Jump to content

Worklogg LEVIND


Geir Hel

Recommended Posts

Hei,

 

Ut ifra det jeg klarer å se av bildene dine, så kan det se ut som om det er selve slemholtet (det kneet som forbinder kjølstokken og forstevnen til hverandre)

 

Ser ut som om du har denne skjøten på de siste bildene.

 

Hvis det er tilfelle, ville jeg fjernet det som er dårlig (som du vel allerede har gjort), og laget et nytt kne (enten laminert eller krummet helved).

 

Dette bolter du fast til forstevn/kjølstokk.

 

MEN jeg vet jo ikke om jeg er på rett sted av båten engang...litt vanskelig å se på bildene..

Link to post
Share on other sites

Hei, du har rett at det er skøyten mellom kjølstokk og kne. nå har eg hugget vekk alt som er råte og eg ble letta når det ikke synest utenfra, så det blir laminering og bolter som du sier.

Har grovskrapa og rensa suene innvendig helt til motoren (over halveis) å eg har ikke funnet noe mer råte :clap:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Ja eg er blitt fortalt om risikoen :smiley: Men eg har vudert og brukt sika grunnet størrelsen på sprekkene og fuktigheten på borda, Pluss at båten skal sjøsettes i slutten av mnd og skal opp igjen når tempaturen stiger slik at eg kan lakke (olje) båten.

Nå gjør eg den vinter klar, senere gjør eg den sommer klar. :cheers:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ødelegge skroget med Sika når det finnes mye bedre egnede remedier?

 

Var ikke så lett å sparkle i suene med farm...

Men hadde eg vist det eg fant ut helt te slutt når eg venta på siste tuben ble var nok, så hadde det gare blitt farm.

 

Eg satt å funderte på hvordan det lettest var å bruke farm, så eg tok ein tom sika tube og brukte luftpistol i enden, plopp der for proppen ut (den som sikapistolen presser inn)

så vist ein rengjøre den så går det ann å fylle tuben opp med farm å sprøyte det i suene.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Om kona/sambo/venninne/mor/bestemor tåler dine krumspring, stikk på kjøkkenet og "lån" kakesprøytedings, varm opp farmen til romtemperatur og ta en kladd oppi denne.

 

Ønsker du og bevare husfred, ta en tur på kjøkkendingseduppeforretning i morgen og kjøp en slik.

 

Fungerer bra det.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger. Brukte BT7 sin sika i denne omgang,ikke at eg ikke vil høre på andre tips og forslag. Hadde det ikke vært for diverse remedier i suene hamp, tjære, kitt og sika så hadde det blitt farm. Men det får bli nestegang :thumbsup:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Det selges en type tetningsmasse for tak som er tjærebasert og tilsatt fiber. Denne leveres i tuber ala Sika, og ville vært velegnet til ditt bruk. poenget er jo å bruke noe som ikke stivner, for at ikke skroget skal skades ved trutning. Slik du har gjort det nå risikerer duspregte søm og skadde bord. Dermer blir sprekkene større neste gang du tar opp, og du er inne i en farlig runddans. Men nå er det gjort, så da må du bare følge med på hvordan det utvikler seg femover...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Glad eg ikke overnatta i båten som planen var, når eg gikk ombord i dag så oste det røyk ut, pipa var tett av sot, om eg hadde overlevd det eller ei vet eg ikke, men det satt iallefall ein støkk i meg. har spylt byssa og rør rein nå, få tørke litt før eg montere den igjen,

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...