Jump to content

Videoer Av Småbåter i Store Bølger Og Mye Vind


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Storleik er norsk og betyr størrelse på dansk... :flag:

Selvsagt er ordet norsk, men en bør vel ha minimums kunnskaper innen blant annet nynorsk for å skjønne det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan i all verden klarer du å se hva vindmålerene på Sotrabroen viser fra sjøen?

Det er et skilt på hver side av broen vendt mot kjørefeltene før du kjører ut på selve broen og vil strekke meg temmelig langt i å påstå at de er umulig å se enten en går forbi eller under broen.

 

Har selv passert under og over broen utallige ganger og heller aldri lagt merke til noen andre skilt som skulle vært synlig for trafikk som passerer under broen.

 

Skulle mine påstander være feil så beklages dette på det sterkeste.

 

Se hva jeg skriver. Jeg hadde vært på hjelteryggen hos en venn. Jeg fortøyet båten i arefjord, og GIKK opp til hjelteryggen. Gikk langs bilveien, var ikke på sjøen. Da jeg skulle nedigjen til båten, var det 14-15 m/s. Altså jeg var ikke i båten da jeg så dette, men på land, oppe i veien! :cheers:

 

Uten å ta stilling til hverken bølger eller vind, kan det være greit å ha sjøveisregel 9 i bakhodet når du praktiserer navigasjon i trange farvann, ref. det første videoklippet ditt, "Sjømann.22", som er fra Vatlestraumen. Jeg er klar over at du ennå er veldig ung, og jeg er i utganspunktet ikke ute etter å kritisere deg.

 

Selv har jeg alltid holdt meg så nær så mulig til den delen av leias yttergrense som jeg har hatt på min styrbord side i dette trange farvannet, og i dette tilfellet på nordsiden i Vatlestraumen , når jeg har vært på nordgående seilas i dette området med både kommersielle fartøy og lystbåter, ref. regel 9(a):

 

Regel 9. Trange farvann

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

Og Vatlestraumen er i høyeste grad trangt farvann.

 

Dette er jeg fullt klarover! Jeg skulle mot sotrabroen, fra bjorøy. Jeg kjørte med babord side mot land, til jeg kom forbi vattlastraumen, og skulle over på andre siden. Vist du ser på videoen, svinger jeg rett bak den siste båten, på vei over! :cheers:

 

Men no gidd jeg ikke diskutere mere, om det var store eller småe, mye eller lite. :cheers:

 

:rolleyes:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Her er en snutt nårv vi var på vei til Hortentreffet i Juni. Det var vel 15m/s der ute. Blei litt mer bølger når vi passerte innløpet til Drammensfjorden, men ingen problemer, bare å pøse på :)

 

Båten er en 17 ft Nordkapp HT med 90 Mercury.

 

Tusla rolig nedover :sailing:

 

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hehe, kanskje det :)

 

Jeg hørte de i Horten sa det blåste så mye når vi kom frem. Var nok ikke like mye der jeg filma, men rett nedenor friskna det på :)

 

Det var da vi fikk premie på treffet for å komme med minst båt, og trosse stiv kuling :)

 

Men var ingen problemer, kunne fint vært mer bølger for min del for jeg hadde feiga ut. Men Nordkappen tåler mye sjø pga taket, og vil ikke fylles med vann ved ev oversprøyt og hvis den dykker nedi med nesa.

 

Men alt med måte selvsagt. Det er jo ikke behagelig å sitte å slenge slik i timesvis :)

 

Men nå har jeg vært i båt i 35 år minst, og slike småbølger tåler jeg :) Var jo de som feiga ut den dagen pga været :sailing:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det er mange som anslår bølgehøyder med godt påslag på høyden.

 

Et nokså greit mål å bruke er: Når bølgehøyden når 2 - 2.5 meter, så ser du kun bølgen foran og bølgen bak når du står i båten, dvs horisonten forsvinner når du er i bølgedalen. Mange vil (uten å tenke på denne regelen) anslå bølgehøyden til 3-4 meter, når den i virkeligheten er under 2. Kan være greit å huske om man kommer i sjø utenfor komfortsonen dette. Bølgene er nok ikke så høye som man intuitivt kunne mene.

 

Dette er en 5 meter:

shetland_2004.jpg

Blåser vel en 12-14 m/s på bildet. Økende.

 

Dette er faktisk en 8 meter, men det er vanskelig å få noe inntrykk av den uten referanse. Rett etter at bildet ble tatt passerte vi bak et containerskip, og da vi var på bølgetoppen og skipet i bølgedalen kunne jeg se toppen på containerne som var stablet på dekk, altså i fugleperspektiv. Det ga et visst sug i magan :tongue:

tur_030.jpg

 

Her et annet bilde fra den turen. Legg merke til toppen av riggen på båten bak (under romannens høyre arm). Den riggen er 17m høy, og han lå en bølgedal bak oss.

tur_014.jpg

Her blåste det 22-25 m/s.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Du bør slette den videoen der, før du får like mye kritikk og negativt så jeg gjorde :giggle:

Det har vel kanskje noe med hva tema for tråden var og hva for videoer som ble lagt ut :giggle:

Jeg trykket på tråden i håp om å få se noe, i alle fall litt, ekstremt. Å se den vind-videosnutten der, etter å ha krysset Frohavet i går ettermiddag, ble litt antiklimaks :saint:

 

Men ble en artig tråd. Det skal du ha! Mange interessante video-klipp her nå :cheers_wine:

 

PS.

Tips tip de som skal filme bølger. Ikke hold kamera i hodehøyde. Det gjorde jeg da vi kjørte utenfor Hustadvika for en stund siden. Hjelper lite å argumentere for at bølgene var opp mot 1,75 meter, når man hele tiden ser horisonten på filmen (jeg er nesten 2 meter høy) :giggle:

Link to post
Share on other sites

Gikk langs bilveien, var ikke på sjøen. Da jeg skulle nedigjen til båten, var det 14-15 m/s. Altså jeg var ikke i båten da jeg så dette, men på land, oppe i veien! :cheers:

Litt av forklaringen på "avviket" i oppfatningen av opplevd vind kan være at vindmålerene på Sotrabroen står anslagsvis 60 meter over havet mens du i din sjømann kanskje er 2 meter over havet om du står oppreist.Vinden blåser generelt mere jo høyere en kommer.

Ellers er det veldig vanskelig å gjennskape effekten av vær å vind på film og foto.

 

Forøvrig kunne både Sjømann og Steinsvik funnet alternativ plassering av fendere under seilas :wink:

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig hvordan en tråd blir ødelagt av en diskusjon og kritikk av trådstarter.

Foreløpig er det vel bare Brodern, NOR gansfjord og sjømann22 som har vært i bølger :)

Og legge ut bilder fra båter youtube og kritisere andre for at det var små bølger de var ute i :crazy::discuss::nonod:

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig hvordan en tråd blir ødelagt av en diskusjon og kritikk av trådstarter.

Det er to grunner til å delta på båtplassen. Bygge lagånd eller styrke kampmoral.

 

Når jeg skriver på Båtplassen føler jeg det slik at det er meg (forskriftene for elektriske installasjoner) mot alle de andre. Men når jeg trekker fra de 29900 medlemmene som bare deltar passivt (bare leser innlegg) så får jeg tilbakemelding på at det jeg skriver ikke er så dumt allikevel.

 

Det er bare å tørke tårene og tenke på lagmoralen. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Litt av forklaringen på "avviket" i oppfatningen av opplevd vind kan være at vindmålerene på Sotrabroen står anslagsvis 60 meter over havet mens du i din sjømann kanskje er 2 meter over havet om du står oppreist.Vinden blåser generelt mere jo høyere en kommer.

Ellers er det veldig vanskelig å gjennskape effekten av vær å vind på film og foto.

Du sier kansje noe der, men det er ikke snakk om mere en kansje 2 m/s, altså jeg var i 12-13 m/s. Men uansett, Jeg kan si som Steinsvik: Ikkje akkurat dramatisk, men ganske slitsomt.

På videoen, er jeg på vei mot vattlastraumen, utenfor Alvøen/Håkonshella, møter jeg på Disse Karene Her, dette er utrykning, og jeg må vike, vike godt vekk, for og klare og få bauen opp mot bølgene.

Tekst Fra Videoen:

Jeg var Ute i ruskete vær og mye vind. Plutselig kommer Redningsselskapet for full maskin, rett forbi meg. Og stopper ett stykke lengre borte, for og hjelpe en havarert Seilebåt. Vist du ser nesten i slutten av filmen, går kamera opp i taket, det var da jeg merket giganthekkbølgene. Jeg måtte bare slutte og filme, så jeg fikk bauen opp mot bølgene.

Har du sett redningsselskapet for full maskin, så vet du hvordan bølgene er!

 

Så videre nermer jeg meg fyrtornet i vattlastraumen, der kommer Cruise Shipet AIDA under sotrabroen... Det går med god frt, og det så ut som vi skulle komme sammtidig igjennom vattlastraumen, han på babord side av Rocknes forliset, jeg på styrbord side (imellom fyr tornet og foliset). Og i tilleg til at den lager store bølger, så var det utrolig sterk strøm, det blåste (jeg vil ikke si Stiv kuling, får vell bare kritik) Og det var småe bølger (vil ikke si store heller, selvom de var det) Så jeg våget ikke og ta sjansen, på og komme samtidig imellom, så der lå jeg og ventet i rundt 3-4 min, Shipet går forbi, og jeg fikk endå mere bølger og rette bauen opp mot, så ble det endel riding på bølgene, som gjør det vanskelig og manuvrere, helt til jeg var kommet igjennom vatlastraumen, og 15 min igjen før jeg var i kai. De 15 min gikk greit, og både jeg og sjømann kom trygt tilbake i havna, etter sikkert 1,5 timers kjøring, en tur som vanligvis bare skulle tatt 40 min. :crazy:

 

Forøvrig kunne både Sjømann og Steinsvik funnet alternativ plassering av fendere under seilas :wink:

 

No problem. Dei ligg trygt og godt på dekk :smiley:

 

Kunne ikke vært mere enig!!! :flag_bp::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det er to grunner til å delta på båtplassen. Bygge lagånd eller styrke kampmoral.

 

Dette er da tøv? :rolleyes: Jeg deltar på båtplassen for og dele mine prosjekter med dere, og få hjelp fra dere kyndige, om det er noe jeg lurer på. Syntest også det er utrolig kjekkt og se på andre sine prosjekter, og mange greie folk her inne, mens noen bare kritiserer.

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...