Jump to content

Videoer Av Småbåter i Store Bølger Og Mye Vind


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Vel, her er en liten snutt av da jeg gikk rundt Tungenes med Hydromarin 6020. Kanskje et par meters uryddige bølger. Et par ganger slo bølgene over baugen, og bowrider-baugen sveget villig unna... Max fart her var rundt 13 knop...

 

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

hehe jommen - vi tok film når vi dro gjennom gula humpen med sandvik 28 vår for noen år sia

svigers seilte foran med 34 seilbåt og vi følte vi nesten var over masta hans når vi var på topp og han i bunn - tok en lengre filmsnutt av det men helt riktig så ble det rent kjedelig og se på etterpå - o niks dramatisk og jeg som følte vi fikk foreviget årets heftigste sjø hehe

Link to post
Share on other sites

 

Foreløpig er det vel bare Brodern, NOR gansfjord og sjømann22 som har vært i bølger :)

 

 

Bølgene vi hadde inn mot Horten var jo større enn på filmen jeg linka til. Men ikke verre enn at jeg sendte kjerringa fram for å plukke opp et tau som plutselig lå under båten.

 

Hadde litt flaks med det tauet, det var flisete i enden, så mulig det nådde propellen sånn akkurat :) Hadde vært stilig å fått klint det fast i propellen der ute. Var da vi var på vei til Hortentreffet :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hei,

i forhold til Sjømanns klipp må jeg innrømme at jeg også først tenkte at dette var kanskje ikke de mest dramatisk filmene, men jeg synes at totalen av kritikken av Sjømann22 ble i meste laget. Sjømann prøvde vel strengt tatt bare å starte en artig tråd. Sjekket et par av mine egne mobil-opptak fra sommeren, bl.a. et der vindmåleren viser 16-17 m/s sann vind, og det stemmer jo som flere her hevder, det er veldig vanskelig å få følelse med hvor mye det blåser på film. Og vedr. bølgehøyde, så har vel alle her opplevd at det øker fra 5 ms - 12/15 ms på få minutter, og da tar det jo uansett noen minutter før bølgene rekker å bygge seg opp. Så derfor synes jeg ikke vi kan avvise at Sjømann kan ha helt rett i at det blåser godt på filmen han la ut.

Fortsatt god sommer! :smiley:

Redigert av Fantasia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.......jeg som følte vi fikk foreviget årets heftigste sjø hehe

 

He he, velkommen i klubben. Riktignok har jeg null erfaring med video, men er en ivrig fotograf. Jeg har ikke tall på alle bildene jeg har tatt av det jeg har opplevd som grov sjø, men som i ettertid ser ut som et stuegulv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

i forhold til Sjømanns klipp må jeg innrømme at jeg også først tenkte at dette var kanskje ikke de mest dramatisk filmene, men jeg synes at totalen av kritikken av Sjømann22 ble i meste laget. Sjømann prøvde vel strengt tatt bare å starte en artig tråd. Sjekket et par av mine egne mobil-opptak fra sommeren, bl.a. et der vindmåleren viser 16-17 m/s sann vind, og det stemmer jo som flere her hevder, det er veldig vanskelig å få følelse med hvor mye det blåser på film. Og vedr. bølgehøyde, så har vel alle her opplevd at det øker fra 5 ms - 12/15 ms på få minutter, og da tar det jo uansett noen minutter før bølgene rekker å bygge seg opp. Så derfor synes jeg ikke vi kan avvise at Sjømann kan ha helt rett i at det blåser godt på filmen han la ut.

Fortsatt god sommer! :smiley:

 

Endelig en som har forståelse for det! :flag_bp: Hadde jeg hatt digital kamera, hadde sikkert opplevelsen av og se filmen vært bedre, men med mobilkamera, så får du ikke samme opplevelsen som vist du er der ute sjøl. Extremt var det overhode ikke, men det var slitsomt! :sweat: Skulle til og si ''Takk for støtten'' men det blir litt feil :lol: hehe, God sommer til deg og skipper :cool:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ikke det at eg bryr meg noe særligt, bare irriterende at folk alltid skal si imot, og være negative. Men jeg orker ikke bruke tid på det, bruker heller tiden til noe mere fornuftigt :flag_bp: Takk skal du ha :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Kom forresten på at jeg har 'supporting evidence' for de 8 metersbølgene jeg viste til tidligere.

Dette er en avisartikkel om danskebåtens tur samme dagen:

 

Vannet fosset inn i ferja

«Prinsesse Ragnhild» fikk knust to vinduer i overfarten fra Danmark lørdag kveld. Vannet rant inn over flere av dekkene, og flere passasjerer opplevde hendelsen som dramatisk.

 

Da vi kom tilbake til Stavanger dagen etter kom vi samtidig med nevnte danskeferje inn byfjorden.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ikke det at eg bryr meg noe særligt, bare irriterende at folk alltid skal si imot, og være negative.

 

kanskje det er KAIFOLKET som snakker :giggle:

 

Du vet de som sier : Nei isjamegsann, en bølge, nei og nei. og se der, en hekkbølge, uuuuffameg så feeelt.

Det er de som ikke bruker båten med mindre det er havblikk og meldt sol i 4 uker fremover. De kan jo velte likøren sin, eller det som verre er, oppleve en BØLGE..... :giggle:

 

Kanskje litt provoserende utsagn og noen vil vel hyle etter bevis opp og bevis ned...

 

Og er det noe jeg driter i, så er det akkurat det :drink:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det hender jeg kaster opp også, en av litt andre årsaker...... :cheers:

 

Men å spy i båt har jeg ikke gjort så mye. Når jeg var guttunge og skulle på feriekoloni, på Hudøy, da spøy jeg som en ælj i båten fra fastlandet og over til øya. Og blei mobba, æææ, sjøsjuk sjøsjuk, nænænænææææ.

 

Det de ikke viste var at jeg ælja i bussen når vi gikk ut. Og jeg var sju :cheers: k i 14 dager etterpå. det var lungebetennelse, ikke sjøsjuke :)

 

Men :cheers: har vel ælja litt på Danskebåt og Kielferja, men heller ikke det var sjøsjuke :cheers::cheers:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Gammel tråd dette, men kanskje moro å live den opp igjen :-) Halvmetersbølger. På vei ut Tanafjorden sommeren 2015 med D/S Vilje. En liten sjark på 22 fot med SABB 10 hk. Gikk til Alta, så da ble det en tur rundt Nordkinn halvøya med Gamvik,  Slettnes fyr og Norges nordligste fastlandspunkt; Kinnarodden. Fra Vestertana til Alta brukte jeg 46 timer inkl. bunkring i Honningsvåg. Omtrent fra Gamvik og til Kinnarodden måtte jeg ca. 2 nautiske mil ut fra land for å slippe de største strømskavlene. Selv da ble det endel juling da bølgene stort sett var på 2-3 meter. Hadde nok med å holde meg fast, så det ble ingen filming... Kinnarodden var ganske heftig. Sabben sugde luft og stanset. Havstrømmene førte heldigvis båten utover, men det var ikke enkelt å fylle opp dieselfilteret og lufte dieselsystemet i 3 meters strømskavler!  

   

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Kan jo ta en liten historie fra nå i høst, når vi var ute med vår lille snekke, en Yoda 24 fot, sammen med en annen båt i samme størrelse, en Nidelv 24... Vi dro ut en fin fredag ettermiddag fra Sarpsborg, ned Glomma og ut til til .Humlekjær - Ramsøy utenfor Fredrikstad.

 

Vi overnattet der ute og neste dag skulle vi sette kursen hjemmover igjen..da var det blåst opp, planen var kjøre rett linje hjem, men det blåste såpass mye at vi måtte sette kursen mot Fugleskjær på grunn av bølgene da vi krysset nordspissen av Ramsøya..

 

Da begynnte "moroa"......... (Hvor store bølgende var, skal jeg ikke prøve gjette på, men vi fikk dem da inn på skrå på  babord side og de slo inn på dekk så vi fikk oss en dusj innimellom når det sprutet over vinduet)...

 

Men glemte jeg si dette er første året mitt med egen båt?

 

Vel det er det ihvertfall...og som den renspikka amatøren jeg er, hadde jeg jo lagt dreggen oppå dekk akter når jeg dro den opp (Ville jo ikke ha den gjørmete dreggen nedi båten)... 

Uansett, i  disse bølgene datt jo selvsagt den dreggen ut i vannet underveis...så kjerringa ble liggende å prøva få den opp igjen...uten å lykkes, mens jeg var opptatt av roret og prøvde holde båten mest mulig opp mot bølgende mellom hver bølgetopp...og prøve komme oss inn i le av Fugleskjær...

 

Resultatet ble at dreggen senket farten vår såpass mye at den andre båten kjørte fra oss... men vi kom oss inn til Fugleskær for en pust i bakken (trodde vi) og fikk opp dreggen..men når vi akkurat hadde kommet såpass i le at jeg fikk dratt opp dreggen....ringer den andre båten oss og sier den har fått motorstopp...

 

Da var det jo bare hive seg, bokstavelig talt, ut i det urolige vannet igjen å prøve finne den andre båten... noe som ikke var det enkleste med dårlig sikt og en "litt" gyngende sjø.. som nå kom fra alle kanter mens vi prøvde finne den andre båten.... Etter en stund skimtet vi den drivende i sundet  mellom Løvøy og Tvisle...på vei inn i ett område jeg absolutt ikke ville inn i... fullt av grunner og skjær...

 

Med drittflaks klarer vi på første forsøk få koblet på en slepeline... (tror ikke det hadde vært mulig med noe 2 forsøk).. og prøver sleppe oss i le..nærmeste mulighet er Løvøy...

 

Men som sagt..dette er en kronglete område, så det gikk jo rett på grunn i forsøket på og komme inn i le... og situasjon med båt på slep ga oss kun et valg etter mye strev med å komme løs... videre nedover mot grunnene og skjærene rundt Hestholmen..

 

Ved Hestholmen var det bare krysse fingrene og prøve komme seg i le et sted det var mulig.... noe som viste seg umulig... og rett i sandbankene igjen... denne gangen med begge båtene... Rund denne plassen på Hestholmen er det ca 1 meter dypt nesten 30 meter ut fra land.... og vindkastene og bølgene gjorde at vi ble "løftet innover på sandbankene.. joda...tjohei..båtlivet gleder..

 

Vi brukte noen time der på å komme løs, først med vår båt.. så prøve få feste slepet til den andre som var løftet nesten inn i fjæra...men 50 meter tau og mange forsøk ga resultat.. slepet kom på plass og vi kom og løs på nytt.... etter dette ga vi opp søke ly.. og satte kursen opp mot bølgene og kom oss ut med den andre båten på slep.. gjennom sundet Brattholmen - Løvøya og en utrolig urolig tur over til Kjøkøysundet  hvor vi fikk bølgende direkte inn på babord side før vi kom oss inn i le på den andre siden....

 

Deretter gikk det greit...hele veien opp Glomma til Sarpsborg..men når vi skulle koble fra slepet ved kai i Sarpsborg...datt gassvaieren av på motoren på båten vår... veldig glad den ikke datt av noen timer før....

 

Men bølgehøyden....har ikke peiling.. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...