Jump to content

Videoer Av Småbåter i Store Bølger Og Mye Vind


Volvomekanikeren

Recommended Posts

 

Beklager min utblåsing, men jeg ble provosert.

 

Du har da ikke grunn til og bli provosert? Jeg svarte no bare for meg, og jeg snakket heller ikke til deg. :headbang: Det er jeg som burde blitt provosert, av at folk alltid skal være så negative, og diskutere om det er bølger eller ikke, og om det er bris eller storm. Men du liker vist og blande deg, enkelte er bare sann og kan ikke noe for det! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hva? Det er jo ''store'' (de er iallefall ikke små) hekkbølger fra de 3 båtene. Og det er jo mye vind på den andre videoen, 15 m/s, Altså Stiv kuling, det vil jeg kalle mye vind! Så kjønner ikke hva Preiker om, ærli talt! :crazy:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

men altså 15 sekm??? sist gang jeg vart ute i 15 sekm var det 90cm bålger fett utpå Husøyflaket for de som vet hvor det er. :rolleyes:

på videioen med dine 15 sekm er det jo bare krusninger på vannoverflata!!

jeg tror nok karnsje det kunne ha blåst 10 inne i en dragsund ( sund der vinden blir sugd i mellom) men 15 på utsiden tror ikke det... :sleep:

Link to post
Share on other sites

Sjømann22: Du ber jo om flåsete kommentarer når du legger ut de videoene som "store bølger" og sterk vind!:) Jeg satt og tenkte det da jeg så de at her må jo mange ha kommentert flåsete men det var kanskje det du ønsket også? ikke vet jeg.

 

Hva kan man kalle de bølgene etter de 3 båtene då? Småe bølger? Det er jo store bølger!!!! Og på den andre filmen, så var det jo sterk vind!! 15 m/s er STIV KULING, vil dere ikke kalle det sterk vind? Folk her inne altså :crazy:

 

men altså 15 sekm??? sist gang jeg vart ute i 15 sekm var det 90cm bålger fett utpå Husøyflaket for de som vet hvor det er. :rolleyes:

på videioen med dine 15 sekm er det jo bare krusninger på vannoverflata!!

jeg tror nok karnsje det kunne ha blåst 10 inne i en dragsund ( sund der vinden blir sugd i mellom) men 15 på utsiden tror ikke det... :sleep:

 

Jeg var hos en venn på hjelteryggen, og fortøyet båten i arefjord. På veien ned til arefjord, gikk jeg forbi sotrabroen, der det er vind måler, og den vippet mellom 14 og 15 m/s. Jeg hadde ikke bra kamera, så det lyger nok en god del på bølge høydene! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hva kan man kalle de bølgene etter de 3 båtene då? Småe bølger? Det er jo store bølger!!!! Og på den andre filmen, så var det jo sterk vind!! 15 m/s er STIV KULING, vil dere ikke kalle det sterk vind? Folk her inne altså :crazy:

 

Jeg var hos en venn på hjelteryggen, og fortøyet båten i arefjord. På veien ned til arefjord, gikk jeg forbi sotrabroen, der det er vind måler, og den vippet mellom 14 og 15 m/s. Jeg hadde ikke bra kamera, så det lyger nok en god del på bølge høydene! :cheers:

 

Hekkbølger, i alle fall bølger fra båter som dette, er aldri og har aldri vært store bølger.

 

Mulig kamera lyver en del, men ikke værre enn at det jeg ser er litt urolig sjø. Vil ikke kalle det mye vind, i beste fall bris. Men vår oppfattelse av vær og vind er jo forskjellig.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er fint at du er opptatt av bølgehøyder og vindstyrke. Nå er båten din så gammel at den ikke er CE merket, men hvis den var ville du hatt en båtkategori å forholde deg til. (Bruksområde beskyttet farvann, bølgegøyde osv).

 

Det er mange som ikke respekterer bølgehøyder, noe jeg tror kan være tilfelle i det ene bilde i denne tråden. Du er enda ung, og hvis du respekterer bølgene øker muligheten for at du blir gammel. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

På veien ned til arefjord, gikk jeg forbi sotrabroen, der det er vind måler, og den vippet mellom 14 og 15 m/s.

 

Hvordan i all verden klarer du å se hva vindmålerene på Sotrabroen viser fra sjøen?

Det er et skilt på hver side av broen vendt mot kjørefeltene før du kjører ut på selve broen og vil strekke meg temmelig langt i å påstå at de er umulig å se enten en går forbi eller under broen.

 

Har selv passert under og over broen utallige ganger og heller aldri lagt merke til noen andre skilt som skulle vært synlig for trafikk som passerer under broen.

 

Skulle mine påstander være feil så beklages dette på det sterkeste.

Link to post
Share on other sites

Hey :flag_bp: Tenkte vi kunne ha en tråd for Småbåter i Store Bølger Og Mye Sjø/Vind. Grunnen til jeg sier småbåter, er pga. alle filmene av store lasteskip og Cruiseship på Youtube Som sikkert hadde dukket opp her, men vi vil se Småbåter! :cheers: Altså Alle båtene som går innenfor Småbåtregisteret :flag_bp:

Your Turn! :cool:

 

Hva med denne. Liten båt og store bølger:

 

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Uten å ta stilling til hverken bølger eller vind, kan det være greit å ha sjøveisregel 9 i bakhodet når du praktiserer navigasjon i trange farvann, ref. det første videoklippet ditt, "Sjømann.22", som er fra Vatlestraumen. Jeg er klar over at du ennå er veldig ung, og jeg er i utganspunktet ikke ute etter å kritisere deg.

 

Selv har jeg alltid holdt meg så nær så mulig til den delen av leias yttergrense som jeg har hatt på min styrbord side i dette trange farvannet, og i dette tilfellet på nordsiden i Vatlestraumen , når jeg har vært på nordgående seilas i dette området med både kommersielle fartøy og lystbåter, ref. regel 9(a):

 

Regel 9. Trange farvann

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

Og Vatlestraumen er i høyeste grad trangt farvann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...