Jump to content

Yamaha eller Evinrude E-TEC påhengsmotor,( 130-150 HK)


Ficher

Recommended Posts

250$ Uansett til hvilken motor??

Svogeren min betalte ca 9 k for en dyse til 250 e-tec 07 mod, så det er jo veldig langt unna 250$ Har du link?

 

http://www.evinrudeonlineparts.com $245 faktisk, men jeg sjekket et par andre forhandlere som lå på $299 så det er tydeligvis listeprisen. Men så opererer enkelte forhandlere med lavere priser da. Sjekket pris på 2009' 90, 150 og 200 hk, den var lik.

 

 

 

Om du er så heldig at systemet oppfatter at pumpen ikke går eller ikke leverer... Hva med en tett/ blokkert dyse f.eks? Hvordan oppfatter systemet det?

5 timer uten olje stiller jeg meg meget tvilende til at motoren har godt av, selv på redusert turtall.

 

På eldre 2T med seperat smøresystem var det mange motorer som endte sine dager på årets første tur da ojepumpen hadde "satt" seg. Det tok som regel ikke mange minuttene...

 

At systemet oppfatter at pumpen stopper er nok temmelig bankers, men du kan nok i teorien få et brudd på en oljeslange som systemet ikke registerer, men en slik skade er nok ikke særlig vanlig eller sannsynlig. Samme går for tilstopping etter pumpe, da partikler trossalt må passere et filter og pumpen. Det at motoren kan gå 5 timer uten olje er det evinrude som selv reklamerer med, vil tro de har testet det :eek:

 

EDIT: Her har du noen som ligger på $299 for en komplett dyse http://www.custom-marine.com/fiche_select.asp?srt=cat

Redigert av Kæpt'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jobbet på oppdrettsanlegg i gamle dager og hadd forprammer i alu tungt nedlesset med laksefor

 

På Evindrude og Johnsen varte ca 14dgr før totalhavari

 

Mercury begynte å krangle etter ca 1mnd

 

Suzuki gikk ca et år før giret havarerte

 

Yamaha gikk uten problemer i ca 10år

 

Og da snakker jeg ikke om enkelt tilfeller!

 

husker et år vi hadde Ruggerini italiensk diesel påhenger på 15hk luftkjølt, ble sterk i armene det året!

Av å dra i snora på faenskapet.

 

Mesteparten av av disse påhengsene ble det kun fylt olje/bensin uten noen form for vedlikehold

Link to post
Share on other sites

Alle E-tec 40-90 hk 2004-2007 bruker f.eks. samme injektor, delenr. 5006220.

Koster $550 på boats.net og $380 her http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Evinrude-Johnson-OMC-Fuel-Injector-Kit-40-90HP-5006220-/180510367598

Billigst? med $325 her http://www.evinrudeonlineparts.com/pages/parts/viewbybrand/74/Evinrude.aspx

Der sprakk jo min forestilling om at boats.net var blant de rimeligste på alle merker...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

40-50K?? En komplett e-tec dyse koster $250 noe som blir omtrent 1800,- norske inkl moms. Du kan lett skifte den selv når du ikke lenger har garanti, men ECU må kalibreres opp mot den nye dysen(e) noe som kan gjøres i løpet av en halvtime, altså noen hundrelapper der. Han som betalte 10.000 for å skifte en dyse håper jeg hadde vaselin med... Oljepumpen er elektrisk, stopper den får du umiddelbart alarm og motoren går i "limp-mode" Du kan også kjøre 5 timer slik uten at motoren tar skade.

 

 

Det er eventyrlige priser du opererer med når det gjelder priser på injektorer.Jeg fikk skiftet en injektor for ca 6 mnd siden hos merkeverksted(Garantiarbeid)fikk faktura

over deler og arbeid(en oversikt,skulle ikke betale dette) 6700+mva og i tillegg programering.

Jo prisen har gått ned siden første gang jeg byttet injektor,men forsatt er prisen høy.Vi må ikke sammenligne Ficht injektoren med E-tec dette er to forskjellige typer.

Ficht injektoren kan reparerast,det kan du ikke med E-tec injektoren.

Folk flest må forhalde seg til Norske delepriser og arbeid.

Link to post
Share on other sites

Det er eventyrlige priser du opererer med når det gjelder priser på injektorer.Jeg fikk skiftet en injektor for ca 6 mnd siden hos merkeverksted(Garantiarbeid)fikk faktura

over deler og arbeid(en oversikt,skulle ikke betale dette) 6700+mva og i tillegg programering.

 

...Folk flest må forhalde seg til Norske delepriser og arbeid.

 

Nå er det jo ikke "jeg" som har satt disse prisene, men tilfeldige forhandlere i statene. Når jeg kikker litt i disse delekatalogene så ser jeg forøvrig at de eldre e-tec dysene er ca $100 dyrere enn de nye, men du kan utvilsomt skaffe disse selv for langt under 6700+mva uansett hvordan du snur og vender på det.

Og ja, de fleste forholder seg til norske delepriser og arbeid, men du kan også slippe unna mye billigere hvis man er villig til å gjøre mesteparten av jobben selv. Servicemanualer er en fin ting :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

 

Skal bli interessant om noen år når eierene av 10 år gamle e-tec'er kan gjøre opp regnskapet med f.eks eierene av 10 år gamle Yamaha 4T.

 

Optimax og FICHT kan vel gjøre opp regnskapet allerede i dag, og etter skriveriene her på BP og dømme er vel resultatet ganske tydelig... Men da er det vel et nytt og bedre system fra Evinrude på gang :rolleyes:

 

Har troen på E -TEC 2T systemet jeg. Evenrude er vel allerede på gang med et nytt og bedre system ( 2009- 2010 mod) :discuss:

Link to post
Share on other sites

Prøv å få kontakt med de fiskerne som har kjørt E-tec nå i sommer. Det er vel iallefall en som er på motor nr 3 eller 4. Tror at dette var 60 hk. Nå sist ble det en litt større motor. Trøbbelet starter etter at motoren har gått ca 200 timer.

 

Har hørt at 115 HK ( mulig andre mod også ) har fått nytt og bedre tenningsystem samt sterkere start motor. ( fra 2010)

 

Samt du har jo 3/5 års garanti/kjøpsloven. Ting som dette skal jo gå under kjøpsloven ( 5 år)

Link to post
Share on other sites

EVINRUDE® PÅHENGSMOTORER 2007

LEGGER FORTIDEN

BAK SEG. LANGT BAK.

 

Ikke bare en bedre påhengsmotor. Den beste påhengsmotoren.

 

For Evinrude er dette det eneste målet i en pågående revolusjon.

 

For å nå dette målet velger vi å tenke gjennom alt helt fra nytt. Og å betrakte endring som en naturlig del av livet. Ved å gå grundigere til verks enn våre konkurrenter, finne bedre måter å gjøre ting på og skille oss ut ved å en fremvise en lidenskap for fremragende dyktig.

 

Denne lidenskapen, og BRPs verdensomspennende visjoner, har ført til forbløffende resultater. Ta for eksempel en titt på Evinrude E-TEC™ V6-motorene vi lanserer i år. Disse er ikke bare de beste påhengsmotorene vi noen gang har laget, de er de beste påhengsmotorene som noen gang er laget. Punktum. Og, som alle Evinrude-påhengsmotorer, følges de opp av en bransjens beste garanti, en treårs uavkortet garanti.

 

http://www.smarten.no/html/evinrude.html

Link to post
Share on other sites

"Ta for eksempel en titt på Evinrude E-TEC™ V6-motorene vi lanserer i år. Disse er ikke bare de beste påhengsmotorene vi noen gang har laget, de er de beste påhengsmotorene som noen gang er laget. Punktum."

Sikkert bra, men det er vel ikke særlig objektivt når en produsent påstår at de lager de beste påhengsmotorene som noen gang er laget? Får vel vente på objektive tester, og ennå mer viktig; hvordan fungere disse motorene om 10 år vs. konkurrende merker?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

og ennå mer viktig; hvordan fungere disse motorene om 10 år vs. konkurrende merker?

 

Dette er sakens kjerne, og det som betyr noe i lengden. Testene sier ingenting om dette.

 

Hvem bryr seg om 0,2 sek raskere aks og 0,4 knop høyere eller laver toppfart når du ligger og driver midtfjords eller blir presentert en regning på 10-30K på din 4 år gamle motor.

 

Når man ser på erfaringer over lang tid er det et merkes som kommer best ut hos de fleste, nemlig Yamaha :smash:

Evinrude, Merc og Tohatsu kjemper om teten i den andre enden av skalaen.

 

Og så har man annenhåndsverdien. Motorene koster alle omtrent det samme, men hvem vil gi noe serlig med penger for en 10-15 år gammel Evinrude?? Yamahaen blir solgt tvert, og for høyere pris enn man kan drømme om for en Merc eller Evinrude...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Honda stiller vel på ganske lik linje som Yamaha kvalitetsmessig vil jeg tro (siden jeg nettopp har kjøpt en Honda så.. :saint: )

Vedr. eldre motorer så hadde jeg hypotetisk om 10-15 år muligens heller kjøpt en 2010 modell Evinrude enn en 2010 modell Yamaha.

Begge er spekket med elektronikk men mekanikken er tross alt noe enklere på Evinruden, noe som er gunstig dersom det skulle oppstå behov for selvmekking.

 

Holdbarheten over år på Evinrude E-tec har jeg ingen grunn til å betvile, nå 6-7 år etter introduksjonen av E-tec og på bakgrunn av de de lærte fra OMC med Ficht/DI-problemene. BRP har høye kvalitetsmål med sine varemerker.

Jeg har nylig god erfaring selv med en 2004 E-tec 50 som jeg nettopp har solgt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Vedr. eldre motorer så hadde jeg hypotetisk om 10-15 år muligens heller kjøpt en 2010 modell Evinrude enn en 2010 modell Yamaha.

Begge er spekket med elektronikk men mekanikken er tross alt noe enklere på Evinruden, noe som er gunstig dersom det skulle oppstå behov for selvmekking.

 

Holdbarheten over år på Evinrude E-tec har jeg ingen grunn til å betvile, nå 6-7 år etter introduksjonen av E-tec og på bakgrunn av de de lærte fra OMC med Ficht/DI-problemene. BRP har høye kvalitetsmål med sine varemerker.

Jeg har nylig god erfaring selv med en 2004 E-tec 50 som jeg nettopp har solgt.

 

Mye sant her , for dette er jo en 2T motor med mindre/lettere mekanikk.

Samt de har nå 5 års garati. http://www.evinrude.com/en-US/

 

Som de selv skriver......

 

No Maintenance for 3 Years / 300 HoursNo inspections or adjustments, no changing gearcase lube, no spring tune-ups. For a full three years, then every three years after that. Up to an extra $1,850 in your pocket.

 

Fewer parts195 fewer than a four-stroke. No valves, belts, camshafts or pulleys to adjust or replace. No telling how much that could cost.

 

Men tiden vil vise om Yamaha om 10 år fremdelse har like god annenhåndsverdien som nå.

Selv tror jeg Yamaha er 1 valget mitt enda......tror jeg. :confused:

Link to post
Share on other sites

EVINRUDE® PÅHENGSMOTORER 2007

LEGGER FORTIDEN

BAK SEG. LANGT BAK.

 

Ikke bare en bedre påhengsmotor. Den beste påhengsmotoren.

 

For Evinrude er dette det eneste målet i en pågående revolusjon.

 

For å nå dette målet velger vi å tenke gjennom alt helt fra nytt. Og å betrakte endring som en naturlig del av livet. Ved å gå grundigere til verks enn våre konkurrenter, finne bedre måter å gjøre ting på og skille oss ut ved å en fremvise en lidenskap for fremragende dyktig.

 

Denne lidenskapen, og BRPs verdensomspennende visjoner, har ført til forbløffende resultater. Ta for eksempel en titt på Evinrude E-TEC™ V6-motorene vi lanserer i år. Disse er ikke bare de beste påhengsmotorene vi noen gang har laget, de er de beste påhengsmotorene som noen gang er laget. Punktum. Og, som alle Evinrude-påhengsmotorer, følges de opp av en bransjens beste garanti, en treårs uavkortet garanti.

 

http://www.smarten.no/html/evinrude.html

 

 

 

Jeg skal ikke uttale meg om Evinrudes "pågående revolusjoner" men jeg kan opplyse dere om at enda en injektor på min motor sluttet

å virke for en uke siden,dette er injektor nr 3 i rekken av defekte injektorer som jeg har måtte bytte.

Jeg er fristet til å kalle dette for revolusjonerende dårlig komponent kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg om Evinrudes "pågående revolusjoner" men jeg kan opplyse dere om at enda en injektor på min motor sluttet

å virke for en uke siden,dette er injektor nr 3 i rekken av defekte injektorer som jeg har måtte bytte.

Jeg er fristet til å kalle dette for revolusjonerende dårlig komponent kvalitet.

 

Hørtes nesten ut som om det er en underliggende årsak til at injectorene dine ikke blir så lenge på motoren din.

Et eller annet som tar livet av de. Hvet du om det er elektrisk feil( at el.elementet inni ryker) eller dårlig ytelse på injektoren.?

 

Syns forøvrig det er litt merkelig at noen forsvarer enkelte motormerker til de grader. Kommer med påstander som ofte ikke har

noen rot i virkeligheten annet en egen magefølelse. Tenker da spesielt på yamaha. Det er vel ingen tvil om at de har laget mye bra

over mange år, men at de også sliter med sine havarier og problemer er ihvertfall sikkert.

 

Jeg byttet nylig olje på en yamaha 80 EFI der var anslagsvis 0,5 liter ekstra olje dvs bensin i olja. Det skal jo ikke være sånn ser av amerikanske forum f.eks www.iboats.net flere lignende tilfeller med akkurat den motoren. Det lukta også sterkt bensin av olja den var ikke hvit eller antydning til vanninnhold i den.

 

Har en bekjent med en yamaha f100 der har regulatoren brent opp 2 ganger iløpet av 5-6 år. årsak fuktinntregning langskablene til regulatoren med medfølgende nedsmeltning av regulatoren. Det skal legges til at motoren ikke har vært badet eller fuktskadd på noen som helst måte. Mener at den første regulatoren røyk etter noen mnd etter at motoren var ny.

 

Ellers så har jeg hatt 15 4 takt , 50 hk 2 takt og 60 2 takt yamaha uten ett eneste problem med de.

Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall ikke vedlikeholdet det kommer på når det gjelder injektorene,dette ER et problem E-Tec sliter med. Det kan være elektriske feil

i spolen på injektorene,muligens mekanisk svikt,men det er omtrent umulig å få noen fornuftige svar på dette problemet selv i USA,dei berre slutter

å virke uten forvarsel.

Når det gjelder økning i oljenivå på 4T motorer (bensin i olje)er dette stort sett en følge av at stempelringene ikke har satt seg skikkelig i

mot sylinderveggene.Derfor er det svært viktig å følge innkjøringsprosedyrene på nye motorer,der står det ofte at motoren i de første 10 timene

skal kjøres på full gass i 1 min hvert 10-15 minutt,dette er svært viktig for at stempelringene skal sette seg ordentlig(nei du ødelegger ikke motoren på dette) så dette kan trygt gjøres.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall ikke vedlikeholdet det kommer på når det gjelder injektorene,dette ER et problem E-Tec sliter med. Det kan være elektriske feil

i spolen på injektorene,muligens mekanisk svikt,men det er omtrent umulig å få noen fornuftige svar på dette problemet selv i USA,dei berre slutter

å virke uten forvarsel.

Når det gjelder økning i oljenivå på 4T motorer (bensin i olje)er dette stort sett en følge av at stempelringene ikke har satt seg skikkelig i

mot sylinderveggene.Derfor er det svært viktig å følge innkjøringsprosedyrene på nye motorer,der står det ofte at motoren i de første 10 timene

skal kjøres på full gass i 1 min hvert 10-15 minutt,dette er svært viktig for at stempelringene skal sette seg ordentlig(nei du ødelegger ikke motoren på dette) så dette kan trygt gjøres.

 

Det var ikke min intensjon å gi ett inntrykk av at du har utført ett slett vedlikehold på din motor. Nei jeg har selv hatt en etec 115 med død injektor av klar årsak, men det rare med injectoren var at målt motstand var lik som de 3 andre. Når motoren gikk ga den beskjed via software at injector nr x feilfunksjonerte eller lign feilmelding. Denne injektoren var ca 25 grader varmere enn de andre, dette skjedde etter kort tid på tomgang ca 5 - 10 min. Så er bare nysgjerrig til hva problemet med med din motor skyldes. Det er statistisk veldig unsansynlig at halvparten av injektorene dine har tatt kvelden. Så derfor tenker jeg at kanskje må være en årsak til dette, har injektorer gått i stykker på samme plass cyl 1 , 2 , 3 osv. eller forskjellig plass hver gang?

 

Det å kjøre inn motorer som du nevner er svært viktig, men opplever likevel at nevnte motorer sliter mer enn de burde sett utifra mengde med lekkasje av bensin og antall tilfeller uten at jeg har noen statistikk over det. Siden motorene ofte får problemer ved lave turtall med dertil lavere varmeutvikling. Samtidig som at høyere fart med mer varme ventilerer ut besindampen. Eksempler hvor folk har kjørt 10 - 15 timer med 1 liter ekstra olje på tilsynelatende nye motorer, hvor de får i tilsvar fra importør i usa( referer her fra us forum år iboats.net ) at dette er innenfor normalen. Motoreier påstår da at importør rådet han til å kjøre hardere for å brenne av bensin dampen i olja, og kjøre mindre på lavere turtall siden det kunne akumulere bensin i olja.

 

Motoren jeg nevnte ovenfor som jeg tok oljeskift på hadde gått ca 30 timer på olja jeg skiftet ut, det syns jeg ikke er godt nok.

Link to post
Share on other sites

Det er forskjellige injektorer som slutter å virke ,aldri den samme,det er det som er så underlig.Men problemet er at BRP aldri kommer med noe

fornuftig forklaring på dette(les tåkeprat).

Feilkodene på mine injektorer har vert av typen "open circut" dvs den åpner seg og gir for mye bensin.

Når det gjelde 4T glemte jeg å si at kontroll av termostaten er viktig,går motoren for kaldt på lave hastigheter vil de fleste motorer produsere

bensin i oljen,men selvfølgelig er det unntak på forskjellige motorer.

En utenbordsmotor lever et "kjølig" liv pga saltvanns kjølingen (max 60¤)

Link to post
Share on other sites

Open circuit var det på min også så vidt jeg husker. Det førte til at den ble svært varm som nevnt ovenfor. Min motor hadde vært under vann så der er nok årsaken ganske grei, men i ditt tilfelle kan det virke som om det er noe i motoren din som gjør at injektorene feiler oftere en normalt kan være. Forsåvidt okei at ingen av de nye har feilet, kanskje det bare var ett skikkelig dårlig parti.? Er du ellers fornøyd med motoren din.

 

Du nevner temp på 4 takt med termostat osv. Veldig viktig at det er i orden ja.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...