Jump to content

Worklogg LEVIND


Geir Hel

Recommended Posts

Fikk montert tanken igår. Brukte patentbånd ifra biltema. tredde ein slange over så det ikke gnisser.

har noen små justeringer igjen før eg fylle diesel i tanken.

ser litt av dreggkassen i bildet

11062010779.jpg

 

Ble desverre ikke bilder under monteringen. Må jo vaske hendene hvergang eg skal ta bilde med mobilen.

Ska bruke ett gammelt kamera eg ikke er redd for.

 

her ser dokker båten på webcam

http://www.vikedal-baathavn.no/webkamera

Redigert av barton64 (see edit history)

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Da har eg kobla te tanken.

ville tre hageslange over patentbåndet så det ikke blir skader. Men var litt trangt så eg måtte få ett tau eller ein hyssing gjennom først så eg kan tre patenbåndet gjennom.

fant noe bøtetråd, knytta ein skrue i enden

im000806.jpg

pytta skruen inni slangen

im000810.jpg

litt risting så kom den igjennom

im000811.jpg

så knytta eg enden av patenbåndet

im000812.jpg

vips så var den igjennom

im000813.jpg

 

her er den montert

im000814.jpg

 

her er ein egen patent på å stramme patenbåndet

im000815.jpg

 

Har tatt danskabyssa med hjem for ein liten reingjøring. sette i gang med det imorgen

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått gjort noe i dag. ble husarbeid. Satt opp stilas og skrapa vegg. Så ble det kloakk problem. Heilt tett. hatt problem før så heldigvis så har eg ikke støpt hullet i gulvet etter den gangen. trødde armen i røret helt til albuen med vannslange. Holdt på i ein time med dritt som kom sigende ut.

Har også tenkt ut ein løsning med å montere flaps, har lest om fordeler og ulemper med flaps på saktegående fartøy. Så eg har tenkt ut ein løsning som kan ligne på ein forlengelse av akterenden vist dokke forstår..

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Da var det denne sin tur

im000816.jpg

im000817.jpg

 

litt sot

im000819.jpg

 

im000821.jpg

 

Klar til rens

im000823.jpg

 

deler som er skrubba. Har ikke brukt oppvask kosten i bildet.

im000824.jpg

var 1 cm med koks. men nå er den grei

im000825.jpg

 

men fikk den ikke hel ut. var ett rusthull. men da eg knakk ein skrue så måtte eg bruke litt makt for å få den ut. så nå er den i 2

 

im000826.jpg

im000827.jpg

 

får se hvordan eg skal reparere den, om eg syr den sammen slik den er nå eller om eg får tak i tynn stålplate å lage ein ny ring.

 

Noen som vet hvor det går ann å få tak i slike deler til den.

ikje peiling ka den heter

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var å kikka litt der de kaster hvitevarer om eg kunne finne noe til danskebyssa.

jepp fant denne

im000841.jpg

 

 

klippa den

im000842.jpg

 

skal kappe mere men tror det blir perfekt :tongue:

 

fikk noen kasser

24062010791.jpg

 

demonterte

24062010792.jpg

 

 

tenkte å bruke det til ny motorkasse

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort noe i di siste dagene. Har vært å sett på båtene på stordtreffet som var i helga. Hadde noen øyeblikk på vei te stord, båter som paserte 3 te 5 meter ifra meg.

Men hadde ein liiiten ulykke når eg sko pisse for ørtende gang. Har ein bøtte eg pisse i å tømmer etter hver gang. Har ein kjekk patent. åpne styrbordør og sette hempa på,så trer eg handtaket te bøtta over døråpnerknotten. men siden eg nærma meg destinasjonen å det var så stille så droppa eg hempa....jepp liten båt som raste forbi meg mens eg pissa med det resultatet at døra svingte slik at eg pissa hmmm ikke i bøtta. Men har nå lært av det også. alltid ha hempa på

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Har endelig fått skifta talgpakning :tongue:

Så har eg hatt ein ytters grundig innvendig motorvask. brukt sikkert nesten 15 liter med diesel. så imorgen blir det nytt oljefilter og motorolje. pluss eg skal ha i ein boks som var sååå super før i tiden. er vist teflon i den

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Så nå ble hylsa tett?

 

Spent på hvordan det gikk med byssa, fikk du den til å brenne igjenn?

 

 

har ikke fått testa om den er tett enda, men satt i 3 runder med talgpaktning.

Byssa holder eg på å skal montere nå vist eg orker. ikke i form i dag

Har montert oljefilter og fylt på olje pluss teflon tilsetning

Redigert av LEVIND (see edit history)

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Vært i skånevik og ein nydelig plass som heter romsa i helgen. har hatt ca 7.5 timers gange etter oljeskjiftå forsatt på oljepinnen er olja som ny gyllen uten antydning til svart.

turen har ikke vært problemfri. brukte 1 time for å finne plass å ligge. me la oss inntil ein 27 fots seilbåt,nesten perfekt høyde på den da festene mine er ikke videre bra.

så etter ca 15 min så me ein nidelv 24 som seig forbi, me innviterte di til å ligge inntil oss innen 1 time så var det 7 båter som koste seg på mine dårlige fester.

Men di holdt overaskende nok,selv om tidlig om morgen eg våkna av pjong pjoong pjooong pjoooooooooooong av ferga som laga masse strømninger da tenkte eg neste lyd er av tau som ryker... pjooong pjoong pjong så stille, eg letta tror dere?.....

Vi våknet 9.30 av seilbåt naboen spydde mens di drakk, da tenkte me at me får komme oss videre.

Heldigvis skulle di i nidelven også avgårde så me venta til di var klar.

Båt nr 2 ifra oss kasta over akter og bautrosse som ble festa på seilbåten,så så gikk nidelven under bautrossen mens ein av mannskapet der løfta trossa.

Så var det våres tur.

Da eg er ein idiot så gjorde eg det meste selv. drog båten under trossa, men båten tverra imot båten som låg ved siden av nidelven,

eg trodde det var på grunn av at proppelen gikk i rundt i fri som den pleie å gjøre,så eg hoppa ned å vrei mot styrbord å setter den i gir forover, svingte seint mot styrbor forbi den første båten, til vi kom til den andre båten så var me så nærme at ankerkjettingen til båt nr 2 sjekka rue i bånnsmørningen fria til eg trodde eg var klar for så å sette den i gir.

Nå var det folk på båt nr 3 og fire som holdt oss klar, men båten sto bom fast. båt nr 2 hadde ikke bare kjetting. han hadde anker med tau også som eg tenkte å stjele litt av men noen runder rundt proppelakslingen.

Men siden eg har så dårlige gummiforinger på flensen til akslingen så ble bare akslingen dradd ut av flensen på gearkassen.

Shit ble tatt på fersken :headbang:

Me fikk tak i tau enden som går til ankeret for så kappe det. så da kommer me til kaoset rundt proppelen.

Der prøvde me å dra ut tauet, for å hjelpe til så åpna eg luka for å komme te akslingen. Å der såg eg masse vann, men eg kunne ikke bry meg om det da.

Tauet hadde klart å knyte seg så det ble brødkniv på ein båts hake tilslutt. fikk vekk alt så han ble bare ca 2 meter fattigere i ankertau.

fikk etter ein halvtime satt gummiforingene på plass etter ein oprasjon med kni for å dele di så eg fikk pressa di på plass for så å skru fast akslingen.

Da kom vi oss avgårde igjen.

Så kommer grunnen til at me rek mot di andre båtene for så å havne i den situasjonen.

Samme grunnen til det eg våkna av for. Ferga som laga masse strømninger å pressa oss mot di andre båtene.

Så fant eg ut hvorfor det var masse vann. pumpa virka ikke.

Me hadde fest ombord natta før, å da hadde ledningen til pumpa blitt slitt av på batteriet..

Men alt i alt så hadde me ein toppers tur :flag_bp: Så snart blir det nye gummiforinger og bedre lydisolering på motorkassen pluss batteri tenke eg da min eks kone som var med vil være med på flere turer vil ha mindre støy og vibrasjoner,mens eg som er helt enig også vil ha mere strøm.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...