Jump to content

Hvordan koble sammen 220v landstrøm og inverter til samme kontakt


Trophy

Recommended Posts

Har ganske mange 220v kontakter i båten min som får strøm fra inverter, men kan ikke brukes på store forbrukere som f.eks. kaffitrakter for da tappes batteriene kraftig. Kontaktene er delt i 2 kretser i sikrinkskapet som barbord og styrbord. Sirkringene her er vel egentlig av/på brytere. Inverter har et eget styringspanel. Kan eg f. eks koble lanstrøm inn på bryter for styrbord krets og bruke dette når inverter er av ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Du kan kjøpe eller bygge en automatikk med to innganger og tre utganger som gir deg tre funksjoner.

En utgang kontinuerlig UPS fra inverter, en utgang som virker bare når landstrøm er tilgjengelig og en utgang som gir deg enten landstrøm eller inverterstrøm avhengig av om landstrøm er tilkoblet eller ikke.

 

Du kan også bygge en bed tre innganger hvis du har landstrøm, generator og inverter.

 

Viktron og Mastervolt har slike bokser for plug an play med integrert jordingsrelee.

Link to post

Ja, har generator også, så dette høres bra ut. Problemet er at båtbudsjettet er sprengt pga "ny" motor og kalesje. Hva vil en sånn plug an play sak fra mastervolt koste?

Er det ikke en måte å koble dette via egen bryter f.eks. en ledig accessory bryter ?

Mistenker også at noe er galt med inverter siden det viser 1 volt mindre inn på denne enn på batteri...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Hei

Det enkleste og kanskje aller sikreste er å ha et strøminntak på hele 220 v anlegget med en hannplugg på. I denne pluggen kan du koble ledningen fra inverter, landstrøm eller aggregat etter ønske.

 

Neste relativt rimelige alternativ som er litt mer automatisk er en vanlig kontaktor fra feks telemekanikk med to åpne og to lukkede kontakter. Koble inverterstrømmen over de lukkede kontaktene og landstrømmen over de åpne kontaktene. Koble styrestrømmen til kontaktoren inn sammen med de to ledningene landstrømmen kommer ombord med.

På forbrukssiden av kontaktoren legger du to ledninger fra de åpne til de lukkede kontaktene samt til 220 v anlegget ombord. Her kan du gjerne putte inn en jordfeilbryter også hvis du vil øke sikkerheten.

 

Med et slikt opplegg vil du ikke kunne koble feil og inverteren kobles vekk når du plugger i landstrøm. Med en til kontaktor kan også aggregat settes inn i systemet.

 

Kan feks bruke denne som kommer på vel 300 kr inkl mva + frakt

Kontaktor Elfa

 

Ser at linken ikke virker helt. Artikkelnr 36-224-46

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post

Vurderer å koble bort inverter fra barbord kontakter og bare bruke landstrøm på denne. Har jo minst 4 kontakter på styrbord side til lading av diverse duppedingser osv. Burde vel være bra nok det....?

Hva koster den manuelle og automatiske vender på 32A 7000w Joerg ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Er denne stor nok når e bruker f.eks varmeovn 2kw + el. kokeplater og kjøleskap(stort)??

Hvor stor er selve bryter'n? Joerg, i omkrets........

 

 

Manuellt vender land/båt/aggregat 230V 20A

230Volt manuellt vender

 

Finnes det mer enn en 230V-vekselstrømkilde på båten (f. eks. landstrøm + aggregat + vekselretter)

kan disse ikke brukes samtidig.

I så fall finnes det stor fare for kortsluttning mellom minst 2 faser.

Kortsluttningen kan ødelegge også elektriske installasjoner og apparater.

 

Til å forhindre dette anbefales det bruk av en manuellt eller automatisk vender.

En vender (eller kommutator) tilater kun en krets for bruk og forhindrer kortsluttning pålitelig.

 

Sterling SCS brukes manuellt og kan skiftes

til en av maksimalt tre 230 Volt strømkilder.

Rekkefølgen er f.eks.:

1. Landstrøm

2. Strøm fra aggregat

3. Strøm fra vekselretter

 

Kan også brukes for to landstrøminntak og en andre kilde.

 

Fronten er vanntett.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Jo faktisk så enkelt kan det gjøres. Ville vel selv ha lagt inn en sikring på hver av spolene til kontaktorene, men ellers bra. Det enkle er ofte det beste.

Ofte, men ikke altid.

Hva gjør du med restspenninger?

Hvordan realiseres nødvendige forsinkelser?

Hva gjør man med slik når det finnes bare 4A ute mens du trenger 10A for kokeplatene?

 

Jeg bygger også alt mulige, men om det er det beste vet jeg ikke.

 

Proffe automatikkløsninger er beregnet for slike situasjoner og er vel det beste for de fleste, mener jeg.

Det finnes ikke lengre noe å spare når den første inverteren, eller et aggregat ble til røyk og aske.

 

Er denne stor nok når e bruker f.eks varmeovn 2kw + el. kokeplater og kjøleskap(stort)??

Hvor stor er selve bryter'n? Joerg, i omkrets........

Manuellt venderen?

Platen foran er ca 72 x 72mm.

Bryterhuset bak er ca. 75mm lang og 47mm i diameteren.

 

Ang. effekt:

20A er 20A = noe med 4,4kw.

Landstrøminntaket ditt er sikkert heller ikke beregnet for mer enn 16A?

 

Hvis det ikke holder da finnes det også 32A og 50A.

Automatikkvenderen tilbyr 32A.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 4 måneder senere...

episode 2 :lipseal:

Har funnet ut litt mer og tenker at dette må gjøres på en enklere måte...

Bildet viser frontpanel til el skapet i salongen med "switcher" mellom landstrøm og generator som e ikkje har tenkt å endre på

060.jpg

 

Dette bildet viser 3 220v skinner merk landstrøm 1 - landstrøm og inverter (elendig jobb i paint :sweat: )

landstroem_inverter.jpg

 

Er det mulig å bruke en kontaktor som mons nevner til å koble sammen Inverter og Landstrøm 1 sånn at når landstrømmen kobles på så er de sammenkoblet og at det ikke går 220v til inverteren. Eller kan det gjøres enklere ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Her er min måte(kopiert fra en annen tråd og har fungert fin som snus hele sesongen):

 

Nå er inverteren montert. Valget falt på en Mastervolt 24/2500 og løsningen ble som følger:

- 3 meter 35 mm2 fra forbruksbank via 150 A smeltesikring til inverter

- 230 V gummikabel til en "landstrømboks" med 16 A automatsikring og jordfeilbryter på 30 mA

- 230 V gummikabel fra "landstrømboks" (fast koblet i boksen) til utekontakt på akterspeilet

 

Nå må jeg slå ut vv bereder og batterilader før jeg går for å flytte landstrømmen fra land og til akterspeilet og hele båten har igjen 230 V.

Jeg må passe på forbruket når motor ikke går, men underveis er det tilnærmet fritt fram.

 

Blir fint å slippe å fyre generator for å koke opp 1/4 l kaffevann i uthavn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...