Jump to content

Videoer Av Småbåter i Store Bølger Og Mye Vind


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hey :flag_bp: Tenkte vi kunne ha en tråd for Småbåter i Store Bølger Og Mye Sjø/Vind. Grunnen til jeg sier småbåter, er pga. alle filmene av store lasteskip og Cruiseship på Youtube Som sikkert hadde dukket opp her, men vi vil se Småbåter! :cheers: Altså Alle båtene som går innenfor Småbåtregisteret :flag_bp:

 

Jeg kan starte med og hive innpå noen videoer fra min båt. Sjømann22 :cheers:

 

:cheers:

 

:cheers:

 

Your Turn! :cool:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Unnskyld at jeg spør, men :

1. Hvor er de store bølgene? (her Nord kaller vi dette for "krusninger" )

2. Hvor er den sterke vinden ? (her nord kaller vi dette for " nesten blanke stille" )

 

Mvh Beertrip

 

Unnskyld at JEG spør, men:

1. Er det normalt at det er stillere på vestlandet, en i nord? Jeg kan svare for deg, JA! :tongue:

 

Og adeneo må virkelig missforstå forsjell på store og småe båter :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

1. Er det normalt at det er stillere på vestlandet, en i nord? Jeg kan svare for deg, JA! :tongue:

Tja, både Vestlandet og Nord-Norge kan nok vise til skikkelig uvær. Var litt i tvil om det var en viss ironi bak Sjømann 22's videosnutter. Om ikke, så har vi forskjellig oppfatninger av bølger og sterk vind.

 

Den dramatiske uværssnutten av hekkbølger skjønte jeg lite av. Og videoen med "sterk vind" kan vel betegnes som laber bris, knapt nok det. Regner med at flere av oss har opplevd en kuling eller værre i liten båt, og det er noe helt annet. Men da har en nok med å holde seg fast, videoopptak tenker en ikke på da.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Er selv fra Vestlandet og kan vel heller ikke si jeg ble spesielt imponert over hverken bølger eller vindstyrke.

 

Hadde dere vært der hadde dere sakt noe annet. Ett mobilkamera med 2 megapixel kamera klarer kansje ikke og ta opp høyden på bølgene, eller vindstyrken. Men hva er 15 m/s ? Frisk bris? Dont think so.... :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ble vel heller ikke imponert over storleiken her, men at det kan føles ubehagelig en 22 fots båt er sikkert mulig om en ikke er særlig båtvant...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

jeg har selv vært ute i ytre oslofjord i min Scand Classic i 14 sekundmeter og 4,5 meter bølger så syns ikke dette var serlig inponerende

falt det egentilig noe ut av noen skaper???

og Sjømann 22 er jo en jev... rullebøtte så det kunne jo være skummelt i den båten da men :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ruller absolutt mye...Har støpt sementbunn i den jeg eier å den ruller fortsatt mye men det gjør vel alle snekker? :confused: Sjømann22 tiler grisemye skjø etter min erfaring, skal ikke være redd for at den ruller for som Martin sier: denne båten tåler sjø! Spørs bare hva man selv tørr :sailing:

Link to post
Share on other sites

Tror de fleste overbygde / selvlensende fritidsbåter tåler mere sjø og vind enn de fleste eierne tør å utsette dem for.

Min erfaring er at folk flest som ikke er sjøvant, blir redd lenge før båten har nådd noen kritiske grenser.

En fritidsbåt kan utmerket godt overleve både høy sjø(>3-4m), og mye vind (stiv-sterk kuling) sålenge man holder seg unna brytende, tung sjø.

Det største problemet er vel ofte å få teknikken til å fungere. eks unngå å få vann og drittforurenset drivstoff inn i drivstoffilterne slik at disse går tett, med de følger dette kan medføre....

Link to post
Share on other sites

Tror de fleste overbygde / selvlensende fritidsbåter tåler mere sjø og vind enn de fleste eierne tør å utsette dem for.[...]

 

Grensen på hvor mye vær båter som sjømann 22, polar 20, nidelv 24 og de aller fleste andre snekker er der hvor du risikerer å få brytende sjø som oversvømmer båten. Får du 2-3 kubikkmeter vann ombord er det fort kvelden for en slik båt. Da er det dekkede og selvlensende fartøy som gjelder (de fleste seilbåter større enn 20 fot og mange motorbåter som klasifiseres som en eller annen utgave av "sjark") Grensen for disse er når brytende bølger blir så voldsomme at det er stor fare for at båten vil slåes rundt (tommelfingerregel sier bølgehøyde ikke mer enn 2/3 av vannlinjelengde for små seilbåter). Det betyr att sånn omtrent 2-3 meter bølger er nok for en 22 fots motorbåt, mens en 22 fot seilbåt bør takle 4-5 meters bølger, om bølgene er av en sort som står i fare for å bryte. Er det snakk om myke runde dønninger er det selvsagt ikke noe problem for selv en kano å være ute i så store bølger som helst.

Link to post
Share on other sites

Har jeg sakt det var skummelt då? :giggle: Digg og være ute i sant vær. Og vist Sjømann 22 Går rundt, så ville jeg latt Princess 45'en lugge godt fortøyd til kais :giggle: Jeg lå bare ut noen videoer av Sterk vind, og i bølger, Sa verken at dette var extremt eller at jeg var redd. Men som sakt, dårligt kamera, som ikke tar opp høyden på bølgene. Men mange av de var oppimot meteren, og det blåste 15 m/s, å det er stiv kuling. :yesnod:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ble vel heller ikke imponert over storleiken her, men at det kan føles ubehagelig en 22 fots båt er sikkert mulig om en ikke er særlig båtvant...

 

Storleik? Ubehageligt? Ikke Båtvant? Helt unødvendig og si noe sant du... Det var ikke noe ''storleik'' Det var iallefall ikke ubehageligt, og båt har jeg vært vandt med før jeg kunne gå, sikkert lenge før du fikk føttene ombord i noe båt. Latterligt

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Storleik? Ubehageligt? Ikke Båtvant? Helt unødvendig og si noe sant du... Det var ikke noe ''storleik'' Det var iallefall ikke ubehageligt, og båt har jeg vært vandt med før jeg kunne gå, sikkert lenge før du fikk føttene ombord i noe båt. Latterligt

 

Maken til arroganse! Hva har du drukket? Håper dette er sarkastisk ment, isåfall er du er fri til å overbevise meg!

 

Alle har vi våre nivåer nar det gjelder kompetanse og erfaringer.

Vet ikke med deg, men skulle likt å se deg i ei hurtiggående redningsskøyte i utrykking i skikkelig dårlig vær.

(For alt jeg vet kan du godt være skipper på redningsskøyta, men da mener jeg du har havnet i feil yrke.......)

Beklager min utblåsing, men jeg ble provosert.

Link to post
Share on other sites

her kommer jeg inn i bildet

denne båt som vi ser på bildet er naturligvis en Skager 660 bygget i Langesund

skroget er er en modifisering av det gammle Hanto 22 skroget og Hanto har skroget sitt fra grimstad der det ble bygd av Jørgensen I vikkilen som trebåt

godt nok svar Retox :giggle:

Redigert av :båt1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...