Jump to content

Skorgenes trebåt tar inn vann

Fjank01

Recommended Posts

Noen som vet hva som er beste måten å tette en gammel trebåt på ? Har en en 1960 mod skorgenes, kobber klinka, trur den e 22-23 fot. Den ble sotte ut for snart tre døgn siden, og tar inn mye vann fra ett av de gammle motorfestene, og mellom noen av de nedre bordene,(har stått på land noen år og er blitt grundig oppusset) en mann mente at etter kulda i vinter kunne det hende at sømmen var blitt sprengt, men hvordan finner man det ut og hvordan fikser man det ? Det var en som mente vi kunne maure båten, men tenkte på å bruke noe som varer til neste gang båten skal opp, noen sier farm eller hempel "proof" noen gode forslag ang middel og søm ?

Det beste er selvfølgelig å bytte sømmene som gjør at den lekker! Som tetningsmasse er det viktig at det ikke blir for hardt, jeg har brukt armert bitumenmasse (taktetetningsmasse)fra coop bygg, ser ut som proof er noe av det samme, bare dyrere. Denne holder seg myk og fin. Farm synes jeg blir for hard over tid. Hva er mye vann? det kan nok ta noen dager før det har trutnet ordentlig, særlig hvis vannet er kaldt!lykke til!

Redigert av thomsped (see edit history)

Denne båten har stått på land for lenge og tørket helt ut. Du kan enten stramme og klinke opp de naglene som er under motoren, men det er nesten samme jobben å skifte til helt nye som ikke har strekt seg. Ville også sjekket spikeren i stevnene og kjølen, og evnt skrudd inn syrefaste skruer mellom spikeren. Da har du båt veldig lenge uten problemer med noe særlig lekkasjer. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Mauring i alle fal neo du bør unngå. Det kan fort gjøre vondt verre

Du skriver at båten er blitt pusset opp. Det betyr vel at den er satt godt inn med olje mens den var tørr. Dette medfører at det vil ta lenger tid før båten truttner. En anne ting, er som nevnt temperaturen på vannet der båten ligger.

Det er nevnt ulike typer tettningsmiddel, og alt dette er vel og bra.

problemet er at en båt bør tettes utenfra mens båten står på land.

Hvis problemet ikke gir seg, er jeg redd du må ha båten på land igjen og gå den etter i sømmene og også legge på noe tettningsmiddel.

Før du setter båten på land, er margarin et velkjent "kjerringråd"

Smør margarin i alle skjøter. Etter som båten truttner, vil margarinen bli presset ut.

Hei!

Tror nok jeg ville gitt båten noen dager til jeg får å se om det avtar noe. Bare sørge for at du har strømtilførsel til lensepumpa så er ikke dette noe problem. Hvis båten skulle bli akseptabel tett nå da, er det viktig å olje båten skikkelig til høsten da skroget allerede er fuktig slik at oljen tar plassen til vannet i treverket. Da vil du forhåpentligvis slippe dette til neste år.

Det er helt klart en ide å ta opp båten for å ettergå søm og spiker nå, men dette krever veldig mye tid. Er etter min mening bedre å se om båten blir tett nå, også gå etter dette til vinteren igjen nå. Sessongen er for kort til at den skal benyttes på land.

Vivvi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...