Jump to content

Blålys på båt?


iMorgan

Recommended Posts

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes. Ethvert lys som brukes for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys, (1) unngås.

 

1) Blitzlys: engelsk "strobe lights".

 

 

hmm står vel ikke noe om blålys.. men jeg vet ikke åssen politiet stiller seg til dette.. de har jo blålys på deres båter

Link to post
Share on other sites

Blålys kan vel regnes som høyintenst blitzlys?

 

 

"Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsigna"

 

Hvis båten foran kjører med fenderne ute føler jeg at det er nødvendig å tilkalle fartøyets oppmerksomhet... eller?

Link to post
Share on other sites

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds..

 

så lenge redningskøjten og politiet har de er det nok bare og glemme :lipseal:

Link to post
Share on other sites

En kan sikkert montere blålys utfra sjøveisreglene, men jeg skjønner ikke hvorfor en skal ha akkurat blålys på båten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

blinkende blått lys betyr vel: "Ubåt i overflatestilling".... Men rent bortsett fra det, er det allmenn kjent at utrykningsenheter bruker blålys, også på sjøen.

 

Jeg kan jo ikke skjønne hvorfor noen vil ha blålys på båten "bare for moro", høres ut som råning, og blir tullete i mine øyne, selv om det skulle være lovlig.

 

På land må førere av utrykningskjøretøy ha utdannelse innen å føre et kjøretøy under utrykning, et kurs som koster ca 20.000,-.

 

Men hvorfor skulle du nå montere dette på båten din, det skjønner jeg ikke!!!

 

finn på noe annet!!!

Link to post
Share on other sites

Det er trist at både politi og redningsselskapet bruker blått blinkende lys på sjøen. Dette undergraver all maritim praksis da det er ingenting som heter blått blinkende lys på sjøen. Det er en tilsnikelse gjort av landkrabber. De samme uvitende landkrabbene snakker også om å parkere båten, rygge inn i en bås, eller knyte båten fast for å ta de vanligste. Vi må kjempe for å bevare vår kystkultur og maritime kultur.

Link to post
Share on other sites

blinkende blått lys betyr vel: "Ubåt i overflatestilling"....

Regel 53b.

 

Undervannsbåter på overflaten vil foruten de foreskrevne posisjonslanterner, føre en roterende lanterne som et oppmerksomhetssignal for å tilkjennegi overfor møtende trafikk at undervannsbåter er langt større enn den innbyrdes lanterneavstand skulle tilsi.

Denne lanterne skal være anbrakt 2 meter loddrett over topplanternen og vise et gult (amber) blinklys horisonten rundt med ca. 90 blink pr. minutt. Lyset fra denne lanterne skal være synlig på minst 5 n. mils avstand.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Praksis med blinkende blått lys på politibåter, ambulansebåter m.m. er vel "adoptert" til sjøen pga -som jeg leste i en annen tråd", mye båtfolk på havet, men mye folk i båt på havet og. Og sistnevnte kategori trenger vel et blålys å forholde seg til ved regelbrudd på sjøen.....

Link to post
Share on other sites

Det er trist at både politi og redningsselskapet bruker blått blinkende lys på sjøen. Dette undergraver all maritim praksis da det er ingenting som heter blått blinkende lys på sjøen.

Jeg ser ikke dette som å undergrave all maritim praksis... Hvorfor mener du dette undergraver all maritim praksis... Hvordan mener du at ambulansefartøyer, redningsfartøyer, politifartøyer skulle markere sitt behov for å komme raskt frem uten at dette undergravet all maritim praksis..

 

Det dukker jo opp nye behov på sjøen, og de må ett eller annet vis innarbeides i maritim praksis..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

blinkende blått lys betyr vel: "Ubåt i overflatestilling".... Men rent bortsett fra det, er det allmenn kjent at utrykningsenheter bruker blålys, også på sjøen.

Ubåt i overflatestilling fører gult, blinkende lys over topplanterne. (regel 53b)

 

Blått lys brukes av Det sjømilitære fiskerioppsyn (regel 53d)

 

Hva trådstarter mener med "blålys" er uklart, om det er slike lys som brukes på utrykningskjøretøy eller om det er blå lanterner. Begge deler er nok i strid med sjøveisreglene, selv om det er tvilsomt at Det sjømilitære fiskerioppsyn vil utføre sin vakttjeneste i småbåthavner eller populære uthavner.

Link to post
Share on other sites

blinkende blått lys betyr vel: "Ubåt i overflatestilling".... Men rent bortsett fra det, er det allmenn kjent at utrykningsenheter bruker blålys, også på sjøen. .....

 

Nei, der bommer du på fargen:

 

Regel 53b.

Undervannsbåter på overflaten vil foruten de foreskrevne posisjonslanterner, føre en roterende lanterne som et oppmerksomhetssignal for å tilkjennegi overfor møtende trafikk at undervannsbåter er langt større enn den innbyrdes lanterneavstand skulle tilsi.

 

Denne lanterne skal være anbrakt 2 meter loddrett over topplanternen og vise et gult (amber) blinklys horisonten rundt med ca. 90 blink pr. minutt. Lyset fra denne lanterne skal være synlig på minst 5 n. mils avstand.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Blålys definerer jeg som blinkende blått lys.

 

§6(unntaksbestemmelse) Fartsbegrensninger gjelder ikke for a) Forsvarets, politiets, tollvesenet og brannvesenets fartøyer samt losfartøyer og ambulansefartøyer. b) Fartøyer med lege om bord c) Fartøyer i sjøredningstjenesten Hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Fartøyer, som er nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.Der har du en av grunnene til at slike fartøyer har blålys :discuss::tongue::cheers_wine::cheers::boxing::sailing::flag_bp:

 

Åja.. Den så jeg ikke. Men betyr det automatisk at alle andre fartøyer ikke kan bruke samme lys?

Hvordan mener du at ambulansefartøyer, redningsfartøyer, politifartøyer skulle markere sitt behov for å komme raskt frem uten at dette undergravet all maritim praksis..

 

Ser ikke helt det store behovet for det,, på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...