Jump to content

Yamaha eller Evinrude E-TEC påhengsmotor,( 130-150 HK)


Ficher

Recommended Posts

Jeg hadde og har valgt Yamaha. Har eid Evinrude og aldri mer.

Går hvertfall mye lengre tid mellom hver gang man leser om problemer med en nyere Yamaha her inne kontra Optimax og E-tec. Kan faktisk ikke huske og ha lest om det i det hele tatt..

 

Har eid div. Yamahaer de siste 25 årene og har faktisk ikke hatt et eneste problem med noen av motorene :smash: Merc og Evinrude derimot... :nonod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er greit å vite at de videoene er promovideoer fra evinrude...

 

Men når det er sagt så har jeg e-tec selv og er fornøyd med den. Har ikke hatt den lenge nok til å kunne uttale meg om holdbarheten, men støy røyk og forbruk (områder der 2-takt generelt har dårlig omdømme) synes jeg den skorer høyt på. Og skyvet er rått! (Har en 150 HO på en Nordkapp 600 Enduro)

 

Eneste feilen jeg ser går igjen er at dysene ryker, men feilen er da ofte dårlig bensin (er vel ikke tema i Norge?) eller mangel på bensinfilter som skiller ut vannet...

Se her hvis du vil lese mer om e-tec http://www.etecownersgroup.com/

Link to post
Share on other sites

Har 175 E-tec på 650 Noblesse. Etter oppdatering av "hjernen" går den uten et feilslag. Starter kjapt, hver gang. Den har noe høyere lydnivå på tomgang, men samme nivå på full trøe som en 150 Yamaha. Lukter litt to-taktolje under gange, merkes ikke når man har litt fart... Så har den (150, 175 og 200hk)en rå gange, med 60 graders V6 på 2,6 liter. Største ulempen er prisen på to-taktolja, den kan variere en del, fra dyr til dyrere :headbang: . Jeg har funnet en lokal olje-pusher som selger en dunk XD-50 for 427,50, som ikke er så "ille"...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil over på xd-100 kjetil1 så kan jeg anbefale å kjøpe fra han her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23156918

Ikke så mye dyrere enn xd-50 du kjører på, også bruker du jo mindre av den...

Kanskje du blir kvitt den 2-takts lukta di også...

 

Kan også legge til at e-tec'en har 3år/300timer serviceintervaler mot årlig hos Yamaha og andre merker...

Link to post
Share on other sites

3 år på girolje f.eks er det veldig delte meninger om er så lurt, men innen det blir noe problem har produsenten ryggen fri uansett...

Hør litt rundt med eiere av 10 år gamle motorer og hør hvem som er mest fornøyd, har hatt færrest uforutsette verkstedbesøk og har nytt flest bekymringsfrie dager på sjøen :cheers_wine:

De fleste jeg kjenner som har eid litt forskjellige utenbordser opp gjennom årene og eid de noen år velger ikke amerikansk igjen...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er fult klar over at Evinrude ikke har det beste ryktet, men jeg har stor tro på at OMC har ryddet bra opp etter rotet med ficht-modellene. Men E-tec er en relativt ny teknologi så hvordan de fungerer når det nærmer seg 10 år er det ingen som kan vite...

 

Men Yamaha er sikkert også gode motorer uten at jeg har no erfaring med de i den størrelsen...

 

Edit: kan legge til at det selges veldig mye e-tec i andre land med "extended warranties" på 5 år. så tviler på at OMC ser på det som en salg-gimikk som ikke vil få no følger på de.

Redigert av Hillmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er fult klar over at Evinrude ikke har det beste ryktet, men jeg har stor tro på at OMC har ryddet bra opp etter rotet med ficht-modellene. Men E-tec er en relativt ny teknologi så hvordan de fungerer når det nærmer seg 10 år er det ingen som kan vite...

 

Det blir jo spennende og se, ja. Men disse høytrykksdysene koster en formue og det har jo allerede vært endel tull med de. Hodepinen begynner for alvor når produsenten gir deg fingeren og sier at det ikke dekkes lengre og krever 40-50 k for nye. Legger oljeinnblandigssystemet av et lite øyeblikk er det kroken på døra. Mange med eldre 2t velger og blande inn litt olje i bensinen "just to be safe".

 

Alt funker når det er nytt (stort sett), men det som skiller klinten fra hveten er hva som funker i lengden, og der er Yamaha rimelig klar favoritt hos de fleste som har hat båt noen år(IMO).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

skal man ha 130hk er jo valget enkelt - siden Yamaha ikke har noe mellom 115-150hk så må det jo bli e-tec. :)

 

Hva jeg ville valgt...? Kommer an på båttype / bruksområde.

Til f.eks en familiebåt hvor man kommer til å loffe mye rundt i lavere fart - 4T. En sportsbåt , med tube/vannski/brett osv - E-Tec

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det blir mest synsing, men jeg har eid noen båter, med forskjellige motortyper. Alle med både fordeler og ulemper. Men ved salg er jeg ikke i tvil om at Yamaha har størst menighet, så tenker du videresalg ville jeg valgt Yamaha.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Det blir mest synsing, men jeg har eid noen båter, med forskjellige motortyper. Alle med både fordeler og ulemper. Men ved salg er jeg ikke i tvil om at Yamaha har størst menighet, så tenker du videresalg ville jeg valgt Yamaha.

 

Så sant. Det kommer et salg en dag.

Link to post
Share on other sites

Hva erfaringer/rykte har disse motorene ?

Hva er levetiden/ driftsikkerheten på disse motorene ? ( 2010 mod)

 

Det er nok mange med både positive og negative erfaringer med begge merkene, jeg har en E-TEC 150 HO som det har vært en del problemer med bla

 

defekt startmotor(30timer) en defekt injektor(60timer) ytterlig en defekt injektor etter kun (130 timer) samt en del andre ting.

 

Så jeg er ikke helt overbevist at kvaliteten er som den skal/bør være på en moderne motor.Det er et faktum at Evinrude har problemer med injektorer og startmotorer

 

m,m. En injektor som må byttes koster ca 10000kr inkludert programering av den nye injektoren, dette er ikke direkte billig når vi vet at en injektor på en Suzuki

 

eller en Yamaha koster en brøkdel av hva Evinrude forlanger.For å si det enkelt så har ikke E-TEC overbevist meg helt ennå.

Link to post
Share on other sites

Produsenten av Evinrude E-Tec heter Bombardier. OMC gikk konkurs for noen år tilbake.

 

 

Tror de lager fly også. Dash-7 og Dash 8 :lol:

Min 90 e-tec er nå 6 år og har hatt ingen problemer.

Sånn anekdotisk kan jeg nevne at jeg fremdeles ser noen virkelig gamle motorer i drift fra 60- 70 - og 80-tallet. De er alle Evinrude og Johnson.

Link to post
Share on other sites

Evinrude lanserte nye injektorer i 2009,såkalte BIP som skal være mere pålitelige enn de gamle.Jeg har en 2008 mod som desverre hadde en dårlig

 

serie med injektorer(en underleverandør til Evinrude leverte en mengde dårlige injektorer i perioden 2007-2008).Det kan derfor være veldig tillfel

 

dig i fra motor til motor i denne perioden om du har en eller flere av den dårlige serien på motoren.dette blir selvsagt byttet på garantien.

 

Ellers går jo E-TEC`en som et uvær.fin lyd billig i drift. :smiley:

Link to post
Share on other sites

[quote

Er litt skeptisk til den nye E-TEC teknologien...... selv om mange er meget fornøyde.

Tror ikke det er riktig å kalle dette ny teknologi lenger, begynner nok å blir utprøvd. E-TEC er ikke noen nyoppfinning, men en videre utvikling av FICHT systemet. Tviler på at verken Evinrude eller Yamaha på hekken gjør båten vanskelig å selge da den dagen kommer.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er riktig å kalle dette ny teknologi lenger, begynner nok å blir utprøvd. E-TEC er ikke noen nyoppfinning, men en videre utvikling av FICHT systemet. Tviler på at verken Evinrude eller Yamaha på hekken gjør båten vanskelig å selge da den dagen kommer.

 

E-TEC er en glimrende motor når alt virker som det skal, men det er viktig at Evinrude styrer sine underleverandører med hard hånd,slik at kvaliteten på komponentene de leverer til motorene holder høy kvalitet og ikke slipper igjennom defekte deler.

Dette har vært "hemmeligheten" til Japanske produsenter sitt gode rykte.Dei holder en kompromissløs linje når det gjelder alle deler på et produkt,

sånt gir resultat.Men bevares selv en japs feiler fra tid til annen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...