Jump to content

Blålys på båt?


iMorgan

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor i "lovverket" det står at det ikke er tillatt med blålys på vanlige biler?

Vegtrafikkloven.

 

Det er vel ingen lov som forbyr folk å være ufornuftige, og det er vel lagt opp til en fornuft som sier at blått lys benyttes til spesielle anledninger.

Slik jeg forstår så har du allerede funnet ut at folk stopper når de ser blått roterende lys. Med andre ord skjønner du virkningen men ser ikke faren for misbruk.

Link to post
Share on other sites

......................

Men helt klart at folk ikke skjønner hva blålys på sjøen egentlig betyr. ......

 

Jeg tror de aller fleste skjønner hva ett blålys betyr uansett om det er på land eller sjø, om det står i regelverket eller ei :yesnod: , men noen har jo som prinsipp å aldri godta noe som helst... :sad:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser bare at det står noe i Kjøretøyforskriften.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html#28-3

 

4.2) For blått blinkende lys gjelder bestemmelsene i § 28-3 nr. 2.

 

§ 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest hele tråden nå og synes det virker litt spesielt og sette på blålys på en båt uten og egentlig ha behov for det. Redningsskøyta, politi, brannvesen og ambulanse bør bruke slike ting for å få folk oppmerksomme på at de faktisk vil frem og at det er noe som er galt. Derfor synes jeg det blir og misbruke blålyset når man brått setter det på en helt vanlig båt og kjører rundt med blinkende lys bare for å få oppmerksomhet.. Men dersom man har et så stort behov for å få oppmerksomhet, så er det kanskje greit å få det på den måten? :confused:

Men jeg synes det ville vært utrolig "harry" og se en båt komme rundt med blinkende blålys uten og faktisk trenge dette.

 

Det er min mening :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg mener det at kun utrykkningskjøretøy som båter og biler bør kunne ha akkurat det blå lyset for seg selv. Dersom man vil ha oppmerksomhet må det vel finnes andre måter og få dette på? :yesnod:

 

Men, folk får gjøre som de vil :smiley: Men min mening er at dette virker harry og samtidig unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Jeg også er helt sikker på dette. På land er det jo alvorlig og kjøre med blålys dersom det ikke er et utrykkningskjøretøy, og jeg også er helt sikker på at samme regler om dette gjelder på sjøen.

 

Men dersom man synes det er såå "tøft" og ha blålys på en båt og er villig på å ta risikoen for å bli bøtelagt for å kjøre rundt med dette, så er kanskje det den beste måten og skjønne at det er misbruk av blålyset på.

Link to post
Share on other sites

Ingen snakker stygt til meg, jeg er beinhard redningsskøyte skipper fra Nordnorge.

 

Ingen bør snakke stygt til deg, men det hadde vært fint om du kunne holde noen av kommentarene dine for deg selv slik at forumet ikke blir bare svada.

 

Det var nok det sap_2000 siktet til.

Link to post
Share on other sites

På en annen side, så er det vel litt svada å ville leke seg på sjøen med blålys sånn som trådstarter vil. Ja jeg vet at jeg da kan la være å kommentere tråden, men noen ganger så må også svadatråder kommenteres. :rolleyes:

Så er det også hyggeligere med en god tone selvom det regner ute og vi her nede sitter å irriterer oss over drittværet. :wflag:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kom med et forslag til iMorgan om han absolutt måtte ha noe som blinker på båten, kunne han bruke en diskokule for det blir bare tull med blålys.

Han kan jo også montere en sort roterende lampe og fortelle han jobber for det hemmelige politiet. Det burde påkalle en del oppmerksiomhet. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...