Jump to content

Kjøpe TIG Sveiseapparat, Stål mm - Hvor?

Das_Boot

Recommended Posts

Jeg har også sveiset opp tanker, renner, eksosanlegg i sort og rustfritt med pinne. Går helt greit. Ofte er saker ikke så sort/hvitt og pompøst som det blir gitt uttrykk for på forumet her. Etter at jeg var ferdig utdannet ingeniør fikk jeg jobb i et foretak som bedrev plateknekking, bøying og sveising. Blant annet laget de filterhus. Og det var ikke en eneste TIG-maskin i den butikken der. All sveising på rustfritt gikk med pinne.

Du oppfatter korrekt. Innershield er tråd der flussmiddelet ligger i kjernen av tråden, og det brukes ikke dekkgass. MIG er kompakt tråd der man må tilføre dekkgass. På Hulda har jeg ikke brukt verken MIG eller TIG. Den TIG'ingen som har vært utført på Hulda har blitt utført av BIKAB.

Rent styrkemessig ligger Innershield nokså lavt. Derfor er det i soner det kan være krav til høy styrke blitt sveiset med basisk pinne. Men uansett er båten stort sett kun i St37-2. Har skrevet en del om dette i tråden om Hulda.

Det som styrkemessig kan være et poeng, er å sørge for at sveisemateriellet blir holdt rent og tørt. Derfor, etter at jeg åpnet en pakke med sveisetråd, ble den sveiset opp i løpet av kort tid. Pinner ble oppbevart tørt og en stekeovn gjorde tjeneste som elektrodeskap. Ikke helt topp, men bedre enn ingenting.

For å dra strikken ennå lenger... men det betinger at eg husker rett fra forrige årtusen... det heter heller ikkje mig, det heter mag. Forskjellen ligger i valg av gass. Ved trådsveising av aluminium og rustfritt bruker man rein argon og sveisemetoden kalles mig, og på feks vanlig karosseri bruker man blandgass og kalles mag. Ordene "inert" og "active" ligger i bakhodet og murrer, de deffinerer gassens innvirkning på sveisen og danner midterste bokstav i forkortelsen mig/mag.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Spørsmålet var om et brukbart tig apparat til litt enkle arbeider , mange av svarene her er her kompliserte, passer best for

eksperter for sertifiserte arbeider der "ulovlige gasser" for slike arbeider ikke kan brukes.

Det sammenlignes billige Buddy apparater fra Esab uten tig sveis med dyre Kempi apparater , det er bedre å si hva som er best i

de forskjellige prisklassene og hvor mye et brukbart tigapperat koster. Jeg ville godt for et Esab Caddy ca 20 000,-

Det beste svaret er : Gjør ferdig alt og tilpass alt som skal sveises , det er det som er den store jobben og koster mest , Ta etterpå med det som skal sveises til en som kan det og spar masser av ærgelser og tusenlapper.

Komodo: Jeg sier vel ikke mot noen, nå må du bremse litt ned. Jeg forteller hva som noe bruker.

Vel, jeg oppfattet det sånn. Når 880 skriver at han har skaffet seg tig med argonflaske svarer du:

Du skal ikke bruke ren Agon, men blandgass 'Mision/Argon'.

Når jeg repliserer at argon er tingen til rustfritt svarer du:

Mjaaa, ikke helt i henhold til ekspertisen. Jeg hadde BIKAB om bord

og viser til at de sveiser rustfritt med blandgass.

Årsaken til at BIKAB bruker Mison er antagelig at den er vesentlig billigere enn argon, men fremdeles bra nok i mange sammenhenger når WPS ikke må framlegges.

Tull, Det var i gamle dager Argon ble anbefalt brukt i forskjellig sveising , spesielt på tig aluminium.

I dag anbefales Mision Ar som er en blandinggass der Argon er en hovedandel på tig sveising.

Jeg skrev tidligere at Mision 18 kan brukes som en universalgass til de fleste sveiseapparater på enkle arbeider for å spare

penger, mener jeg bestemt da jeg selv bruker det , selv om det er ulovlig som noen her har skrevet. Vi får møtes i retten ,

lurer fælt på hvilken lov det henvises til her ? Mision Ar og Mision 18 er så meget nær hverandre så det er unødvendig å kjøpe

begge.

De som selger gass vil nok være uenig her , men dere kan selv prøve og se.

Tull, Det var i gamle dager Argon ble anbefalt brukt i forskjellig sveising ,

Litt usikker på hva du mener er tull Herr Fiskebaat. Er det tull at argon til rustfritt er tingen?

, selv om det er ulovlig som noen her har skrevet. Vi får møtes i retten ,

lurer fælt på hvilken lov det henvises til her ?

Nå er det andre som har hevdet at enkelte ting er lovlig/ulovlig, men jeg kan jo gi et lite innspill på dette allikevel.

Enkelte stål/aluminiums produkter skal CE-merkes. Dette skal gjøres iht. en forskrift som er hjemlet i lov. Hvilken forskrift kan være forskjellig. For å få denne CE-merkingen må en hel del standarder oppfylles, blant annet standarder som regulerer sveising, sveiseledelse, sveiseprøving, sertifisering av sveisere +++. Blant dokumentasjonen som kan måtte fremlegges er materialsertifikater som tilfredsstiller kravene i de harmoniserte standardene samt WPQR + WPS som er adekvat i forhold til disse. Kan man ikke fremlegge en slik prosedyre kan ikke produktet godkjennes og CE-merkes, og blir dermed ulovlig å omsette i EØS land.

Så kommer vi endelig til dekkgassen: Dersom man ikke kan fremlegge en WPQR med TIG på rustfritt og blandgass som dekkgass kan man heller ikke bruke det. Bruker man det allikevel har man brutt forutsetningen for å følge harmonisert standard, som er en forutsetning for å oppfylle forskrift, som igjen er hjemlet i lov.

Da må de samme spesialistene kunne fremlegge dokumentasjon for hvilke uheldige virkninger Mision/Argon har på sveisen.

Bevisbyrden blir dermed egentlig litt motsatt. Man må få igjennom en WPQ for å vise at en prosedyre er god nok, men den sier ikke noe om hva som ikke er godt nok, det er å snu det på hodet. Men hvis man faller gjennom på en WPQ med Mison/TIG/RF får man en beskjed fra testlaboratoriet hvilke krav den ikke klarte.

Derfor vil jeg heller snu retorikken til å spørre dere som mener at Mison duger til alt om å fremlegge en WPQ på det.

Nå er det Komodo som serverer påstander. Det er ikke Hulda. Men med den bakgrunnen jeg har, så ser jeg ikke umiddelbart den negative sammenhengen. Og så må du ikke rote deg helt inn i himmelen når det gjelder to-, tre- og fire bokstavers forkortelser. Det er ikke engang 5 % av baatplassens lesere som har det ringeste begrep om hva du diskuterer. Dessuten, en lystbåt har nok ikke i nærheten av de klassekravene du implisitt hentyder er noe man må ha. Nå har båter produsert av alle svenske båtprodusenter de siste 15 årene omtrent den kvaliteten det er i targabøylen til Hulda. Og det er de samme som også har levert propellakslinger til en rekke av verftene på svenskekysten. Stort sett virker det til å ha gått bra.

Og nå gidder jeg ikke mer av dette dillet.

Skjønner ikke hva du mener med at det er jeg som serverer påstander. Det var da vitterlig du som først påstod overfor 880 at "du skal ikke bruke argon".

Innlegget mitt over er generelt, men relatert til valg av dekkgass. TBF-ene er forklart i tidligere innlegg for de som har fulgt med, hvis ikke er det bare å Google eller spørre. Det er for øvrig ikke jeg som har hevdet at det ene eller andre er ulovlig, kun forsøkt å henge det på en knagg eller oppklare. Det eneste jeg har hevdet er at det er ren argon som går og gjelder når det gjelder rustfritt, noe du har motsagt med henvisning til ekspertisen.

Mision (som er varemerket til AgA) er en rekke forskjellige gasskvaliteter. Til alu er det, som alltid Mision Ar som gjelder. Mision 18 er beregnet på nær sagt alt, untatt alu. Jeg har selv både mig/mag og tig, og kjøper fortiden argon. Den kan du også sveise svartstål med, selv om det "koster skjorta" Ellers ville jeg til garasje-mek holdt meg til mig/mag. Gammel-opelen skal vel neppe i Nordsjøen..... :giggle: .http://www.aga.no/no/

Redigert av tb55 (see edit history)

Jeg har forhørt meg litt i korridorene her. Det virker som om ren argon er det som går og gjelder på tig/rustfritt. På mig kan det visst gå med noe CO2 i blandingen, men det virker ikke som om man kan få godkjent en WPQ med blandgass på tig/rustfritt.

Dette er helt feil , ren Argon brukes normalt ikke lengre på tig heller , AGA sin Mision Ar er mest brukt av AGA sine gasserpå rustfritt og omtales som Argon men er en blandings-gass , muligens 98 % argon i den . De andre produsentene har og en tilsvarende blandings gass

Jeg har prøvd å antyde slik tb55 skriver at det blir billigere å bruke Mision 18 som er litt dyr i stedet for å kjøpe flere

flasker med forskjellige blandinger og som Hulda skrevet slik at flere en 5% av leserne forstår det og kan dra nytte av det.

Takk for svar Komodo, du bekreftet selgers gode ord. Det ble kemppi på meg. Selv om ESAB og meec sikkert hadde vært mer enn bra nok for meg. Liker å handle slike ting i butikker med litt service, og det eksisterer ikke på Jula.

Forøvrig har jeg fått litt dilla på sveising om dagen, jeg mistenker byggetråden til Hulda for å være er smittekilden.

Grattis med Kemppi.

Må nesten rettferdiggjøre Jula litt, slik at de ikke søkker i omsetning grunnet et snev av, ikke negativ omtale, men at de kanskje ikke har den fulle servicen. Jeg har kjøpt tre maskiner der, i kronologisk rekkefølge:

1. Søylebormaskin, kjøpt hos Jula i krysset ut til Henån. Impuls, typisk for oss. Lempet den inn i Jeep'en og kjørte hjem. Prøvde, og kileremmen bare spant. Ikke mulig å bore mer enn 5 mm. Ringte Jula her i Norge. I løpet av noen sekunder var jeg i kontakt med Julas servicepersonell nord for Oslo. Vi preika oss gjennom hva jeg hadde gjort, og hvordan det funka. "På toppen av spindelen sitter det en mutter som går links, trekk til denne og lås den. Jeg har ikke opplevd at denne ikke har blitt trukket til, men det kan virke slik". Trakk den til, og maskinen funker prikkfritt.
  2. Neste var Meek sveisapparat. Lurte på hva den ene vrideren var til. Kom ikke klart frem av bruksanvisningen. Ringte opp til service, ble satt over til avdelingen for sveis i Sverige. "Knotten er for å stille hvor mange sekunder bakgassen skal strømme etter at du har avsluttet sveisen". Vi hadde ikke den funksjonen på TIG den gangen jeg jobbet på Statfjord.
  3. Siste var besinaggregat for bruk i sommer da vi skulle fikse opp en del saker på vår strømløse hytte. Hos Jula i Moss hadde de ett aggregat igjen på hylla av den typen jeg ville ha. "Er dette sikkert for bruk på følsom elektonikk, kan dere garantere det?" Ekspeditøren så ut som et levende spørsmålstegn. Plukket opp mobilen, to tre minutter: "Ja, vi garanterer dette aggregatet for bruk på all elektronikk som går på vanlig husstrøm her i Norge". Og det fungerte akkurat slik. Det eneste er at det ikke gir så mange amp. som lovet. Leste bruksanvisningen, 'garantert opp til 600 moh.' (eller noe i den duren). Hytta ligger på 900 moh. Så de hadde dekning der også.

Og uansett er omkvedet 'har du problem med et av våre produkter, bare lever hos nærmeste Jula'. Hadde ikke vært noe bedre samme hvilken spesialforretning jeg hadde henvendt meg til.

Dette er helt feil , ren Argon brukes normalt ikke lengre på tig heller , AGA sin Mision Ar er mest brukt av AGA sine gasserpå rustfritt og omtales som Argon men er en blandings-gass , muligens 98 % argon i den .

Hvor har du fra at argon ikke brukes på TIG? Ta en titt i tabellen under. Den er klippet fra hjemmesidene til AGA. Mison Ar inneholder ikke CO2.

bilde

Litt mer om bruksområdene:

bilde

Nei dette blir for dumt , du må da selv kunne se på din tabell at Mison Ar er en blandings gass og ikke ren argon slik du har

påstått , hva blandingen inneholder vet ikke jeg men ser at det er du som har skrevet om at på mig kan det vist godkjennes en innblanding av 2% Co2.

Jeg har heller ikke skrevet at ren argon ikke brukes lengre , jeg har skrevet at ren argon ikke brukes så mye lengre og Mison Ar

er ikke ren argon og jeg tror d fleste forsto hva jeg har skrevet og jeg føler meg ferdigskrevet og er det noe du lurer på så gir tabellen du la ut svar på det meste.

Tror faktisk det er helt motsatt av det komodo skriver at det er ulovlig med blanding i argon i tig sveisig i rustfritt stål , jeg mener at grunnen til det vanligvis ikke brukes ren argon lengre er av av miljø grunner.

Redigert av fiskebaat (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...