Jump to content

Yamaha eller Evinrude E-TEC påhengsmotor,( 130-150 HK)


Ficher

Recommended Posts

Tror/håper skepsisen til E-tec er utfra at man ikke ser helheten. Man vil høre om de 2 motorene med problemer, mens de 98 som fungerer uten problem hører man ikke noe om, fordi de jo fungerer. Likesom på 90-tallet da alle Caraveller blåste toppen. Det var/er så mange caraveller at det var umulig å ikke komme over en som kjente en som kjente noen som hadde hørt om en blåst topp, og der med var det gjort.

Jeg var jo ekstremt skeptisk til E-tecen, men når bare de rette folkene fikk gjort det som skulle gjøres med motoren, har den virket utmerket. Men, jeg kan ikke si den er billigere enn en 4-takter. Den drikker godt, og olje vil den også ha. En dunk XD50 går unna på noe over 100 liter bensin. Deler man ut prisen på olja på antall liter bensin den dekker, blir det ca slik 427 kr delt på ca 120 liter bensin blir ca 3,50 i olje pr liter bensin. 13 kr pluss 3,50 blir 16,50 kr literen. Jeg pleier marsje på 4000 rpm/ 25,5-26 knop og da vil den ha ca 29,5 liter i timen. Det blir 486,75 i timen (man kan drifte stor dieselbåt for det). Jeg har ikke sjekket liter pr nm, men jeg bruker 1 time og 20 fra inderst i Hafrsfjorden til Skiftun/Nesvik, det blir da 649 kr en vei. Levere/hente ungene hos svigers blir da ca 1300 i kost.

Det høres grusomt ut når jeg regner på det, så det pleier jeg ikke å gjøre, drar bare kortet :sweat: ... Men det er uansett gøy å bruke båten. Og det er det som teller...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

en moderne 2-takter a la E-Tec og Optimax, som du mener er så enkel, er vel tvert imot temmelig komplisert.

En 2-takter ER mye enklere oppbygget en en 4-takter, mekanisk sett ....

 

Den avanserte biten kommer jo på topp på BEGGE motorkonstruksjoner ( med sensorer, følere, lav/høytrykks pumper, dyser, ECUer +++ = all elektronikk...).

 

En liten forskjell foreløpig dog...er vel ingen 4-taktere med DFI enda ?? eller, vil uansett antagelig komme etterhvert..

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

En 2-takter ER mye enklere oppbygget en en 4-takter, mekanisk sett ....

 

Den avanserte biten kommer jo på topp på BEGGE motorkonstruksjoner ( med sensorer, følere, lav/høytrykks pumper, dyser, ECUer +++ = all elektronikk...).

Enig i dette. Men nå er det vel slik at selv om en 4-takter har en noe mer "avansert" mekanisk konstruksjon så er det sjelden en hører om mekaniske feil. Det er gjerne i elektronikken evt. feil oppstår.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det er gjerne i elektronikken evt. feil oppstår.

 

Ergo, står jo begge konstruksjoner relativ likt på den delen da BEGGE har "nesten" samme elektronikk, DFI motoren er kanskje bittelitt mere avansert... men DEN biten kommer sikker snart på 4-taktere også..

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå "kjetil 1" tror jeg du tar godt i når det gjelder oljeforbruket på E-TEC`en din,jeg nekter å tro at du bruker nærmere 4L (3,8L = 1 gallon)

på ca 100 L bensin,det er nærmere 4% oljeblanding det er ikke mulig.

E-TEC har en innblanding på 2T olje som tillsvarer 2% på full fart deretter synker det til under 1% på sakte fart,men ECU`en på motoren vil

regulere oljeblandingen etter belastningen på motoren uavhengig av turtall,så forbruket vil kunne variere. Min erfaring med E-TEC når det gjelder

oljeforbruk er meget positivt(relativt lite forbruk).

Link to post
Share on other sites

Jonnyrude, blingser kanskje litt, men ikke mye. Hvis min bensindampskadde hjerne ikke spiller meg et for stort puss fylte jeg nylig kanne nr 4 for året på tanken, samtidig som jeg fylte 150 liter bensin, totalt 550 liter for året. Jaja, det blir en kannne pr 137,5 liter bensin. Blingset med 17,5 liter bensin...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

En kanne XD50 3,8 liter skal vel holde til minst 200 liter bensin, hvilket blir i underkant av 2%.

Det skal vel ikke være mulig å bruke 2% uten av man ligger på bortimot full gass konstant.

Bruker den 3 % så høres det mystisk ut, noe feil kanskje?

 

Velger man å programmere E-tec'en for XD100-olje så vil det jo slå gunstigere ut økonomisk med max. 1 % oljeforbruk.

XD100-olja er ikke så mye dyrere enn XD50, iallefall ikke hvis man leter litt og/eller pruter litt :wink:

 

Kanna koster kr 490,- her http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23156918

Med den prisen ville jeg har kjørt på XD100 selv om motoren fortsatt var programmert for XD50.

Da får motoren den ultimate beste smøringen. Jeg gjorde det med min forhenværende E-tec 50.

Jeg hadde den ikke lenge nok til at jeg fikk målt oljeforbruket eksakt.

 

18_-295050020.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jonnyrude, blingser kanskje litt, men ikke mye. Hvis min bensindampskadde hjerne ikke spiller meg et for stort puss fylte jeg nylig kanne nr 4 for året på tanken, samtidig som jeg fylte 150 liter bensin, totalt 550 liter for året. Jaja, det blir en kannne pr 137,5 liter bensin. Blingset med 17,5 liter bensin...

 

Kjetil S

 

Jeg tviler ikke på det du sier "Kjetil 1" men et oljeforbruk på standard innstilling(E-Tec TCW3)der går det 3,8 L olje på 137L fuel er for høyt etter min mening.

Men hvis du regner gjennomsnitt oljeforbruk i fra du startet innkjøringen av motoren da blir saken en annen.ECU på E-Tec dobler oljemengden i X antall timer under

innkjøring,MEN det er ikke bare timene som avgjør,motoren krever i tillegg inntil 5 timer (totaltid)med kjøring over 2000 RPM med forhøyet oljemengde før normal moduset slår inn.

Dette kan ta sin tid, i mitt tilfelle brukte jeg nærmere to kanner før oljeforbruket normaliserte seg. Så hvis du forsetter å ha dette forbruket(3,8-137)ville jeg ha

fått undersøkt ECU`en på motoren.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg må kanskje få sjekket motoren. Men det er dette med den forhandleren da :lipseal: ... Den lukter endel olje under fart. Har fått beskjed av en som pleier å gå i følge, at han alltid må passe på å ligge på rett side av vinden når han går bak meg, for oljelukta kjennes... Jeg lurer på om den kanskje går litt for kaldt også. De første 5 min på rask tomgang ut av havna går den opp til 70 grader, men såsnart jeg drar opp til 4000 rpm faller tempen til 42-45 grader...

Har begynt å spørre litt på det internasjonale E-tec forumet og...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har en 90 hk e-tec, 2008 mod. Ved kjøring på 3000-4000 rpm bruker den ganske nøyaktig 1 % olje, Kjører xd 50 programmet.

 

Ang temperaturen... på tomgang kommer jeg opp i ca 72 grader, men i fart kan den falle helt ned til 30 grader (30 knop / 4000 rmp), vanligvis ligger den rundt 40 grader i 22 knop.

Link to post
Share on other sites

Skulle likt å prøvd 130hk E-tec mot min gamle 130hk v4 1995 mod Yamaha.

Har prøvd mot 115HO E-tec på samme båt og den står stille i aksellerasjon og mangler 5 knop i forhold, noe som igjen kan skyldes propell.

Nå lages vel ikke Yamahen lengre dog.

 

så jeg gruer meg til den dagen den konker!

 

130hk og 169kg er ikke å få tak i lengre

 

130 E-tec veier vel 180 el noe sånt?

Link to post
Share on other sites

Tenk litt etter over hvor ofte man leser om problemer med e-tec og optimax her inne kontra hvor ofte man leser noe om Yamaha, Honda og Suzuki.

Det sier vel alt om hva det er mest problemer med. Og dette er på nyere motorer. Bare og glede seg til de blir gamle :cheers_wine:

 

 

Nåja, vi må akseptere at motorer blir stadig mer avanserte pga miljøkrav,dette gjelder 2T-4T. Det som uroer meg mest er den hysteriske vekt reduksjonen på spesielt

4T motorer i den senere tid,jeg har sett på bla Suzuki sine nye 70-80-90 hk motorer det er sjokkerende tynt gods på flere plasser på motoren så jeg undrer på hvor

lang levetid motorene får før korrosjonen tar dei.

Yamaha sliter med store korrosjons problemer i eksossystemet på V6 motorene i USA (vi snakker her om motorer som er 5-6 år gamle)At 4T er den eneste frelse når det

gjelder utenbordsmotorer er jeg usikker på. :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette handler mest om merker og ikke 2T eller 4t generelt. Skal man dømme etter hvilke merker man ofte leser om problemer med her på BP fremstår det meste som en frelse ift. E-tec og Optimax.

Joda, man greier sikkert og google opp problemer med f.eks Yamaha også, men man trenger ikke søke engang for og kunne lese til øyet blir stort og vått om Merc og Evinrude problemer.

 

Så har man dette med oljeforbruk. Bruker man 2-3 kroner i olje for hver liter bensin, så er vel ikke det spesielt økonomisk eller miljøvennlig heller da endel av denne olja går uforbrent ut med eksosen...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

197liter ca, da må jeg fylle en kanne olje på tanken. Hver gang jeg fyller olje, nullstiller jeg smartcraft total "used fuel" og alarmen for lavt nivå kommer omtrent alltid på ca 197 liter, men da er det fortsatt ca 1 liter igjen på tanken. Så bruker å fylle før den tid alarmen kommer jeg da.

Link to post
Share on other sites

I klassen 130-150 hk, så valgte jeg 140 Suzuki 2010 model, kjørt 30 timer nå, å selvsagt ikke problemer enda da, skulle bare mangle også da. men i forhold til vekt (186 kg) så er ikke det ille på 4-takt da, ser også mange er redd for mere mikk makk med 4-takt, på Suzuki har de ikke reg reim , den har kjede, som ikke skal skiftes ut.

 

Tæreproblem, så er det litt opp til eier også da, være nøye med gjennomspyling med ferskvann, Suzuki har en smart løsning der du kan plugge inn gardena koplingen i sida på stammen, så flusjer du bare gjennom, enkelt å greit, å gjøre av å til om man har vann på båthavna, som mange har idag.

Samt kjøre litt frostveske gjennom , før vinterlagring da, i kjølesystem.

Link to post
Share on other sites

Som jeg tidligere har nevnt,dersom man bruker kobberholdig bunnstoff,skal det være noen cm klaring til motorbrakett! Dette er det mange som slurver med.

Når det gjelder korrosjomsproblemer på eksossiden til Yamaha V6,så ser dette ut til å være et USA problem,muligens der temperaturen er høy. Har ikke funnet noe om dette ellers,så jeg tok sjansen på å kjøpe min. Har pratet med seriøse mekanikere der jeg bor,og de kan ikke få fullrost denne motoren nok. Ingen feil,og mange går i komersiell virksomhet.

Link to post
Share on other sites

Det blir jo spennende og se, ja. Men disse høytrykksdysene koster en formue og det har jo allerede vært endel tull med de. Hodepinen begynner for alvor når produsenten gir deg fingeren og sier at det ikke dekkes lengre og krever 40-50 k for nye. Legger oljeinnblandigssystemet av et lite øyeblikk er det kroken på døra. Mange med eldre 2t velger og blande inn litt olje i bensinen "just to be safe".(IMO).

 

40-50K?? En komplett e-tec dyse koster $250 noe som blir omtrent 1800,- norske inkl moms. Du kan lett skifte den selv når du ikke lenger har garanti, men ECU må kalibreres opp mot den nye dysen(e) noe som kan gjøres i løpet av en halvtime, altså noen hundrelapper der. Han som betalte 10.000 for å skifte en dyse håper jeg hadde vaselin med... Oljepumpen er elektrisk, stopper den får du umiddelbart alarm og motoren går i "limp-mode" Du kan også kjøre 5 timer slik uten at motoren tar skade.

Redigert av Kæpt'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

250$ Uansett til hvilken motor??

Svogeren min betalte ca 9 k for en dyse til 250 e-tec 07 mod, så det er jo veldig langt unna 250$ Har du link?

 

Oljepumpen er elektrisk, stopper den får du umiddelbart alarm og motoren går i "limp-mode" Du kan også kjøre 5 timer slik uten at motoren tar skade.

 

Om du er så heldig at systemet oppfatter at pumpen ikke går eller ikke leverer... Hva med en tett/ blokkert dyse f.eks? Hvordan oppfatter systemet det?

5 timer uten olje stiller jeg meg meget tvilende til at motoren har godt av, selv på redusert turtall.

 

På eldre 2T med seperat smøresystem var det mange motorer som endte sine dager på årets første tur da ojepumpen hadde "satt" seg. Det tok som regel ikke mange minuttene...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

250$ Uansett til hvilken motor??

Svogeren min betalte ca 9 k for en dyse til 250 e-tec 07 mod, så det er jo veldig langt unna 250$ Har du link?

Komplett dyse koster $550.- ( styrbord, babord).

 

Tilsvarende dyse til en Optimax ( blir sikkert blir omtalt senere :lipseal: ... )koster ca $160.- ( fuel dyse )+ $350.- ( luft dyse ).

 

Ang dyser så kan de i de fleste tilfeller renses/overhales.

 

Et poeng til ... BEGGE motor typer bruker jo disse dysen ( litt forskjellig teknisk/system ) men ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takker for link. $600 kan vel ofte oversettes til 8/9000,- her i landet dessverre...

 

Et poeng til ... BEGGE motor typer bruker jo disse dysen ( litt forskjellig teknisk/system ) men ...

 

Et vesentlig poeng må vel også være om dysene (for)ofte havarerer eller ikke og eventuelle følger av et havari.

 

Skal bli interessant om noen år når eierene av 10 år gamle e-tec'er kan gjøre opp regnskapet med f.eks eierene av 10 år gamle Yamaha 4T.

Optimax og FICHT kan vel gjøre opp regnskapet allerede i dag, og etter skriveriene her på BP og dømme er vel resultatet ganske tydelig... Men da er det vel et nytt og bedre system fra Evinrude på gang :rolleyes:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...