mer til vannet. Som Roaldbj sier er hanefot glupt..spesielt på limte ringer fordeler du kreftene mer.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 ...ps grunnen til eg sleper etter alle 3 øyene er for å fordele belastning på gummien. RIB`r er mere lett-dratte en gummijoller da di `kleber`mer til vannet. ........hanefot glupt..spesielt på limte ringer fordeler du kreftene mer.. Ved slep i rolig sjø, opplever jeg at det er svært liten belastning på ringene. Ved å justere lengden på slepetauet, så ligger jolla pent på en hekksjø, og slepetauet henger i en pen bue ned mot vannet. Virker som om den kommer etter av seg selv. Men det har selvfølgelig vært både rykk og napp i urolig sjø, men har aldri opplevd problemer med de to festene på jolla som jeg hekter karabinkrokene fra hanefoten i Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Det beste er ifølge flere å benytte hanefot, dvs å ha to fortøyningspunkter på "moderskipet" og ett fortøyningspunkt relativt lavt i forkant av RIBen. Jeg minner om at jeg i innlegg #3 i denne tråden skrev at jeg de siste årene alltid unngår å slepe RIBen. Antar at Fru Jacobsen har fått med seg dette synspunktet? Jeg ser hva du skriver Roaldbj, men det jeg refererte til var altså det du skrev ang. hvordan koble hanefot; to fortøyninger i moderskipet og ett i slepet - og spørsmålet var hvordan dette hindret slingring. Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Far Out Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 På brosjyrebildene av "Duramar Rib 270" ser det ut som om det er et slepefeste skrudd i glassfiberbunnen foran. Hvis båten din ikke har dette, kan du jo vurdere å montere et der. Da oppnår du jo både et solid festepunkt og at båten trekkes "opp av vannet", slik at den sleper bra. Far Out Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
erund Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Det stemmer nok som du sier, men min er dessverre fra 2007 årsmodell - altså den forrige utgaven. Kan vurdere å montere en slik der hvis jeg ser dette nødvendig. Ellers takk for tipset. Quote Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Skal tauene være synkefri slik at de ligger på overflaten av vannet når den ikke er under farten? Dvs de grønne tauene. Til slepejolla velger jeg uten unntak flytetau. Fargen er underordnet, men med flytetau unngår du å få slepetauet i propellen ved havnemanøver. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
erund Posted June 3, 2010 Author Share Posted June 3, 2010 Har snakket med en båtforhandler som sier at det er å anbefale å bruke vanlig fortøyningstau og ikke flytetau mht elastisk. Flytetau er stiv og kan ryke - ikke sikkert heller. Jeg synes flytetau er mer trygg pga propellen ved havnemanøvrering. MEN da har jeg mer lyst på blå eller hvit farge enn grønn som er veldig vanlig. Vet dere hvem i Bergen som selger flytetau i en annen farge enn grønn og evt elastisk også? Quote Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
withsmann Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Når vi sleper withen bak moderskipet(viksund 880) som marsjer på 8knop, bruker jeg dobbel halvstikk(?) i baugen på jollen, og fester tauet akter på bb side på snekken. Har funket hittil. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.