Jump to content

Kjøpe TIG Sveiseapparat, Stål mm - Hvor?

Das_Boot

Recommended Posts

Låner denne tråden til å forhøre meg litt blant proffene her. Jeg skal ha meg et lite pinneapparat og valget står mellom kemppi minarc evo 150 eller ESAB Sveiseinverter Buddy Arc 145 A.

Kemppi'n selges på kampanje hos en lokal forhandler til 6200,- og ESAB apparatet til til 3299,- på jula. Hva mener dere, er kemppi apparatet verdt de ekstra lappene?

Link til esab: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/inverter-sveiseapparater/sveiseinverter-210038/

Kemppi http://www.kemppi.com/inet/kemppi/kit.nsf/0/14917C884D4A48BCC2257873002DB9ED

Hei Das_Boot,

Jeg er selv sveiser,ditt spørsmål fordrer mange forsjellige svar.

1,Om du skal kjøpe nytt sveise app, må du første ha det klart for deg hvor tungt mat. du skal sveise evt.hvilken tråd eller pinner som skal brukes.

Eks.ein 3,25 pinne trenger fra 75 til ca 120 AMP.På spec plate på maskin står der en tabell som forklarer hvor mange amp du kan kjøre frå maskinen på et visst tidsrom.Pass på at den maskinen du kjøper har kapasitet nok til å kjøre den største pinne evt tråd du kan tenke deg å bruke ved bortimot kontinuerlig sveising.I motsatt fall vil termosikringen falle ut midt på sveisen,noe som er svært uheldig og irriterende da du må vente til maskinen kjøles ned.

2.Mange pinne app. er av invertertypen (DC) og kan også brukes til TIG,men då til svart eller rustfritt stål.Der finnes TIG slanger pakke til dette formål.Jord kabel skal da brukes på Pos pole på app.

3.Til TIG sveising av Aluminium trenger man ein AC app, DC kan ikke brukes til Aluminium.

4.MIG sveising med tråd er den enkleste for en som ikke er vant til å sveise,Du kan for eksempel bruke den ledige handen til å stø den andre handen som holder pistolen.

Med TIG sveis brukes den ene hånden til å føre fylletråd og den andre til å holde pistolen,dette trengs trening til om det skal bli pent.

Pistoler beregnet til Mig tråd opp til 1mm brukes vanligvis spiss med 6mm gjenger,og kan kjøpes på de fleste butikker med sveiseutstyr for eksempel Tess,Jernia,Jula,Biltema.

5.,Den vanligste gassen i dag til sveising av rustfritt og aluminium er Argun,og til svart stål Mission 8 eller 18.

6.Hvis du skal kjøpe et MIG app til bruk med Innersheildtråd, pass på at det er mulig å bytte polarity.Dette er ikke mulig på alle maskiner.

Lykke til videre,kom tilbake med beskjed om hva du bestemmer deg for.

Jeg har vel kjøpt noen pinner på Jula, men jeg foretrekker pinner fra ESAB, Smithweld, Arosta (husker ikke fabrikknavnet akkurat nå, finsk?) eller en av de andre kjente. Som sagt, jeg har bare sveiset rustfritt med Meek. Biltema, Jula og disse andre har for lav fagkunnskap til å håndtere sveisemateriell korrekt. Elektroder er ferskvare etter at pakken er åpnet. Og etter åpning noen dager bør de tørkes etter egnet prosedyre. Jeg bruker stekeovnen, men den temperaturen er for lav. Bør vel over 200 grader C. Har glemt mye av dette, lenge siden jeg var sveiser. Var forresten innom Jernia i Strömstad for noen år siden og skulle ha noen rustfrie pinner. Der solgte de sveisepinner pr. stk. fra Sahara-pakker som de hadde brutt forseglingen på. "Dere kan da ikke gjøre slikt!" utbrøt jeg. Ekspeditøren så på meg og fortalte at dette var noe de hadde greie på, slikt gjorde man det i Sverige! Sist jeg kjøpte var fra TOOLS i Moss, der har de i hvert fall en fagperson, de er meget dyre på alt de selger.

Jeg kjøpte et Meek på Jula, mer enn godt nok for meg. Egentlig er jeg nokså imponert.https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/tig-sveiseapparater/tig-invertersveiseapparat-210053/

Har ikke TIG'et med det enda, kun sveiset rustfritt så langt.

Falt også for dette apparatet, kjøpte det og skaffet gassflaske med Argon. Resultatet er at enten er jeg elendig sveiser og ikke klarer det jeg klarte med et lånt proff apparat for en del år siden. Testet ut med ett par forskjellige wolfram typer, kjøpt og moddet sveisemasker til å bli auto blendet, noe ble meget bra, noe elendig.

Pinnesveising er dette noe av det bedre jeg har brukt.

Konklusjon: trening...

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Mjaaa, ikke helt i henhold til ekspertisen. Jeg hadde BIKAB om bord på ettersommeren for mindre sveisejobb. Og båtavdelingen der jobber kun med AISI 316L. Og bruker gassen som jeg nevner. Jeg spurte Ulf (mannen med svetsen) om Mision/Argon. Han svarte at det var et innslag av CO2 og jeg mener at innslaget bevirket at volframet ikke så lett brant seg fast. Det siste er jeg litt usikker på. Selv har jeg ikke vært i rørsveisebransjen siden slutten på 80-tallet (Statfjord A). Derfor har mye gått i glemmeboken.

Klundrete sveising utendørs, og det gikk meget bra. Apparat fra Kemppi:

bilde

I bildet til Hulda ser man at det blåser litt. Når vi fikk gjort en lignende jobb måtte jeg stå med en seilduk og skjerme for vinden for at ikke dekkgassen skulle blåse bort. Da blåste det mindre enn det gjør på dette bildet. Har apparat/gassmengde/teknologi utviklet seg så mye på 20 år at det er mindre følsomt for vind?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg kjøpte et lite Esab Buddy Tig apparat for å sveise rustfritt stål ombord i båten , det gikk bra på et 5kw strømaggregat , jeg er ingen flink sveiser så det ble for vanskelig så jeg gikk over til å bruke pinner. Her er noen råd for amatører :

Jeg sveiser en del rust på biler og bruker der ett Migatronic mig trådapparat som jeg er stor fornøyd med , har to apparater til , det ene er et Lincoln 400 (400 amp) det er for vanskelig å stille inn på tynnplatesveising. Det er viktig å kjøpe apparat som er lett å stille inn , stor størrelse og høg pris betyr ikke at det er ett apparat som er best for deg , spør og hvor lenge du kan dra sveisen uten stopp., sveise sammenhengende før apparatet tar pauser.

Uansett apparat valg : Fluksfylt tråd er no dritt . tråden blir for tykk og brenner da lett hull og griser felt med sprut .

0,6mm tykk tråd med dekk gass synes jeg er best på tynnplate.

Gass og gassflasker er dyrt , en gass for jern og en gass for rustfritt blir dobbelt så dyrt , det går også bra og bruke Mison 18 ( 82% argon og 18 % Co2) til alt , som en universal gass om ikke produktet skal brukes på ei romferje.

Det finnes sikkert mange kvaliteter med flussfylt tråd og også på brukerne , er enig i at en god flussfylt tråd er klart bedre ute i trekk på litt tykke materialer men på tynne bilplater så synes jeg det blir forferdelig feil , men det kan jo være at den flussfylte tråden fra Biltema ikke er den beste og sveiseren bruker for mye strøm eller kanskje begge har litt feil , det er jo helt klart den rimeligste løsningen å bruke flussfylt om det går bra å bruke den , men det finnes vell ikke no flussfylt for syrefast ?

Jo da Hulda jeg er enig i at det er avgjørende hva utstyret skal brukes til , men vil føye til at utstyret må stå i forhold til brukerens kvalllifikasjoner , det er ikke no særlig hjelp i å kjøpe det dyreste apparatet om en ikke kan å sveise , blir kanskje med flere knapper og brytere og innstillinger.

Igjen så støtter jeg Komodo og hans kunnskap. Har vært sveiser i over 25 år, og sveiset mest rustfritt med Tig. Kun ren argon som er tillatt for en godkjent sveis. Sveiser man rustfritt med Mig så er det en gasstype som vår leverandør kaller Edling som virker. På stål uansett om det er Mig eller Mag (Rørtråd) så bruker man blandgass. At Hulda er sveiset med Rørtråd er godt å høre, da det er det og elektrodesveising som virker på noe som skal tåle slike belastninger som en båt er utsatt for. Den rørtråden som de selger på Biltema o.l er i mitt syn udugelig for et godt resultat, mens vanlig tråd til Mig er helt ok.

Enkelt sagt:

Skal man sveise noe som skal være tett etterpå, tank ol. må man bruke TIG.

Alt annet kan man bruke MIG/Pinner på.

MIG er klart det enkleste og mest anvendelige å sveise med, TIG apparater finne å få leid hvis man en sjelden gang trenger det.

Jeg hadde aldri kjøpt TIG som første apparat å ha i garasjen.

Men ligg for all del unna BT og den andre dritten, kjøp da heller ett brukt Kempi på Finn,garantert bedre.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nå var det ikke min mening å starte diskusjon om/hvorvidt blandgass er bra/lovlig etc. Fortalte kun hva noen bruker, og hvorfor. Den gangen jeg jobbet med

880 sier han har skaffet seg en flaske med argon. Du sier at det er ikke det han skal ha, det er mison/argon han skal bruke. Når jeg kommenterer at Mison er en blanding av CO2 og argon, og at ren argon er tingen på rustfritt sier du at det ikke stemmer iht. ekspertisen (BIKAB?? http://www.bikab.nu/rostfritt). Jeg vet ikke om Ulf hadde med seg en WPS på den sveisen han utførte, men det er vel heller tvilsomt. Ut fra hjemmesiden deres er ikke målgruppen til dette firmaet de som er mest på hugget til å etterspørre sveiseprosedyrer. Nå er ikke jeg sveiseingeniør, jeg er ikke en gang IWT, men jeg har snakket med noen i dag. Det muntlige svaret jeg fikk uten å bruke for mye av arbeidstiden på det var at man ikke får godkjent en WPQR, og derav heller aldri får en WPS, på rustfritt med Mison.

Jeg synes det er litt underlig at du motsier meg og henviser til ekspertisen, for etterpå å si at det ikke var meningen å starte en diskusjon.

Så et svar til godthaab som løftet opp denne gamle tråden:

Låner denne tråden til å forhøre meg litt blant proffene her. Jeg skal ha meg et lite pinneapparat og valget står mellom kemppi minarc evo 150 eller ESAB Sveiseinverter Buddy Arc 145 A.

Link til esab: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/inverter-sveiseapparater/sveiseinverter-210038/

Kemppi http://www.kemppi.com/inet/kemppi/kit.nsf/0/14917C884D4A48BCC2257873002DB9ED

Spørsmålet ditt går jo konkret på to forskjellige MMA (pinnesveis) apparater, ikke MMA kontra TIG, MIG osv. derfor:

Jeg har ikke førstehåndskjennskap til det Esab apparatet, men etter å ha tittet litt på Esab sine sider er jeg ikke særlig imponert http://www.esab.no/no/no/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=431008

Under tekniske data står det at man kan sveise MMA med 2,5mm elektroder. Det synes jeg er heller svakt på en moderne inverter. Jeg har sveiset med mange av de buddyene til Esab, men det er så mange år siden at jeg vil ikke ha for sterke meninger om dem. Men hvis det stemmer at det maks egner seg for 2,5mm elektrode ville jeg ikke hatt det.

Kemppiapparatet ser ut som en ny utgave av det jeg har ute i garasjen, så det har jeg mer kjennskap til. Dette er en liten råtass som virkelig "drar skinnet av pølsa". Med det kan du sveise både 3,2 og 4mm elektroder. 4mm skal det jo litt til å få bruk for sånn på hobbybasis, men 3,2mm er høyst aktuelt. Dette apparatet er så lett å sveise med at det nesten sveiser for deg :giggle: Hvis du har sveiset litt med en gammeldags sveisetrafo og prøver det på dette skjønner du hva jeg mener :yesnod: Årsaken er at disse inverterene har en helt annen styring av buespenningen i startøyeblikket. Idet du setter pinnen i stålet får du jo en kortslutning. På en gammeldags trafo synker spenningen som en stein, mens på disse nymotens apparatene er det altså en eller annen finurlig styring som løfter spenningen og underletter tenning. Resultatet er at man slipper å slite med elektroder som setter seg fast (vanlig nybegynnerproblem). Jeg opplever at når jeg sveiser med 3,2mm elektrode må jeg sette strømmen helt ned i 90-110A, det var ikke tilfelle med den forrige inverteren jeg hadde, som for øvrig også var et godt apparat. Så her er det mye å gå på av strøm.

Jeg har dette apparatet for å sveise elektrode samt TIG med slepetenning hvis jeg har behov for noe mobilt (i båten), og et stasjonært TIG apparat for bruk i garasjen. I utgangspunktet bruker jeg det lille bærbare til pinnesveis på grove materialer (3mm og ubegrenset oppover), så vel karbonstål som rustfritt, og TIG apparatet i garasjen for sveising av tynnere gods. For min del er det da snakk om 99% rustfritt.

Komodo: Jeg sier vel ikke mot noen, nå må du bremse litt ned. Jeg forteller hva som noe bruker. Og så skal jeg ta det en gang til: Offshore var det Argon på rustfrie materialer, se # 44.

TMe: Det er ikke brukt MIG på Hulda. Det er benyttet Innershield (uten dekkgass) fra Lincoln og basiske pinner. Det står en hel del om det i tråden om Hulda.

Eg har sveist meget både på karosseri, annlegsmaskiner og offshoreproduksjon. På privaten har eg samme erfaring som komodo med kemppi, knallbra. Men eg har også blitt imponert av rimeligere apparat som fronius til knappe 3000kr.

Kan det sveises med lincoln sp mag så velger eg det.

Kemppi hadde eit messetilbud på en liten bærbar mig/mag med elektrodetang. Rundt 7000. Det frister som neste apparat.

Nomen sin påstand kan ikkje stå uberørt. Eg sveiste ein periode både svart, rustfritt, 6mo og duplex med elektroder og leverte tette røngengodkjente sveiser. Eg har sveiste opp prosedyre på rørtråd for duplex når den kom, så for de minst kyndige så er inntrykket fra hans innlegget at alt annet en tig er fyllmasse med fare for lekkasje, feil.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...