Jump to content

Yamaha eller Evinrude E-TEC påhengsmotor,( 130-150 HK)


Ficher

Recommended Posts

Skal man pirke og være vanskelig, kan man jo spør seg hvor smart det er å sette en bil-motor på høykant og sette den i en plast/alukasse bakpå en båt (Yamaha) :wink: . Fordel med to-takter: ingen regreim som kan ryke/hoppe over, med påfølgende motor-ras. Fordel fir-takter: mindre støy. Etter hva jeg har lest og hørt er Evinrude og Bombardier så og si ett. Bombardier lager fly-motorer, de bør jo også være nogenlunde pålitelige :wink: ... Til syvende og sist blir det vel et spørsmål om smak og "overbevisning". Jeg hadde 150 Yamaha på forrige båten, og det var også en god motor...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har bestilt en hvit 2011 modell E-tec 115. Nettopp kommet på lager.

Dvs. jeg kan angre meg i løpet av helga, men mandag blir den nok sendt.

Vurderte 115 H.O. eler 130, det er jo samme blokka men vesentlig prisforskjell da.

Får uansett over 40 knop så da er man jo i mål liksom.

V-4 er fint, en påhenger skal være 2-takts V-motor :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Yamaha F150 testvinner foran Evinrude, Mercury, Honda og Suzuki..

Ikke rart Yamaha er testvinner foran Honda da Honda ikke var med i testen.. Hadde jeg vært ute etter motor i størrelse 130-150 hk og det var E-Tech eller Yamaha det stod mellom, hadde jeg uten tvil satset på Yamaha. Flere fordeler, men den viktigste: Kvalitet over tid. Men hadde også sett på Honda og Suzuki. Vurderer disse tre japanske merkene som temmelig jevngode.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

En hvit V-4 eller 6 2-takter fra Evinrude er ikke feil. Den er diskret på fargen og bygger ikke i høyden, slik at motoren ikke "stjeler blikkfang" fra båten. Altså, motoren ser mer elegant ut bakpå båten :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har nettopp komt heimfrå ein båttur og Evinrude'n fungerte perfekt :smiley: Skal seia meg enig i at Yamaha har eit godt rykte men ikkje avskriv Evinrude e-tec. Litt barnesjukdommer men trur at dei er luka ut no. Og ikkje bry deg om kostnaden for olje for olje forbruket er minimalt. Uansett ka du velger so gå for ein forhandlar som du veit har god service. Betyr ein del da og

Link to post
Share on other sites

Kan ikke klage på designen da :smiley:

etec_115_v4_white.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ble ingen E-tec 115 denne gangen :sad:

Men Honda BF90D -08 får duge en stund kanskje.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hva erfaringer/rykte har disse motorene ?

Hva er levetiden/ driftsikkerheten på disse motorene ? ( 2010 mod)

 

Vanskelig å si noe om levetid for en 2010 modell pr i dag :-).Jeg har nettopp ( mai 2010 )tatt i bruk en Evinrude e-tech 115. Såvidt jeg kan se fungerer den fint. Starter lett, aksellererer raskt, går stille og har et moderat forbruk. Så langt svært fornøyd med motoren.

 

Båt og motor er kjøpt av forhandler i Vestfold, service og oppfølging etter betaling er ikke tilstede. Verken forhandler eller importør evner å svare på enkle spørsmål på mail eller telefon (gjelder båt og motor). Ikke tilgjengelig, evner ikke å ringe tilbake og viser til hverandre når en endelig kommer igjennom.

 

Til sammenligning har jeg to stk Tohatsu ( 8 hk og 9,9 hk ), her har forhandler en utrolig service. Rask, pålitelig, imøtekommende og effektiv. Skaffer deler, ringer tilbake, gir tips om vedlikehold, etc, men det viktigste er at de gir kunden en respons.

 

Når en kjøper en ny motor er et minimum av service og oppfølging en selvfølge. Valget er gjort og det eneste forhandler / leverandør kan bidra med for å sikre at kunden er fornøyd, anbefaler produktet videre og kommer tilbake, er service og oppfølging. Min erfaring er desverre at dette ikke er tilstede for Evinrude i Norge.

Link to post
Share on other sites

Å velge en seriøs forhandler er viktig,kanskje viktigere en valg av motorfabrikant. Så på det punktet bør en gjøre grundige undersøkelser før kjøp.

Det er trist lesing at "Evenrud" ikke får respons med forhandleren han kjøpte motoren av,slik kundebehandling er ikke bra.

Men det kommer ikke som en overraskelse at han ikke får respons med importøren (Fische Marine),dei har omtrent samme kundebehandling som regimet i Nord Korea. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det gjelder flere firma, og alle problem med alle 3 motor merker.

Det har med generelt løsning på problem, inkompetanse... Lytter ikke til eier/e angående problem og mulige løsninger og mulige feilkilder.

 

Hos en forhandler, liten vilje til å reparere på innlysende garanti da oljepumpe-defekt resulterte i skjæring pga lite smøring. Ordnet seg til slutt.

 

Samme ledd, også garanti. Annen motor med mye div problemer, blant annet tilt-lekk som aldri ble bra, lite vilje til retting av problem, lang tid for å få de til å rette feil. Og en del el-feil. Hele suppa endte på denne opp til at eier ikke ville ha motoren lenger, kjøp/innbytte og kjøpe annen motor hos disse, men dette var det lite vilje mot også. Endte med å ikke komme noen vei, men de klarte omsider å reparere motoren etter trussel med forbrukerombudet og tv2.

Etter dette fikk eier innbytte hos annen forhandler og kjøpte annet merke.

 

Ett garanti problem til, tilt-problem, enkel sak. Hvor de viste stor arroganse (inkompetanse) og ikke lyttet til eier om problemet. Løste seg den dagen de lyttet/fant ut selv, samme som de ble fortalt. Men 3 unødvendige verksted opphold, før den tid.

 

Så den dagen disse 3 motor merker havner hos andre forhandlere, kan disse bli aktuell å kjøpe igjen.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er du inne på det vesentlige: Forhandleren! Motormerke er forholdsvis irellevant, det viktige er å velge en forhandler som ser deg og problemene dine. Da spiller det ikke så mye rolle hva som står på dekselet. Har hatt både Evinrude og Yamaha og begge motorene isolert sett har fungert veldig bra, men er mest fornøyd med forhandleren av Evinrude. Dyktige fagfolk med lang erfaring. Hadde disse over natten endret seg til Yamaha forhandler, hadde jeg vært mest fornøyd med Yamaha! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båt og motor er kjøpt av forhandler i Vestfold, service og oppfølging etter betaling er ikke tilstede. Verken forhandler eller importør evner å svare på enkle spørsmål på mail eller telefon (gjelder båt og motor). Ikke tilgjengelig, evner ikke å ringe tilbake og viser til hverandre når en endelig kommer igjennom.

 

Til sammenligning har jeg to stk Tohatsu ( 8 hk og 9,9 hk ), her har forhandler en utrolig service. Rask, pålitelig, imøtekommende og effektiv. Skaffer deler, ringer tilbake, gir tips om vedlikehold, etc, men det viktigste er at de gir kunden en respons.

 

Det vil være av god hjelp for mange av oss å vite både om gode og dårlige forhandlere/verksteder så lurer på om du kan opplyse hvem du har denne erfaringen med, god og dårlig? Spørsmålet går vel egentlig til alle som har innlegg som dette.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det vil være av god hjelp for mange av oss å vite både om gode og dårlige forhandlere/verksteder så lurer på om du kan opplyse hvem du har denne erfaringen med, god og dårlig? Spørsmålet går vel egentlig til alle som har innlegg som dette.

Men så da har vi dette med uthenging som mange her inne har mening om...

Link to post
Share on other sites

Å skryte av noen går vel greit, og hvis man har noe negativt å si om noen så kan man vel også informere disse om at man gjør det og hvor, mener det har vært noen retningslinjer om dette. Forøvrig så er vel allerede Fische nevnt ved navn så hvorfor ikke også nevne hvilken av deres åtte (8)forhandlere i Vestfold det var snakk om?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Noen som har noe tester på bensinforbruk mellom E-TEC 2 takt og 4 takterne ?

 

All fornuft tilsier at at 4 taktere (med mange bevegelige deler), som brukes noen uker i året vil få problemer etter noen år. To-takterens enkelhet gjør den etter min mening uovertruffen til slikt bruk.

 

Skal motoren brukes året rundt og ganske ofte, stiller saken seg annerledes.

Redigert av Wankel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil være av god hjelp for mange av oss å vite både om gode og dårlige forhandlere/verksteder så lurer på om du kan opplyse hvem du har denne erfaringen med, god og dårlig? Spørsmålet går vel egentlig til alle som har innlegg som dette.

 

Men så da har vi dette med uthenging som mange her inne har mening om...

Enig at en skal være forsiktig med å henge ut forhandlere og verksteder med navn. Erfaringene kan være så forskjellig. Om et par har dårlige erfaringer med en forhandler så kan det samtidig være mange som har gode erfaringer med samme. Blir feil da om vedkommende forhandler ensidig blir uthengt som dårlig. Eller det kan være en tvistesak der en båtkjøper skal ta igjen og slenge dritt på svært subjektivt og emosjonelt grunnlag. En sak har alltid minst to sider.

 

Bedre at vi holder oss til erfaringer med båter og motorer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

All fornuft tilsier at at 4 taktere (med mange bevegelige deler), som brukes noen uker i året vil få problemer etter noen år. To-takterens enkelhet gjør den etter min mening uovertruffen til slikt bruk.

Er fundamentalt uenig, og kan ikke finne at du har noe dokumentasjon for en slik påstand.

 

En 4-takter har kvaliteter som gjør at de vil holde i mange, mange år, uavhengig av mye eller lite bruk. Og en moderne 2-takter a la E-Tec og Optimax, som du mener er så enkel, er vel tvert imot temmelig komplisert. Og om en leser tråder med omtale og erfaringer her på BP så har det vært mye plunder og heft med disse motorene.

 

Mitt tips til motor i klassen 130-150 hk om en vil ha minst mulig problemer: 4-takter fra Yamaha, Honda eller Suzuki.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en del tester og hvilken motor som vinner kommer vel an på hvilken størrelse motor man tester/sammenligner, men her er et eksempel;

 

http://www.sandtangen.no/upload/files/baatliv_nr5_2009_test_motorer_7580_hk.pdf

 

I denne testen for 70/80 så kommer e-tec ikke så godt ut, i andre tester/størrelse motor kan det se annerledes ut. Min ringe påstand er at med et normalt bruk i en kort og hektisk norsk sommer så blir forskjellene i forbruk marginale.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det finnes en del tester og hvilken motor som vinner kommer vel an på hvilken størrelse motor man tester/sammenligner, men her er et eksempel;

 

http://www.sandtangen.no/upload/files/baatliv_nr5_2009_test_motorer_7580_hk.pdf

 

I denne testen for 70/80 så kommer e-tec ikke så godt ut, i andre tester/størrelse motor kan det se annerledes ut. Min ringe påstand er at med et normalt bruk i en kort og hektisk norsk sommer så blir forskjellene i forbruk marginale.

Som Mouche påpeker så viser slike tester marginale forskjeller når det gjelder forbruk, aks, toppfart og støy.

 

Men noe som er mye viktigere, og som disse testene ikke forteller noe om, er kvalitet over tid. Altså byggekvalitet, holdbarhet og hva en kan forvente av feil og problemer gjennom noen års bruk. Hvordan er kvaliteten på motoren om 10 år? Her er det større forskjeller...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er kvaliteten på motoren om 10 år? Her er det større forskjeller...

 

Svaret vet vi først om ti år, men i mellomtiden så bruker vi gårsdagen (foregående ti år) til å mene en del om dette uten at jeg er så sikker på om det bare er å ta fortiden og trekke en strek inn i fremtiden. Uansett så er jeg fortsatt skeptisk til e-tec (og dets forgjengere ficht/ficht ram osv), aldri vært så glad i Mercury og holder meg nå til Suzuki og eventuelt Yamaha hvis neste båtskifte gjør dette til et automatisk bytte grunnet avtaler mellom båtprodusenter/motorprodusenter, krysseierskap osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er fundamentalt uenig, og kan ikke finne at du har noe dokumentasjon for en slik påstand.

 

En 4-takter har kvaliteter som gjør at de vil holde i mange, mange år, uavhengig av mye eller lite bruk. Og en moderne 2-takter a la E-Tec og Optimax, som du mener er så enkel, er vel tvert imot temmelig komplisert. Og om en leser tråder med omtale og erfaringer her på BP så har det vært mye plunder og heft med disse motorene.

 

Mitt tips til motor i klassen 130-150 hk om en vil ha minst mulig problemer: 4-takter fra Yamaha, Honda eller Suzuki.

Jeg har en litt annen mening angående problemfri motor, uansett 4-T eller 2-T eller innbords bensin eller innbords diesel.

At motorer som er regelmessig (og er driftsvarme før kjøring, og roet ned etter kjøring), har mindre problemer enn motorer som er lite brukt igjennom året.

 

Slik jeg har sett både her på bp og omegn venner bekjente, så motorer som er relativt nye, men gått lite har mere trøbbel og små tull enn motorer som er brukt jevnlig.

 

Og ja... titter under dekselet på min optimax, er langt fra enkelt/lite komplisert alla min 2syl tohatsu 70 1987 modell jeg hadde for noen år siden. Den var enkel.

Denne var kjørt ofte, og hadde mange timer vil jeg tro.. men ikke ett feilslag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...