Jump to content

Tilberedning av Makrell - Tips om røking etc...


Honduras

Recommended Posts

Makrellen e' kommen...

 

Jula har ABU-røk (ikke den minste modellen) på tilbud til 399,-

Noen her som har forsøkt Makrell på den og kan gi noen tips. Lurte på å svinge innom og plukke opp en sånn hvis den fungerer på makrell også, ikke bare fjell-aure.

Jula har også en større røkovn til rundt 1000-lappen. Noen som har forsøkt ?

 

Andre tips vedrørende både røking og generell tilberedning av makrell.

Stekt makrell er nydelig, men etter ett par middager sier kjærring og unger Stopp. Da må alternativene på bordet.

 

Alle nordlendingene som på død og liv skal fortelle oss stakkars søring'an at makrell kun er agn, kan starte sin egen tråd... :wink:

Link to post
Share on other sites

Har en slik røkeovn fra biltema (tror jrg) kosta vel 399 eller noe og fungerer utmerket. . Nyfisket røkt makrell er vannvittig godt. Hentet 14-15 makrell i sjøen i går. Halvparten ga jeg bort og den andre røkte jeg faktisk på gassgrillen (da jeg var hjemme). LA de på den øverste rista, og på den nederste rista la jeg plata som røkesponen skal være på. Godt med spon og middels varme. Strø godt med salt og fiskekrydder på makrellen, legg de i røykeovnen/grillen og 20-25min er de klare. mmmmmmm digg. Hvis en skal bruke grillen er det viktig å ha lokket lukket slik at det blir godt med røyk rundt fiskene.

 

Å sitte på et svaberg en fin sommerdag med en god kald pils og gnage på en nyrøykt makrell......:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er kjempemorsomt å fiske makrell, spesielt når lina er full så fort den går i vannet. Grillet makrell er også godt, men det holder med ett eller to makrellmåltider i løpet av sesongen.

 

Røkt makrell er derimot noe helt annet, og kan spises både titt og ofte uten at man går lei.

 

Jeg kjøpte en tolags Aburøk på XXL for noen år siden. Den ligner veldig på den Biltema selger, og jeg ser ikke bort fra at de lages på samme fabrikk.

 

Når jeg kommer tilbake til brygga etter en vellykket makrelltur sløyer jeg 6-8 eksemplarer med en gang (resten blir vanligvis hummer-, krabbe- eller krepseagn). Jeg lar hodet og halen være på, men fjerner innmat og blodrand. Jeg stikker så et grillspyd gjennom øynene, og henger herligheten til tørk i båthuset.

 

Så går jeg opp til hytta og henter røkeovn, eikespon, rødsprit og kald pils (på grunn av det ekstremt fuktige klimaet på båthuset har jeg funnet ut at røkeovnen har det best på verkstedet). På veien ned til båthuset igjen plukker jeg med meg en kvast med einer.

 

Dette pleier å ta ca. 20 minutter, og når jeg kommer tilbake har fisken mistet mye av sin våte glans, og blitt merkbart tørrere (gamlekara pleier å la makrellen tørke i flere timer, men det har jeg sjelden tid til).

 

Hver makrell får nå en omgang med salt og pepper, forholdsvis mye av førstnevnte. De får også en liten dæsj sukker. Så fylles rødsprit i Aburøkens brennere, eikespon og einer legges i bunn, makrellen legges på rista, det hele monteres sammen, lokket lukkes og røken tennes.

 

Så er det bare å rope på kjerring, unger og naboer, jekke seg en pils og nyte sola. 20-30 minutter senere er fisken klar. Den spises med fingrene rett fra ovnen.

 

Herlig upretensiøst, veldig sommerlig, svært sosialt og fanastisk godt.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at man skal tørke fisken før røyking er for å få den til å ta røyken bedre. På laks bruker vi å la den tørke til vi ser at der er kommet en hinne på fiskekjøttet og gjerne kommet en dråpe eller to med fett ut av fisken.

 

Hilsen en nordlending som mener makrell er best til ...

Link to post
Share on other sites

Har både Biltema 2 lags røyker og Clas Ohlsons lille 'tur' røyker.

 

Vil si at den lille Aburøyka gir absolutt best resultat, men den tar ikke mer enn 2 Makreller da.

Og den er perfekt å ha med i båten !

 

Det tar bare Ca 8 Minutt å "trykk røyke" dem der (Biltema tar lenger).

 

Biltema tar vesentlig flere fisk (6-8), og resultatet er bra der og, for all del.

 

Jeg sløyer fisken i ryggen, på den måten får du eksponert mest kjøtt for salt og røyk.

Det er slik kjøpefisken er sløyd.

Gå inn øvers ved gjellene, og følg ryggraden nedover. Det er enkelt hvis du har en god og kvass kniv.

 

Jeg salter fisken godt med grovsalt og legger i kjøleskap i en pose natta over (Ca 1 døgn).

Fisken må være skikkelig tørr før røyking.

Lufttørk hvis du har tid, eller bruk tørkepapir.

 

Røykes med skinnsiden ned.

 

Jeg bruker alufolie i bunn under sponen for enklere renhold.

Ikke bruk for mye spon. Ett tynt lag er nok.

Har du einer i nærheten kan du drysse noen barnåler i sponen, men ikke overdriv det heller.

 

Fisken smaker forteffelig rett fra røyka, men lar du den hvile seg en dag i kjøleskapet (hvis du greier vente så lenge da, det er ikke lett, for dette er virkelig snadder mat :lol: ) så den får sette seg skikkelig, så blir den faktisk enda bedre.

 

Har eksipermentert litt med å fryse ned makrell for røyking senere.

Det som gav best resultat, var å salte, fryse ned med salt samme dag, Tine, og så røyke.

Slik at salte prosessen ble en del av fryse / Tine prosessen mao.

Det ble ganske bra resultat, men etter noen mnd i kjøleskap var de for gamle uansett.

 

Fersk Makrell er uansett best !

 

Og dette er snadder mat som du kan spise HVER ENESTE DAG HELE FERIEN !!

Jeg blir hvertfall ikke lei (slik man blir av kokt/stekt makrell).

 

Og skulle det fortsatt være noen tvil : Røyking av makrell er sommerens høydepunkt. LØP OG KJØP :yesnod:

Lykke til

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

 

Hilsen en nordlending som mener makrell er best til ...

 

Hehehe... man kjenner igjen en broder når man ser en.

 

Makrell egner seg selvsagt best til..... agn..... LOL.... ( regner ikke med bred enighet om den påstanden... :fishing: )

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Hei

Her selv en slik sølvkroken røyker med to brennere, lik den de selger på biltema. Jeg filerer fisken, uansett hvor liten den er, og røyker den fersk. Strør kunn på noe Sitron pepper. Og dette er snadder mat, både som pålegg på skiva eller sammen med poteter. Kommer hjem fra jobb på Onsdag og da er det rett på havet etter makrellen :smiley:

Lars.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...